Nieuwe belegger, enkele vragen
TIP
Re: Nieuwe belegger, enkele vragen
Hangt ervan af hoe vaak je gaat herbalanceren. De top 20 holdings in een etf wisselen ook niet vaak.woodenhome schreef: ↑3 april 2020, 12:17Transactiekosten wegen niet door bij de beheerders van een ETF, als individuele belegger voor 20 aandelen zal dit serieus doorwegen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Niet alleen het kostenplaatje is fundamenteel duurder als je een ETF wil 'nabootsen'. Ook de praktische kant is bijzonder lastig —zoniet onmogelijk— bij losse aandelen.
Stel dat je 15% meer in aandelen wil gaan. Stel dat dat overeenkomt met 15.000 EUR aandelen bijkopen. Hoe ga je dat bedrag verdelen over je 20 holdings? Twintig orders van 750 eur? En als er een holding bij is die wel héél diep gezakt is / aan het blunderen is / overkop aan het gaan is / te diep in de schulden zit / ...? Sla je die holding dan maar over, tijdelijk?
Bij een ETF zoals VCWE is het heel eenvoudig: 1 (*één*) kooporder van 15.000 eur en klaar is Kees: portefeuille weer in balans volgens gekozen asset allocatie/risicoprofiel.
Stel dat je 15% meer in aandelen wil gaan. Stel dat dat overeenkomt met 15.000 EUR aandelen bijkopen. Hoe ga je dat bedrag verdelen over je 20 holdings? Twintig orders van 750 eur? En als er een holding bij is die wel héél diep gezakt is / aan het blunderen is / overkop aan het gaan is / te diep in de schulden zit / ...? Sla je die holding dan maar over, tijdelijk?
Bij een ETF zoals VCWE is het heel eenvoudig: 1 (*één*) kooporder van 15.000 eur en klaar is Kees: portefeuille weer in balans volgens gekozen asset allocatie/risicoprofiel.
VWCE*troglodytes schreef: ↑3 april 2020, 13:34 Bij een ETF zoals VCWE is het heel eenvoudig: 1 (*één*) kooporder van 15.000 eur en klaar is Kees: portefeuille weer in balans volgens gekozen asset allocatie/risicoprofiel.
De top 20 holdings van etfs zijn meestal zeer stabiele aandelen met weinig risico.troglodytes schreef: ↑3 april 2020, 13:34 Niet alleen het kostenplaatje is fundamenteel duurder als je een ETF wil 'nabootsen'. Ook de praktische kant is bijzonder lastig —zoniet onmogelijk— bij losse aandelen.
De ideale combinatie (voor mij althans) is 50% etf en 50% losse aandelen.
Ik zit bijvoorbeeld in tech aandelen waar in mijn ogen nog stevig wat groei mogelijk is de komende jaren:
MSFT, AAPL, GOOGL, FTNT, PANW.
-
- Newbie
- Contacteer:
Grote beheerders kunnen niet al te veel risico nemen en spelen vaker op safe. Als je tijd hebt en durft risico te nemen kan een bepaald aandeel nu eenmaal enorme meerwaardes geven die een gemiddeld rendement nu eenmaal niet heeft (10 baggers). Maar het is echter een risico.. ik geloof enorm hard in Tesla bijvoorbeeld. Voor binnen 5 jaar heb ik ongelooflijk hoge verwachtingen van Tesla, maar ik heb zelfs nog 20+ jaren tijd, durf zelfs de mogelijkheden niet in te beelden.
Tesla - Alphabet A - Aperam - Basic Fit - Recticel - Alfen - Illumina - Invitae - Palo Alto - Barco
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ah, ik heb daar ook aandelen in! ;-)
Paar duizenden euro’s zelfs voor dat reeksje. Allemaal in VWCE.
Paar duizenden euro’s zelfs voor dat reeksje. Allemaal in VWCE.
Leg eens uit.TrX schreef: ↑3 april 2020, 11:52Een etf herbalanceert toch ook en dit meestal met 100+ aandelen.troglodytes schreef: ↑3 april 2020, 11:31 Waarom proberen nabootsen als je the real thing kunt hebben met minder moeite én minder kosten? Beats me…
Trouwens: succes met herbalanceren met 20+ aandelen… Onmogelijk.
Een indexfonds volgt de index: Bvb de 600 grootste aandelen in Europa met een gewicht even groot als hun market cap. Er is geen herbalanceren nodig - omdat market cap gevolgd word is het fonds steeds gealigneerd met de index zonder dat er een transactie hoeft te gebeuren. Hoogstens valt het kleinste aandeel uit de index en word vervangen door het grootste aandeel dat nog niet in de index zat. Typisch word de index 1x per kwartaal herbekeken en worden aandelen die juist te klein zijn niet direct weggelaten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Allereerst, antwoord over dat fonds.
De reden dat ik dit wil aankopen is omdat het actief gemanaged wordt, wat in tijden met veel volatiliteit wel voordelen kan hebben? Sinds inceptie krijgt fundsmith een 16.5% per jaar, wat toch een 6% meer is als passief de markt volgen in dezelfde periode.
