Nog een vraagje ivm pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Nog een vraagje ivm pensioensparen
En wat gaat uw maatschappij doen als jij dat niet doet ? Gaan ze je laatste 880 euro afdwingen en je dan nog Prettige Feestdagen wensen ?djtw schreef:Toch een kleine nuance daarop:
bij mij staat het EXPLICIET vermeld in de algemene voorwaarden van de instelling zelf.
En aangezien ik dat ondertekend heb, is dat bindend en dus afdwingbaar.
In de Wet op de Landverzekeringen staat expliciet dat premies leven niet afdwingbaar zijn. Je zou die mannen van HMI ( Ergo ) nogal in hun handen zien wrijven als dat zou kunnen....
Je moet je aan je contract houden zolang je contract niet tegen de wet is.
En stop nu aub met dat misverstand in de wereld te houden: In pensioensparen zijn er GEEN 5 verplichte stortingen !
OK dat van die 5 startingen is nu wel duidelijk maar ...
wat is hierbij de regel ? en kan je bv Argenta-Flex voor beide gebruiken tegelijkertijd ? omdat ik de 4% instapkosten te hoog vind schrikt me die dan weer af ... welke zijn gelijkaardig qua fiscaliteit en hebben minder kosten ?
heeft Iemand hierop een antwoord ? Ik merk dat sommige tak 21 producten recht geven op fiscale aftrek van de premies (in kader van pensioensparen) andere ook als lange termijnsparen kunnen afgetrokken worden zoals ook de kapitaalsaflossing van een hyptecaire lening , terwijl andere dit niet vermelden in hun info fiches (hoewel ze ook Tak 21 zijn).PGe schreef: Meer basis, welke pensioenspaarvormen geven ook recht op langetermijnspaar fiscale aftrek mogelijkheden (mijn hypotecaire lening is zo goed als afgerond) ?
En natuurlijk welke producten zijn hierbij aan te raden .
Alvast bedankt voor de reacties
wat is hierbij de regel ? en kan je bv Argenta-Flex voor beide gebruiken tegelijkertijd ? omdat ik de 4% instapkosten te hoog vind schrikt me die dan weer af ... welke zijn gelijkaardig qua fiscaliteit en hebben minder kosten ?
-
- Full Member
- Contacteer:
Niet alle Tak21 kunnen gebruikt worden voor fiscaal sparen. Dat wordt mede door de instelling bepaald. Als je al een tak21 hebt zoals Argenta Flex let dan wel op. Indien je ook maar 1 jaar dit inbrengt in je belastingen je later op alles op die rekening 10% eindbelasting betaald!! Je kan dus maar beter vanaf 0 beginnen en dan dit steeds inbrengen. Op papier leek ook mij intergrale786Fiscaal het interessanste. Al maak ik me de bedenking of ze ooit nog meer dan die 3.25% basis zullen uitkeren.. Ook dacht ik dat de eindbelasting van 10% op de gewaarborgde minimum intrestvoet zit. Dus misschien kan je beter af zijn met een product van Allianz of zo. Wie zal het zeggen?
Alle verzekeraars die pensioensparen aanbieden, bieden ook Lange Termijnsparen aan. Meestal is product identiek met pensioensparen.
Een contract moet minimum 10 jaar lopen ( ook geen verplichte stortingen, natuurlijk 1 wel anders heb je geen contract ) en mag ten vroegste aflopen op 65. Nog andere voorwaarden die de aanbieder wel zal uitleggen.
Over de voorwaarden ( garantie, intrest, WD... ) kan je een hele studie opbouwen maar vermits het loopt over een hele lange periode is het volgens mij meer een kwestie van vertrouwen dan een kwestie van vergelijking van de elementen van nu.
Over de instapkosten kan je met de aanbieder discutteren: aanvaard nooit meer dan 2 % instapkosten. Wil hij/zij niet plooien dan is zeggen dat je elders gaat meestal voldoende. Wil hij/zij nog niet: ga dan elders, er zijn aanbieders genoeg die zelfs op eenvoudig verzoek tot bij je thuis willen komen.
Vroeger kon je tot 30/06 inschrijven. Nu ga je je heel hard moeten haasten, als je nog iets wil afsluiten dat aftrekbaar is in 2011.
Een contract moet minimum 10 jaar lopen ( ook geen verplichte stortingen, natuurlijk 1 wel anders heb je geen contract ) en mag ten vroegste aflopen op 65. Nog andere voorwaarden die de aanbieder wel zal uitleggen.
Over de voorwaarden ( garantie, intrest, WD... ) kan je een hele studie opbouwen maar vermits het loopt over een hele lange periode is het volgens mij meer een kwestie van vertrouwen dan een kwestie van vergelijking van de elementen van nu.
Over de instapkosten kan je met de aanbieder discutteren: aanvaard nooit meer dan 2 % instapkosten. Wil hij/zij niet plooien dan is zeggen dat je elders gaat meestal voldoende. Wil hij/zij nog niet: ga dan elders, er zijn aanbieders genoeg die zelfs op eenvoudig verzoek tot bij je thuis willen komen.
Vroeger kon je tot 30/06 inschrijven. Nu ga je je heel hard moeten haasten, als je nog iets wil afsluiten dat aftrekbaar is in 2011.
bedankt voor de toelichting ... inderdaad een beetje laat om nu nog snel snel een contract te teken ...'t blijft tenslotte lange termijn ...daar kan je maar betereeven de tijd voor nemen.
Indien je pas in september bent beginnen werken, geniet je dan van hetzelfde fiscale voordeel als anderen?
M.a.w.; doe je er ook goed aan om €910 te storten?
M.a.w.; doe je er ook goed aan om €910 te storten?
Ik ken natuurlijk jouw salaris niet maar... je moet iets meer dan 8.000 euro op jaarbasis ( belastbaar dus bruto ) verdiend hebben om het intressant te maken.
Dus even tellen...
Dus even tellen...