Nog extra pensioensparen? Of niet..? tips?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Nog extra pensioensparen? Of niet..? tips?
Hallo
Situatie:
ik: 27 jaar
Vrouw: 23jaar
We hebben een huis gekocht waardoor we de fiscale aftrek voor een eigen huis volledig benutten.
Hierbij heb ik nog een ARPE pensioensparen waar ik elk jaar het maximaal inspaar.
Ook heb ik sinds mijn 18e een zeer goede groepsverzekering via het werk.
Mijn vrouw is sinds 2jaren afgestudeerd als leerkracht lager onderwijs.. Op dit moment geen volledig vast werk, hier een weekje, daar een weekje...
Zou ik eventueel voor mijn vrouw ook nog een pensioenspaarverzekering via argenta afsluiten? (dit jaar of volgend jaar)
Kunnen we die ook nog inbrengen? Of zouden onze korven reeds volledig gevuld zijn met wat we/ik al doen? Ken ik niet veel van..
Of zou het bedrag dat we later krijgen (mijn pensioenspaarfonds + groepsverzekering) zat voldoende zijn bovenop ons pensioen?
Ok, ik weet dat we nog niet weten wat we later krijgen als pensioen, maar toch...
Wat denken jullie?
Situatie:
ik: 27 jaar
Vrouw: 23jaar
We hebben een huis gekocht waardoor we de fiscale aftrek voor een eigen huis volledig benutten.
Hierbij heb ik nog een ARPE pensioensparen waar ik elk jaar het maximaal inspaar.
Ook heb ik sinds mijn 18e een zeer goede groepsverzekering via het werk.
Mijn vrouw is sinds 2jaren afgestudeerd als leerkracht lager onderwijs.. Op dit moment geen volledig vast werk, hier een weekje, daar een weekje...
Zou ik eventueel voor mijn vrouw ook nog een pensioenspaarverzekering via argenta afsluiten? (dit jaar of volgend jaar)
Kunnen we die ook nog inbrengen? Of zouden onze korven reeds volledig gevuld zijn met wat we/ik al doen? Ken ik niet veel van..
Of zou het bedrag dat we later krijgen (mijn pensioenspaarfonds + groepsverzekering) zat voldoende zijn bovenop ons pensioen?
Ok, ik weet dat we nog niet weten wat we later krijgen als pensioen, maar toch...
Wat denken jullie?
Re: Nog extra pensioensparen? Of niet..? tips?
1)pensioensparen staat volledig los van woonbonus, dus neen, het verhaal van korfje gevuld is hier niet van toepassing;
2)het lijkt mij sowieso nuttig dat uw vrouw ook aan pensioensparen doet; ik wil nu niet de negativist uithangen (vroegtijdig overlijden; echtscheiding;...), maar er nu al van uitgaan dat zij dat binnen 40 jaar toch niet nodig hebt omdat jij dat al doet
dit lijkt wel een jaren-50 redenering
2)het lijkt mij sowieso nuttig dat uw vrouw ook aan pensioensparen doet; ik wil nu niet de negativist uithangen (vroegtijdig overlijden; echtscheiding;...), maar er nu al van uitgaan dat zij dat binnen 40 jaar toch niet nodig hebt omdat jij dat al doet
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Nog extra pensioensparen? Of niet..? tips?
--Onnodige quote! Het is niet nodig een bericht te quoten dat er net boven staat! V.--
We zijn er over aan het nadenken, vandaar dat ik het hiet op het forum gooi...
Bedankt voor je input
We zijn er over aan het nadenken, vandaar dat ik het hiet op het forum gooi...
Bedankt voor je input
Re: Nog extra pensioensparen? Of niet..? tips?
Vanaf 2012 wordt de fiscale aftrek voor pensioensparen forfaitair 30%, onafhankelijk van je beroepsinkomen.
Indien je vrouw aan pensioensparen wenst te doen lijkt 2012 me ideaal om te starten.
Indien je vrouw aan pensioensparen wenst te doen lijkt 2012 me ideaal om te starten.
