MSCI World Value ETF
TIP
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
MSCI World Value ETF
Het verwonderde me dat een zoekopracht met de ISIN of de ticker van iShares Edge MSCI World Value Factor UCITS ETF geen enkel resultaat oplevert op ons forum.
IE00BP3QZB59
IS3S (Xetra)
accumulerend
TER 0,3%.
https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 9#overview
Zoals wellicht iedereen weet, is value de laatste 10 jaar zwaar aan het underperformen ten opzichte van de markt op z'n geheel. Sinds de verkiezingen in de US en de eerste vaccinaties lijkt er een kentering in de lucht te hangen. Of dat zo blijft, weet natuurlijk niemand, maar kwaliteit zal vroeg of laat weer bovendrijven.
Zijn hier geen passieve beleggers die deze tracker willen toevoegen aan hun portefeuille? Ik overweeg het ten zeerste.
IE00BP3QZB59
IS3S (Xetra)
accumulerend
TER 0,3%.
https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 9#overview
Zoals wellicht iedereen weet, is value de laatste 10 jaar zwaar aan het underperformen ten opzichte van de markt op z'n geheel. Sinds de verkiezingen in de US en de eerste vaccinaties lijkt er een kentering in de lucht te hangen. Of dat zo blijft, weet natuurlijk niemand, maar kwaliteit zal vroeg of laat weer bovendrijven.
Zijn hier geen passieve beleggers die deze tracker willen toevoegen aan hun portefeuille? Ik overweeg het ten zeerste.
Re: MSCI World Value ETF
Er zijn een handvol verwijzingen naar IWVL op het forum.troglodytes schreef: ↑30 januari 2021, 16:05 Het verwonderde me dat een zoekopracht met de ISIN of de ticker van iShares Edge MSCI World Value Factor UCITS ETF geen enkel resultaat oplevert op ons forum.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Heb deze lang op de watchlist gehad. Eind vorig jaar eraf gegooid toen Vanguard besloot met hun Value ETF te stoppen.troglodytes schreef: ↑30 januari 2021, 16:05 Zijn hier geen passieve beleggers die deze tracker willen toevoegen aan hun portefeuille? Ik overweeg het ten zeerste.
https://www.ft.com/content/7c636168-c89 ... 1879e025eb
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat 10 jaar underperformen kan je volgens mij niet wijten aan de verkiezingen in de US, noch aan de eerste vaccinaties, dus ik zie niet direct waarom 1 of beide van deze dingen een kentering teweeg zouden brengen.troglodytes schreef: ↑30 januari 2021, 16:05 Zoals wellicht iedereen weet, is value de laatste 10 jaar zwaar aan het underperformen ten opzichte van de markt op z'n geheel. Sinds de verkiezingen in de US en de eerste vaccinaties lijkt er een kentering in de lucht te hangen. Of dat zo blijft, weet natuurlijk niemand, maar kwaliteit zal vroeg of laat weer bovendrijven.
Was deze 3 ook aan het bekijken:
IE00BP3QZ825 iShares Edge MSCI World Momentum Factor UCITS ETF USD (Acc) IWMO
IE00BP3QZ601 iShares Edge MSCI World Quality Factor UCITS ETF USD (Acc) IWQU
IE00BP3QZB59 iShares Edge MSCI World Value Factor UCITS ETF USD (Acc) IWVL
Waarom zou je Value verkiezen boven Quality of Momentum ?
Value zal wel weer in de belangstelling komen wanneer de groei vertraagt, tijdens een eindeloos lijkende stierenmarkt zit men liever in groei en tech aandelen. Het zou goed kunnen dat centraal banken na corona wat minder vers geld in de markt pompen, dat er wat economische schade zichtbaar wordt en dat belastingdruk en werkloosheid stijgen, de lager gewaardeerde value aandelen kunnen dat een veiligere haven zijn.troglodytes schreef: ↑30 januari 2021, 16:05 Zoals wellicht iedereen weet, is value de laatste 10 jaar zwaar aan het underperformen ten opzichte van de markt op z'n geheel. Sinds de verkiezingen in de US en de eerste vaccinaties lijkt er een kentering in de lucht te hangen. Of dat zo blijft, weet natuurlijk niemand, maar kwaliteit zal vroeg of laat weer bovendrijven.
