Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max. 3% basisrente
@ iness: dat zullen wellicht enkel online spaarboekjes zijn.
Pecunia non olet
Dat is zeer moeilijk te voorspellen. Er is wel een topic gestart waarin pronostieken worden gedaan door de leden. Die voorspellingen zijn niet bindend natuurlijk.Wolfgang Go schreef: Waar in B. kan ik 50.000 belastingvrij wegzetten (v.a. april 09 ) tegen 4.5% ?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
is de hervorming van het spaarboekje ook van toepassing op de zogenaamde buitenlandse banken met filiaal in Belgie(CE, DHB)?
moeten die niet de wetgeving van hun eigen land volgen?
grtjs
grtjs
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
volgens mij zullen ze zich moeten houden aan de belgische wetgeving. Ze kunnen alleen hier opereren mits een geldige licentie van het CBFA.iemand schreef: is de hervorming van het spaarboekje ook van toepassing op de zogenaamde buitenlandse banken met filiaal in Belgie(CE, DHB)?
grtjs
- OpelZafira
- Full Member

- Contacteer:
Wat mij dan niet logisch lijkt is dat bij problemen (zie Kauthing) men beroep doet op Luxemburg om die op te lossen. Een Ijslandse bank met een filiaal in Luxemburg die een bijkantoor heeft in België zou zich moeten houden aan de nieuwe regeling betreffende de maximale rentes in België, bij problemen valt men terug op de staatsgarantie van Luxemburg en waarschijnlijk gaat de winst naar Ijsland.centenkliever schreef:volgens mij zullen ze zich moeten houden aan de belgische wetgeving. Ze kunnen alleen hier opereren mits een geldige licentie van het CBFA.iemand schreef: is de hervorming van het spaarboekje ook van toepassing op de zogenaamde buitenlandse banken met filiaal in Belgie(CE, DHB)?
grtjs
Begrijpe wie kan!
Laatst gewijzigd door OpelZafira op 13 januari 2009, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
ik denk dat dit niet helemaal juist is. Ik denk dat voor banken ongeveer dezelfde regels gelden als voor verzekeringsondernemingen, dit wil zeggen dat alle europese banken overal in europa actief kunnen zijn, mits ze een licentie hebben in hun thuisland. De financiële controle wordt ook altijd gedaan door het thuisland. Daarom dat in het Kaupthinggeval de CBFA er niet veel mee te maken heeft, omdat het de AGDL (uit Luxemburg) is die hier verantwoordelijk is voor het toezicht. Voor Kaupthing Belgie bvb is het thuisland namelijk Luxemburg (en niet Ijsland), omdat daar de dochteronderneming van Kaupthing Ijsland gevestigd is, waarbij Kaupthing Belgie hoort. Kaupthing opereert dus in België volgens het recht van vrije vestiging.centenkliever schreef:volgens mij zullen ze zich moeten houden aan de belgische wetgeving. Ze kunnen alleen hier opereren mits een geldige licentie van het CBFA.iemand schreef: is de hervorming van het spaarboekje ook van toepassing op de zogenaamde buitenlandse banken met filiaal in Belgie(CE, DHB)?
grtjs
Om in Belgie te kunnen opereren moet de CBFA wel ingelicht worden en moet Kaupthing in Belgie de regels van algemeen belang die hier gelden respecteren.
Onder deze regels van algemeen belang hoort volgens mij dan ook die nieuwe spaarwet.
Kan iemand die er wat meer van afweet hiermee akkoord gaan?
Alleen BELGISCHE GEREGLEMENTEERD spaarrekening genieten de VRIJSTELLING van RV.
Dus als ze werken volgens buitenlandse regels zijn er (bron) AFHOUDINGEN van toepassing.
CE en DHB zijn banken van Nederlandse recht maar zullen waarschijnlijk de Belgische regels volgens voor de Belgische rekeningen.
Een niet gereglementeerd spaarrekening zou in concurrentie komen met de termijnrekeningen (RV in beide gevallen).
Dus als ze werken volgens buitenlandse regels zijn er (bron) AFHOUDINGEN van toepassing.
