Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max. 3% basisrente
Mogelijke combinaties tussen basisrente en bijhorende getrouwheidspremie
basisrente ; minimumpremie - maximumpremie (in sprongen van 0,10%)
vanaf 0,00% ; 0,00% - 1,50%
vanaf 0,40% ; 0,10% - 1,50%
vanaf 0,80% ; 0,20% - 1,50%
vanaf 1,20% ; 0,30% - 1,50%
vanaf 1,60% ; 0,40% - 1,50%
vanaf 2,00% ; 0,50% - 1,50%
vanaf 2,40% ; 0,60% - 1,50%
vanaf 2,80% tot 3,00%; 0,70% - 1,50%
(en mocht het nog eens terugkomen: 4,25% ; 1,00% - 2,10%)
basisrente ; minimumpremie - maximumpremie (in sprongen van 0,10%)
vanaf 0,00% ; 0,00% - 1,50%
vanaf 0,40% ; 0,10% - 1,50%
vanaf 0,80% ; 0,20% - 1,50%
vanaf 1,20% ; 0,30% - 1,50%
vanaf 1,60% ; 0,40% - 1,50%
vanaf 2,00% ; 0,50% - 1,50%
vanaf 2,40% ; 0,60% - 1,50%
vanaf 2,80% tot 3,00%; 0,70% - 1,50%
(en mocht het nog eens terugkomen: 4,25% ; 1,00% - 2,10%)
Pecunia non olet
Ik denk dat inderdaad dan er geen onderscheid meer tussen vers en oud, nieuwe en oude klant kan zijn, omdat men dan maar één rentevoet meer mag hanteren voorwrpint schreef: Wat ik me afvraag? Zal met het in voege trede van de nieuwe reglementering er een einde komen aan het fenomeen "vers geld" dat de banken o zo graag toepassen? Ik bedoel: heb je dan altijd recht op de getrouwheidspremie of blijft het trukje voor de banken toepasbaar dat wanneer je je geld 12 maanden hebt laten staan (om de premie te bekomen) en je vergeet het weg te halen de banken je enkel de basisrente geven voor de daaropvolgende 12 maanden? Of zal dit ook tot het verleden behoren?
dezelfde periode. Ik denk aan bv. DB die wel tot op heden nog wel een drietal rentevoeten gelijk gebruikt, afhankelijk van de stortingsdatum
ik vermoed dat Db het volgende van plan is:paul schreef:Ik denk dat inderdaad dan er geen onderscheid meer tussen vers en oud, nieuwe en oude klant kan zijn, omdat men dan maar één rentevoet meer mag hanteren voorwrpint schreef: Wat ik me afvraag? Zal met het in voege trede van de nieuwe reglementering er een einde komen aan het fenomeen "vers geld" dat de banken o zo graag toepassen? Ik bedoel: heb je dan altijd recht op de getrouwheidspremie of blijft het trukje voor de banken toepasbaar dat wanneer je je geld 12 maanden hebt laten staan (om de premie te bekomen) en je vergeet het weg te halen de banken je enkel de basisrente geven voor de daaropvolgende 12 maanden? Of zal dit ook tot het verleden behoren?
dezelfde periode. Ik denk aan bv. DB die wel tot op heden nog wel een drietal rentevoeten gelijk gebruikt, afhankelijk van de stortingsdatum
dat nieuw spaarproduct zal een permanent hoge rente bieden (zonder onderscheid tusen oud en nieuw geld). Deze rekening kan enkel online geopend worden
db insentiv plus zal af en toe eens tijdelijk verhoogd worden. Maar na bvb 3 maanden teriugzkken naar 3% ofzo... Deze rekening moet niet noodzakelijk online geopned worden.
Waiting for the financial meltdown...
-
Guest
Ik heb nù geld beschikbaar en ik wil dit spreiden over verschillende (spaarrek.) banken. Wacht ik tot 1 april (nieuwe wetgeving) of stort ik nu bij enkele banken die waarschijnlijk na 1 april in de top 10 van de hoogste rentes staan genoteerd?
Mvg
nepster
Mvg
nepster
-
phykris
Mijn strategie is het geld nu op rekeningen zetten die een hoge basisinterrest geven (4,25%). In februari verhuis ik mijn geld naar een bank die een getrouwheidspremie geeft van meer dan 1,5%. Op die manier kan ik tot bijna een jaar lang van een interest genieten die boven het nieuwe maximum ligt (op voorwaarde dat de basisinterest niet wordt aangepast). De getrouwheidspremie wordt namelijk op 1 april niet aangepast voor reeks gestorte bedragen.
