Nieuwe verlagingsronde is begonnen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Nieuwe verlagingsronde is begonnen
Ik heb het gevoel dat je op dit moment beter zit met je spaargeld bij Dexia, Fortis of ING dan bij Rabobank en dergelijke. Fortis en Dexia zijn veel spaargeld verloren en doen er alles aan om hun klanten te behouden en/of te doen terugkeren. Kleinere banken zoals Argenta hebben zoveel cash binnengekregen dat ze er niet meer op kunnen verdienen door een geringer aantal hypotheken e.d. Normaal zit je beter bij de prijsbrekers maar ik denk dat je op dit moment toch beter beter zit op de internet rekeningen van de grote banken. DB heb ik niet opgenomen in deze lijst omdat ze toch om de x-aantal jaar van hoogrentende spaarrekening veranderen en je zo telkens je getrouwheidspremie verliest. Volgens mij zullen de grote banken het langst de 2 + 0,5 behouden.
ja, maar je krijgt nu bij citi wél 4% bruto (3,40% netto) voor 1 jaar (termijnrekening - minstens 10000 E). da's een overzichtelijke tijd! en mooi meegenomen---de andere banken verlagen en verlagen...en je geld om de haverklap shiften heeft uiteraard geen zin, integendeel ---dat weten we allemaal.Jay schreef: DB is inderdaad onbetrouwbaar. Van alle banken zijn er 2 waar ik sowieso nooit klant van wil zijn: DB en Citibank.
ben ZEER benieuwd wat CKV zal doen. maandag 17 aug. is de man op kantoor, die weet hoe het zit met de rentes (tenminste áls er bij hun nu net een verlaging op komst is!). maar het lijkt me sterk als CKV op 2% + 1,5% de volgende maanden zou blijven---
Keep us posted, kben ook wel curieus.lev schreef: ben ZEER benieuwd wat CKV zal doen. maandag 17 aug. is de man op kantoor, die weet hoe het zit met de rentes (tenminste áls er bij hun nu net een verlaging op komst is!). maar het lijkt me sterk als CKV op 2% + 1,5% de volgende maanden zou blijven---

Nu zijn de rentedalingen precies pas goed op gang gekomen. Vandaag al Argenta & ABN Amro die hun rente lieten dalen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ook KBC verlaagt de rente vanaf zaterdag.
Verzekeraar KBC verlaagt vanaf 5 september de basisrente op zijn spaarrekening van 1,25 procent naar 1 procent. De getrouwheidspremie blijft onveranderd op 0,75 procent.
De beslissing om de basisrente te verlagen is ingegeven door de aanhoudend lage kortetermijnrentevoeten, laat KBC donderdag weten in een persbericht.
Verzekeraar KBC verlaagt vanaf 5 september de basisrente op zijn spaarrekening van 1,25 procent naar 1 procent. De getrouwheidspremie blijft onveranderd op 0,75 procent.
De beslissing om de basisrente te verlagen is ingegeven door de aanhoudend lage kortetermijnrentevoeten, laat KBC donderdag weten in een persbericht.
Amai dan moet KBC nogal eens wat winst maken want ze hebben geen Internet Spaarrekening.
Ik heb in se geen probleem met rente verlagingen. Een lagere rente is in mijn ogen terecht gezien de lage ECB rente stand maar dan mogen ook de rentes op de hypothekaire leningen fors dalen en dat gebeurt niet. Banken worden op dit ogenblik slapend rijk. Ze krijgen langs alle kanten geld binnen.
De ECB geeft hen goedkoop geld, dat ze beleggen in laat ons zeggen Belgische staatsleningen tegen 4%-5%.
Ten tweede krijgen ze goedkoop geld binnen via de spaarders.
Ten derde kregen ze geld van de overheid. De Grauwe heeft hiervoor gewaarschuwd. Zonder een belang van de overheid in de banken, zal de rente niet dalen. Een belang van de overheid had er voor kunnen zorgen dat de banken hun rentes op hypothekaire kredieten en bedrijfskredieten zouden verlagen (gedwongen door de staat) dat is een bijkomend relanceplan. Goedkoop geld voor bedrijven om de crisis te bedwingen. Ze doen het tegendeel, ze verlagen de rente die ze moeten uitkeren maar verhogen de rente die ze moeten ontvangen. Dat is niet in overeenstemming met de historisch lage ECB rentevoet.
De ECB geeft hen goedkoop geld, dat ze beleggen in laat ons zeggen Belgische staatsleningen tegen 4%-5%.
