NASPERS
TIP
Re: NASPERS
Het beste advies in zo'n geval is nog steeds verkopen en nadien terugkopen, vrees ik. Belgische fiscus wil nog steeds 30% RV innen op het afgesplitste deel.
Er was een wetsvoorstel om dit af te schaffen: Spin-offs vrijgesteld van roerende voorheffing Het wetsvoorstel werd goedgekeurd (Afschaffing roerende voorheffing op buitenlandse spin-offs) maar ik weet niet of het reeds in het staatsblad verschenen is. Vraag het na bij uw bankier/brooker
Wet is inderdaad gestemd en werkt retroactief vanaf 1 januari blijkbaar. Alleen nog checken bij je broker of ze het gaan toepassen. Als ze de RV toch afhouden, dan zal je waarschijnlijk hemel en aarde mogen bewegen om dit terug te vorderen.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Als ik me niet vergis heeft Degiro ook geen RV afgehouden bij de MultiChoice afsplitsing in februari. Kan iemand dit bevestigen? Indien correct geen enkele reden om ons zorgen te maken (bij Degiro) wat de volgende spin-off betreft.
Nog zeer groen op het vlak van zelfstandig beleggen, excuses alvast als volgende vragen onnozel zijn, of reeds beantwoord in voorgaande berichten. Maar ik vraag me dus af:
Heb een bescheiden aantal naspers certificaten op Nasdaq. Heb ik dan recht op pre IPO aandelen Prosus wanneer ze op Euronext komen? Zo ja, gebeurt dit automatisch?
Zo nee, lukt dit wel als ik de Zuid-Afrikaanse aandelen aanschaf?
Of, indien niet, verkoop ik beter de boel, en koop ik in september aandelen prosus op Euronext?
Dank voor jullie inzichten in deze.
Heb een bescheiden aantal naspers certificaten op Nasdaq. Heb ik dan recht op pre IPO aandelen Prosus wanneer ze op Euronext komen? Zo ja, gebeurt dit automatisch?
Zo nee, lukt dit wel als ik de Zuid-Afrikaanse aandelen aanschaf?
Of, indien niet, verkoop ik beter de boel, en koop ik in september aandelen prosus op Euronext?
Dank voor jullie inzichten in deze.
KAAPSTAD (AFN) - De Amsterdamse beursgang van de internationale consumenteninternetactiviteiten van het Zuid-Afrikaanse technologie- en mediabedrijf Naspers vindt plaats op 11 september. Dat maakte het bedrijf bekend.
Het onderdeel dat naar het Damrak komt heeft de naam Prosus. Naspers brengt daarbij een ruim kwart van Prosus naar de beurs. In juni werd nog bekend dat de beursgang vertraging opliep door fouten met adreslabels van aandeelhouders. Daarop werd de aandeelhoudersvergadering waar met de plannen van Naspers moest worden ingestemd twee maanden uitgesteld. Die vergadering is nu op 23 augustus. De prospectus komt op 26 augustus.
Bron: IEX.nl
Het onderdeel dat naar het Damrak komt heeft de naam Prosus. Naspers brengt daarbij een ruim kwart van Prosus naar de beurs. In juni werd nog bekend dat de beursgang vertraging opliep door fouten met adreslabels van aandeelhouders. Daarop werd de aandeelhoudersvergadering waar met de plannen van Naspers moest worden ingestemd twee maanden uitgesteld. Die vergadering is nu op 23 augustus. De prospectus komt op 26 augustus.
Bron: IEX.nl
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Neemt er eimand actie in aanloop van de IPO woensdag in Amsterdam?
Zit met dezelfde vraag. Ik blijf voorlopig gewoon zitten, al is dat met een bang hart ivm RV.stockzombie schreef: ↑9 september 2019, 11:42 Neemt er eimand actie in aanloop van de IPO woensdag in Amsterdam?
