Negatieve rente Argenta
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Negatieve rente Argenta
We hebben contact genomen met Argenta en gevraagd naar een reactie. U kan de mededeling van Argenta hieronder lezen.
De (zicht)rekeningen bij Argenta zijn en blijven gratis.
Als een cliënt dan toch een negatieve interestafrekening heeft kunnen de volgende factoren hierin een rol spelen:
• als u uw rekeninguittreksel via de post naar huis laat sturen betaalt u hiervoor wel de portokosten;
u kunt deze portokosten vermijden door uw rekeninguittreksels zelf regelmatig af te drukken via uw abonnement internetbankieren of via de rekeninguittrekselprinters beschikbaar bij uw Argenta kantoorhouder.
• bij elke interestafrekening van een zichtrekening moet u het recht (taks) betalen (vroeger noemde deze taks zegelrecht en dit is een vast bedrag van 0,15 euro per interestafrekening)
• het saldo van uw zichtrekening heeft negatief gestaan. Daarvoor betaalt u debetrente. Argenta past voor zowel debet- als creditrente dagvalutering toe;
• Argenta biedt geen rekeningverzekering aan en rekent hier dus ook geen kost voor aan.
Argenta past de regels rigoureus toe: een cliënt die interest verwerft krijgt deze interest ook, Argenta houdt dus geen enkele interest voor zich. Het is wel mogelijk dat als de verworven creditinterest kleiner is dan de verschuldigde taksen, de interestafrekening toch een negatief resultaat geeft.
De (zicht)rekeningen bij Argenta zijn en blijven gratis.
Als een cliënt dan toch een negatieve interestafrekening heeft kunnen de volgende factoren hierin een rol spelen:
• als u uw rekeninguittreksel via de post naar huis laat sturen betaalt u hiervoor wel de portokosten;
u kunt deze portokosten vermijden door uw rekeninguittreksels zelf regelmatig af te drukken via uw abonnement internetbankieren of via de rekeninguittrekselprinters beschikbaar bij uw Argenta kantoorhouder.
• bij elke interestafrekening van een zichtrekening moet u het recht (taks) betalen (vroeger noemde deze taks zegelrecht en dit is een vast bedrag van 0,15 euro per interestafrekening)
• het saldo van uw zichtrekening heeft negatief gestaan. Daarvoor betaalt u debetrente. Argenta past voor zowel debet- als creditrente dagvalutering toe;
• Argenta biedt geen rekeningverzekering aan en rekent hier dus ook geen kost voor aan.
Argenta past de regels rigoureus toe: een cliënt die interest verwerft krijgt deze interest ook, Argenta houdt dus geen enkele interest voor zich. Het is wel mogelijk dat als de verworven creditinterest kleiner is dan de verschuldigde taksen, de interestafrekening toch een negatief resultaat geeft.
Deze morgen stond ik ook in het negatief op een niet-slapende rekening die nooit in het negatief ging. Argenta, Meiboomlaan in Roeselare kon me bij telefonisch contact niet helpen...niet het juiste pc-scherm ter beschikking
??? De ombudsdienst van Argetna Antwerpen kon via de telefoon niet helpen...enkel via e-mail of persoonlijk bezoek aan mij kantoor kon mij helpen....Daarom heb ik hen beloofd ALLE rekeningen bij hen weg te halen OOK omdat mijn onderwijswedde nog niet op mijn rekening stond terwijl dit volgens de vakbond en het onderwijs zou moeten, indien dit niet zo was dan lag dit aan de bank
??? Dit laatste was vorig jaar ook het geval. Veel succes aan de blijvers, maar ik heb genoeg van Argenta!!!!!!!!!!!!!!!! Graag suggesties wat betreft banken die een betere en betrouwbaardere service bieden !!!!!!!!

