Nieuwe obligatie Atenor
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Nieuwe obligatie Atenor
De risico's die in de prospectus staan, zijn dezelfde al diegene die je in zowat iedere prospectus aantreft en zijn dus nietszeggend.
Het uitgevende bedrijf bepaalt in samenspraak met de begeleidende banken welk rentepercentage ze op de obligatie op de markt zetten. Ze doen dit natuurlijk aan het laagst mogelijke % waartegen ze denken de obligatie nog te kunnen verkopen.
Bvb. in augustus werd een obligatie van Aquafin van 4% aan 101,639% op de markt gezet en deze is heel vlot van de hand gegaan.
Mocht Atenor denken dat ze tegen 4% hun geld konden ophalen, zouden ze dat wel doen. Die extra 2% zijn dus een risicopremie om de beleggers over te halen hun obligatie toch te kopen. Ze schatten dus hun eigen bedrijf als meer risicovol in.
De kans dat Atenor failliet gaat, lijkt klein (ze maken momenteel winst), maar mochten de zaken slechter gaan draaien, zal je zien dat de koers van de obligatie sterk kan zakken. Als je dan wil verkopen, zal je ofwel een groot verlies te slikken krijgen, of zelfs vaststellen dat je de obligatie zeer moeilijk verkocht krijgt ("illiquide").
Globaal gezien (zoals met alle obligaties) moet je dus hier slechts een beperkt bedrag in stoppen.
Leuk detail: het aandeel Atenor keerde in april een bruto dividend van 6,84% uit !
Het uitgevende bedrijf bepaalt in samenspraak met de begeleidende banken welk rentepercentage ze op de obligatie op de markt zetten. Ze doen dit natuurlijk aan het laagst mogelijke % waartegen ze denken de obligatie nog te kunnen verkopen.
Bvb. in augustus werd een obligatie van Aquafin van 4% aan 101,639% op de markt gezet en deze is heel vlot van de hand gegaan.
Mocht Atenor denken dat ze tegen 4% hun geld konden ophalen, zouden ze dat wel doen. Die extra 2% zijn dus een risicopremie om de beleggers over te halen hun obligatie toch te kopen. Ze schatten dus hun eigen bedrijf als meer risicovol in.
De kans dat Atenor failliet gaat, lijkt klein (ze maken momenteel winst), maar mochten de zaken slechter gaan draaien, zal je zien dat de koers van de obligatie sterk kan zakken. Als je dan wil verkopen, zal je ofwel een groot verlies te slikken krijgen, of zelfs vaststellen dat je de obligatie zeer moeilijk verkocht krijgt ("illiquide").
Globaal gezien (zoals met alle obligaties) moet je dus hier slechts een beperkt bedrag in stoppen.
Leuk detail: het aandeel Atenor keerde in april een bruto dividend van 6,84% uit !
net eens gaan zien bij keytrade en daar staat hij al niet meer bij primaire markt, dus afgelopen ?
Weet niet of je ze bij Keytrade nog kan kopen . Maar volgens de laatste berichten uit De Tijd is het nog tot 13 januari om 16.00 uur en of vervroegde afsluiting , dus ......
Brederode, IWDA, Niocorp Ltd
bij argenta vind ik hem niet als ik zoek bij 'nieuw order'. bizar.
sowieso zal het wel al afgesloten zijn denk ik.
sowieso zal het wel al afgesloten zijn denk ik.
ik heb gisteren een order ingevoerd via Argenta online, voor een coupure van 1000 euro. in het reglement bij argenta staat dat je altijd voor minstens 2500 euro orders moet invoeren.
ik dacht ik ga toch eens proberen voor 1000 euro. Ik heb geen foutmelding gekregen en mijn order staat nu bij 'orders in nota'.
denken jullie dat het zal lukken dan? heeft iemand misschien hetzelfde al geprobeerd bij Argenta?
ik dacht ik ga toch eens proberen voor 1000 euro. Ik heb geen foutmelding gekregen en mijn order staat nu bij 'orders in nota'.
denken jullie dat het zal lukken dan? heeft iemand misschien hetzelfde al geprobeerd bij Argenta?
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik had het hetzelfde gedaan, Argenta heeft me gecontacteerd dat het order niet kan doorgaan omdat het reeds afgesloten is.lotty schreef: ik heb gisteren een order ingevoerd via Argenta online, voor een coupure van 1000 euro. in het reglement bij argenta staat dat je altijd voor minstens 2500 euro orders moet invoeren.
Ivm die 1000 euro is er normaal geen probleem want heb 1000 euro ingeschreven op agache obligatie.
wel vreemd, vrijdag hadden ze me bij Argenta duidelijk gezegd dat de orders min. 2500 euro moeten zijn. maar ja waarschijnlijk zijn ze die controle vergeten in te bouwen in hun online systeem :-)christophe schreef:
Ivm die 1000 euro is er normaal geen probleem want heb 1000 euro ingeschreven op agache obligatie.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Dat minimum van 2500 zal hun nogal wat praktische problemen bezorgd hebben veronderstel ik: het zijn coupures van 1000 euro, probeer daar maar eens mee aan 2500 te komen zonder dat er een schaar aan te pas komt !lotty schreef:wel vreemd, vrijdag hadden ze me bij Argenta duidelijk gezegd dat de orders min. 2500 euro moeten zijn. maar ja waarschijnlijk zijn ze die controle vergeten in te bouwen in hun online systeem :-)christophe schreef:

Enjoy the party, but dance near the door
-
- Jr. Member
- Contacteer:
ATENOR GROUP 6% 18/01/2010
Waar vind ik de huidige koers van deze obligatie ? Ik heb deze gekocht bij Keytrade maar kan niet kijken wat de actuele koers is.
Robokat ? (wie anders
)
Waar vind ik de huidige koers van deze obligatie ? Ik heb deze gekocht bij Keytrade maar kan niet kijken wat de actuele koers is.
Robokat ? (wie anders

http://www.boerse-frankfurt.de/EN/index ... 5988406146" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luxnext.com/en/sign_info/BE5 ... 7814.xhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luxnext.com/en/sign_info/BE5 ... 7814.xhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Vike schreef:http://www.boerse-frankfurt.de/EN/index ... 5988406146
Bedankt Vike.
Toch vreemd dat de tool van Keytrade niet automatisch de koers kan weergeven.
Ivm Keytrade beleggen:
Is het mogelijk om een algemeen overzicht te krijgen van aandelen? Vb van de BEL20, of AEX
Of moet je steeds op aandeel zoeken?
Is het mogelijk om een algemeen overzicht te krijgen van aandelen? Vb van de BEL20, of AEX
Of moet je steeds op aandeel zoeken?