Niet tevreden met herziening lening
TIP
Re: Niet tevreden met herziening lening
Wij hebben onze lening in 2006 afgesloten. Jong en onervaren (nu nog misschien) hebben we toen veel te snel getekend.
Onze bankenronde hadden we toen beperkt tot 4. Echt veel raad konden onze ouders in deze ook niet geven.
We zijn momenteel op zoek naar een nieuwe woning ter vervanging van ons appartement. We hebben tijd en wie weet kopen we pas in 2016 onze volgende woning. Het afsluiten van een nieuwe lening zal ik ditmaal harder spelen en de banken meer tegen elkaar uitspelen.
Heb mijn les in deze alvast geleerd.
Met dank aan een forum zoals spaargids.
Onze bankenronde hadden we toen beperkt tot 4. Echt veel raad konden onze ouders in deze ook niet geven.
We zijn momenteel op zoek naar een nieuwe woning ter vervanging van ons appartement. We hebben tijd en wie weet kopen we pas in 2016 onze volgende woning. Het afsluiten van een nieuwe lening zal ik ditmaal harder spelen en de banken meer tegen elkaar uitspelen.
Heb mijn les in deze alvast geleerd.
Met dank aan een forum zoals spaargids.
Klopt anonymous, maar in mijn geval was het niet voor mijn eerste en enige woonst.anonymous schreef:Bermudez:
Wel enkele bemerkingen:
1/ Bedenk wel dat als je je looptijd inkort, je ook fiskaal voordeel misloopt.
2/ Met een lopend contract, heb je steeds nadeel voor een herziening, bij gelijk welke bank
En bij die woonbonus zijn er toch ook maxima waar velen boven zitten.
En wat je niet moet betalen aan rente, is dat niet het grootste voordeel.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Tja zal sterk afhangen van dossier per dossier. Wij denken ook een goede klant te zijn, maar wat is dat hé? Voor ons gaat het niet zomaar omlaag enkel met voorstel van de concurrentie en dan nog zakken ze zo laag niet omdat ze weten dat we notariskosten besparen als we bij hen blijven, maar zo is het nu eenmaal. Crelan is voor ons ook heel concurrentieel, bij alle banken moet je er iets bijnemen om aan een lage rentevoet te geraken als je de kosten van dat iets dan meeneemt inde berekening zoals je schrijft kan je zien wat het waard is. Voor ons is dit de eerste en laatste herziening. We zouden herzien van 25 j naar 15j met deze lage rente en zo een "korte" looptijd zal nog eens herzien bij het (inderdaad) dure Crelan (voor herzieningen dan toch) volgens ons nooit gebeuren. Daarom dat we nu ons best doen om het zo laag mogelijk te krijgen.Bermudez schreef:Ook herziening aangevraagd bij Belfius.
Deden er in eerste instantie ook niet veel af. Besparing van enkele honderden Euro.
Heb geantwoord dat ik er van overtuigd was dat ze beter konden, en daar hebben ze positief op gereageerd.
Uiteindelijk ben ik op 2,61% terecht gekomen, zonder voorwaarden, deels vervroegde terugbetaling, inkorting looptijd en vermindering admin kosten.
Ben wel een redelijk goeie klant bij Belfius. Ik ben dus tevreden over Belfius !!!!
Wat ik hier lees begrijp ik niet goed. Sommige forumgebruikers slikken wat bankiers vertellen.
Er zijn toch genoeg tools om zelf even te berekenen wat er te winnen valt.
Ga desnoods even bij de concurrentie voor een offerte. Iedere situatie is natuurlijk verschillend, maar op het gebied van leningen ben ik altijd al goed bedient geweest bij Belfius.
Mijn ervaring is, dat een verminderde intrestvoet een kleine rol speelt in de besparing. Met een inkorting van de looptijd valt er veel meer te rapen. Maak eens de berekening wat je minder zal betalen wanneer je de looptijd kan inkorten van 30 jaar, naar pakweg 20 jaar, of minder. Doe een vervroegde terugbetaling indien mogelijk, en kort je tijd in.
Er zijn andere gevallen. Crelan bvb. wou me een tarief geven van 2,71%, maar met allerlei voorwaarden zoals SSV, loon, verzekeringen etc. , terwijl ik daar ook al vele jaren goeie klant ben. Crelan wordt hier dikwijls als betere kredietverlener beschreven. Diegene met een lopend contract zullen van een kale reis terugkomen wanneer ze een herziening zullen aanvragen.
Je moet bij het aangaan van je lening natuurlijk wel de kleine lettertjes lezen.
Crelan staat bekend om het feit dat zei bij herziening 3% rekenen als straf, staat ook zo gespecifieerd op de tarieflijst bij aangaan van lening.
Uiteindelijk rekenen ze die 3% niet volledig door, maar in principe moet je als ontlener reeds vooraf in rekening brengen dat je bij herziening niet bij je huisbank moet aankloppen.
Andere banken doen het dan weer op een geniepige manier.
Bij AXA (mijn huisbank) is de 'boete' voor herziening 0.50%, is positief zou je zeggen.
Probleem is dat ze die 'boete' bijtellen bij een voorhistorische rentevoet van 3.20% op 20 jaar.
Heb zelf alles bij AXA lopen tot omnium voor wagen. Maar bovenop de 'boete' zenden ze ons ook nog eens een basistariefje door, terwijl we al jaren Happy You klant zijn en dus ook recht hebben op die tarief...
Als je dan ziet dat ze makkelijk onder de 2.50% gaan voor nieuwe dossiers weet een mens het onderhand wel...
Persoonlijk vind ik AXA dus een grotere dief in het verhaal van de herzieningen.
Spijtig genoeg moeten er toch mensen zijn die dit soort voorstellen ook aanvaarden, anders zie ik het nut er niet van in om deze als bank te geven.
Crelan staat bekend om het feit dat zei bij herziening 3% rekenen als straf, staat ook zo gespecifieerd op de tarieflijst bij aangaan van lening.
Uiteindelijk rekenen ze die 3% niet volledig door, maar in principe moet je als ontlener reeds vooraf in rekening brengen dat je bij herziening niet bij je huisbank moet aankloppen.
Andere banken doen het dan weer op een geniepige manier.
Bij AXA (mijn huisbank) is de 'boete' voor herziening 0.50%, is positief zou je zeggen.
Probleem is dat ze die 'boete' bijtellen bij een voorhistorische rentevoet van 3.20% op 20 jaar.
Heb zelf alles bij AXA lopen tot omnium voor wagen. Maar bovenop de 'boete' zenden ze ons ook nog eens een basistariefje door, terwijl we al jaren Happy You klant zijn en dus ook recht hebben op die tarief...
Als je dan ziet dat ze makkelijk onder de 2.50% gaan voor nieuwe dossiers weet een mens het onderhand wel...
Persoonlijk vind ik AXA dus een grotere dief in het verhaal van de herzieningen.
Spijtig genoeg moeten er toch mensen zijn die dit soort voorstellen ook aanvaarden, anders zie ik het nut er niet van in om deze als bank te geven.