Newbies draadje.
TIP
Re: Newbies draadje.
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie. Als 26jarige ook al een eigen woning die je maandelijks moet afbetalen.
Toch gekozen om zelf een spaarpot op te bouwen voor later via aandelen en als je dat vergelijkt met de vrienden of mensen die je kent, dan heb ik het gevoel dat ik de enige ben.
Ik vraag me af hoe die mensen dat later gaan doen indien de rentes zo laag blijven op de spaarboekjes? Hun koopkracht daalt jaarlijks.
Jammer dat echt weinig mensen (en vooral jongeren) dit inzien, maar ik ben tevreden dat ik toch die keuze maak.
Ik had eens de oefening gemaakt in excel met een jaarlijks rendement van 5% indien je start met 5000 EUR (laten uitrekenen over 40 jaar indien je altijd je winst herbelegt). Dan kom je ongeveer uit op 35 000 EUR. Toch een mooi resultaat? Nergens anders kan je dat vinden, maar toch nemen velen niet die keuze.
Indien je er echt mee bezighoudt, is 5% rendement zeker niet overdreven.
Je moet maar eens de oefening maken met 15 000 EUR startkapitaal en 10 % rendement. Ongelooflijk welke bedragen je dan kan halen
Gelukkig van deze fora, anders kon je met niemand hierover praten.
Toch gekozen om zelf een spaarpot op te bouwen voor later via aandelen en als je dat vergelijkt met de vrienden of mensen die je kent, dan heb ik het gevoel dat ik de enige ben.
Ik vraag me af hoe die mensen dat later gaan doen indien de rentes zo laag blijven op de spaarboekjes? Hun koopkracht daalt jaarlijks.
Jammer dat echt weinig mensen (en vooral jongeren) dit inzien, maar ik ben tevreden dat ik toch die keuze maak.
Ik had eens de oefening gemaakt in excel met een jaarlijks rendement van 5% indien je start met 5000 EUR (laten uitrekenen over 40 jaar indien je altijd je winst herbelegt). Dan kom je ongeveer uit op 35 000 EUR. Toch een mooi resultaat? Nergens anders kan je dat vinden, maar toch nemen velen niet die keuze.
Indien je er echt mee bezighoudt, is 5% rendement zeker niet overdreven.
Je moet maar eens de oefening maken met 15 000 EUR startkapitaal en 10 % rendement. Ongelooflijk welke bedragen je dan kan halen

Gelukkig van deze fora, anders kon je met niemand hierover praten.
Hetzelfde met pensioensparen in degelijk fonds. Plus dan nog het belastingsvoordeel.
Vraag ik onlangs aan aantal vrienden welke vorm ze hebben, meeste kunnen niet eens antwoorden. Ze tonen wel totaal wantrouwen in financiele wereld maar niet 1 had zijn huiswerk gedaan.
Vraag ik onlangs aan aantal vrienden welke vorm ze hebben, meeste kunnen niet eens antwoorden. Ze tonen wel totaal wantrouwen in financiele wereld maar niet 1 had zijn huiswerk gedaan.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Inderdaad, vaak zie ik de mooie auto's, woningen, kleren, meubels, kinderen, reizen enzovoort enzovoort dan vraag ik me af hoeveel euro aan leningen daar achter zit het zal wel niet voor iedereen zo zijn maar toch voor velen.
Ik zit hier goed in mijn huurappartementje, ik spaar 10% van mijn loon voor later en alles wat extra kan gespaard worden gaat naar een aparte spaarrekening voor eventueel later iets te kopen.
Maar ik heb geen zin om mezelf "huisarm" te maken door een lening aan te gaan over 1 of 2 decennia en een last als een huis op mijn loon te nemen nee dank u.
Zolang mijn assets niet voldoende zijn om de liabilities te kunnen opvangen blijf ik zoveel mogelijk investeringsmogelijkheden zoeken, mijn doel is om uit the rat race te geraken!
Ik zit hier goed in mijn huurappartementje, ik spaar 10% van mijn loon voor later en alles wat extra kan gespaard worden gaat naar een aparte spaarrekening voor eventueel later iets te kopen.