Het voorbij jaar was bij interne overschrijving meermaals het geld enkel dagen nergens te bespeuren...zogezegd interne controle...volgens mij enkel om het geld wat langer in hun bezti te houden en ze denken dat ze een domme leek zand in de ogen kunnen strooien, maar ze vergissen zich de leken zijn niet dom en laten niet langer met hun voeten sollen !!!!!!!!Veranderen is de boodschap !!!!!!!!!
Dan nog, 180 euro op een zichtrekening die je gebruikt en waarmee je niet onder nul wil raken is toch echt een minimum, zeker als je wat gebruiksgemak wilt.jawadde001 schreef:ohja, je hebt gelijk, ik dacht dat het 0.4% wasBart schreef: De intrest die je krijgt op je (golden)zichtrekening is geen 0,4% maar 0,1%.
De redenering klopt, maar er moet wel 180,00 EUR op staan, want op de ontvangen intrest betaal je ook nog R.V.
![]()
Ik ga niet na elke aankoop geld overschrijven van de spaarrekening, trouwens dan verlies je daar je getrouwheidspremie.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Die redenering klopt niet. Als je het niet doe heb je sowieso geen getrouwheidspremie. Als je het wel doet heb je toch de basisinterest.cp1234 schreef:Dan nog, 180 euro op een zichtrekening die je gebruikt en waarmee je niet onder nul wil raken is toch echt een minimum, zeker als je wat gebruiksgemak wilt.jawadde001 schreef:
ohja, je hebt gelijk, ik dacht dat het 0.4% was![]()
Ik ga niet na elke aankoop geld overschrijven van de spaarrekening, trouwens dan verlies je daar je getrouwheidspremie.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Je kan bv. je loon volledig laten staan op je rekening en storten op de spaarrekenig wat je kan missen, dan heb je intrest op je zichtrekening en basisintrest en getrouwheidspremie op de spaarrekening.Stier schreef:Die redenering klopt niet. Als je het niet doe heb je sowieso geen getrouwheidspremie. Als je het wel doet heb je toch de basisinterest.cp1234 schreef:
Dan nog, 180 euro op een zichtrekening die je gebruikt en waarmee je niet onder nul wil raken is toch echt een minimum, zeker als je wat gebruiksgemak wilt.
Je kan veel beter je inkomen laten storten op een spaarrekening. De interest is altijd hoger dan deze van een zichtrekening.
Ook al laat je je inkomen storten op een zichtrekening is het beter het zo snel mogelijk naar een spaarrekening te storten en enkel terug naar een zichtrekening om betalingen te doen. Dit gaat wel ver maar hiermee heb je ontegensprekelijk de meeste interest. Basisrente & getrouwheidspremie ! Als je de meeste interest wil hebben is het ideale bedrag op een zichtrekening 0 € per valuatadag.
Ook al laat je je inkomen storten op een zichtrekening is het beter het zo snel mogelijk naar een spaarrekening te storten en enkel terug naar een zichtrekening om betalingen te doen. Dit gaat wel ver maar hiermee heb je ontegensprekelijk de meeste interest. Basisrente & getrouwheidspremie ! Als je de meeste interest wil hebben is het ideale bedrag op een zichtrekening 0 € per valuatadag.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
ik ben WEL een trouwe (en tevreden) Argenta klant.
Bepaalde kosten dienen door (alle) banken te worden aangerekend in opdracht van de fiscus; als de afrekening negatief is, betekent dit dat de intresten niet al te hoog zullen zijn geweest. Als je uw loon op uw Argenta laat komen, dan kan ik mij nauwelijks voorstellen dat uw intrestafrekening negatief is. De verplichte aan te rekenen kosten bedragen nauwelijks 0,15 euro....
Je bent misschien beter af (
) door je te laten 'bezeiken' door de grootbanken die, zonder staatssteun, naar de haaien zouden zijn gegaan. Zij die met UW geld ongeoorloofde risico's nemen. Of banken die verdoken kosten aanrekenen bij de verkoop van bepaalde fondsen (verkoop tegen koersen van dagen voordien, comissieloon van 1/2% per jaar in portefeuille e.d.)
