na-isoleren van spouwmuren
Re: na-isoleren van spouwmuren
Als het schuim was, dan was het PUR.
Beste isolatiewaarde, maar het moeilijkst om correct te plaatsen. Ben ook een beetje bang van wat er zou gebeuren bij brand ...
Bedankt voor de feedback
Beste isolatiewaarde, maar het moeilijkst om correct te plaatsen. Ben ook een beetje bang van wat er zou gebeuren bij brand ...

Bedankt voor de feedback

@ zwiertje........als je geen radiatoren hebt, op welke manier verwarm je dan je woning..
??? Misschien daar eerst is aandacht aan besteden om van je " koud kot " gevoel verlost te zijn...
Verlaagde en geisoleerde plafonds kan ook al iets bijdragen..

Gaskachels.ludo schreef:@ zwiertje........als je geen radiatoren hebt, op welke manier verwarm je dan je woning..??? Misschien daar eerst is aandacht aan besteden om van je " koud kot " gevoel verlost te zijn...
Ik kan het behaaglijk warm stoken, hoor. Maar je voelt dat de muren relatief koud blijven, vooral in onverwarmde delen van het huis (gang, berging, toilet, ...). Bij strenge vrieskou kon de temperatuur in die ruimten dalen tot 10°C. Nu dat mijn dak goed geïsoleerd is, zakt het niet meer onder de 12°C. Dat is nog steeds 'oncomfortabel'. Als ik nu cv zou installeren met overal radiatoren langs de muren, dan zou het koude-gevoel misschien wel verdwijnen, maar ik denk niet dat ik dan goed bezig ben

Dan ben ik gewoon bezig mijn muren aan 't warm stoken! Trouwens, zo als ik al eerder zei: ik heb geen zin meer in ingrijpende verbouwingen of grote investeringen. De installatie van een cv is dus geen optie voor ons. Een cv zet trouwens aan tot meer verbruik, met daar bovenop duur onderhoud.
Ik weet best wel dat het na-isoleren van de spouw niet kan concurreren met een degelijk uitgevoerde volledige isolatie van het huis. Maar als ik met één dag werk en 2.500 € mijn huis een stukje comfortabeler kan maken, en die investering zich bovendien vanzelf terugbetaald, waarom zou ik dat dan niet doen. Ik ga echter geen 20.000 € investeren om dat misschien over 40 jaar teruggewonnen te hebben. Dan kan ik beter gewoon wat harder stoken ...
als er nu één gas en energie en geld verslindend verwarmingsysteem is, dan is het wel gasradiatoren....
En als je delen niet verwarmd ( gang - berging - toilet ) kan je moeilijk verwachten dat je van je koude gevoel af bent, het isoleren van spouwmuren, zal je van dat koude gevoel niet afhelpen,vrees ik... en je budget van 2500 euro voor spouwmuren je beter in een degelijke verwarming investeerd.
Een cv installatie met een gewone HR ketel is de dag van vandaag niet zo duur meer, en installeren vergt maar twee dagen werk door een firma. Voor 3000/4000 euro heb je al deftige installatie. (Gemiddeld 100 euro per radiator x 10 + 800 euro ketel + buizen 500 euro + installatie kosten ( 2 man x 2 dagen = 32 uur= 1200 euro ( totaal 3500 euro )
Wil je duurdere condensatie ketel zal je bovenop de basis installatie iets meer moeten betalen .
Ik vermoed dat je nutteloze geld verspillende maatregelen aan het zoeken bent, daar waar je best begint met de basis en dat is een degelijke centrale verwarming installatie met thermostatische kranen.
Qua onderhoud heb je aan een degelijke gas cv ketel weinig kosten, en je kan er ook je warm water mee produceren, zodat je je warmwaterboiler ook al kan wegdoen. En voor mazout ketel opteren is niet echt meer rendabel de dag van vandaag...
