Newbies draadje.
TIP
Re: Newbies draadje.
Ik zou zoiets durven. Ik ben nog jong 27j dus alle tijd van de wereld als het fout loopt. Maar ik heb weining tijd om dan de app te volgen en orders te plaatsen wanneer het nodig zou blijken. Dus moest het geautomatiseerd zijn dan zou mijn interesse waarschijnlijk groter zijn.Fakkel schreef:Die 15% is uiteraard geen garantie.Nairo schreef: beursgrafiek.be (...) jaarlijks rendement van 15% (...). Kost wel veel geld.
Al zijn de personen erachter niet zomaar eender wie, dat is dan weer positief.
Maar die circa 360 € per jaar, is op een portefeuille van 36.000 € dus 1%.
Dat is niet overdreven veel, vraag is, durf je het aan om via dit systeem 36.000 € te beleggen? En als je dat doet, ga je dan op 15% per jaar uitkomen...?
Ik denk dat je je vergist, ofwel is de prijs pas aangepast. Ik zie 378 euro staan, en als je doorklikt wordt dat nog eens bevestigd. Die korting eronder is volgens mij tov maandelijkse stortingen.Fakkel schreef: Maar die circa 360 € per jaar, is op een portefeuille van 36.000 € dus 1%.
Ik lees over om uw verliezen te beperken op je aandelen via Trailing Stop Market orders, is dit een veel gebruikte en goeie manier?
Heb het toegepast op mijn aandelen na nog wat te hebben gegoogledNairo schreef:Ik lees over om uw verliezen te beperken op je aandelen via Trailing Stop Market orders, is dit een veel gebruikte en goeie manier?
Even niet meer opgevolgd...
Hoe staat het hier ondertussen met andere niewkomers?
Hoe staat het hier ondertussen met andere niewkomers?
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Het voorjaar is voorbij en alle goede financiele voornemens zijn al vergeten precies lol.
Wou je even meegeven;
Ab Inbev +2%
Greenyard +17%
Wou je even meegeven;
Ab Inbev +2%
Greenyard +17%
Hey allen,
Jullie mogen me gerust bij de newbies rekenen.
Voorheen stortte ik maandelijks wat via Fortis FlexInvest in fondsen van Parvest (aqua, world technology, global env., nordic small cap), maar had uiteindelijk door dat de instapkosten daar onnodig zijn. Geinvesteerde bedragen laat ik daar nu gewoon hun ding doen en we zien wel wat ik er op lange termijn voor krijg.
Sinds een paar maanden heb ik een account geopend op degiro en daar wat posities genomen in oa. tomtom, gsk, gilead en realdolmen. Ik heb wat stijgingen en dalingen, maar sowieso had ik alles aangekocht voor op de lange termijn.
Vraagje: ik heb via google spreadsheets mooi al mijn financiële assets ingedeeld (aandelen, cash, cryptocoin, beleggingsfondsen, pensioensparen). Aandelen kan ik via google finance real-time laten updaten, voor cryptocoin is 't me ook gelukt via een JSON API, maar voor beleggingsfondsen lukt me dat niet.
Iemand erin geslaagd om a.h.v. de ISIN (bvb. LU0950372838) real-time koersen te laten weergeven in google spreadsheets ? Dat zou me toch wat copy-paste werk besparen elke week.
Jullie mogen me gerust bij de newbies rekenen.
Voorheen stortte ik maandelijks wat via Fortis FlexInvest in fondsen van Parvest (aqua, world technology, global env., nordic small cap), maar had uiteindelijk door dat de instapkosten daar onnodig zijn. Geinvesteerde bedragen laat ik daar nu gewoon hun ding doen en we zien wel wat ik er op lange termijn voor krijg.
Sinds een paar maanden heb ik een account geopend op degiro en daar wat posities genomen in oa. tomtom, gsk, gilead en realdolmen. Ik heb wat stijgingen en dalingen, maar sowieso had ik alles aangekocht voor op de lange termijn.
Vraagje: ik heb via google spreadsheets mooi al mijn financiële assets ingedeeld (aandelen, cash, cryptocoin, beleggingsfondsen, pensioensparen). Aandelen kan ik via google finance real-time laten updaten, voor cryptocoin is 't me ook gelukt via een JSON API, maar voor beleggingsfondsen lukt me dat niet.
Iemand erin geslaagd om a.h.v. de ISIN (bvb. LU0950372838) real-time koersen te laten weergeven in google spreadsheets ? Dat zou me toch wat copy-paste werk besparen elke week.
