Na deflatie , hyperinflatie??
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Na deflatie , hyperinflatie??
Ik wil niet aan doemdenken doen, maar hier en daar valt wat te lezen op diverse fora dat na deflatie ( wat nu al voor een stuk aan de gang is) wel eens een hyperinflatie zou kunnen komen!
Dan mogen ze de Spaargids opdoeken want dan kunnen héél snel onze zuurverdiende spaarcenten wel eens waardeloos worden.
Waarom wordt dit meer en meer geopperd? Wel, er wordt waarschijnlijk nu al op grote schaal geld bijgedrukt in de VS om de banken & Co finacieel bij te staan. De staatsschulden lopen overal torenhoog op en de enige manier om te compenseren is geld creeëren.
Ik aarzel daarom om voor te lang op termijn te beleggen want het tij zou wel eens kunnen keren binnen al dan niet korte tijd en wat dan?
Dan mogen ze de Spaargids opdoeken want dan kunnen héél snel onze zuurverdiende spaarcenten wel eens waardeloos worden.
Waarom wordt dit meer en meer geopperd? Wel, er wordt waarschijnlijk nu al op grote schaal geld bijgedrukt in de VS om de banken & Co finacieel bij te staan. De staatsschulden lopen overal torenhoog op en de enige manier om te compenseren is geld creeëren.
Ik aarzel daarom om voor te lang op termijn te beleggen want het tij zou wel eens kunnen keren binnen al dan niet korte tijd en wat dan?
Re: Na deflatie , hyperinflatie??
Het doemdenken over hyperinflatie is niet nieuw. Het eerste slachtoffer van Hyperinflatie zal volgens velen Amerika zijn. De recente recessie heeft echter pijnlijk duidelijk gemaakt dat als het slecht gaat in Amerika dit zware gevolgen heeft voor de rest van de wereld.
Voordat we aan de hyperinflatie zijn - die de Europesche Centrale bank met alle macht tracht te vermijden - komen er eerst nog verdere lagere rentes. De vrees voor hyperinflatie mag dus geen reden zijn om geld vast te leggen op termijnen tot 5-10 jaar.
Als hyperinflatie over heel de wereld toeslaat ga je bij de bakker het brood moeten betalen met GOUDEN munten.
De mens is een inventief wezen en zal een wereldwijde hyperinflatie als soort wel overleven. De mensheid kent slechts sinds zéér recent wereldwijd aanvaarde valuta. We leven verder ook al is ons geld niets meer waard.
Voordat we aan de hyperinflatie zijn - die de Europesche Centrale bank met alle macht tracht te vermijden - komen er eerst nog verdere lagere rentes. De vrees voor hyperinflatie mag dus geen reden zijn om geld vast te leggen op termijnen tot 5-10 jaar.
Als hyperinflatie over heel de wereld toeslaat ga je bij de bakker het brood moeten betalen met GOUDEN munten.
De mens is een inventief wezen en zal een wereldwijde hyperinflatie als soort wel overleven. De mensheid kent slechts sinds zéér recent wereldwijd aanvaarde valuta. We leven verder ook al is ons geld niets meer waard.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Laat het ons hopen beste Stier,laat het ons hopen...
Ik lees ook regelmatig die reacties over hyperinflatie. Ik heb er wel een bedenking bij. Het is inderdaad zo dat er massaal aan geldcreatie gedaan wordt. Maar... er is ook zeer veel geld "verdampt". Er zijn zeer veel kredieten verschaft die nooit meer terugbetaald zullen worden; er is bovendien ook zeer veel vermogen verdampt op de beurzen. Dat geld is gewoon verdwenen.
De vraag is dus veeleer of er een "netto" geldcreatie gebeurd is. Dat, en de mate waarin, zal de inflatie bepalen. Inflatie ontstaat immers hoofdzakelijk doordat er meer geld in omloop is en men daardoor initieel meer kan kopen en de vraag aanwakkert, waardoor de prijs stijgt.
De vraag is dus veeleer of er een "netto" geldcreatie gebeurd is. Dat, en de mate waarin, zal de inflatie bepalen. Inflatie ontstaat immers hoofdzakelijk doordat er meer geld in omloop is en men daardoor initieel meer kan kopen en de vraag aanwakkert, waardoor de prijs stijgt.
Laatst gewijzigd door Jay op 27 februari 2009, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Jay schreef: Ik lees ook regelmatig die reacties over hyperinflatie. Ik heb er wel een bedenking bij. Het is inderdaad zo dat er massaal aan geldcreatie gedaan wordt. Maar... er is ook zeer veel geld "verdampt". Er zijn zeer veel kredieten verschaft die nooit meer terugbetaald zullen worden; er is bovendien ook zeer veel vermogen verdampt op de beurzen. Dat geld is gewoon verdwenen.
Niet echt, er zijn altijd kopers en verkopers op de beurs...