En als je delen niet verwarmd ( gang - berging - toilet ) kan je moeilijk verwachten dat je van je koude gevoel af bent, het isoleren van spouwmuren, zal je van dat koude gevoel niet afhelpen,vrees ik... en je budget van 2500 euro voor spouwmuren je beter in een degelijke verwarming investeerd.
Een cv installatie met een gewone HR ketel is de dag van vandaag niet zo duur meer, en installeren vergt maar twee dagen werk door een firma. Voor 3000/4000 euro heb je al deftige installatie. (Gemiddeld 100 euro per radiator x 10 + 800 euro ketel + buizen 500 euro + installatie kosten ( 2 man x 2 dagen = 32 uur= 1200 euro ( totaal 3500 euro )
Wil je duurdere condensatie ketel zal je bovenop de basis installatie iets meer moeten betalen .
Ik vermoed dat je nutteloze geld verspillende maatregelen aan het zoeken bent, daar waar je best begint met de basis en dat is een degelijke centrale verwarming installatie met thermostatische kranen.
Qua onderhoud heb je aan een degelijke gas cv ketel weinig kosten, en je kan er ook je warm water mee produceren, zodat je je warmwaterboiler ook al kan wegdoen. En voor mazout ketel opteren is niet echt meer rendabel de dag van vandaag...
Neen hoor, gaskachels (dus geen haarden, he!) hebben een rendement van ca. 80%. Een HR ketel ca. 90%. Die verhaaltjes van rendementen van meer dan 100% zijn verhaaltjes die alleen in theorie kunnen gehaald worden. Dan moet je die warmte nog transporteren van de ketel naar de radiatoren, dus verlies. Ik wil best aannemen dat die HR ketel minder verbruikt dan gaskachels, maar ik denk dat je met de prijs van 1 onderhoud (en schoorsteenvegen ook nog tegenwoordig) je winst al kwijt bent. Ik heb ook al heel veel mensen horen klagen over de betrouwbaarheid van hun ultramoderne ketels. Elk jaar is het wel iets. Mijn gaskachels werken al bijna 20 jaar zonder hapering. De winst van isolatie (t.o.v. géén isolatie hé) is volgens mij veel groter dan die - in het allerbeste geval - 10% besparing door hoger rendement. Bovendien heb je met een cv de neiging van heel je huis warmer te stoken.ludo schreef:als er nu één gas en energie en geld verslindend verwarmingsysteem is, dan is het wel gasradiatoren....
Zelfs de isolatie van mijn dak heeft hier een duidelijk merkbare invloed gehad. Als ik nog eens 2°C winst kan maken, ben ik volledig tevreden. Het hoeft geen 20° te zijn in mijn gang. Ik denkt dat je het isolatieprobleem van oude huizen onderschat. Het is in mijn spouwen nagenoeg even koud als buiten, hé. Alleen de binnenmuur zorgt voor isolatie. De wind heeft bijna vrij spel in de spouw, door de openingen van de rolluiken, open bovenkant van de spouwen, enzovoort....ludo schreef:En als je delen niet verwarmd ( gang - berging - toilet ) kan je moeilijk verwachten dat je van je koude gevoel af bent, het isoleren van spouwmuren, zal je van dat gevoel niet afhelpen,vrees ik...