Maar ik heb geen zin om mezelf "huisarm" te maken door een lening aan te gaan over 1 of 2 decennia en een last als een huis op mijn loon te nemen nee dank u.
Zolang mijn assets niet voldoende zijn om de liabilities te kunnen opvangen blijf ik zoveel mogelijk investeringsmogelijkheden zoeken, mijn doel is om uit the rat race te geraken!
Inderdaad, doet me denken aan een uitspraak dat ik had gelezen in een boek (iedereen belegger).Crassus schreef:Hetzelfde met pensioensparen in degelijk fonds. Plus dan nog het belastingsvoordeel.
Ik probeer gewoon een deftige spaarpot op te bouwen voor later en ik denk dat beleggen hiervoor de beste keuze is, mits wat moeite en energie erin te steken.
Maar ik vind het allesins een zeer plezante bezigheid

Overtuigd value belegger, ja.Umi schreef:Mr. Market magazine is mss ook interessant. Kunnen iig heel mooie rendementen voorleggen. Kunt ook 1 proefexemplaar aanvragen.
Die sam Hollanders kwam ik overlaatst tegen met een top 5. Value belegger leek me?
Het probleem met value beleggen, bekeken vanuit het standpunt vanuit de maker van zo'n beursblad, is dat je dan die value aandelen aanbeveelt en zelf koopt, en dan moet je de bedrijven hun werk laten doen. Je kunt dat natuurlijk opvolgen, maar veel is er dan niet meer te schrijven. Bijkomend probleem is dat de mensen die zich hierop abonneren ook veelal beginnende beleggers zijn. Die hebben daar het geduld niet voor.
Zijn beursblad bestaat dan (zoals sommige anderen) uit 2 delen. Een deel met de value aandelen, het opvolgen en koersdoelen. En dan een deel met opportuniteitsaandelen. Doel is die aan te kopen als bij zo'n aandelen zich dus zulk een opportuniteit zich aanbiedt. En dan binnen de 2 of maximaal 3 jaar terug te verkopen, hopelijk met winst dan.
Maar de keren dat ik zijn beursblad las, las ikzelf dat 2e gedeelte alleen maar vlug eens diagonaal door.
hoi,
Ik heb nu aandelen via keytrade bank ik heb er al een keyplan, als ik de tarieven bekijk bij medirect of bolero dat het daar een stuk goedkoper is voor aandelen die niet in de bel20 zitten of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb nu aandelen via keytrade bank ik heb er al een keyplan, als ik de tarieven bekijk bij medirect of bolero dat het daar een stuk goedkoper is voor aandelen die niet in de bel20 zitten of zie ik iets over het hoofd?
Wat ik me eigenlijk afvraag, is hoe zo'n beursblaadjes als bv. De Belegger reageren bij een serieuze correctie of crash. Ik veronderstel dat als de Bel-20 al op -30% staat, en het einde van de stierenmarkt nog niet in zicht is, dat ze niet het ene na het andere aandeel kunnen aanbevelen als koopwaardig. Of vergis ik me ?pisa schreef:In die tijd stond De Belegger jaar na jaar aan de kop als beste beursblad vanwege D'Ieteren. Ik heb zelf een abo gehad zo eind de jaren 90. Toen was het niet beter of slechter dan een ander beursblad. Maar ze hebben jarenlang geprofiteerd van die ene goede gok. Het werd jarenlang beschouwd als beste beursblad.
Ik merk wel dat ze nu verschillende orders hebben staan om hier en daar wat winst te nemen.
Af en toe neem ik het vast in de bib, en dat nog maar sinds een maand of 10.
-
- VIP member
- Contacteer:
Terechte vraag. Er moeten toch Spaargidsers zijn die in het rampjaar 2008 abonnee waren ?annetje schreef:Wat ik me eigenlijk afvraag, is hoe zo'n beursblaadjes als bv. De Belegger reageren bij een serieuze correctie of crash. Ik veronderstel dat als de Bel-20 al op -30% staat, en het einde van de stierenmarkt nog niet in zicht is, dat ze niet het ene na het andere aandeel kunnen aanbevelen als koopwaardig. Of vergis ik me ?
Herinner me zelf zeer vaag dat blaadjes als Budget-Week volhardend in de boosheid waren . Een vergelijke studie van hun gedrag in moeilijke tijden zou m.i. zeer leerrijk zijn.
