Newbies draadje.
TIP
Re: Newbies draadje.
Je kan ook een deel verkopen, en zo je inleg bv. afromen. Het is niet noodzakelijk een alles of niets verhaal.
-
DonPastello
- Jr. Member

- Contacteer:
Je kan ook de helft verkopen en zo al een stuk winst vastpinnen.
Als je met studiewerk bedoelt het lezen wat de analisten schrijven en kijken wat de Global Analyzer van keytrade zegt dan ja, als je bedoelt het zelf proberen berekenen van de waarde van de koers dan nietpisa schreef:Door zelf te beslissen of het aandeel voor u aan die koers nog interessant is. Doe uw huiswerk en reken het uit.Nairo schreef:wanneer een aandeel verkopen?
Ik heb aandelen van micron technology. Dat aandeel is +- 20% gestegen sinds januari, is het nu het moment om te verkopen of nog wachten?
Hoe kan ik zoiets bepalen?
Aandelen zijn geen cijfertjes op een grafiek, maar zijn concrete bedrijven met concrete activiteiten waarvan de aandeelhouders ervan uitgaan dat dit bedrijf een degelijk rendement (winst e.d.m.) zal maken.
Kijk of de reden waarom u dit aandeel kocht (na hopelijk wat studiewerk) nog steeds relevant is, en beslis dan.
Zo simpel is het.
-
pisa
@Nairo,
In de investopedia staat zeer veel nuttige info voor beginners.
http://www.investopedia.com/
Daarin worden ook een aantal waarderingsmethodes uitgelegd, zoals de Discounted Cash Flow methode. Een eigen variant hiervan wordt hier gebruikt door forumlid @gpv1
Andere waarderingsmethodes zijn bijv.
het Dividend Discount Model
de Price/Earnings Ratio
de Price/Sales Ratio
de methode van The Motley Fool: PEG Ratio
de methode uit The Intelligent Investor van Benjamin Graham (leermeester van Warren Buffet)
Enzovoort, enzoverder.
Ga op ontdekkingsreis via Google
Daarin worden ook een aantal waarderingsmethodes uitgelegd, zoals de Discounted Cash Flow methode. Een eigen variant hiervan wordt hier gebruikt door forumlid @gpv1
de Price/Earnings Ratio
de Price/Sales Ratio
de methode uit The Intelligent Investor van Benjamin Graham (leermeester van Warren Buffet)
Enzovoort, enzoverder.
pisa schreef:@Nairo,
de Price/Earnings Ratio
de Price/Sales Ratio
Enzovoort, enzoverder.
Weet je nergens een cursus in het nederlands? Desnoods ergens via avondschool ofzo het engels is een beetje te moeilijk voor mij
Het micron verkocht en TTM TECHNOLOGIES INC aangekocht en nu ongeveer 8% hoger dan aangekocht.
-
pisa
Bij het SYNTRA worden soms cursussen "beleggingsadviseur" aanbevolen. Daar wordt zowat de basiskennis uitgelegd, ook van obligaties, vastgoed, e.d.m.Nairo schreef:Weet je nergens een cursus in het nederlands? Desnoods ergens via avondschool ofzo het engels is een beetje te moeilijk voor mijpisa schreef:...![]()
...
Het hangt ervan af waar u woont of het SYNTRA in uw buurt nu zo'n cursus organiseert. Als dat niet zo is kan je wel instellen dat er een melding komt de volgende keer dat er zo'n cursus komt.