In een nieuwbouw misschien. In een bestaande woning: dat geloof ik nooit. Je alleen maar opbouwbuizen plaatsen, wat esthetisch ook al niet zo geweldig is. Alternatieven zijn ingrijpend.ludo schreef:Voor 3000/4000 euro heb je al deftige installatie
Ik heb er nu heel wat over gelezen, waaronder ook onafhankelijke studies. De meesten gaan er van uit dat het na-isoleren zichzelf terugbetaalt binnen de 5 jaar. Wantrouwig als ik ben, ga ik er van uit dat het 10 gaat duren. Hoe dan ook: de investering blijft zeer beperkt (je krijgt ook subsidies hiervoor). In Nederland en VK wordt dit al een hele tijd op grote schaal toegepast, en over 't algemeen positief geëvalueerd.ludo schreef:Ik vermoed dat je nutteloze geld verspillende maatregelen aan het zoeken bent
Er zijn nog andere studies te vinden:
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.isoprotect.be/files/cms1/TestAankoop.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit is belangrijk om subsidies te krijgen sinds 1 juli: http://www2.vlaanderen.be/economie/ener ... olatie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.isoprotect.be/files/cms1/TestAankoop.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit is belangrijk om subsidies te krijgen sinds 1 juli: http://www2.vlaanderen.be/economie/ener ... olatie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
@zwiertje... ( een gasradiator is ook wel gaskachel genoemd, en met gas boiler komt er géén schouwvegen aan te pas, is enkel verplicht voor houtkachels, petrol of mazout ketels/kachels/branders ) en ultra moderne gasketels zijn condensatie ketels en vergen iets meer onderhoud en zijn ook serieus duurder in aankoop, maar dat is nog iets anders dan gewone vr of hr ketel.
Wat je ook kan doen is je bestaande gaskachel ombouwen en aldus als CV brander te gebruiken,en daar de radiatoren op aansluiten. In de handel zijn al bestaande systemen ( gaskachel met cv voorziening ) al enkele jaren te koop.
Je bent blijkbaar al goed geinformeerd,en je hebt voor jezelf al de nodige keuzes gemaakt.... Heeft geen nut er hier dan verder over en weer te mailen,of wat en hoe je zou kunnen doen enz... enz....
Veel sukses in ieder geval...
Wat je ook kan doen is je bestaande gaskachel ombouwen en aldus als CV brander te gebruiken,en daar de radiatoren op aansluiten. In de handel zijn al bestaande systemen ( gaskachel met cv voorziening ) al enkele jaren te koop.
Je bent blijkbaar al goed geinformeerd,en je hebt voor jezelf al de nodige keuzes gemaakt.... Heeft geen nut er hier dan verder over en weer te mailen,of wat en hoe je zou kunnen doen enz... enz....
Veel sukses in ieder geval...
voor gasradiatoren niet verplicht, voor gas-cv wel degelijk wel!ludo schreef:een gasradiator is ook wel gaskachel genoemd, en met gas boiler komt er géén schouwvegen aan te pas, is enkel verplicht voor houtkachels, petrol of mazout ketels/kachels/branders
meer info: http://www.aardgas.be/consumenten/infor ... nstallatie
Da's waar, mijn vraag was dan ook niet 'Hoe moet ik mijn huis isoleren/verwarmen', maar 'Heeft er iemand ervaring met na-isoleren van spouwmuren'. Niettemin, nutteloos is het niet hoor. Ik leer ook veel bij: dat van die e-bricks kende ik niet, en je tip voor een kachel met CV-aansluiting vind ik eigenlijk misschien nog wel te overwegen in de toekomst.ludo schreef:Je bent blijkbaar al goed geïnformeerd,en je hebt voor jezelf al de nodige keuzes gemaakt.... Heeft geen nut er hier dan verder over en weer te mailen,of wat en hoe je zou kunnen doen enz... enz....
Alleen denk ik dat ik eerst beter moet isoleren, vooraleer ik meer warmtebronnen installeer.
Bedankt!ludo schreef:Veel sukses in ieder geval...

Qoute van de website: "In Vlaanderen ben je sinds 1 juni 2007 wettelijk verplicht om je CV-ketel van meer dan 20 kW om de twee jaar te laten onderhouden. Het eerste onderhoud moet gebeuren voor 1 juni 2010."Zwiertje schreef: voor gasradiatoren niet verplicht, voor gas-cv wel degelijk wel!
meer info: http://www.aardgas.be/consumenten/infor ... nstallatie
Ketels lager dan 20kW zoals ze tegenwoordig in veel nieuwbouw hangen is een grijs gebied, zelfs 1700 blijft het antwoord schuldig.