CE en DHB zijn banken van Nederlandse recht maar zullen waarschijnlijk de Belgische regels volgens voor de Belgische rekeningen.
Een niet gereglementeerd spaarrekening zou in concurrentie komen met de termijnrekeningen (RV in beide gevallen).
Laatst gewijzigd door ted op 14 januari 2009, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarschijnlijk nergens omdat je rente dan boven het plafond van 1.730 komt.Wolfgang Go schreef: Waar in B. kan ik 50.000 belastingvrij wegzetten (v.a. april 09 ) tegen 4.5% ?
Nu 5.5% - 15 RV is 4.68 net op 12 maanden (hetgeen nodig is om de getrouwheidspremie te krijgen). de 2 combineren is nog beter
DB heeft al kleur bekend met zijn nieuwe on-line spaar aan 3+1.5. De kans is groot dat de tarief blijft voor heel 2009.
CE geeft 1.75% aangroeipremie die zou kunnen blijven tot 31/12/09 denk ik;
boven de basis rente van 4.25% vermoedelijk tot 31/03/09 dan vermoedelijk het maximum van 3%
Laatst gewijzigd door ted op 14 januari 2009, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Die premie van 1,75% kan CE niet aanhouden tot het einde van het jaar. De premie kan vanaf 01/04/2009 niet hoger zijn dan 1,50%ted schreef: CE geeft 1.75% aangroeipremie die zou kunnen blijven tot 31/12/09 denk ik;
boven de basis rente van 4.25% vermoedelijk tot 31/03/09 dan vermoedelijk het maximum van 3%
Echt? Ik dacht dat er een overgangsregeling was voor geld dat al op de rekeningen stond?Vaganzza schreef:Die premie van 1,75% kan CE niet aanhouden tot het einde van het jaar. De premie kan vanaf 01/04/2009 niet hoger zijn dan 1,50%ted schreef: CE geeft 1.75% aangroeipremie die zou kunnen blijven tot 31/12/09 denk ik;
Ik heb het ganse topic doorgelezen, maar ik geraak er niet meer aan uit hoe het zit met die overgangsregeling. Kan iemand hier eens ergens (waar???) voor informeren?
@ Tellanogo
Ik hoop dat de uitleg van mpeeters007 in een ander topic klopt. Ik weet op den duur ook niet meer wat te denken. Het is allemaal zo ondubbelzinnig duidelijk he
Ik hoop dat de uitleg van mpeeters007 in een ander topic klopt. Ik weet op den duur ook niet meer wat te denken. Het is allemaal zo ondubbelzinnig duidelijk he
mpeeters007 schreef: Ik bedoelde het eigenlijk net andersom: vanaf 1 april 2009 zullen de basisrente moeten veranderen bij die banken die nu nog meer dan 3% geven. Rabobank (3.75%) en Argenta (4.25%) zullen dan tot 3% moeten zakken. Er is hiervoor geen overgangsregeling voorzien, zodus vanaf 1/4/09 iedereen maximum 3% basisrente.
Wat de aangroei- en getrouwheidspremie betreft (de laatste moet in principe tussen de 1/4 en 1/2 van de basisrente bedragen) is WEL een overgangsregeling voorzien tot 31/12/2010 (voor aangroeipremie) en 31/3/2010 (voor getrouwheidspremie). Dit betekent dat tot die datum banken nog een aangroeipremie mogen geven (nadien niet meer) en een hogere getrouwheidspremie kunnen geven dan toegestaan. Zodus, in principe is max. 1,5% getrouwheidspremie (nl. 1/2 van 3%) toegestaan maar tot 31/3/2010 is een hogere getrouwheidspremie mogelijk.
Concreet:
- vanaf 1/4/09: voor iedereen maximum 3% basisrente (dus Argenta, Rabo, ...) dienen hun basisrente nog te verlagen.
- tot 2010 is een hogere premie toegestaan dan de voorziene 1,5% getrouwheid.
- banken die tot op heden geen getrouwheidspremie geven maar enkel een hoge basisintrest zullen voortaan ook een getrouwheidspremie moeten geven (Rabo)
- het maximum aan mogelijke opbrenst is in feite: 3% basis +1,5% getrouwheid maar in de overgangsperiode is theoretische een hogere opbrengst mogelijk.
