NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
TIP
Re: NewB lanceert haar eerste beleggingsfonds
Orcadia, de fondsbeheerder, heeft op haar website al 2 duurzame fondsen staan. Het kan nuttig zijn om de prestaties van deze te vergelijken met die van concurrenten om beter in te schatten hoe de NewB-fondsen het zullen doen. De eerste komt wat overeen met het Balanced fonds bij NewB (wel aan lagere kosten).
https://www.orcadia.eu/wp-content/uploa ... -CAP_1.pdf
https://www.orcadia.eu/wp-content/uploa ... _VFIN-.pdf
Een probleem van NewB lijkt mij dat de drempel om in te stappen in hun fondsen, relatief groot is gezien je er eerst een zichtrekening moet openen, waarvoor je coöperant moet worden.
https://www.orcadia.eu/wp-content/uploa ... -CAP_1.pdf
https://www.orcadia.eu/wp-content/uploa ... _VFIN-.pdf
Een probleem van NewB lijkt mij dat de drempel om in te stappen in hun fondsen, relatief groot is gezien je er eerst een zichtrekening moet openen, waarvoor je coöperant moet worden.
Die andere fondsen van Orcadia zijn interessant. Die presteren zeer respectabel. Kosten inderdaad duidelijk lager. Zeker een vraag voor de infosessie. Zeker na de founders-periode. 1,5% kosten is meer dan die andere maar toch nog iets anders dan de basis 1,65%. Dat is echt al vrij veel aan het worden. De bedoeling is natuurlijk om dit fonds te verkopen ook na de lancering.
Klant zijn bij NewB is een bijna-vereiste. Dat wel zeggen met minimaal 20 euro coöperant worden. En liefst 2 euro per maand betalen voor de rekening. Lijkt mij niet onredelijk dat wie enkel zou investeren in die fondsen zou klant worden tegen 0 euro voor die slapende rekening bij NewB. Via het internetbankieren van NewB kan men de fondsen kopen en opvolgen. Die menu's zijn nu aanwezig.
Men kan ook direct klant worden bij NewB Invest zonder klant te zijn bij NewB maar dan moet men 200 euro kosten betalen exclusief btw per transactie. Lijkt mij geen goed gedacht.
Klant zijn bij NewB is een bijna-vereiste. Dat wel zeggen met minimaal 20 euro coöperant worden. En liefst 2 euro per maand betalen voor de rekening. Lijkt mij niet onredelijk dat wie enkel zou investeren in die fondsen zou klant worden tegen 0 euro voor die slapende rekening bij NewB. Via het internetbankieren van NewB kan men de fondsen kopen en opvolgen. Die menu's zijn nu aanwezig.
Men kan ook direct klant worden bij NewB Invest zonder klant te zijn bij NewB maar dan moet men 200 euro kosten betalen exclusief btw per transactie. Lijkt mij geen goed gedacht.
Het lijkt me logisch dat als je fondsen bij een bank wil kopen, je bij die bank klant moet zijn.
Bij NewB is dat een groter gedoe dan gewoonlijk gezien je eerst coöperant moet worden. Daarnaast zijn er ook fondsen (bijvoorbeeld die van Triodos) die extern gekocht kunnen worden, zoals bij MeDirect of Keytrade.
Zoals ik al heb gezegd NewB bied geen enkele meerwaarde tegenover andere spelers op de markt en de kosten liggen nog hoger en zal qua grootte enorm klein zijn en heeft geen historie .
Zou zeggen iedereen kopen
Dat er hier zelfs iemand over NewB wil nadenken qua investering
Zou zeggen iedereen kopen

Dat er hier zelfs iemand over NewB wil nadenken qua investering

Misschien moeten ze het hebben van de fans van het merk en de mensen die in hun ideologisch verhaal geloven he.
Voeg daar nog wat businessklanten aan toe met veel geld op de rekening (nou ja... met hun 7de rekening).
Of ze daar een bank kunnen laten op draaien : geen idee.
Voeg daar nog wat businessklanten aan toe met veel geld op de rekening (nou ja... met hun 7de rekening).
Of ze daar een bank kunnen laten op draaien : geen idee.
Intekenen op een pas opgestart beleggingsfonds is hetzelfde als meedoen met de Lotto. Een gokje dat wel veel meer kan kosten.
Als iedereen zo denkt zullen ze dat fonds rap weer opdoeken wegens gebrek aan belangstelling.
Negatief doen is toch zo makkelijk!
In een volgende post het komt het walhalla wel tevoorschijn van de believers.

Vraag me echt af hoe het zou komen dat er nog miljarden op spaar rekeningen staan bij de grootbanken.

Estate Guru believer.
Fondsen verkopen is gemakkelijk als bank; geen enkel risico. Instapkosten en beheerskosten. Altijd kassa kassa. Hun eigen risico is quasi nihil. En allemaal heel ondoorzichtig.
Voor hetzelfde geld koop je fondsen aan met aandelen van bedrijven die concurreren tegen het bedrijf waar je werkt.
Voor hetzelfde geld koop je fondsen aan met aandelen van bedrijven die concurreren tegen het bedrijf waar je werkt.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Omdat de banken en andere verkopers van fondsen alleen aan zichzelf denken en hun klanten niet helpen om enig rendement te halen. De medewerkers van de bank en de makelaars van de verzekeringsmaatschappijen worden alleen beoordeeld op de hoeveelheid dat ze verkochten. Nooit of te nimmer op de waarde van hun adviezen aan de klant.
Zoals steeds de schuld bij een ander leggen.
Zou het niet eerder luie Belgen zijn.
En verkopers leven bij gratie van luie mensen.
Estate Guru believer.
nagel op de kop. verkopen is het enigste wat telt; kwaliteit is van geen belang. Moesten banken auto's verkopen; ze waren al lang failliet.AlFonds schreef: ↑1 december 2021, 11:01Omdat de banken en andere verkopers van fondsen alleen aan zichzelf denken en hun klanten niet helpen om enig rendement te halen. De medewerkers van de bank en de makelaars van de verzekeringsmaatschappijen worden alleen beoordeeld op de hoeveelheid dat ze verkochten. Nooit of te nimmer op de waarde van hun adviezen aan de klant.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
In dit geval heeft men dan al een streepje voor gezien de instapkost van 0% en de (tijdelijke) lopende kost van 1,5%, wat minder is dan bij veel (offensieve) grootbankfondsen. Afgezien daarvan lijkt het mij ook redelijk evident dat dit geen markkrakende topper zal zijn. Dat is geen enkel bankfonds.
Inderdaad, begin ik gewoon niet aan.lop schreef: ↑30 november 2021, 19:36 Zoals ik al heb gezegd NewB bied geen enkele meerwaarde tegenover andere spelers op de markt en de kosten liggen nog hoger en zal qua grootte enorm klein zijn en heeft geen historie .
Zou zeggen iedereen kopen![]()
Dat er hier zelfs iemand over NewB wil nadenken qua investering![]()