Dat is inderdaad de eerste vereiste, de warmte binnen houden. Het heeft geen nut om je spouw en buiten-muren warm te stoken.Zwiertje schreef: Alleen denk ik dat ik eerst beter moet isoleren, vooraleer ik meer warmtebronnen installeer.
@ piejer: bedankt! Zeer interessante links!piejer schreef:Er zijn nog andere studies te vinden:
Als ik de studies mag samenvatten:
- geen wonderen van verwachten. Gemiddeld 6% energiebesparing.
- echter wel aan te raden wegens goedkoop en gemakkelijk
- lost eerder vochtproblemen op dat het vochtproblemen creëert.
- weinig verschillen tussen de vulmaterialen qua isolatie. Voorkeur voor minerale wol wegens ecologisch/inert/onbrandbaar.
Ik vermoed dat ik meer dan 6% kan sparen, omdat mijn buitengevel vol gaten zit (rolluiken!) en de buitenlucht rechtstreeks op de binnenmuren kan blazen. Dit zou volledig vermeden worden bij spuwvulling.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Slechts 6% besparen lijkt mij enorm weinig, het zal idd van de situatie afhangen.
Na spouwmuurisolatie met glaswolvlokken heb ik het eerste jaar ongeveer 20% bespaard op het gasverbruik, en het tweede jaar (nog lopende) lijkt het dezelfde richting uit te gaan. Investering betaalt zich in mijn geval na 4 jaar volledig terug, om nog maar te zwijgen over het extra comfort. Want waar niemand rekening lijkt mee te houden is dat je er ook in de zomer je voordeel mee doet: het houdt ook de warmte buiten bij tropische temperaturen. Is mij ook veel waard dezer dagen, maar dat kan je niet in geld / besparing uitdrukken. Een dikke aanrader wat mij betreft.
Na spouwmuurisolatie met glaswolvlokken heb ik het eerste jaar ongeveer 20% bespaard op het gasverbruik, en het tweede jaar (nog lopende) lijkt het dezelfde richting uit te gaan. Investering betaalt zich in mijn geval na 4 jaar volledig terug, om nog maar te zwijgen over het extra comfort. Want waar niemand rekening lijkt mee te houden is dat je er ook in de zomer je voordeel mee doet: het houdt ook de warmte buiten bij tropische temperaturen. Is mij ook veel waard dezer dagen, maar dat kan je niet in geld / besparing uitdrukken. Een dikke aanrader wat mij betreft.
Wij zijn ook aan hetzien geweest om onze spouwmuur te laten opvullen. Uiteindelijk werd ons dit een beetje afgeraden. De spouw is op vele plaatsen redelijk nauw, en er bestaan op zijn zachtst gezegd bedenkingen over hoe die isolatie de tand des tijds doorstaat.
Bijkomend zitten we met het probleem dat onze zijgevel gewoon in slechts staat is. We zouden dan veel stenen moeten laten uitkappen en vervangen.
Dus gaan we maar voor een crepi met buitenisolatie. Werken worden eind dit jaar uitgevoerd. Wat ik mij wel afvraag is wat ik met de rolluiken moet doen. Die "hangen" immer in de spouw. De wind heeft dus toch nog vrij spel in de spouw, of zie ik dat verkeerd?
Moet ik dan de rolluik kast openbreken en voor een deel de spouw dichtspuiten met PU schuim?
Bijkomend zitten we met het probleem dat onze zijgevel gewoon in slechts staat is. We zouden dan veel stenen moeten laten uitkappen en vervangen.
Dus gaan we maar voor een crepi met buitenisolatie. Werken worden eind dit jaar uitgevoerd. Wat ik mij wel afvraag is wat ik met de rolluiken moet doen. Die "hangen" immer in de spouw. De wind heeft dus toch nog vrij spel in de spouw, of zie ik dat verkeerd?
Moet ik dan de rolluik kast openbreken en voor een deel de spouw dichtspuiten met PU schuim?