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en vandaag verkocht..koop ze woensdag wel weer terug op de beurs in AMS
Ik verwacht woensdag wel grote koersschommelingen. Als ik instap wacht ik mogelijk wel enkele dagen/weken totdat de koers wat gestabiliseerd is. Risico is natuurlijk dat de koers ondertussen al sterk gestegen is.
Terechte opmerking Wimpies. Ik weet ook niet of het wel goed is om ze woensdag al aan te kopen. Kan ook zo snel niet een afgegeven prijsvork vinden
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Antwoord Degiro:
Helaas kan ik u niet melden of er roerende voorheffing wordt ingehouden bij deze spin-off. DEGIRO is niet de partij die deze belasting inhoudt.
Mocht er volgens u onterecht roerende voorheffing worden ingehouden, dan kunt u contact met ons opnemen. Dan zullen wij op onze beurt contact opnemen met de bewaarpartij.
Nog andere houders van naspers n aandelen in USA hier? Vraag me af of wij bepaalde actie moeten ondernemen om onze prosus stukken te kunnen ontvangen op onze account.
Ik bezit ook Naspers US6315122092, maar geen idee hoe verder, geen info v/d bank. PRX schiet 31% hoger.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Degiro:
"Beste belegger,
Als aandeelhouder van Naspers op 11 september 2019 voorbeurs bent u gerechtigd tot het ontvangen van één aandeel Prosus per aangehouden aandeel Naspers Ltd.
Het aandeel Prosus heeft op dit moment twee beursnoteringen. Dit betreft de hoofdnotering op Euronext Amsterdam en de secundaire notering op de Johannesburg Stock Exchange. Onze bewaarplaats heeft aangegeven dat er momenteel nog géén duidelijkheid bestaat op welke notering de aandelen van Prosus zullen worden geleverd. Indien de aandelen Prosus zullen worden geleverd op de Euronext Amsterdam notering zullen wij de aandelen zo spoedig mogelijk op de verhandelbare notering in uw account boeken. Echter mocht het zo zijn dat de aandelen op de Johannesburg Stock Exchange worden geleverd dan zullen wij een niet-verhandelbaar product voor u moeten inboeken. Dit heeft ermee te maken dat DEGIRO de beurs van Johannesburg niet aanbiedt. Indien de aandelen worden geleverd op de beurs van Johannesburg zullen wij de mogelijkheden bekijken om de aandelen over te laten boeken naar de notering op Euronext Amsterdam.
Zodra wij vanuit de bewaarplaats meer informatie hebben inzake de afsplitsing van Prosus en waar de aandelen van Prosus zullen worden geleverd zullen wij u dit zo spoedig mogelijk laten weten. "
"Beste belegger,
Als aandeelhouder van Naspers op 11 september 2019 voorbeurs bent u gerechtigd tot het ontvangen van één aandeel Prosus per aangehouden aandeel Naspers Ltd.
Het aandeel Prosus heeft op dit moment twee beursnoteringen. Dit betreft de hoofdnotering op Euronext Amsterdam en de secundaire notering op de Johannesburg Stock Exchange. Onze bewaarplaats heeft aangegeven dat er momenteel nog géén duidelijkheid bestaat op welke notering de aandelen van Prosus zullen worden geleverd. Indien de aandelen Prosus zullen worden geleverd op de Euronext Amsterdam notering zullen wij de aandelen zo spoedig mogelijk op de verhandelbare notering in uw account boeken. Echter mocht het zo zijn dat de aandelen op de Johannesburg Stock Exchange worden geleverd dan zullen wij een niet-verhandelbaar product voor u moeten inboeken. Dit heeft ermee te maken dat DEGIRO de beurs van Johannesburg niet aanbiedt. Indien de aandelen worden geleverd op de beurs van Johannesburg zullen wij de mogelijkheden bekijken om de aandelen over te laten boeken naar de notering op Euronext Amsterdam.
Zodra wij vanuit de bewaarplaats meer informatie hebben inzake de afsplitsing van Prosus en waar de aandelen van Prosus zullen worden geleverd zullen wij u dit zo spoedig mogelijk laten weten. "