Op Spaargids zelf was het in die periode eigenaardig genoeg muisstil.
Wil het hier nog eens herhalen: het enige lid dat de storm zag aankomen was paradoksaal genoeg Stier.
Zo'n beursblaadjes proberen op zo'n momenten te redden wat er te redden valt. Tal van abonnees zeggen dan hun abonnement op. Ze raken minstens 60% van hun klanten kwijt. Zij volgen dan gewoon de algemene heersende visie. Zwaar doemdenken. Ik ben maar even geabonneerd geweest op de Belegger en was geen abonnee meer toen de dotcom bubble ineen klapte in 2000.annetje schreef:Wat ik me eigenlijk afvraag, is hoe zo'n beursblaadjes als bv. De Belegger reageren bij een serieuze correctie of crash. Ik veronderstel dat als de Bel-20 al op -30% staat, en het einde van de stierenmarkt nog niet in zicht is, dat ze niet het ene na het andere aandeel kunnen aanbevelen als koopwaardig. Of vergis ik me ?pisa schreef:....
Ik merk wel dat ze nu verschillende orders hebben staan om hier en daar wat winst te nemen.
Af en toe neem ik het vast in de bib, en dat nog maar sinds een maand of 10.
Maar ik zal me altijd haarscherp de Financieel Economische Tijd (FET) herinneren van in het jaar 2003. De Golfoorlog (deel II) zat er aan te komen, we beleefden de fameuze 'salami-crash'. De FET verloor dagelijks tientallen abonnementen, en ze hadden toen 60.000 abonnementen. Na een paar maanden salami crash stonden ze nog maar op 50.000 abonnementen.
En wat besliste toen de leiding van De Financieel Economische Tijd? Ze beslisten om een algemene krant te worden die meer dan economie en financiën volgde. Ze hadden het bijv. ook over politiek en zelfs sport. Ze dachten deze niche gevonden te hebben: wij brengen het nieuws zoals het is, zonder interpretatie. Ze wierven een heleboel nieuwe algemene journalisten aan, en zetten een heleboel beursjournalisten op straat. Hun krant veranderde ook van naam: Het werd 'De Tijd'. Het werd een kurkdroge krant over alle nieuws dat de anderen kranten veel sappiger brachten. Ze vreesden dat hun krant anders zou failliet gaan als de Golfoorlog dan effectief begon.
Alle beursblaadjes, analisten en ook de FET voorspelden immers een enorme crash als de Golfoorlog (deel II) ook zou beginnen. Daar was werkelijk iedereen van overtuigd.
En toen barstte de Golfoorlog ook effectief los. De beurzen knalden die dag met +/- 10% omhoog. Ze bleven de maanden nadien altijd maar hoger klimmen. Het was de start van de hausse die pas in 2008 zou eindigen. Dat was radicaal het tegenovergestelde van wat iedereen voorspeld had.
Over dit soort dingen zwijgen die beursblaadjes nadien altijd over in alle talen. Maar door de naamsverandering van De Financieel Economische Tijd naar De Tijd (die dan vlug terug alleen maar economische en beursnieuws brachten) doet die naamsverandering bij alle beleggers die dat van nabij hebben meegemaakt hebben, hen hier elke keer opnieuw aan herinneren.
Voor mij persoonlijk is dat 1 van de redenen dat ik geen enkel beursblaadje meer ernstig neem. Zelfs niet een als algemene bron van informatie. Ze zijn voor mij nu 'slechts' een contraire indicator. Als ze unisono allemaal hetzelfde voorspellen, zoek ik uit via 'What If's hoe ik winst kan maken door het tegendeel dan te doen.
In de jaren '90 heb ik nog vakantiewerk gedaan op het VEV, ik denk dat dat nu SD Worx is.
Tijdens die maand kreeg ik de FET toegestuurd. Meer dan doorbladeren deed ik niet, daar stond niets in wat me toen (17-18-jarige) interesseerde. Zelfs niets over sport.
Pas een dik jaar geleden heb ik De Tijd terug vastgenomen in de bib, en ik zag dat ze idd serieus veranderd was.