Hier een voorbeeld van SYNTRA Limburg:
http://www.syntra-limburg.be/opleidinge ... gsadviseur
Verder heeft men nog de VFB. Die groeperen overal kleinere groepen beleggers die de beurs volgen en erin beleggen. Je stort dan maandelijks een kleiner bedrag in een grote pot en daar worden dan aandelen mee gekocht. Als je de groep verlaat, wordt berekend aan de hand van een puntensysteem hoeveel je terugkrijgt. Deden de aandelen het goed als je bij zo'n groepje was, dan deel je volop mee in de winst. Het tegendeel is ook het geval. Als je je bij zo'n goed groepje in jouw regio aansluit en je doet dit op LT, leren ze het je vast wel allemaal.
http://www.vfb.be/Vfb/
pisa schreef:Bij het SYNTRA worden soms cursussen "beleggingsadviseur" aanbevolen. Daar wordt zowat de basiskennis uitgelegd, ook van obligaties, vastgoed, e.d.m.Nairo schreef:
Weet je nergens een cursus in het nederlands? Desnoods ergens via avondschool ofzo het engels is een beetje te moeilijk voor mij![]()
...
Het hangt ervan af waar u woont of het SYNTRA in uw buurt nu zo'n cursus organiseert. Als dat niet zo is kan je wel instellen dat er een melding komt de volgende keer dat er zo'n cursus komt.
Hier een voorbeeld van SYNTRA Limburg:
http://www.syntra-limburg.be/opleidinge ... gsadviseur
Verder heeft men nog de VFB. Die groeperen overal kleinere groepen beleggers die de beurs volgen en erin beleggen. Je stort dan maandelijks een kleiner bedrag in een grote pot en daar worden dan aandelen mee gekocht. Als je de groep verlaat, wordt berekend aan de hand van een puntensysteem hoeveel je terugkrijgt. Deden de aandelen het goed als je bij zo'n groepje was, dan deel je volop mee in de winst. Het tegendeel is ook het geval. Als je je bij zo'n goed groepje in jouw regio aansluit en je doet dit op LT, leren ze het je vast wel allemaal.
http://www.vfb.be/Vfb/
bedankt voor de site zeker de laatste, ga ik zeker enkele modules gaan volgen. Met syntra geen z'n goeie ervaringen mee dus weinig vertrouwen en plus redelijk duur.
-
crazyheinz
- Newbie

- Contacteer:
Ik ben sinds een paar dagen aan het lezen op het forum, wat mij opvalt dat iedereen Europese aandelen in zijn portefeuille heeft. Hebben jullie daar een speciale reden voor?
Ik heb sinds de IPO SNAP aandelen, gekocht met mijn jaarbonus die betaald werden in call warrants van BNP.
SNAP aandelen gekocht op een slecht moment want zijn alleen maar gedaald, ondertussen zit ik op -26%
Ik heb vorige maand aandelen gekocht van Zalando op een dipmomentje, ondertussen zijn ze 10 procent meer waard en heb ik spijt dat ik maar voor 500 euro aandelen heb gekocht, zeker gezien de hoge transactiekost die ik betaalde bij BINCK.
Ondertussen heb ik een rekening aangemaakt bij De Giro wegens de lage transactiekosten en gratis ETF's transactiekosten.
Ik ben momenteel aan het uitkijken om ETF's of fondsen te kopen, maar ik kan niet beslissen welke ik zou kopen, iemand tips?
Ik heb sinds de IPO SNAP aandelen, gekocht met mijn jaarbonus die betaald werden in call warrants van BNP.
SNAP aandelen gekocht op een slecht moment want zijn alleen maar gedaald, ondertussen zit ik op -26%
Ik heb vorige maand aandelen gekocht van Zalando op een dipmomentje, ondertussen zijn ze 10 procent meer waard en heb ik spijt dat ik maar voor 500 euro aandelen heb gekocht, zeker gezien de hoge transactiekost die ik betaalde bij BINCK.
Ondertussen heb ik een rekening aangemaakt bij De Giro wegens de lage transactiekosten en gratis ETF's transactiekosten.
Ik ben momenteel aan het uitkijken om ETF's of fondsen te kopen, maar ik kan niet beslissen welke ik zou kopen, iemand tips?