Voor alle duidelijkheid: ik ben GEEN Argenta kantoorhouder.
Argenta is misschien niet DE beste bank, maar een meer dan behoorlijke...
Het is altijd nuttig te weten waarover men spreekt, alvorens goedkope kritiek te uiten.
Bepaalde kosten dienen door (alle) banken te worden aangerekend in opdracht van de fiscus; als de afrekening negatief is, betekent dit dat de intresten niet al te hoog zullen zijn geweest. Als je uw loon op uw Argenta laat komen, dan kan ik mij nauwelijks voorstellen dat uw intrestafrekening negatief is. De verplichte aan te rekenen kosten bedragen nauwelijks 0,15 euro....
Je bent misschien beter af (

Voor alle duidelijkheid: ik ben GEEN Argenta kantoorhouder.
Argenta is misschien niet DE beste bank, maar een meer dan behoorlijke...
Het is altijd nuttig te weten waarover men spreekt, alvorens goedkope kritiek te uiten.
Daar zal je wel een punt hebben, maar gebruiksgemak heeft ook zijn prijs.Stier schreef: Je kan veel beter je inkomen laten storten op een spaarrekening. De interest is altijd hoger dan deze van een zichtrekening.
En moest je ooit in de problemen komen, sta je beter met een bankkaart met geld erop dan met een dik gevuld spaarboekske en niks in de geldbeugel of op de zichtrekening.
Een rekening die minder dan 0.15 intrest opbrengt is toch niet echt een actieve rekening.
Wat een geleuter over enkele centen, terwijl dat bij de overgrote meerderheid in de 10tallen euros loopt.
Bij ING heb ik een negatief saldo van 0.05 wegens eventjes in het rood. Dat is ook een stille rekening die ik af en toe gebruik en ebven niet opgelet. Maar daar ga ik geen topic over starten.
de starter van de topic heeft ondetussen toegegeven dat hij iets fout deed, en ondertussen blijft men hier doordrammen.
Op de vraag waarom zit je nog bij Argenta als de rente hoger is elders?
Wie zijn Kaupthing geld terugkreeg, kan best wachtn tot er 1 jaar om is, of je bent je getrouwheidspremie kwijt..
Wat een geleuter over enkele centen, terwijl dat bij de overgrote meerderheid in de 10tallen euros loopt.
Bij ING heb ik een negatief saldo van 0.05 wegens eventjes in het rood. Dat is ook een stille rekening die ik af en toe gebruik en ebven niet opgelet. Maar daar ga ik geen topic over starten.
de starter van de topic heeft ondetussen toegegeven dat hij iets fout deed, en ondertussen blijft men hier doordrammen.
Op de vraag waarom zit je nog bij Argenta als de rente hoger is elders?
Wie zijn Kaupthing geld terugkreeg, kan best wachtn tot er 1 jaar om is, of je bent je getrouwheidspremie kwijt..
Dat is dan ook je eigen schuld.bala schreef: Bij ING heb ik een negatief saldo van 0.05 wegens eventjes in het rood. Dat is ook een stille rekening die ik af en toe gebruik en ebven niet opgelet. Maar daar ga ik geen topic over starten.
Het verschil is dat de vele andere posts komen van personen die nooit onder 0 gingen, geen onrendabele rekeningen hadden, en soms zelfs een bedrag er (bijna) het hele jaar op hun rekening hadden staan. Deze personen kregen echter ook negatieve rente vermits de uitgekeerde rente op de zichtrekening minder was dan 15 cent. Ja, op de zichtrekening stond inderdaad niet veel geld op en ja het loon werd hier niet op gedomicilieerd, maar dat lijkt me nu allemaal toch ook wel een grote vereiste om een positieve rente te krijgen bij een gratis bank!
Zeg gewoon zoals het is, Rabo, Keytrade, Ethias, … keren geen negatieve rente uit in hetzelfde geval. Het is jammer dat de gratis bank Argenta dat wel doet!