Re: Nog extra pensioensparen? Of niet..? tips?
Dames en heren,
Een vraag, die in dezelfde richting gaat, maar toch ook weer net even anders is
Situatie:
Ikzelf ben 32 en ben actief in de Telesales-sector. Mijn basisloon is naar de lage kant, want ben voor een deel afhankelijk van het al of niet halen van een doelstelling, die een bonus met zich meebrengt. Het optrekken van mijn bruto basisloon is, door omstandigheden, geen optie. Dat bruto basisloon is, omwille van deze situatie, nogal bescheiden.
Derhalve denk ik erover na om voor mezelf een appeltje voor de dorst aan te leggen. Bovendien heb ik momenteel een hypotheeklening lopen, dus de korf "woonbonus" zit de komende 19 jaar vol, waardoor het fiscaal voordeel wegvalt. Ik dacht zelf aan een langetermijnspaarproduct. Welke betrouwbare spelers raden jullie mij aan in casu of kies ik beter voor een TAK 21 of een ander product, dan voor een langetermijnspaarproduct?
Ergo was, voor mij persoonlijk, de enige speler op de markt die ik van naam kende, maar de commentaren zijn nu niet echt van dien aard dat ik daar absoluut mee in zee wil (understatement). Zie ik dat verkeerd?
Zekerheid acht ik - in mijn specifieke situatie - zeer belangrijk, zeker als je weet dat ik momenteel al een Generali Life Dynamico heb lopen (kleine basisrente, grotere winstdeelname).
Na 19 jaar overweeg ik eventueel om een andere 'fiscale' polis nemen, omdat op dat moment mijn lening zou zijn afbetaald.
Ik dank u voor uw advies. Indien meer info nodig zou zijn om een adequaat advies te geven, mag u mij altijd een privé-bericht sturen.
Grtz,
Mats.
P.S.: Overijverige 'verkopers' van de Ergo-producten, gelieve u zich van zeer subjectieve, weinig onderbouwde commentaren te onthouden aub.
Een vraag, die in dezelfde richting gaat, maar toch ook weer net even anders is
Situatie:
Ikzelf ben 32 en ben actief in de Telesales-sector. Mijn basisloon is naar de lage kant, want ben voor een deel afhankelijk van het al of niet halen van een doelstelling, die een bonus met zich meebrengt. Het optrekken van mijn bruto basisloon is, door omstandigheden, geen optie. Dat bruto basisloon is, omwille van deze situatie, nogal bescheiden.
Derhalve denk ik erover na om voor mezelf een appeltje voor de dorst aan te leggen. Bovendien heb ik momenteel een hypotheeklening lopen, dus de korf "woonbonus" zit de komende 19 jaar vol, waardoor het fiscaal voordeel wegvalt. Ik dacht zelf aan een langetermijnspaarproduct. Welke betrouwbare spelers raden jullie mij aan in casu of kies ik beter voor een TAK 21 of een ander product, dan voor een langetermijnspaarproduct?
Ergo was, voor mij persoonlijk, de enige speler op de markt die ik van naam kende, maar de commentaren zijn nu niet echt van dien aard dat ik daar absoluut mee in zee wil (understatement). Zie ik dat verkeerd?
Zekerheid acht ik - in mijn specifieke situatie - zeer belangrijk, zeker als je weet dat ik momenteel al een Generali Life Dynamico heb lopen (kleine basisrente, grotere winstdeelname).
Na 19 jaar overweeg ik eventueel om een andere 'fiscale' polis nemen, omdat op dat moment mijn lening zou zijn afbetaald.
Ik dank u voor uw advies. Indien meer info nodig zou zijn om een adequaat advies te geven, mag u mij altijd een privé-bericht sturen.
Grtz,
Mats.
P.S.: Overijverige 'verkopers' van de Ergo-producten, gelieve u zich van zeer subjectieve, weinig onderbouwde commentaren te onthouden aub.
Re: Nog extra pensioensparen? Of niet..? tips?
Als ik het goed heb, doe je nog niet aan pensioensparen. Waarom gewoon dat niet overwegen?