na-isoleren van spouwmuren
na-isoleren van spouwmuren
Ik zou mijn (niet-geïsoleerde) spouwmuren willen laten na-isoleren, door te spouwen te laten opvullen met isolatiemateriaal.
Mijn spouwen zijn breed genoeg, en ik lees eigenlijk alleen maar positieve zaken hierover.
Mijn vragen:
- heb jij ervaring (persoonlijk of indirect) met het na-isoleren van spouwen?
- welk materiaal werd er gebruikt (PUR, glaswol, iso-parels, ...)
- Kostprijs? Problemen? Winst?
Alvast bedankt voor elke input!
Voor de geïnteresseerden: er bestaat een interessante studie hierover, uitgevoerd door de RUG:
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf
De samenvattende conclusies staan op p.81
Mijn spouwen zijn breed genoeg, en ik lees eigenlijk alleen maar positieve zaken hierover.
Mijn vragen:
- heb jij ervaring (persoonlijk of indirect) met het na-isoleren van spouwen?
- welk materiaal werd er gebruikt (PUR, glaswol, iso-parels, ...)
- Kostprijs? Problemen? Winst?
Alvast bedankt voor elke input!
Voor de geïnteresseerden: er bestaat een interessante studie hierover, uitgevoerd door de RUG:
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf
De samenvattende conclusies staan op p.81
- JulusCesar
- VIP member

- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 07 jan 2012
- Contacteer:
Re: na-isoleren van spouwmuren
Vanaf dit jaar (vanaf nu eigenlijk) mag dit enkel nog gebeuren door ATG gekeurde aannemers.
http://www.livios.be/nl/_build/_maso/_a ... anaf%201/7
http://www.livios.be/nl/_build/_maso/_a ... anaf%201/7
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: na-isoleren van spouwmuren
Ik zou het zeker niet aanraden. Mijn vader was zelfstandige in de bouw en al vaak miserie gehad met die brol dat ze inspuiten.
Ging zelfs zover dat da ganse gevel mocht afgebroken worden door dat er schimmel begon te vormen op het pleisterwerk.
Is allemaal zeer goed als het nieuw is !
Er bestaan andere oplossingen hiervoor dan zo'n brol.
Isoleren langs binnenkant of rechtstreeks langs de buitenkant zo behoud je uw spouw die zorgt dat je muren kunnen uitdrogen.
Ging zelfs zover dat da ganse gevel mocht afgebroken worden door dat er schimmel begon te vormen op het pleisterwerk.
Is allemaal zeer goed als het nieuw is !
Er bestaan andere oplossingen hiervoor dan zo'n brol.
Isoleren langs binnenkant of rechtstreeks langs de buitenkant zo behoud je uw spouw die zorgt dat je muren kunnen uitdrogen.
Re: na-isoleren van spouwmuren
Ik heb inderdaad zulke zaken gelezen, maar dan spreken we altijd over 20 jaar of meer geleden.
Toen werd er UF schuim gebruikt. Dat krimpt en barst met de tijd. Door de barsten kan er dan vocht van de buitenmuur naar de binnenmuur sijpelen. UF schuim wordt ondertussen al lang niet meer gebruikt. Losse isimo-bolletjes trouwens ook niet. Die waren vaak na enkele jaren voor de helft 'gaan vliegen'.
In de studie van de RUG hebben ze enkele huizen onderzocht die 10 jaar geleden na-geïsoleerd werden. Ze hebben nergens vochtproblemen gevonden. Integendeel: het lost soms condensatieproblemen op, omdat de binnenmuren warmer blijven in de winter.