Vraag is welke bank gaat dit doen en vanaf 1/4/09 bv. 3% (verplicht) + 2% (overgangsperiode) geven???
Tot op heden weten de banken het zelf nog niet!!!!!!!
2 opmerkingen:Vaganzza schreef: @ Tellanogo
mpeeters007 schreef: Ik bedoelde het eigenlijk net andersom: vanaf 1 april 2009 zullen de basisrente moeten veranderen bij die banken die nu nog meer dan 3% geven. Rabobank (3.75%) en Argenta (4.25%) zullen dan tot 3% moeten zakken. Er is hiervoor geen overgangsregeling voorzien, zodus vanaf 1/4/09 iedereen maximum 3% basisrente.
Wat de aangroei- en getrouwheidspremie betreft (de laatste moet in principe tussen de 1/4 en 1/2 van de basisrente bedragen) is WEL een overgangsregeling voorzien tot 31/12/2010 (voor aangroeipremie) en 31/3/2010 (voor getrouwheidspremie). Dit betekent dat tot die datum banken nog een aangroeipremie mogen geven (nadien niet meer) en een hogere getrouwheidspremie kunnen geven dan toegestaan. Zodus, in principe is max. 1,5% getrouwheidspremie (nl. 1/2 van 3%) toegestaan maar tot 31/3/2010 is een hogere getrouwheidspremie mogelijk.
Concreet:
- vanaf 1/4/09: voor iedereen maximum 3% basisrente (dus Argenta, Rabo, ...) dienen hun basisrente nog te verlagen.
- tot 2010 is een hogere premie toegestaan dan de voorziene 1,5% getrouwheid.
- banken die tot op heden geen getrouwheidspremie geven maar enkel een hoge basisintrest zullen voortaan ook een getrouwheidspremie moeten geven (Rabo)
- het maximum aan mogelijke opbrenst is in feite: 3% basis +1,5% getrouwheid maar in de overgangsperiode is theoretische een hogere opbrengst mogelijk.
Vraag is welke bank gaat dit doen en vanaf 1/4/09 bv. 3% (verplicht) + 2% (overgangsperiode) geven???
Tot op heden weten de banken het zelf nog niet!!!!!!!
1) in het KB staat dat er enkel een overgangsregeling voor de TREMIJNEN van de premies bestaat. => De grootte van de premies moet volgens de nieuwe wetgeving. De termijnen van de oude premies blijven doorlopen totdat ze verworven zijn.
2) De HUIDIGE wetgeving bepaalt dat de premie niet meer mag zijn dan de helft van de basisrente (cfr 4+2 van kauphting)
=> Zelfs als de grootte van de premies nog niet "gelimiteerd" is, zal dit niet betekenen dan een premie van 2% mogelijk is, want de basisrente is maximaal 3%
Het zal echter betekenen dat bedragen die gestort zijn aan 3.75% +0.01% mogen worden vergoed aan 3% + 0.01% totdat de premie afloopt (ik ga er echter dan uit dat Rabo toch naar 3% + 0.75% op al het spaargeld zal gaan)
Waiting for the financial meltdown...
Ik weet niet of volgende vraag hier al gesteld werd: Tot welk brutto % is het interessant om een termijnrekening te nemen als je weet dat de spaarboekjes naar 3%basisrente zullen gaan, gezien je op een termijnrekening die RV moet betalen?
Ik stel deze vraag liever aan mensen die er meer mee bezig zijn dan zelf de berekeningen te maken en verkeerd uit te komen.
Ik stel deze vraag liever aan mensen die er meer mee bezig zijn dan zelf de berekeningen te maken en verkeerd uit te komen.
Vaganzza schreef:Die premie van 1,75% kan CE niet aanhouden tot het einde van het jaar. De premie kan vanaf 01/04/2009 niet hoger zijn dan 1,50%ted schreef: CE geeft 1.75% aangroeipremie die zou kunnen blijven tot 31/12/09 denk ik;
Maar tot dan (3 maanden) kan je als nieuwe klant toch nog genieten van die 1,75 % aangroeipremie?