Net woning gekocht/gebouwd: hoeveel spaarbuffer over?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Net woning gekocht/gebouwd: hoeveel spaarbuffer over?
Beste spaargidsers,
Ik ben hier al enkele topics tegengekomen over hoeveel 'buffer' elkeen aanhoudt om zich te wapenen tegen een tegenslag.
De ene heeft het over enkele maandlonen, de andere over enkele tienduizenden euro's,...
Nu vroeg ik me af of er hier ook spaargidsers zitten die net gebouwd hebben of een woning gekocht hebben (al dan niet met verbouwingen) en welke buffer zij dan specifiek aanhouden.
In deze levensfase is het namelijk zo dat er nog heel veel geld naar het (ver)bouwen en afwerken gaat.
Zelf zit ik ook in een gelijkaardige situatie. Ik probeer maandelijks iets op kant te zetten, maar de buffer die bijeengescharreld wordt dient toch vooral om terug in het huis te pompen. Er blijft uiteraard altijd wel een klein 'noodpotje' op kant.
Hoe pakken jullie het aan? Wat zijn jullie ervaringen? Hoe groot zijn jullie buffers?
Dank voor jullie inzichten!
Ik ben hier al enkele topics tegengekomen over hoeveel 'buffer' elkeen aanhoudt om zich te wapenen tegen een tegenslag.
De ene heeft het over enkele maandlonen, de andere over enkele tienduizenden euro's,...
Nu vroeg ik me af of er hier ook spaargidsers zitten die net gebouwd hebben of een woning gekocht hebben (al dan niet met verbouwingen) en welke buffer zij dan specifiek aanhouden.
In deze levensfase is het namelijk zo dat er nog heel veel geld naar het (ver)bouwen en afwerken gaat.
Zelf zit ik ook in een gelijkaardige situatie. Ik probeer maandelijks iets op kant te zetten, maar de buffer die bijeengescharreld wordt dient toch vooral om terug in het huis te pompen. Er blijft uiteraard altijd wel een klein 'noodpotje' op kant.
Hoe pakken jullie het aan? Wat zijn jullie ervaringen? Hoe groot zijn jullie buffers?
Dank voor jullie inzichten!
Re: Net woning gekocht/gebouwd: hoeveel spaarbuffer over?
Vorig jaar gekocht. 25K buffer (cash).
Is aan de hoge kant, maar ik heb mijn redenen
Is aan de hoge kant, maar ik heb mijn redenen
Laatst gewijzigd door RGiskard op 19 februari 2020, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Woning 2 jaar geleden gekocht, spaarbuffer was na aankoop 100.000. Daar heb ik wat spijt van want zelfs met een gespreide (maar defensief) spaarhouding staat er tamelijk veel te rotten op een spaarrekening die amper iets opbrengt (ik had een beetje gegokt dat de rente zou stijgen). Mijn verlies is dus de rente van mijn lening min de interest dat ik krijg op mijn spaarboekje. Ervan sterven doe je niet, maar misschien was meer eigen kapitaal inbrengen een beterr keuze.
Na mijn aankoop had ik wel wat tegenslag, maar was een buffer van 10.000 eigenlijk al voldoende.
Na mijn aankoop had ik wel wat tegenslag, maar was een buffer van 10.000 eigenlijk al voldoende.
10.000 bij mij
15.000€, maar heeft na een vervroegde aflossing van de lening ook een tijdje rond 10.000€ gestaan omdat er een paar maanden nadien +-5.000€ belastingteruggave kwam.
Het is onnozel, maar die tijd op 10.000€ vond ik ongemakkelijk...
Het is onnozel, maar die tijd op 10.000€ vond ik ongemakkelijk...
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Zit geen verschil in mijn cash buffer voor of na het kopen van ons appartement. Hou 6 maanden kosten op een spaarrekening (dus geen inkomsten) verder staat alles op een beurs rekening (aankoop van appartement is gedaan met geld van die beurs rekening).
Wel geluk dat er bar weinig aan het appartement hoeft te gebeuren en ook de aankleding is erg simpel te noemen. Planning is de rest van de aankopen te doen van de lopende rekening (even niks sparen).
Wel geluk dat er bar weinig aan het appartement hoeft te gebeuren en ook de aankleding is erg simpel te noemen. Planning is de rest van de aankopen te doen van de lopende rekening (even niks sparen).
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!