Volgens hen zorgt een spouw voor maar een paar % snellere droging van de muur. >90% van het drogen gebeurt gewoon langs de buitenkant van de muur. Tenzij je geglazuurde stenen hebt, of waterdichte gevelverf: dan wordt het ook sterk afgeraden.
isoleren langs buiten = zeer duur, en totaal zinloos als je je spouw niet volledig luchtdicht maakt, wat dan weer in tegenspraak is met je argument inzake het drogen van een muur.
isoleren langs binnen zou een optie kunnen zijn, maar is toch ook wel zeer ingrijpend en duur. Kan ook vochtproblemen geven, omdat de binnenmuren dan zo koud worden in de winter, dat ze nat worden door condensatie.
opvullen van de spouw = 1 dag werk, 2000 à 3000 € (- premies)
De enige perfecte oplossing, is de gevels afbreken, isoleren, en weer opbouwen, maar dat kost mij een veelvoud van wat ik ooit zal besparen op mijn verwarming
Toen werd er UF schuim gebruikt. Dat krimpt en barst met de tijd. Door de barsten kan er dan vocht van de buitenmuur naar de binnenmuur sijpelen. UF schuim wordt ondertussen al lang niet meer gebruikt. Losse isimo-bolletjes trouwens ook niet. Die waren vaak na enkele jaren voor de helft 'gaan vliegen'.
In de studie van de RUG hebben ze enkele huizen onderzocht die 10 jaar geleden na-geïsoleerd werden. Ze hebben nergens vochtproblemen gevonden. Integendeel: het lost soms condensatieproblemen op, omdat de binnenmuren warmer blijven in de winter.
Volgens hen zorgt een spouw voor maar een paar % snellere droging van de muur. >90% van het drogen gebeurt gewoon langs de buitenkant van de muur. Tenzij je geglazuurde stenen hebt, of waterdichte gevelverf: dan wordt het ook sterk afgeraden.
isoleren langs buiten = zeer duur, en totaal zinloos als je je spouw niet volledig luchtdicht maakt, wat dan weer in tegenspraak is met je argument inzake het drogen van een muur.
isoleren langs binnen zou een optie kunnen zijn, maar is toch ook wel zeer ingrijpend en duur. Kan ook vochtproblemen geven, omdat de binnenmuren dan zo koud worden in de winter, dat ze nat worden door condensatie.
opvullen van de spouw = 1 dag werk, 2000 à 3000 € (- premies)
De enige perfecte oplossing, is de gevels afbreken, isoleren, en weer opbouwen, maar dat kost mij een veelvoud van wat ik ooit zal besparen op mijn verwarming
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: na-isoleren van spouwmuren
Is een E-Brick of E-Board geen betere (goedkopere) oplossing?Zwiertje schreef:De enige perfecte oplossing, is de gevels afbreken, isoleren, en weer opbouwen, maar dat kost mij een veelvoud van wat ik ooit zal besparen op mijn verwarming
Re: na-isoleren van spouwmuren
Bedankt voor de link. Die kende ik nog niet ...Spruitekop schreef: Is een E-Brick of E-Board geen betere (goedkopere) oplossing?
Goedkoper zal het zeker niet zijn. Ook minder eenvoudig dan je op eerste zicht zou denken:
Afwerken aan ramen en deuren, dakrand + volledig luchtdicht maken van de spouw.
Anders heb je een perfect geïsoleerde buitenmuur, waarachter de koude wind vrij spel heeft
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: na-isoleren van spouwmuren
Die panelen schuiven mooi in elkaar hoor, destijds eens op BIS-Beurs (Flanders Expo-Gent) gezien. er moet nadien wel gevoegd worden. Informeren/kijken kost geen geld.
Een andere optie is de muur langs buiten isoleren en laten bepleisteren.
Anders eens informeren bij Patrick1... als het over werken gaat hoor je hem niet hoor!!
Een andere optie is de muur langs buiten isoleren en laten bepleisteren.
Anders eens informeren bij Patrick1... als het over werken gaat hoor je hem niet hoor!!
-
Franscoppy
- Full Member

- Berichten: 155
- Lid geworden op: 18 sep 2010
- Contacteer:
Re: na-isoleren van spouwmuren
Loop ook al enige tijd rond met dit idee.
Mijn enige zorg echter is dat de cementvoegen zouden uitvriezen aan de buitengevel.
Wij hebben dit probleem nu bij de -niet verwarmde- garage.
Met een geisoleerde spouw zouden de buitenste stenen kouder hebben in de winter en wie weet krijgen we hetzelfde probleem dan ook aan het woongedeelte...
Heb op de site van Lampiris gezien dat je via hen voordelig kan na-isoleren..