Dat is inherent aan beleggen vrees ik, de ene keer heb je spijt dat je niet genoeg kocht, de andere keer dat je teveel kocht :-) Zelf beleg ik nooit voor 500 euro per keer, omdat de transactiekost in verhouding te hoog is.crazyheinz schreef: Ik heb vorige maand aandelen gekocht van Zalando op een dipmomentje, ondertussen zijn ze 10 procent meer waard en heb ik spijt dat ik maar voor 500 euro aandelen heb gekocht, zeker gezien de hoge transactiekost die ik betaalde bij BINCK.
-
crazyheinz
- Newbie

- Contacteer:
Inderdaad, daarom dat ik nu ga overstappen naar De Giro, zou mij daar 2 euro en een sjiek gekost hebben ipv 8 euro. Maar de volgende keer ga ik sowieso niet meer lager dan 1000 euro gaanIsedase schreef:Dat is inherent aan beleggen vrees ik, de ene keer heb je spijt dat je niet genoeg kocht, de andere keer dat je teveel kocht :-) Zelf beleg ik nooit voor 500 euro per keer, omdat de transactiekost in verhouding te hoog is.crazyheinz schreef: Ik heb vorige maand aandelen gekocht van Zalando op een dipmomentje, ondertussen zijn ze 10 procent meer waard en heb ik spijt dat ik maar voor 500 euro aandelen heb gekocht, zeker gezien de hoge transactiekost die ik betaalde bij BINCK.
Een van de redenen dat veel mensen enkel europees hebben is het koersrisico door met andere deviezen te werken.crazyheinz schreef:Ik ben sinds een paar dagen aan het lezen op het forum, wat mij opvalt dat iedereen Europese aandelen in zijn portefeuille heeft. Hebben jullie daar een speciale reden voor?
Ach nadien denk je altijd had ik dat maar geweten. Zoals je zelf aangaf de eene keer zit je erop de andee net niet. Succes alvast!
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
heeft iemand ervaring met de software excelco?
dit kan je verkrijgen via Vfb als je lid wordt, wat ik sowieso zal worden om enkele sessie te volgen
maar vroeg mij af of de software beetje interessant is?
grtz
dit kan je verkrijgen via Vfb als je lid wordt, wat ik sowieso zal worden om enkele sessie te volgen
grtz
heeft iemand ervaring met de software excelco?
maar vroeg mij af of de software beetje interessant is?
grtz
grtz
Sinds een jaar of twee begonnen met de Bolero rekening en tegen het advies van de bank in begonnen met men eigen belegging/hobby strategie. Ipv maandelijks 50 euro te verspelen in games, pokersites enz... gekozen voor het eigenwijze beleggen op mijn manier :-). Na twee jaar kleine portefeuille opgebouwd met 3 ETF's, aandelen apple en exmar. Tot nu toe nog steeds verlies (mede dankzij de transactiekosten) maar wat ik nu heb, had ik anders ook uitgegeven. Tot mijn verbazing is het meer fun dan ik gedacht had en leer ik steeds meer en meer bij dankzij dit forum. Wou ff alle getrouwe forumleden bedanken voor hun inzet en het delen van hun kennis. Keep up the good work!
Weet je, soms vind ik het echt jammer dat er niemand uit mijn directe omgeving geïnteresseerd is in de beurs of aandelen of dergelijken, het is precies de yolo generatie. Daarom is het leuk dat dit soort fora bestaat! Altijd leuk om te discussiëren en andere meningen te horen, waarvoor dank
Btw heb ergens gelezen dat je nooit bij een ipo mag kopen omdat de meeste aandelen dan kort stijgen door de hype (hier spelen velen op in) waarna ze terug dalen (degene die de stijging verwachtten verkopen terug met winst)
Btw heb ergens gelezen dat je nooit bij een ipo mag kopen omdat de meeste aandelen dan kort stijgen door de hype (hier spelen velen op in) waarna ze terug dalen (degene die de stijging verwachtten verkopen terug met winst)