Nalatenschap en garantieregeling 100.000 euro
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Nalatenschap en garantieregeling 100.000 euro
Wij hebben bij 1 bank een dossier nalatenschap n.a.v. het overlijden van mijn vader. Deze nalatenschap staat op mijn naam en op mijn broers naam, mijn mama krijgt de interesten van de producten (spaarrekening, 2 kasbons, 2 euro-obligaties, gestructureerde belegging, enkele aandelen en enkele investeringsfondsen) die in deze nalatenschap zitten.
Mijn vraag mbt de garantieregeling van 100.000 euro per persoon en deze nalatenschap. Betekent dat hiervoor de waarde van de nalatenschap gedeeld wordt door 2 (ik+broer) of door 3 (ik+broer+mama) ?
Ik heb zelf ook bij diezelfde bank een pensioenspaarrekening, enkele aandelen en enkele investeringsfondsen. Dien ik de waarde van dit alles bij mijn deel van de nalatenschap te tellen (en zo niet boven die 100.000 euro uit te komen) ?
Alvast bedankt voor de inlichtingen.
Mijn vraag mbt de garantieregeling van 100.000 euro per persoon en deze nalatenschap. Betekent dat hiervoor de waarde van de nalatenschap gedeeld wordt door 2 (ik+broer) of door 3 (ik+broer+mama) ?
Ik heb zelf ook bij diezelfde bank een pensioenspaarrekening, enkele aandelen en enkele investeringsfondsen. Dien ik de waarde van dit alles bij mijn deel van de nalatenschap te tellen (en zo niet boven die 100.000 euro uit te komen) ?
Alvast bedankt voor de inlichtingen.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Re: Nalatenschap en garantieregeling 100.000 euro
--- onnodig lange quote verwijderd door webmaster, gelieve niet onnodig te quoten ----
Ikzelf zou er vanuitgaan dat op datum van overlijden het bedrag van het nalatenschap reeds verdeeld wordt over de 3 erfgenamen en je er kan vanuit gaan dat elk erfgenaam kan aansprake maken van de bankgarantie. (@ 100K€/persoon, jij moet dan wel rekening houden met jouw beleggingen) Je moet wel rekening houden met de verdeling (testament?) Moeder 1/2 en jij en je broer elk 1/4?
Maar waarom loop je met zo'n vraag eens niet binnen bij 'n notaris (eenmalig informatie vragen is gratis hoor!) Misschien kan je je vraag ook eens kwijt op http://www.juridischforum.be
Ikzelf zou er vanuitgaan dat op datum van overlijden het bedrag van het nalatenschap reeds verdeeld wordt over de 3 erfgenamen en je er kan vanuit gaan dat elk erfgenaam kan aansprake maken van de bankgarantie. (@ 100K€/persoon, jij moet dan wel rekening houden met jouw beleggingen) Je moet wel rekening houden met de verdeling (testament?) Moeder 1/2 en jij en je broer elk 1/4?
Maar waarom loop je met zo'n vraag eens niet binnen bij 'n notaris (eenmalig informatie vragen is gratis hoor!) Misschien kan je je vraag ook eens kwijt op http://www.juridischforum.be
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Nalatenschap en garantieregeling 100.000 euro
Uit jou uitleg blijkt dat je broer en jezelf de "naakte eigendom" hebben van de nalatenschap.
Je moeder het "vruchtgebruik".
Alleen het eigendom telt voor de waarborg; Dus definitief 2
Je moet ook zien welke producten gelinkt zijn met de bank :
spaarrekening -> bank waar de spaarrekening gehouden is.
Kasbons -> emittent (dus vermoedelijk ook dezelfde bank)
Euro obligaties -> buiten garantie maar ook niet echt gelinkt met de bank; wel met emittent/verantwoordelijk voor de terugbetaling.
gestructureerde producten -> wie weet dat
, sorry dikwijls veel te ingewikkeld
aandelen -> hangt af van de "beurs"
Fondsen -> bestaan op hun eigen en te zien wat erin zit
pensioenspaarrekening :
Indien fonds zie hierboven
Indien verzekering - wel onder garantie van de verzekeraar (let op indien verzekeraar gelinkt is met bank = zelfde pot)
Je moeder het "vruchtgebruik".
Alleen het eigendom telt voor de waarborg; Dus definitief 2
Je moet ook zien welke producten gelinkt zijn met de bank :
spaarrekening -> bank waar de spaarrekening gehouden is.
Kasbons -> emittent (dus vermoedelijk ook dezelfde bank)
Euro obligaties -> buiten garantie maar ook niet echt gelinkt met de bank; wel met emittent/verantwoordelijk voor de terugbetaling.
gestructureerde producten -> wie weet dat
aandelen -> hangt af van de "beurs"
Fondsen -> bestaan op hun eigen en te zien wat erin zit
pensioenspaarrekening :
Indien fonds zie hierboven
Indien verzekering - wel onder garantie van de verzekeraar (let op indien verzekeraar gelinkt is met bank = zelfde pot)