Neefje geboren
TIP
Neefje geboren
Hoi,
Vandaar is mijn neefje geboren en benk nonkel geworden. Bij mijn mening is het beste dat ik aan de ouders en het kind kan geven een effectenrekening waarop ik spaar en die uitbesteed aan hem op zijn 18de.
Daar gaat hij veel blijer mee zijn en al zeker nadat hij geleerd heeft om met geld om te gaan.
Ik zou elk jaar 150-750 euro naargelang mijn mogelijkheden voor hem sparen. ETF'S buy en hold lijkt me het slimste.
Bij welke goedkoopste broker hier in belgie doe ik dat? Moet ik de rekening zelf aangeven? Wat moet ik nog zoal doen?
Bedankt
Vandaar is mijn neefje geboren en benk nonkel geworden. Bij mijn mening is het beste dat ik aan de ouders en het kind kan geven een effectenrekening waarop ik spaar en die uitbesteed aan hem op zijn 18de.
Daar gaat hij veel blijer mee zijn en al zeker nadat hij geleerd heeft om met geld om te gaan.
Ik zou elk jaar 150-750 euro naargelang mijn mogelijkheden voor hem sparen. ETF'S buy en hold lijkt me het slimste.
Bij welke goedkoopste broker hier in belgie doe ik dat? Moet ik de rekening zelf aangeven? Wat moet ik nog zoal doen?
Bedankt
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Re: Neefje geboren
Proficiat!
Toch ene die het verschil kent tussen neef en kozijn
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De goedkoopste brokers zitten in de buurlanden, denk aan DeGiro. Zo'n buitenlandse rekening moet je aangeven, maar dat is niet veel werk.
Als je je daar ongemakkelijk bij voelt: bij Belgische brokers zitten transactiekosten doorgaans zo rond de € 7.5. Als je voor 750 euro ineens kan kopen is dat een procent ongeveer, dus dat valt goed mee. Als je echter maar 150 kunt investeren is dat toch al een serieuze kost...
Een alternatief als je per se in België wilt blijven kan een spaarplan met fondsen zijn, zoals het Keyplan van Keytrade. Fondsen hebben wat nadelen t.o.v. ETFs (hogere kosten), maar er zijn dan geen instapkosten of transactiekosten. Met bedragen van € 150 weegt dat al snel zwaarder door...
Kozijnen worden niet geboren maar gemaakt in hout ( raamkozijn )CarpeNoctem schreef: ↑2 maart 2019, 12:13Proficiat!
Toch ene die het verschil kent tussen neef en kozijn![]()
neefjes worden ook gemaakt
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

In Vlaanderen worden er wel degelijk kozijnen geboren.
Maar kozijnen gemaakt in hout? Niets voor mij, als er één klus is waar ik tegenop zie dan is het wel schilderen
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
in het Vlaams-Nederlands woordenboek van 2003 komt kozijn toch nog in voor , in de betekenis van neef
https://taaladvies.net/taal/advies/vraa ... zijn_neef/
https://taaladvies.net/taal/advies/vraa ... zijn_neef/
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Dat weet ik wel, maar we zijn één van de weinige talen die daar voor die verwarring kiezen.
Ik herhaal mijn punt van bijna 3 jaar geleden:
"Om de begripsverwarring in de toekomst te vermijden zal ik een éénmansactie starten om van kozijn standaardnederlands te maken. Dan wel nog een zoektocht naar een woord voor de dochter van uw nonkel
En de toekomstige generaties zullen ons dankbaar zijn..."
Ik moet ootmoedig toegeven dat mijn éénmansactie nog wat beter kan gepromoot worden
dochter van nonkel = nicht
soms kan de zoon van een nonkel ook wel een nicht zijn
dacht ook dat men soms het onderscheid maakt tussen een derdegraad familieverband ( neef ) en een vierdegraadsfamilieverband ( kozijn ),
soms kan de zoon van een nonkel ook wel een nicht zijn
dacht ook dat men soms het onderscheid maakt tussen een derdegraad familieverband ( neef ) en een vierdegraadsfamilieverband ( kozijn ),
Laatst gewijzigd door paul op 2 maart 2019, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn " neef " wordt in Antwerpen niet gebruikt.
Daar zegt men " meine koze "
en voor vrouwelijk zegt men " mein nicht "
Daar zegt men " meine koze "
en voor vrouwelijk zegt men " mein nicht "
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Ja, da's net het probleem. Wat zeg je dan tegen een dochter van uw broer/zus?
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 2 maart 2019, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand kiest voor een houten klaas als kozijn.CarpeNoctem schreef: ↑2 maart 2019, 13:26In Vlaanderen worden er wel degelijk kozijnen geboren.![]()
Maar kozijnen gemaakt in hout? Niets voor mij, als er één klus is waar ik tegenop zie dan is het wel schilderen![]()
men zou dan gewoon over nicht spreken ( derde graad )CarpeNoctem schreef: ↑2 maart 2019, 13:51Ja, da's net het probleem. Wat zeg je dan tegen een dochter van uw (schoon-)broer/zus?
in het andere geval zou dan over volle nicht spreken ( vierde graad )
wel leuk als ze zwanger of dik is
https://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=132654
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 2 maart 2019, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooi zo! Duidelijk weergegeven.
Alleen spijtig dat de titel boven de tabel geen goed Nederlands is.
Alleen spijtig dat de titel boven de tabel geen goed Nederlands is.