Het argument dat hier steeds aangebracht wordt is dat grootbanken allemaal veel meer kosten. Dat maakt me allemaal niet uit, want Rabo, DB, keytrade, ethias, … kosten namelijk minder, zelfs al is het een luttele 15 cent.
Feitelijk, op de keper beschouwd, als je de zichtrekening van Argenta niet intensief gebruikt, dus enkel als doorvoerrekening van je spaarrekening naar externe rekeningen, en dus bijna altijd op 0 staat, dan heb je élk jaar een negatieve intrest.
Ik heb ook geen zin om daar permanent €100 op te laten staan. En van Argenta mijn hoofdbank maken doe ik ook niet, wegens hun log systeem : vorig jaar heb ik een boete betaald (€7) aan Telenet omdat de faktuur niet betaald was : reden : een permanente opdracht van Argenta was gewoonweg niét uitgevoerd! Bij Argenta wuifde men dit weg, alsof het mijn eigen schuld was! Van toen af, doe ik niéts meer met die zichtrekening!
Ik heb ook geen zin om daar permanent €100 op te laten staan. En van Argenta mijn hoofdbank maken doe ik ook niet, wegens hun log systeem : vorig jaar heb ik een boete betaald (€7) aan Telenet omdat de faktuur niet betaald was : reden : een permanente opdracht van Argenta was gewoonweg niét uitgevoerd! Bij Argenta wuifde men dit weg, alsof het mijn eigen schuld was! Van toen af, doe ik niéts meer met die zichtrekening!
Vervolg : om nog even verder te bomen op hetgeen ik daarnet aanhaalde (onuitgevoerde permanente opdracht naar Telenet, met €7 boete als gevolg), heb ik serieus wat mails naar het agentschap én naar het hoofdkantoor gestuurd, om die €7 te recupereren. Op zeker moment kreeg ik een antwoord per mail, met daarin al de vorige gesprekken tussen de kantoorhouder en het hoofdkantoor (waarschijnlijk per ongeluk) en daarin kon ik ergens letterlijk lezen : "zulke klanten kunnen we missen!"
Vervolg : het énige wat me nog bind met Argenta is hun gratis Visa-kaart. Met hun gewone bankkaart kan ik ook bijna niets aanvangen, want mijn rekening staat op 0. En als je dan toch eens €100 op de zichtrekening zet, moet je 2 dagen wachten vooraleer je die kan afhalen!
Als ik bij Keytrade, Record, ING, smorgens €100 op de ZR plaats, kan ik die snamiddags afhalen.
Als ik bij Keytrade, Record, ING, smorgens €100 op de ZR plaats, kan ik die snamiddags afhalen.
Dit is me idd ook al willen opvallen, hét topargument tegen belachelijke kosten bij Argenta, zoals intrest afrekening waarbij je meer zegelrecht moet betalen dan je intrest krijgt, of banale kosten voor zichtrekeningen waar een jaar geen transacties op zijn gebeurd of geen 50 EUR op staat... Zonder dat er feitelijk een gegronde reden is voor die zaken.Maarten schreef: Het argument dat hier steeds aangebracht wordt is dat grootbanken allemaal veel meer kosten. Dat maakt me allemaal niet uit, want Rabo, DB, keytrade, ethias, … kosten namelijk minder, zelfs al is het een luttele 15 cent.
Maar het werkt ook voor andere klachten. Traag platform? Maar 't is wel vele goedkoper dan een grootbank. Slechte bediening in agentschap (deze is wel erg afhankelijk van het personeel maar kom, ter illustratie)? Ja, máár 't is nog altijd goedkoper dan de grootbanken, en je krijgt een volledige service die je bij geen internetbank kan krijgen... En het laatste tegenargument is meestal "als je er niet tevreden van bent, blijf er dan weg". Maar doodleuk eens gewoon de gebreken durven/kunnen herkennen, neen dat zit er voor sommigen niet in... Just saying.

Laatst gewijzigd door phase op 5 januari 2010, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.