Geld kan inderdaad slechts 'verdampen' door het op te branden of op een andere manier te vernietigen. Ook munten of geldstukken die niet langer geldig zijn en niet worden binnengebracht bij de ( nationale) bank is een vorm van geld dat verdwijnt.
Er verdampt geen geld bij kredieten die niet worden terugbetaald. Het geld blijft bestaan. Hetzelfde met de verliezen op de beurzen. Er is enkel beurswaarde verdampt maar is geen enkele cent effectief verdwenen.
Er verdampt geen geld bij kredieten die niet worden terugbetaald. Het geld blijft bestaan. Hetzelfde met de verliezen op de beurzen. Er is enkel beurswaarde verdampt maar is geen enkele cent effectief verdwenen.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Ik weet het nog zo allemaal niet. Vroeger was de geldwaarde gekoppeld aan goudreserves, maar daar is men al een tijd van afgestapt. België zou zelfs al een deel van haar goud verkocht hebben in de jaren van de Martens x regeringen....
Er circuleert ergens op het intenet een interessant filmpje over vanwaar geld precies vandaan komt en ik heb de indruk dat de overheden niet altijd gepast inpikken of consequent zijn over hoe dit probleem aan te pakken. De meningen ( en de economische modellen) hierover zijn heel erg uiteenlopend. Er zal dus altijd wel één mening (bij toeval?) de juiste blijken te zijn.
@Stier , je hebt gelijk dat een mens flexibel is, toch ben ik echt bang van zo'n hyperinflatie. Ikzelf heb nooit een eigendom kunnen verwerven en vandaag heb ik wel wat spaartegoeden, maar nog niet genoeg en ik wil ook niet al mijn spaargeld investeren in enkel vastgoed en dan voor de rest niets meer overhouden.
Dat spaargeld dat ik nu heb , moet ons helpen onze oude dag te vergemakkelijken en het veel te kleine pensioen aan te vullen...vandaar mijn vrees voor hyperinflatie!
Jij stelt ook dat op 5 à 10 jaar nog tot de mogelijkheden behoren om op lange termijn te sparen. Maar als men ziet hoe snel de dag van vandaag alles evolueert dan denk ik toch , dat als er een hyperinflatie komt, dit niet lang op zich laat wachten en dan bedoel ik binnen de twee jaar!
Ik hoop dat het niet zal gebeuren, maar het ziet er allemaal niet goed uit.
Er circuleert ergens op het intenet een interessant filmpje over vanwaar geld precies vandaan komt en ik heb de indruk dat de overheden niet altijd gepast inpikken of consequent zijn over hoe dit probleem aan te pakken. De meningen ( en de economische modellen) hierover zijn heel erg uiteenlopend. Er zal dus altijd wel één mening (bij toeval?) de juiste blijken te zijn.
@Stier , je hebt gelijk dat een mens flexibel is, toch ben ik echt bang van zo'n hyperinflatie. Ikzelf heb nooit een eigendom kunnen verwerven en vandaag heb ik wel wat spaartegoeden, maar nog niet genoeg en ik wil ook niet al mijn spaargeld investeren in enkel vastgoed en dan voor de rest niets meer overhouden.
Dat spaargeld dat ik nu heb , moet ons helpen onze oude dag te vergemakkelijken en het veel te kleine pensioen aan te vullen...vandaar mijn vrees voor hyperinflatie!
Jij stelt ook dat op 5 à 10 jaar nog tot de mogelijkheden behoren om op lange termijn te sparen. Maar als men ziet hoe snel de dag van vandaag alles evolueert dan denk ik toch , dat als er een hyperinflatie komt, dit niet lang op zich laat wachten en dan bedoel ik binnen de twee jaar!
Ik hoop dat het niet zal gebeuren, maar het ziet er allemaal niet goed uit.
@mouche
Ik probeer de zaken gewoon een beetje te relativeren. Als er in Europa een hyperinflatie komt zitten we allen in hetzelfde schuitje. Zelfs mensen die vastgoed hebben lopen risico van enorme waardeverminderingen en zelfs onteigening.
Sinds de oprichting van het IMF zijn de valuta van de deelnemende landen niet meer gekoppeld aan het goud. Als heel de IMF faalt dan zijn het waarschijnlijk Zimbabwese toestanden in het westen. Zo ver gaat men het niet laten komen. Het IMF is geen zeepbel. De filmpjes op internet zijn interessant maar misleidend. Een beetje vergelijkbaar met de conspiracy theories over 9/11. Ze zijn deels gebaseerd op feiten maar ze lopen mank in de bewijsvoering.
Ik probeer de zaken gewoon een beetje te relativeren. Als er in Europa een hyperinflatie komt zitten we allen in hetzelfde schuitje. Zelfs mensen die vastgoed hebben lopen risico van enorme waardeverminderingen en zelfs onteigening.