Hetgene dat ik wil is dus Fundsmith t acc, isin LU0690375182. Het enige wat ik voorlopig heb kunnen vinden is fundsmith r via medirect, maar daar liggen de lopende kosten op 1.6 ipv 1.1 bij het andere. Kan iemand me zeggen of ik dit ergens bij een Belgische bank kan aankopen?
De reden dat ik dit wil aankopen is omdat het actief gemanaged wordt, wat in tijden met veel volatiliteit wel voordelen kan hebben? Sinds inceptie krijgt fundsmith een 16.5% per jaar, wat toch een 6% meer is als passief de markt volgen in dezelfde periode.
Hetgene dat ik wil is dus Fundsmith t acc, isin LU0690375182. Het enige wat ik voorlopig heb kunnen vinden is fundsmith r via medirect, maar daar liggen de lopende kosten op 1.6 ipv 1.1 bij het andere. Kan iemand me zeggen of ik dit ergens bij een Belgische bank kan aankopen?
Ivm etf's;
Via bogleheads lees ik:
Mvg,
Mathias
Via bogleheads lees ik:
Pakken jullie dan meestal etf's die in ierland zijn gedomicilieerd hierdoor?Domiciled in Ireland : because Ireland does not tax foreign investors on dividends or estates and provides access to a wide treaty network.
ETFs domiciled in Ireland are more cost effective than holding US domiciled funds or Luxembourg domiciled funds[12]
Mvg,
Mathias
je werkwoordtijd is verkeerd. je bent de D vergeten: outperformDen.woodenhome schreef: ↑3 april 2020, 09:29 Aan de andere kant zijn er enkele fondsen die wel degelijk deze ETFs sterk outperformen, of dat in de toekomst blijft kan niemand voorspellen.
Zoals je zelf zegt: de toekomst kan niemand voorspellen, zelfs het heden niet.
Het rendement van aandelen word op de eerste plaats verklaard door de algemene evolutie van de markt (er zijn maar weinig die de laatste weken winst tonen). Je asset allocatie is de volgende keuze die je resultaat zal bepalen: welke regio je kiest, large cap/mid/small, waarde vs groei, sectoren, ... Samen zullen beide voor meer dan 75% het resultaat verklaren (ref: ibbotson).
Daarna komen de keuzes van de belegger/fondsbeheerder.
Om de zoveel jaar word er hier op het forum een ander fonds aangeraden, tot op het moment dat niemand het nog durft aanhalen omdat het slechter is gaan presteren..
Het Fundsmith fonds valt in de categorie van large cap growth van Morningstar. Als je voor dit fonds kiest dan kies je voor LC growth. De laastte jaren heeft LC growth het beter gedaan dan de markt. De volgende jaren kan dit opnieuw het geval zijn of niet. ( google: "return to mean", "growth vs value factors"
Als je wil zien of de fondsbeheerder goed resultaat levert kan je hem vergelijken met de andere fondsen in zijn klasse, en de index van die klasse. Onderaan de past is een grafiek van het laatste jaar (zolang dit fonds in Belgie te kopen is): fonds, categorie, index van world large cap growth, ik heb er ook de lijn van de neutrale MSCI world bijgezet.
Ja LCG heeft beter gedaan dan een gemengde belegging. Fundsmith is recent zeker niet bij de beteren in zijn categorie.
Ga jij je kapitaal inzetten op je "geloof" en "overtuiging"? Emoties zijn nefast voor beleggers.woodenhome schreef: ↑3 april 2020, 09:29 Voor individuele aandelen te kopen moet je echter ook niet meer weten dan alle beleggers samen, als je gelooft in een product/bedrijf en je bent er van overtuigd dat dit bedrijf en product blijft groeien en de markt waarin deze actief is ook en tegelijk niet met een absurd hoge prijs genoteerd staat, waarom zou je dan niet dit individuele aandeel kopen. Tevens is het ook enorm tof om zulke bedrijven waar je affiniteit mee hebt te blijven opvolgen en uitkijken naar de kwartaalcijfers en te zien groeien etc...
ETF = beleggen zonder emotie (ik heb zelf ook etfs hoor)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
@B7H4long: Jij hebt anderzijds nogal de gewoonte om de 'T' te vergeten, of beter de 'DT'. :-)
Etfs passen wel eens hun percentages aan van bepaalde aandelen. Bijvoorbeeld in 2019 MSFT 4,5%, in 2020 MSFT 4,1%. Dat noem ik ook herbalanceren.B7H4long schreef: ↑3 april 2020, 16:01Leg eens uit.
Een indexfonds volgt de index: Bvb de 600 grootste aandelen in Europa met een gewicht even groot als hun market cap. Er is geen herbalanceren nodig - omdat market cap gevolgd word is het fonds steeds gealigneerd met de index zonder dat er een transactie hoeft te gebeuren. Hoogstens valt het kleinste aandeel uit de index en word vervangen door het grootste aandeel dat nog niet in de index zat. Typisch word de index 1x per kwartaal herbekeken en worden aandelen die juist te klein zijn niet direct weggelaten.
Dat is niet echt waar. Ze bezitten in verhouding evenveel aandelen als je in aandelen telt, maar als de marketcap van MSFT relatief tov de rest van de S&P500 wijzigt, dan verandert dat percentage zonder dat die ETF ook maar enige vorm van herbalancering moet doen.