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
John Bogle zei : "nobody knows nothing". Nobody knows nothing !
Daarom "koop ik" MSCI World, MSCI Emergent en MSCI World Small. Geen tilt naar SRI. Geen tilt naar Momentum. Geen tilt naar Value. Ik koop alles.
Gokken is overbodig.
Daarom "koop ik" MSCI World, MSCI Emergent en MSCI World Small. Geen tilt naar SRI. Geen tilt naar Momentum. Geen tilt naar Value. Ik koop alles.
Gokken is overbodig.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Het is maar hoe je kwaliteit interpreteert. Onderwaardering is iets anders dan kwaliteit. Er kan overlap zijn, maar er zijn ook verschillen.
Heb het zelf onlangs overwogen, maar toch besloten om het niet op te nemen om de volgende redenen:
- Value heeft een minder geleidelijk koersverloop dan een neutrale index; enkele jaren geen stijging om dan op een paar maanden de achterstand in te halen.
- Je koopt consistent de underdogs en hoopt dat de markt verkeerd zat. Dit staat haaks op de efficientie van de markt lijkt me, de paar keer dat de markt verkeerd zit weegt niet op tegen de keren dat ze juist zit.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Merci voor jullie antwoorden.
Ik ben een paar jaar geleden voor een "US value tilt" gegaan, dmv een etf. Vooral als tegengewicht voor mijn pensioenspaarfonds met een sterke "EU growth" tilt. Ook omdat het logisch klinkt om te beleggen in ondergewaardeerde aandelen.
Ondertussen weer wat getemperd:
- Het is toch best lastig om om te gaan met underperformance tov de "neutrale" portefeuilles (als het overperformance was geweest, had ik me wellicht overmoedig op de borst geklopt)
- Het klinkt logisch om te beleggen in ondergewaardeerde aandelen, maar je kunt je afvragen of een index met 3 publieke parameters dit kan realiseren (koers/boekwaarde, omzetverwachting/koers, dividendrendement). Bovendien wordt de index maar 2x per jaar herzien, en heeft elke etf ook nog eens afwijkingen tov de index.
- Onderwaardering kan ook verklaard worden door fundamentele redenen, een index kan daar niet voldoende rekening mee houden.
Misschien nog 'ns deze whitepaper van BMO over factorbeleggen bovenhalen:
https://www.bmogam.com/nl-nl/institutio ... esting.pdf
Dus mijn mening: kies hooguit voor factor-etf's als je portefeuille te sterk afwijkt van je gewenste samenstelling. Niet omdat "het nu het moment zou zijn".
Ondertussen weer wat getemperd:
- Het is toch best lastig om om te gaan met underperformance tov de "neutrale" portefeuilles (als het overperformance was geweest, had ik me wellicht overmoedig op de borst geklopt)
- Het klinkt logisch om te beleggen in ondergewaardeerde aandelen, maar je kunt je afvragen of een index met 3 publieke parameters dit kan realiseren (koers/boekwaarde, omzetverwachting/koers, dividendrendement). Bovendien wordt de index maar 2x per jaar herzien, en heeft elke etf ook nog eens afwijkingen tov de index.
- Onderwaardering kan ook verklaard worden door fundamentele redenen, een index kan daar niet voldoende rekening mee houden.
Misschien nog 'ns deze whitepaper van BMO over factorbeleggen bovenhalen:
https://www.bmogam.com/nl-nl/institutio ... esting.pdf
Dus mijn mening: kies hooguit voor factor-etf's als je portefeuille te sterk afwijkt van je gewenste samenstelling. Niet omdat "het nu het moment zou zijn".