Via IMPORTHTML gevolgd door de link naar een website waar de gewenste data (in tekst formaat) te vinden is, het is vervolgens een beetje zoeken in welke "table" het juist staat. Je krijgt dan gans die tabel te zien, het beste is om dergelijke koppelingen op een apart tabblad te zetten en te linken naar de juiste cel. Een voorbeeld om de koers van LU0950372838 van Morningstar te halen, zet onderstaande regel in cel A1, de koers in NOK staat dan in cel C2.staessenssibrand schreef: ↑2 juni 2017, 13:32 Iemand erin geslaagd om a.h.v. de ISIN (bvb. LU0950372838) real-time koersen te laten weergeven in google spreadsheets ? Dat zou me toch wat copy-paste werk besparen elke week.![]()
Code: Selecteer alles
=IMPORTHTML("http://www.morningstar.be/be/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=0P00011VSL", "table", 12)Re: Newbies draadje.
Wow, thanks !
Ik ben ermee aan de slag gegaan en na wat string parsing ("EUR" weglaten en komma vervangen door punt) ben ik erin geslaagd om nu ook mijn fondskoersen met 1 druk op de knop (of bij een onOpen()) te actualiseren. Ideaal... nu hoef ik niet al die webpagina's apart te openen en kan ik dagelijks even alles bekijken in één bestand.
Ik ben ermee aan de slag gegaan en na wat string parsing ("EUR" weglaten en komma vervangen door punt) ben ik erin geslaagd om nu ook mijn fondskoersen met 1 druk op de knop (of bij een onOpen()) te actualiseren. Ideaal... nu hoef ik niet al die webpagina's apart te openen en kan ik dagelijks even alles bekijken in één bestand.
hallo alle,
ik ben nu een kleine 2 jaar aan het beleggen.
ik heb een beleggersrekening via de rabobank, maar daar vindt ik de transactie kosten vrij hoog.
tevens heb ik een wat geïnvesteerd in meewind. beetje divident per jaar belasting voordelen. ( groene energie )
en old liquors, 8% rente per jaar 5 jaar lang en betalen eens in het kwartaal.
en ik probeer ook een beetje daytrading, maar ik weet niet of dat me ligt. dat opties gebeuren is maar knap lastig.
mijn favoriete aandelen zijn:
3d Systems +23% (te vroeg verkocht)
Qorvo 39%
Dension mines +8.4 ( verkocht )
Cummins +9%
gemiddelde kom ik rond de +35% uit op het moment maar hoop dit naar boven te halen, ben zeer tevreden, maar ben zo als meer op zoek naar het gouden aandeel
fijn weekend,
groetjes marc
ik ben nu een kleine 2 jaar aan het beleggen.
ik heb een beleggersrekening via de rabobank, maar daar vindt ik de transactie kosten vrij hoog.
tevens heb ik een wat geïnvesteerd in meewind. beetje divident per jaar belasting voordelen. ( groene energie )
en old liquors, 8% rente per jaar 5 jaar lang en betalen eens in het kwartaal.
en ik probeer ook een beetje daytrading, maar ik weet niet of dat me ligt. dat opties gebeuren is maar knap lastig.
mijn favoriete aandelen zijn:
3d Systems +23% (te vroeg verkocht)
Qorvo 39%
Dension mines +8.4 ( verkocht )
Cummins +9%
gemiddelde kom ik rond de +35% uit op het moment maar hoop dit naar boven te halen, ben zeer tevreden, maar ben zo als meer op zoek naar het gouden aandeel
fijn weekend,
groetjes marc
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
Newbie storytime:
Sinds een halfjaar mijn teen in het water gestoken met beleggen. 150€ in het Triodos Sustainable Pioneer Fund R-kap, staat nu op 158,38. Niet slecht denk ik (5% winst) maar de transactiekosten liggen wel hoog (2,5% instap, 2,05% lopende kosten). Ik begrijp ondertussen ook dat zulke kleine bedragen niet aan te raden zijn.
Ik was eigenlijk aan het sparen voor een huis maar ik ben niet zo honkvast dus blijf dit maar uitstellen. Ik ben graag flexibel en plan nog wel wat verhuizen in de komende jaren dus ik blijf huren. Ondertussen een redelijke som staan en wil een deel hiervan meer laten opbrengen voor later. Ben er nu 30 en zie me beleggen op lange termijn (tot aan pensioen).
Ik koop voorlopig niks omdat ik er eerst nog meer over wil leren om over mijn koudwatervrees te raken, maar zie me zeker tegen begin 2018 er voluit in springen.
Misschien nog een vraag: Klopt het dat je door een aandeel van een bedrijf te kopen dat bedrijf eigenlijk niet vooruithelpt? Bijvoorbeeld door te beleggen in wapens sponsor je de wapenindustrie niet. Omdat de aandelen al op de primaire markt zijn verkocht, en jij enkel op de secundaire koopt. (maw ethisch beleggen heeft weinig nut)
Sinds een halfjaar mijn teen in het water gestoken met beleggen. 150€ in het Triodos Sustainable Pioneer Fund R-kap, staat nu op 158,38. Niet slecht denk ik (5% winst) maar de transactiekosten liggen wel hoog (2,5% instap, 2,05% lopende kosten). Ik begrijp ondertussen ook dat zulke kleine bedragen niet aan te raden zijn.