Tja, die 6% is een gemiddelde hé. Daar zitten dus ook veel rijhuizen bij, waar het effect veel kleiner is. In één studie waren er zelfs gezinnen waar het verbruik steeg! Dat was vooral omdat ze hun gedrag veranderden: het is nu toch geïsoleerd, dus stoken we gezellig heel ons huis tot 20°, terwijl ze zich vroeger beperkten tot de leefruimten.
Ik denk dat ik er nu wel echt voor ga. Ik heb NERGENS een negatieve reactie gevonden uit eerste hand. Wel schijnen sommige firma's hun werk niet goed te doen, maar dat heeft niets te maken met de techniek op zich. Prutsers heb je overal ...
@disterminator: bedankt voor je reactie. Het is in de eerste plaats voor het comfort dat ik het zou doen. Maar besparen is natuurlijk ook belangrijk. Verwarmen zal er niet goedkoper op worden ....
Ik denk dat ik er nu wel echt voor ga. Ik heb NERGENS een negatieve reactie gevonden uit eerste hand. Wel schijnen sommige firma's hun werk niet goed te doen, maar dat heeft niets te maken met de techniek op zich. Prutsers heb je overal ...
@disterminator: bedankt voor je reactie. Het is in de eerste plaats voor het comfort dat ik het zou doen. Maar besparen is natuurlijk ook belangrijk. Verwarmen zal er niet goedkoper op worden ....
Dat zie je niet verkeerd. Als je je buitenmuur laat isoleren, dan is het UITERST belangrijk dat de spouwen volledig winddicht worden gemaakt. Dat is niet altijd even evident. Maar wat heb je aan een perfect geïsoleerde buitenmuur als de koude wind er ongestoord in je spouw kan waaien. Rolluiken zijn inderdaad een probleem. Ook is bij oudere huizen vaak de bovenkant van de spouw gewoon open, of zijn er zelfs verluchtingsroosters ingemetst. Je zal dus de spouw boven je rolluiken moeten dichtmaken. PU-schuim lijkt me een goede oplossing.sintorama schreef:Wat ik mij wel afvraag is wat ik met de rolluiken moet doen. Die "hangen" immer in de spouw. De wind heeft dus toch nog vrij spel in de spouw, of zie ik dat verkeerd?
Ik zal dat trouwens zelf ook moeten doen, of het isolatiemateriaal valt gewoon uit de spouw lang de rolluiken ...
@Zwiertje
Bij gasverwarming ( gas cv boiler of gaskachels is enkel nazicht van de schouw aanbevolen, en is er geen verplichting om de schouw te laten vegen....
Wanneer moet ik mijn schoorsteen laten reinigen?
Aardgas is de properste fossiele brandstof. In normale omstandigheden zullen de verbrandingsgassen geen roetafzetting veroorzaken in de schoorsteen. Deze blijft dus heel lang schoon.
Toch ben je verplicht om je schoorsteen te laten reinigen bij het verplichte onderhoud van je CV-ketel......
Als je bent overgeschakeld van een andere brandstof (zoals stookolie) op aardgas, dan moet je je schoorsteen tweemaal grondig laten vegen. Een eerste keer voor de aansluiting van je nieuwe aardgastoestel en een tweede keer na het eerste stookseizoen.
Bij gasverwarming ( gas cv boiler of gaskachels is enkel nazicht van de schouw aanbevolen, en is er geen verplichting om de schouw te laten vegen....
Wanneer moet ik mijn schoorsteen laten reinigen?
Aardgas is de properste fossiele brandstof. In normale omstandigheden zullen de verbrandingsgassen geen roetafzetting veroorzaken in de schoorsteen. Deze blijft dus heel lang schoon.
Toch ben je verplicht om je schoorsteen te laten reinigen bij het verplichte onderhoud van je CV-ketel......
Als je bent overgeschakeld van een andere brandstof (zoals stookolie) op aardgas, dan moet je je schoorsteen tweemaal grondig laten vegen. Een eerste keer voor de aansluiting van je nieuwe aardgastoestel en een tweede keer na het eerste stookseizoen.