Mijn enige zorg echter is dat de cementvoegen zouden uitvriezen aan de buitengevel.
Wij hebben dit probleem nu bij de -niet verwarmde- garage.
Met een geisoleerde spouw zouden de buitenste stenen kouder hebben in de winter en wie weet krijgen we hetzelfde probleem dan ook aan het woongedeelte...
Heb op de site van Lampiris gezien dat je via hen voordelig kan na-isoleren..
Re: na-isoleren van spouwmuren
Lijkt er toch op (en dat heb ik toch ook altijd gehoord) dat isolatie aan de buitenkant beter is: http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?c ... 23&art=347" onclick="window.open(this.href);return false;
De Duitser doen het ook en die staan toch bekend om...
De Duitser doen het ook en die staan toch bekend om...
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: na-isoleren van spouwmuren
Oh, maar ik ben er van overtuigd dat een goed uitgevoerde buiten-isolatie veel beter is dan de spouw opvullen!
Alleen kan je beide zaken niet vergelijken, zowel qua prijs, werk, als qua impact.
De spouwvulling leek mij net zo interessant omdat het zichzelf in enkele jaren terugbetaald. Dat het qua isolatie op zich geen ideale oplossing is, dat zal ik niet in twijfel trekken. Maar ik heb geen zin in grote werken en grote investeringen, om enkele honderden € per jaar te kunnen besparen.
Niettemin had ik graag nog ervaringen gehoord van anderen ...
Alleen kan je beide zaken niet vergelijken, zowel qua prijs, werk, als qua impact.
De spouwvulling leek mij net zo interessant omdat het zichzelf in enkele jaren terugbetaald. Dat het qua isolatie op zich geen ideale oplossing is, dat zal ik niet in twijfel trekken. Maar ik heb geen zin in grote werken en grote investeringen, om enkele honderden € per jaar te kunnen besparen.
Niettemin had ik graag nog ervaringen gehoord van anderen ...
Re: na-isoleren van spouwmuren
Mijn ouders hebben hun spouwmuren meer dan 20 jaar geleden laten na-isoleren.
geen vochtplekken, ze zijn er tevreden van. Ze zouden het dadelijk opnieuw doen.
geen vochtplekken, ze zijn er tevreden van. Ze zouden het dadelijk opnieuw doen.
Re: na-isoleren van spouwmuren
Spouwmuren isoleren, heeft enkel maar zin als de ramen en de raamprofielen aan deugdelijke isolatie normen beantwoorden.
Anders kan je beter de buiten muren aan de binnenzijde en achter de radiator isoleren met alu-folie, of ander iso materiaal,zodat de warmte binnenskamers blijft.
Al eens overwogen om ( voorzet )rolluiken te plaatsen????
De raampartijen hebben meestal grotere oppervlakte dat de muren...
En over-isoleren is ook uit den boze..
Spouwmuren isoleren zal snel enkele duizenden euro kosten, en voor je die terug verdiend hebt??????
Je kan tegenwoordiger al zo veel doen,
Kruipruimten isoleren - zolder - leidingen centrale verwarming - eco boiler - dakisolatie - vloer isolatie - buitenmuren - iso raam profielen en 3 of 4 dubbel glas ... rolluiken .... enz. enz.
Ze zullen je wel bezig houden....
Anders kan je beter de buiten muren aan de binnenzijde en achter de radiator isoleren met alu-folie, of ander iso materiaal,zodat de warmte binnenskamers blijft.
Al eens overwogen om ( voorzet )rolluiken te plaatsen????
De raampartijen hebben meestal grotere oppervlakte dat de muren...
En over-isoleren is ook uit den boze..
Spouwmuren isoleren zal snel enkele duizenden euro kosten, en voor je die terug verdiend hebt??????
Je kan tegenwoordiger al zo veel doen,
Kruipruimten isoleren - zolder - leidingen centrale verwarming - eco boiler - dakisolatie - vloer isolatie - buitenmuren - iso raam profielen en 3 of 4 dubbel glas ... rolluiken .... enz. enz.
Ze zullen je wel bezig houden....
