NBB
TIP
Re: NBB
Voor de privé-aandeelhouders is het net goed dat er meer winst wordt gereserveerd. Dit zorgt ervoor dat het saldo dat de overheid krijgt kleiner is en dat de reserves van de bank verder stijgen (wat in het voordeel van alle aandeelhouders).Nogthans boert de ECB verre van slecht. Op het geld dat banken er parkeren verdienen ze door de negatieve rente en de aangroeiende berg staatspapier en obligaties die opgekocht worden leveren eveneens rente op. Zo is de winst over 2016 10% gestegen, er zal dus wat meer naar de centrale banken gaan. Langs de andere kant keert de NBB sinds 2016 maar 50% van de winst uit ipv 75% ervoor.
Wie heeft er trouwens NBB aandelen in portefeuille? En hoeveel? Ik heb er op dit moment 3 en ben van plan er nog bij te kopen in de toekomst.
Blijft het dividend van NBB behouden of geeft deze "het goede voorbeeld" aan de andere banken en schrappen of verlagen ze dit?
Dan lijkt mij dit toch een wel goed moment om wat aandelen aan te schaffen. Of zie ik iets over het hoofd?
Het dividend wordt bepaald door de opbrengst van de zgn. statutaire portefeuille, niet de winst. Vandaar dat het dividend 11% daalt, terwijl de winst is gestegen. Die portefeuille bestaat vnl. uit obligaties. Wanneer deze vervallen worden ze vervangen door nieuwe, met steeds lagere rente (zie beleid vd centrale banken). Dat wil zeggen dat het goed mogelijk is dat het dividend nog verder zal dalen, ook al blijft de totale winst op peil.
NBB is onderliggend een superveilig aandeel, op basis van de waarde vd portefeuille, deelnemingen in andere assets, koers/winst, ... Probleem is dat het een een-tweetje is tussen de Belgische overheid en het bestuur vd bank (dat natuurlijk wordt gekozen door de overheid
). De particuliere aandeelhouders worden systematisch gediscrimineerd. En niemand die er iets aan doet. Of die waarde ooit nog naar boven komt is dus maar de vraag.
NBB is onderliggend een superveilig aandeel, op basis van de waarde vd portefeuille, deelnemingen in andere assets, koers/winst, ... Probleem is dat het een een-tweetje is tussen de Belgische overheid en het bestuur vd bank (dat natuurlijk wordt gekozen door de overheid

Er zijn er een paar die actie voeren, nl de groene petjes met Eric Geenen.
En die zullen nooit iets bereiken. Alle rechtzaken tegen de NBB zijn tot op vandaag in het voordeel van de bank beslecht. Belgische rechters zullen nooit meegaan met Geenen, of eender wie. Kwestie van een telefoontje tussen het kabinet van Financiën en de rechters.
Andere optie is Europa. Wat is de kans dat een Europese rechter zal beslissen dat de NBB zijn aandeelhouders voortaan gelijk moet behandelen? Zou de facto inhouden dat het gedaan is met dat overmaken van het saldo vd winst. Nog een extra gat van +-400mio in de begroting. Vergeet dat maar. Misschien een delisting? Hoe realistisch is dat?
Was er niet onlangs op één van die blogs een vergelijking met andere Nationale Banken in Europa?DeZatteNonkel schreef: ↑7 april 2020, 14:24En die zullen nooit iets bereiken. Alle rechtzaken tegen de NBB zijn tot op vandaag in het voordeel van de bank beslecht. Belgische rechters zullen nooit meegaan met Geenen, of eender wie. Kwestie van een telefoontje tussen het kabinet van Financiën en de rechters.
Andere optie is Europa. Wat is de kans dat een Europese rechter zal beslissen dat de NBB zijn aandeelhouders voortaan gelijk moet behandelen? Zou de facto inhouden dat het gedaan is met dat overmaken van het saldo vd winst. Nog een extra gat van +-400mio in de begroting. Vergeet dat maar. Misschien een delisting? Hoe realistisch is dat?
Men zou zich daar als referentie op kunnen baseren voor Europese rechtsspraak.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Blijft toch een groot vraagteken. De case hangt voor een groot deel af van de rechtspraak, in het voordeel van kleine beleggers, met een overheid aan de andere zijde.
Als je een veilig dividendaandeel wilt zou ik eerder richting Moury kijken. Had daar een order uitstaan aan €135. Te laat blijkt nu, die koers is inmiddels weer veraf. Kans gemist
Als je een veilig dividendaandeel wilt zou ik eerder richting Moury kijken. Had daar een order uitstaan aan €135. Te laat blijkt nu, die koers is inmiddels weer veraf. Kans gemist

Heb beide in portDeZatteNonkel schreef: ↑7 april 2020, 14:35 Blijft toch een groot vraagteken. De case hangt voor een groot deel af van de rechtspraak, in het voordeel van kleine beleggers, met een overheid aan de andere zijde.
Als je een veilig dividendaandeel wilt zou ik eerder richting Moury kijken. Had daar een order uitstaan aan €135. Te laat blijkt nu, die koers is inmiddels weer veraf. Kans gemist![]()
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Full Member
- Contacteer:
Hierbij beantwoord: neen.DeZatteNonkel schreef: ↑7 april 2020, 13:13 Of die waarde ooit nog naar boven komt is dus maar de vraag.
Verhaal van de groene klakskes ken ik. Ken iemand die bijna een proces heeft gekregen omdat hij de toenmalige gouverneur een goudrover noemde :-)
Zelf besluit ik uit jullie welgekomen reacties dat het op dit moment nog wel een degelijk dividendaandeel is maar dat dit op lange termijn ook niet duurzaam is omwille van de dalende rente op obligaties.
Denk dat dit wel een plaatsje krijgt in mijn portefeuille.
Zelf besluit ik uit jullie welgekomen reacties dat het op dit moment nog wel een degelijk dividendaandeel is maar dat dit op lange termijn ook niet duurzaam is omwille van de dalende rente op obligaties.
Denk dat dit wel een plaatsje krijgt in mijn portefeuille.
Pas op, het jaarverslag voor 2019 moet nog gepubliceerd worden, maar de vorige jaren werd de dalende interestopbrengst deels gecompenseerd door een uitbreidende statutaire portefeuille. Hoewel het netto-effect negatief blijft, vind ik het wel interessant om te zien dat de portefeuille uitbreidt (niet de marktwaarde maar de boekwaarde), en er dus ook een hefboomeffect in de andere richting ontstaat wanneer/als de rentevoeten weer stijgen. Pagina 100 hier ( https://www.nbb.be/doc/ts/publications/ ... 018_t2.pdf ) toont zo aan dat de portefeuille in 2018 met 300M EUR uitgebreid werd. Ben dus benieuwd of die uitbreiding zich doorzette in 2019.