Ik was eigenlijk aan het sparen voor een huis maar ik ben niet zo honkvast dus blijf dit maar uitstellen. Ik ben graag flexibel en plan nog wel wat verhuizen in de komende jaren dus ik blijf huren. Ondertussen een redelijke som staan en wil een deel hiervan meer laten opbrengen voor later. Ben er nu 30 en zie me beleggen op lange termijn (tot aan pensioen).
Ik koop voorlopig niks omdat ik er eerst nog meer over wil leren om over mijn koudwatervrees te raken, maar zie me zeker tegen begin 2018 er voluit in springen.
Misschien nog een vraag: Klopt het dat je door een aandeel van een bedrijf te kopen dat bedrijf eigenlijk niet vooruithelpt? Bijvoorbeeld door te beleggen in wapens sponsor je de wapenindustrie niet. Omdat de aandelen al op de primaire markt zijn verkocht, en jij enkel op de secundaire koopt. (maw ethisch beleggen heeft weinig nut)
Ik zit ook in dat geval.Maar fondsen brengen veel kosten met zich mee.Ik denk dat het beter is om zelf in aandelen te beleggen,daar heb je slechts éénmalig kosten.
Als je een aandeel koopt op de secondaire markt (zeg maar de beurs) dan ziet het bedrijf daar geen cent van. Wel de vorige eigenaar van dat aandeel.Derreck schreef: ↑8 juni 2017, 16:14 ...Misschien nog een vraag: Klopt het dat je door een aandeel van een bedrijf te kopen dat bedrijf eigenlijk niet vooruithelpt? Bijvoorbeeld door te beleggen in wapens sponsor je de wapenindustrie niet. Omdat de aandelen al op de primaire markt zijn verkocht, en jij enkel op de secundaire koopt. (maw ethisch beleggen heeft weinig nut)
Het bedrijf ziet centen als je intekent op een IPO (initiële beursgang) of bij een kapitaalsverhoging.
...
Beleggen in wapens? Dat doe je door wapens te kopen. En daarmee help je wel de wapenindustrie.
Als je aandelen koopt, betaal je kosten aan je bank, taks, ev. kosten voor de beursrekening, afhankelijk van je broker ook nog een % op het dividend (voor buitenlandse aandelen), soms ook nog kosten als je intekent op een kapitaalsverhoging,... en als je ze verkoopt, betaal je terug kosten aan je bank en taks.
En dan heb ik het nog niet over de RV die je op het dividend betaald.
Fondsen kan je vaak zonder instapkosten kopen, en bij die brokers/banken betaal je meestal ook niet voor de beursrekening. Aan een fonds is wel een TER verbonden, maar die zit al verrekend in de koers. De enige kosten die je nog hebt zijn taks bij de verkoop (die hoger is dan bij aandelen) indien het over kapitalisatiefondsen gaat, of de RV op het dividend indien het over distributiefondsen gaat (hier betaal je dan niet de taks bij verkoop). Bij sommige fondsen (met veel vastrentend), heb je ook nog een meerwaardebelasting (Reynderstaks) van 30%.
Of fondsen of ETF's meer kosten met zich meebrengen dan aandelen, is zo moeilijk te zeggen. Dat hangt af van je broker/bank, en wat je koopt en voor welke bedragen.
Al een tijdje niet meer gevolgd... hoe staat het hier ondertussen met alle newbies?
Ik heb de laatste maanden met tussentijd nieuwe bedrijven toegevoegd aan mijn portfolio (zie onderschrift). Koop om de X een aandeel bij op voorwaarde dat ik op dat moment iets op het oog heb natuurlijk.
In de tussentijd volg ik nu net iets minder constant alle nieuws maar lees meer algemene boeken en artikels over beleggen. En vul dit aan met bij te lezen over politiek, geschiedenis,... Kwestie van meer inzichten op te doen.
Wat betreft resultaten is het veel te vroeg om echt conclusies te trekken. Op het moment YTD een 6,2%, ben ik voor een start al zeer tevreden mee en verder zien we wel op lange termijn.
Alvast veel succes aan alle anderen, ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb de laatste maanden met tussentijd nieuwe bedrijven toegevoegd aan mijn portfolio (zie onderschrift). Koop om de X een aandeel bij op voorwaarde dat ik op dat moment iets op het oog heb natuurlijk.
In de tussentijd volg ik nu net iets minder constant alle nieuws maar lees meer algemene boeken en artikels over beleggen. En vul dit aan met bij te lezen over politiek, geschiedenis,... Kwestie van meer inzichten op te doen.
Wat betreft resultaten is het veel te vroeg om echt conclusies te trekken. Op het moment YTD een 6,2%, ben ik voor een start al zeer tevreden mee en verder zien we wel op lange termijn.
Alvast veel succes aan alle anderen, ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.