Sinds de oprichting van het IMF zijn de valuta van de deelnemende landen niet meer gekoppeld aan het goud. Als heel de IMF faalt dan zijn het waarschijnlijk Zimbabwese toestanden in het westen. Zo ver gaat men het niet laten komen. Het IMF is geen zeepbel. De filmpjes op internet zijn interessant maar misleidend. Een beetje vergelijkbaar met de conspiracy theories over 9/11. Ze zijn deels gebaseerd op feiten maar ze lopen mank in de bewijsvoering.
Interessante discussie waar ik mij ook vragen over stel.Stier schreef: Geld kan inderdaad slechts 'verdampen' door het op te branden of op een andere manier te vernietigen. Ook munten of geldstukken die niet langer geldig zijn en niet worden binnengebracht bij de ( nationale) bank is een vorm van geld dat verdwijnt.
Mijn mening is dat het nu niet is dat er massaal (grotendeels virtueel) geld bijgemaakt is, maar tijdens het decennia voor het begin van deze crisis. Enerzijds mensen geld geven (leningen) dat in waarde stijgt door de stijgende vastgoedprijzen wat toelaat nog meer geld te lenen. Bovendien effectizeren de banken de leningen die ze toestaan en verkopen ze deze nog eens met winst, waarna de instellingen die deze effecten gekocht hebben ze met winst versassen aan hun klanten (al dan niet verpakt in fondsen) die ook hopen een goede meerwaarde te kunnen realiseren.
Ik begrijp niet wat het uitmaakt of dit geld virtueel is of niet, het geld dat nu bijgemaakt wordt om de banken te redden is ook virtueel.
uiteraard komt er torenhoge inflatie, kan niet anders.
Enkele leuke basis dingen over geld en banken (wel in 't Engels):
http://www.youtube.com/watch?v=vVkFb26u9g8
http://www.youtube.com/watch?v=sanOXoWl ... =1&index=1
http://www.youtube.com/watch?v=kTv1fo6s ... =1&index=2
http://www.youtube.com/watch?v=LvH8Jw_ouR0
http://www.youtube.com/watch?v=czZiPkcpL5Q
Enkele leuke basis dingen over geld en banken (wel in 't Engels):
http://www.youtube.com/watch?v=vVkFb26u9g8
http://www.youtube.com/watch?v=sanOXoWl ... =1&index=1
http://www.youtube.com/watch?v=kTv1fo6s ... =1&index=2
http://www.youtube.com/watch?v=LvH8Jw_ouR0
http://www.youtube.com/watch?v=czZiPkcpL5Q
Warren Buffet heeft het ook stilaan door 
uit jaarverslag Berkshire Hathaway
"In poker terms, the Treasury and the Fed have gone “all in.” Economic medicine that was previously meted out by the cupful has recently been dispensed by the barrel. These once-unthinkable dosages will almost certainly bring on unwelcome aftereffects. Their precise nature is anyone’s guess, though one likely consequence is an onslaught of inflation."
"In poker terms, the Treasury and the Fed have gone “all in.” Economic medicine that was previously meted out by the cupful has recently been dispensed by the barrel. These once-unthinkable dosages will almost certainly bring on unwelcome aftereffects. Their precise nature is anyone’s guess, though one likely consequence is an onslaught of inflation."
Laatst gewijzigd door pm68 op 3 maart 2009, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
zolang de inflatie binnen de 2jaar maar niet stijgt boven 5.75% is het goed (zoveel brengt mn termijnrekening op)pm68 schreef: Warren Buffet heeft het ook stilaan door
Waiting for the financial meltdown...
Je bedoelt vast 4.89%, tenslotte moet de RV er nog af he.Roeland schreef: zolang de inflatie binnen de 2jaar maar niet stijgt boven 5.75% is het goed (zoveel brengt mn termijnrekening op)
Maar ja laat ons hopen dat de hyperinflatie uitblijft, meer kunnen we toch niet doen. Ik moet er niet aan denken, ben zelf net een dik jaar goed aan het sparen maar als ik de waarde in rook moet zien opgaan over enkele jaren, is de motivatie er ook wel snel af natuurlijk (voor iedereen trouwens).
phase schreef:Je bedoelt vast 4.89%, tenslotte moet de RV er nog af he.Roeland schreef: zolang de inflatie binnen de 2jaar maar niet stijgt boven 5.75% is het goed (zoveel brengt mn termijnrekening op)Heb er ook eentje van eind december aan 5.75% bruto bij CE en vandaag nog snel eentje bij geopend aan 5.50% bruto op 2 jaar, want binnen enkele dagen zal het wel gedaan zijn...
Maar ja laat ons hopen dat de hyperinflatie uitblijft, meer kunnen we toch niet doen. Ik moet er niet aan denken, ben zelf net een dik jaar goed aan het sparen maar als ik de waarde in rook moet zien opgaan over enkele jaren, is de motivatie er ook wel snel af natuurlijk (voor iedereen trouwens).
nee, 5.75...
Ik studeer nog dus trek ik mn RV terug
Waiting for the financial meltdown...
Och ja ook juist, you lucky luckerRoeland schreef: nee, 5.75...
Ik studeer nog dus trek ik mn RV terug![]()