De Ethias spaarrekening (niet de spaarekening plus) lijkt mij interessant. Deze geeft voor bedragen gestort na 10 januari een getrouwheidspremie van 2% en een basisinterrest van 3%, dus samen meer dan het wettelijk maximum van 4+1,5.
De Ethias spaarrekening (niet de spaarekening plus) lijkt mij interessant. Deze geeft voor bedragen gestort na 10 januari een getrouwheidspremie van 2% en een basisinterrest van 3%, dus samen meer dan het wettelijk maximum van 4+1,5.
-
beursrat
De ethias spaarrekening (niet de spaarekening plus) lijkt mij interessant. Deze geeft voor bedragen gestort na 10 januari een getrouwheidspremie van 2% en een basisinterrest van 3%, dus samen meer dan het wettelijk maximum van 4+1,5.
Lijkt mij nog niet aangepast aan de nieuwe regeling. Waarschijnlijk geldig tot 1 april
Er is een overgangsregeling voor de premies. M.a.w. je blijft die 2% behouden tijdens het eerste jaar.beursrat schreef:De ethias spaarrekening (niet de spaarekening plus) lijkt mij interessant. Deze geeft voor bedragen gestort na 10 januari een getrouwheidspremie van 2% en een basisinterrest van 3%, dus samen meer dan het wettelijk maximum van 4+1,5.
Lijkt mij nog niet aangepast aan de nieuwe regeling. Waarschijnlijk geldig tot 1 april
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ik dacht eerst ook dat dit truukje mogelijk zou zijn, maar Reynders heeft er met een subtiele zin in het KB voor gezorgd dat het niet mogelijk is om op eender welke gereglementeerde spaarrekening nog meer te ontvangen dan 3% + 1,5% !Vaganzza schreef:Er is een overgangsregeling voor de premies. M.a.w. je blijft die 2% behouden tijdens het eerste jaar.beursrat schreef:
Zie hiervoor artikel 2 uit het nieuwe KB, daar staat:
Vanaf 1 april 2009 worden de bestaande spaardeposito's, wat de premie betreft, vergoed met het tarief van de getrouwheidspremie die van toepassing is op die datum. Dit tarief wordt gegarandeerd voor de nog lopende periode van aangroei of getrouwheid.
M.a.w. vanaf 1 april krijg je NERGENS nog meer dan 3% +1,5%
-
koen2
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 m
Voor mij moeten ze zelfs geen achterpoortjes zoeken. Als ze de gegarandeerde rente niet kunnen uitkeren binnen het kader van een gereglementeerd spaarboekje, dan moeten ze het maar doen via de giro-rekening, en desnoods de RV compenseren. Er is niets dat DB wettelijk tegenhoudt om hun klanten een betaling te doen die door beide partijen vooraf overeengekomen is. Integendeel, als ze het niet doen plegen ze contractbreuk, en dat is wettelijk zeker niet toegelaten.Snös schreef:Er was inderdaad een rentegarantie voor 1 jaar vanaf de storting tot 17/11/2008.Marcke schreef:
Is er geen verschil tussen de stortingen voor en na 1 december? Die voor 1 december werden nog gegarandeerd, terwijl die erna niet. Als ze aan die ervoor raken zal een rechtzaak zeker aan de orde zijn. Rentevoeten garanderen en dan terugkrabbelen terwijl je wettelijk een uitloopregeling hebt is gewoon diefstal.
Diefstal toch niet, DB kan niet anders door het nieuwe KB, ze moeten de basisrente terugbrengen op 1 april naar 3%. Dit omdat de uitloopregeling, zoals u ze noemt, enkel van toepassing is op de aangroei- en getrouwheidspremies.