Tijdens die maand kreeg ik de FET toegestuurd. Meer dan doorbladeren deed ik niet, daar stond niets in wat me toen (17-18-jarige) interesseerde. Zelfs niets over sport.
Pas een dik jaar geleden heb ik De Tijd terug vastgenomen in de bib, en ik zag dat ze idd serieus veranderd was.
@annetje,
Ik heb het blijkbaar niet goed uiteengezet.
Enkel in 2003 en een tijdje daarna werd 'De Tijd' een krant die ook sport en showbizz en politiek bracht. En dit op een kurkdroge manier.
Daarvoor bij de FET ging het wel over economie en financiën, maar zoals je vaststelde, op een andere manier dan nu.
Die periode van 2003 en een tijdje daarna, toont gewoon aan dat De FET of De Tijd zelf dachten dat er geen enkele toekomst meer was voor een beurskrant. Ze gingen ervan uit dat we vertrokken waren voor een jarenlange berenmarkt en dat nog veel meer abonnees zouden afhaken. Ze waren daar rotsvast van overtuigd.
Het tegendeel was evenwel het geval. Er volgde een hausse tot in 2008.
Ik heb het blijkbaar niet goed uiteengezet.
Enkel in 2003 en een tijdje daarna werd 'De Tijd' een krant die ook sport en showbizz en politiek bracht. En dit op een kurkdroge manier.
Daarvoor bij de FET ging het wel over economie en financiën, maar zoals je vaststelde, op een andere manier dan nu.
Die periode van 2003 en een tijdje daarna, toont gewoon aan dat De FET of De Tijd zelf dachten dat er geen enkele toekomst meer was voor een beurskrant. Ze gingen ervan uit dat we vertrokken waren voor een jarenlange berenmarkt en dat nog veel meer abonnees zouden afhaken. Ze waren daar rotsvast van overtuigd.
Het tegendeel was evenwel het geval. Er volgde een hausse tot in 2008.
@ Pisa, Dat is ook hoe ik het begrepen had. 

hoi,
Kan je bedrijven als mohawk en siemens ag enz bezien als een soort holdig? Deze bedrijven investeren in vele sectoren wereldwijd? Volgens keytrade analyze zijn deze aandelen momenteel goedkoop en ik denk eraan om ze als basis te gebruiken van mijn port.
Kan je bedrijven als mohawk en siemens ag enz bezien als een soort holdig? Deze bedrijven investeren in vele sectoren wereldwijd? Volgens keytrade analyze zijn deze aandelen momenteel goedkoop en ik denk eraan om ze als basis te gebruiken van mijn port.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ben, naar aanleiding van vorig bericht (Roland Vandamme), wat gaan snuffelen en kwam opannetje schreef:Wat ik me eigenlijk afvraag, is hoe zo'n beursblaadjes als bv. De Belegger reageren bij een serieuze correctie of crash. Ik veronderstel dat als de Bel-20 al op -30% staat, en het einde van de stierenmarkt nog niet in zicht is, dat ze niet het ene na het andere aandeel kunnen aanbevelen als koopwaardig. Of vergis ik me ?
http://www.beursparels.be/getfile.php?i ... ec44bdf85/
Onthullend

Denk overigens dat ze, net als politiekers, wel ZEER huiverachtig zijn om met hun beloften geconfronteerd te worden. Stof voor een universitair proefschrift ?
Bedankt voor de link !
'k Heb het artikel juist eens doorgenomen, en ben ook naar de verschillende websites gesurft. Een aantal van die beursblaadjes blijken al niet meer te bestaan.
In de bib lees ik (als het er ligt en als ik tijd heb) De belegger, Inside beleggen (zit nu in Trends) en Test-Aankoop Invest. 'k Ben benieuwd hoe die gaan reageren als er een correctie of crash komt... De tijd zal het uitwijzen
'k Heb het artikel juist eens doorgenomen, en ben ook naar de verschillende websites gesurft. Een aantal van die beursblaadjes blijken al niet meer te bestaan.
In de bib lees ik (als het er ligt en als ik tijd heb) De belegger, Inside beleggen (zit nu in Trends) en Test-Aankoop Invest. 'k Ben benieuwd hoe die gaan reageren als er een correctie of crash komt... De tijd zal het uitwijzen