Re: na-isoleren van spouwmuren
Zeer zeker waar, zorg eerst dat je ramen en raam profielen aangepast zijn, want mocht je deze in de komende tijd willen verbeteren dan zit je met een onvolledige isolatie rondom het raam later. En dus met een koude plek.ludo schreef:Spouwmuren isoleren, heeft enkel maar zin als de ramen en de raamprofielen aan deugdelijke isolatie normen beantwoorden.
Over-isoleren bestaat niet, enkel onder-ventileren.ludo schreef:En over-isoleren is ook uit den boze..
Kijk maar naar passief huizen ....
Hoe beter de isolatie hoe beter de warmte binnen en/of buiten blijft.
Glas vervangen is soms/meestal ook een ander raam-profiel, rolluiken plaatsen is ook duur, leidingen centrale verwarming is slechts een druppel maar wel gemakkelijk en goedkoop te doen, isoleren zolder/dak is belangrijker dan de muren, vloer isolatie is niet altijd mogelijk slechts bij een grondige renovatie, eco-boiler wel voor de 100 euro aan gas die je verstookt voor warm water .....ludo schreef:Spouwmuren isoleren zal snel enkele duizenden euro kosten, en voor je die terug verdiend hebt??????
Je kan tegenwoordiger al zo veel doen,
Kruipruimten isoleren - zolder - leidingen centrale verwarming - eco boiler - dakisolatie - vloer isolatie - buitenmuren - iso raam profielen en 3 of 4 dubbel glas ... rolluiken .... enz. enz.
Ze zullen je wel bezig houden....
De ideale volgorde wordt dan: dak/zolder - ramen/rolluiken - muren - vloer (indien mogelijk) - leidingen - boiler.
Re: na-isoleren van spouwmuren
Bedankt voor de reactie. Enig idee met wat er de spouwen hebben opgevuld?almelain schreef:Mijn ouders hebben hun spouwmuren meer dan 20 jaar geleden laten na-isoleren.
geen vochtplekken, ze zijn er tevreden van. Ze zouden het dadelijk opnieuw doen.
Mijn ramen zijn ca. 15 jaar geleden allemaal vervangen door dubbelglas. Naar de huidige normen zijn ze niet zo geweldig, maar ze nu opnieuw vervangen zou er wel wat over zijn. Veel te duur trouwens (20.000 €?), in relatie met de mogelijke besparing. Ik heb geen radiatoren, daar kan is dus niets mee doen.ludo schreef:Spouwmuren isoleren, heeft enkel maar zin als de ramen en de raamprofielen aan deugdelijke isolatie normen beantwoorden.
Al mij ramen hebben ingebouwde rolluiken. De rolluikkasten zijn geïsoleerd, maar we zouden ze wel nog beter willen isoleren.ludo schreef:Al eens overwogen om ( voorzet )rolluiken te plaatsen????
Tussen de 2000 en de 3000 €. Besparing schat ik op ca. 300€ per jaar. Dat is dus nog te overzien. Het is mij op de eerste plaats trouwens om het comfort-gevoel te doen. In de winter hebben wij echt wel een 'koud kot'.ludo schreef:Spouwmuren isoleren zal snel enkele duizenden euro kosten, en voor je die terug verdiend hebt??????
Het dak hebben we 2 jaar geleden volledig geïsoleerd, en daar zijn we heel tevreden over. Maakt echt een verschil.almelain schreef:zolder/dak is belangrijker dan de muren,
Nu nog iets tegen die koude muren ....
Re: na-isoleren van spouwmuren
Hallo Zwiertje is toen door de firma Noten gedaan, sorry weet niet of reclame mag. Het was een soort schuim dat ingespoten werd en dan uithard. Elke 40 cm werd een gat geboord en door elk gat werd gevuld. Het exacte materiaal ken ik niet, was toen maar ne kleine uk. Kennissen hebben het een paar jaar geleden ook laten doen, ik heb ze nog niet horen klagen, maar ja dat is een veel minder lange referentie.
Denk dat ACV Limburg binnen een paar maanden een groeps aankoop heeft voor spouwmuur isolatie.
Denk dat ACV Limburg binnen een paar maanden een groeps aankoop heeft voor spouwmuur isolatie.