Er is echter nog een klein achterpoortje voor DB om BIJNA aan de rentegarantie van 5,25% op jaarbasis te kunnen voldoen. Zie hiervoor mijn andere post:
https://www.spaargids.be/sparen/index.ph" onclick="window.open(this.href);return false; ... l#msg33922
5,125% zou dan mogelijk zijn vanaf 1 april en tot 1 jaar na de storting.
mvg
-
phykris
Bedankt voor de rechtzetting! Dit werd door mij en vele anderen op dit forum verkeerd begrepen. Ik wist niet dat het in Belgie toegelaten was wetten of decreten uit te vaardigen die bestaande contracten zomaar veranderen. Worden dit soort regels niet vaak door de Raad van State teniet gedaan?Snös schreef:Ik dacht eerst ook dat dit truukje mogelijk zou zijn, maar Reynders heeft er met een subtiele zin in het KB voor gezorgd dat het niet mogelijk is om op eender welke gereglementeerde spaarrekening nog meer te ontvangen dan 3% + 1,5% !Vaganzza schreef:
Er is een overgangsregeling voor de premies. M.a.w. je blijft die 2% behouden tijdens het eerste jaar.
Vanaf 1 april 2009 worden de bestaande spaardeposito's, wat de premie betreft, vergoed met het tarief van de getrouwheidspremie die van toepassing is op die datum. Dit tarief wordt gegarandeerd voor de nog lopende periode van aangroei of getrouwheid.
M.a.w. vanaf 1 april krijg je NERGENS nog meer dan 3% +1,5%![]()
Dit is bijna hetzelfde als zeggen dat vanaf morgen iedereen 1% meer interest aan de bank moet geven voor zijn bestaande leningscontracten. Kan zoiets zomaar?
Hier zit toch een reukje aan. Is er geen jurist op het forum?
eindelijk iemand die mijn interpretatie bijtreed...Snös schreef:Ik dacht eerst ook dat dit truukje mogelijk zou zijn, maar Reynders heeft er met een subtiele zin in het KB voor gezorgd dat het niet mogelijk is om op eender welke gereglementeerde spaarrekening nog meer te ontvangen dan 3% + 1,5% !Vaganzza schreef:
Er is een overgangsregeling voor de premies. M.a.w. je blijft die 2% behouden tijdens het eerste jaar.
M.a.w. vanaf 1 april krijg je NERGENS nog meer dan 3% +1,5%![]()
ik zeg dit al een week
Details van de nieuwe spaarregeling: hier klikken
Klopt deze stelling dan?
Stel: je stort vandaag 06/01/2009 1000 euro op je spaarrekening die op dit moment een symbolische 0,01% premie (aangroei en getrouw)oplevert. Vanaf 1 april wordt deze premie 1%. Het geld blijft onaangeroerd staan tot het einde van het jaar.
Is de getrouwheidspremie verworven op 31/12? Zo ja, hoe moet die dan berekend worden? Tot 31/03 0,01% en vanaf april tot einde van het jaar 1%?
Klopt deze stelling dan?
Stel: je stort vandaag 06/01/2009 1000 euro op je spaarrekening die op dit moment een symbolische 0,01% premie (aangroei en getrouw)oplevert. Vanaf 1 april wordt deze premie 1%. Het geld blijft onaangeroerd staan tot het einde van het jaar.
Is de getrouwheidspremie verworven op 31/12? Zo ja, hoe moet die dan berekend worden? Tot 31/03 0,01% en vanaf april tot einde van het jaar 1%?
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 24 januari 2009, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
nee, volgens mij als volgt:Vaganzza schreef: Klopt deze stelling dan?
0,01% tot en met 31/03
1% vanaf 01/04 tot en met 06/07 (aangroeipremie verworven)
Op 07/07 begint de getrouwheidspremie (van 1 %) te lopen.
Er staat in het KB enkel iets over een overgangsregeling voor termijnen.
Ik ben geen jurist, maar volgens mij is het utopisch om te zeggen dat banken 2% premie gaan kunnen blijven geven na 1 april.
Dus is het eigenlijk het interessantste dat je geld de week voor de nieuwe spaarregeling van start gaat verschuift (dan zullen we hopelijk van de meeste banken wel weten welke rente ze gaan geven). Zo heb je recht op je aangroeipremie en valt de getrouwheidspremie in de toekomst vrij dicht bij nieuwjaar.
-
Guest
Is dit de startegie? Hopelijk want dit lijkt me duidelijk...Vaganzza schreef: Dus is het eigenlijk het interessantste dat je geld de week voor de nieuwe spaarregeling van start gaat verschuift (dan zullen we hopelijk van de meeste banken wel weten welke rente ze gaan geven). Zo heb je recht op je aangroeipremie en valt de getrouwheidspremie in de toekomst vrij dicht bij nieuwjaar.