Ten tweede krijgen ze goedkoop geld binnen via de spaarders.
Ten derde kregen ze geld van de overheid. De Grauwe heeft hiervoor gewaarschuwd. Zonder een belang van de overheid in de banken, zal de rente niet dalen. Een belang van de overheid had er voor kunnen zorgen dat de banken hun rentes op hypothekaire kredieten en bedrijfskredieten zouden verlagen (gedwongen door de staat) dat is een bijkomend relanceplan. Goedkoop geld voor bedrijven om de crisis te bedwingen. Ze doen het tegendeel, ze verlagen de rente die ze moeten uitkeren maar verhogen de rente die ze moeten ontvangen. Dat is niet in overeenstemming met de historisch lage ECB rentevoet.
Ik vind het altijd raar klinken: "met nieuwe schulden de crisis bedwingen" (daar komt het toch op neer) 

De hoogste rente die de Belgische overheden momenteel betalen aan banken is 4.43% voor looptijden vanaf 25 jaar. De banken hebben trouwens geen rotte frang gekregen. Als je een lening aangaat met je huis als hypotheek krijg je dat geld ook niet. Je leent het.Pieterjan schreef: ...
De ECB geeft hen goedkoop geld, dat ze beleggen in laat ons zeggen Belgische staatsleningen tegen 4%-5%.Ten tweede krijgen ze goedkoop geld binnen via de spaarders.
In ruil voor de leningen, participaties en waarborgen die de overheden hebben gegeven hebben ze wel degelijk inspraak in de banken als ze tenminste de moeite zouden doen om degelijke bestuurders bij de banken te plaatsen. Bij BNP Paribas zijn de Belgische bestuurszetels nog steeds niet ingevuld.
Laatst gewijzigd door Stier op 3 september 2009, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
ING laat zijn rente op de Lion Deposit zakken tot 1,85% + 0,40%. De andere grootbanken (Dexia & Fortis) zullen wel snel volgen zeker?
Ik denk niet dat KBC meer winst zal maken dan Fortis of Dexia. KBC geeft aan iedereen dezelfde interest terwijl Fortis en Dexia aan het merendeel een lagere interest geven en aan de kleinere groep internetgebruikers een veel hogere interest. Gemiddeld genomen denk ik dus niet dat Fortis en Dexia meer interest geven en minder winst makenCampzie schreef: Amai dan moet KBC nogal eens wat winst maken want ze hebben geen Internet Spaarrekening.
Laatst gewijzigd door Maarten op 9 september 2009, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
+ 1Jay schreef: DB is inderdaad onbetrouwbaar. Van alle banken zijn er 2 waar ik sowieso nooit klant van wil zijn: DB en Citibank.
Ik blijf ook nog weg van AXA: die zijn kampioen van de voorwaardes en kleine lettertjes waardoor je op het einde van de rit weer vaak bedrogen uitkomt.
Niet juist. Dat is de marktrente waaraan die staatsleningen nu van eigenaar wisselen. Het kan goed zijn dat de overheid daar (historisch) veel meer % op betaalt.Stier schreef: De hoogste rente die de Belgische overheden momenteel betalen aan banken is 4.43% voor looptijden vanaf 25 jaar.
Nu ja, langer dan 10 jaar zijn er sowieso niet veel uitgiften en is er weinig liquiditeit. Voor de lange termijnrente kijk je beter naar de rente op 10 jaar.
Ik heb eind vorig jaar een hypothecaire lening afgesloten. 3.85%, jaarlijks hernieuwbaar (+/-3%) met referteindex van oktober = 3.783%, dus marge 0.07%.Pieterjan schreef:
Ten derde kregen ze geld van de overheid. De Grauwe heeft hiervoor gewaarschuwd. Zonder een belang van de overheid in de banken, zal de rente niet dalen. Een belang van de overheid had er voor kunnen zorgen dat de banken hun rentes op hypothekaire kredieten en bedrijfskredieten zouden verlagen (gedwongen door de staat) dat is een bijkomend relanceplan.
Als de rente zo laag blijft als nu wil dat zeggen dat ik 0.85% betaal vanaf december. De rente op hypothecair krediet daalt dus wel degelijk, en fors.
Vaganzza schreef: ING laat zijn rente op de Lion Deposit zakken tot 1,85% + 0,40%. De andere grootbanken (Dexia & Fortis) zullen wel snel volgen zeker?
Fortis en Dexia blijven goed volhouden, ze willen de verloren spaargelden duidelijk terugwinnen...