Nordea global climate & environment
TIP
Nordea global climate & environment
Graag had ik wat meer inlichten / informatie / advies van zij die hier meer mee bezig zijn.
Ik wil maandelijks een bedrag beleggen in een fonds dat een focus heeft op ecologie, milieu, duurzaamheid, e.d. mijn aandacht is gevallen op LU0348926287.
Ik vroeg mij af wat jullie mening over dit fonds is. Niet alleen of het interessant is, maar vooral waarom het interessant is en waarom ik zou kiezen om in dit fonds te investeren. Ik ben vooral benieuwd naar jullie redenering en argumenten.
Een ander fonds dat mij wel interessant lijkt is het BNP Paribas L1 World Aqua fonds, omdat dit thematisch gelijkend is.
Andere voorstellen van fondsen in deze categorie zijn natuurlijk altijd welkom!
Dank aan allen
Ik wil maandelijks een bedrag beleggen in een fonds dat een focus heeft op ecologie, milieu, duurzaamheid, e.d. mijn aandacht is gevallen op LU0348926287.
Ik vroeg mij af wat jullie mening over dit fonds is. Niet alleen of het interessant is, maar vooral waarom het interessant is en waarom ik zou kiezen om in dit fonds te investeren. Ik ben vooral benieuwd naar jullie redenering en argumenten.
Een ander fonds dat mij wel interessant lijkt is het BNP Paribas L1 World Aqua fonds, omdat dit thematisch gelijkend is.
Dank aan allen
Re: Nordea global climate & environment
Het moment van instappen lijkt me redelijk belangrijk.
Als je ziet naar 2008 en dat ze pas eind 2014 dat punt terug bereikt hebben, lijkt me toch wel heel lang. Je zal maar op het hoogste punt gekocht hebben.
En ze hebben ook maar 48 posities. Dat vind ik toch ook wel naar de magere kant, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Als je ziet naar 2008 en dat ze pas eind 2014 dat punt terug bereikt hebben, lijkt me toch wel heel lang. Je zal maar op het hoogste punt gekocht hebben.
En ze hebben ook maar 48 posities. Dat vind ik toch ook wel naar de magere kant, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ken je ASN Milieu & Water? Da's een klassieker binnen de sector.
=> https://www.asnbank.nl/particulier/bele ... fonds.html
Enig nadeel: je kan dat in België bij mijn weten alleen kopen via DeGiro. Voor kleine maandelijkse aankopen is dat niet handig, vermits je een transactiekost van ongeveer 8 euro betaalt.
=> https://www.asnbank.nl/particulier/bele ... fonds.html
Enig nadeel: je kan dat in België bij mijn weten alleen kopen via DeGiro. Voor kleine maandelijkse aankopen is dat niet handig, vermits je een transactiekost van ongeveer 8 euro betaalt.
BNP Paribas L1 World Aqua fonds:
3% instapkosten
2.11 % lopende kosten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
3% instapkosten
2.11 % lopende kosten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Via Binck zou e die ASN Milieu & Waterfonds ook kunnen kopen.
Ik meende dat je vanaf 500€ geen instap kost hebt, maar wel een verkoopskost.
Zou er geen ETF alternatieven bestaan in die richting? Dan spaar je enkele maanden op voor je bijkoopt van die tracker.
edit: vooral clean energy etf's gevonden.
Ik meende dat je vanaf 500€ geen instap kost hebt, maar wel een verkoopskost.
Zou er geen ETF alternatieven bestaan in die richting? Dan spaar je enkele maanden op voor je bijkoopt van die tracker.
edit: vooral clean energy etf's gevonden.
Laatst gewijzigd door Cydox op 3 mei 2017, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Bnp aqua heb ik maar aan andere instapkosten. Kan niet klagen op iets minder dan 2jaar + 25%.Nenzurax schreef:Graag had ik wat meer inlichten / informatie / advies van zij die hier meer mee bezig zijn.
Dank aan allen
Maar gewoon om je vraag te verstaan vanwaar de interesse voor deze specifieke fondsen/thema's?
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Welke instapkosten heb jij dan gevonden?
Je kosten zijn correct hoor.geo schreef:Welke instapkosten heb jij dan gevonden?
Ben gewoon niet aan dat tarief ingestapt.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
-
argov
- Full Member

- Contacteer:
Enkele ETF's in dezelfde richting:
Crassus schreef:Bnp aqua heb ik maar aan andere instapkosten. Kan niet klagen op iets minder dan 2jaar + 25%.Nenzurax schreef:Graag had ik wat meer inlichten / informatie / advies van zij die hier meer mee bezig zijn.
Dank aan allen
Maar gewoon om je vraag te verstaan vanwaar de interesse voor deze specifieke fondsen/thema's?
De interesse komt vooral uit overtuiging dat de bedrijven in deze sectoren bezig zijn met het milieubewuste activiteiten, wat volgens mij enkel maar populairder gaat worden naar de toekomst toe.
Het fonds van Nordea en het Aquafonds van BNP zijn twee bekende fondsen die ik na wat zoekwerk zelf heb gevonden. Gezien ik nog vrij groen (lol) ben in deze materie, zocht ik naar aanbevelingen op dit forum. De 'waarom' een fonds goed is, is voor mij het belangrijkste.
Het Aquafonds van BNP wordt vaak aanbevolen, maar ik vind nooit echt een goede argumentatie. Wat maakt een fonds goed en hoe herken ik fondsen met een goed potentieel?
Ik ben zeer blij om te zien dat er reacties komen op mijn vraag en er een aantal fondsen worden voorgesteld, maar ik mis toch nog altijd de argumentatie er achter.
Het Aqua fonds is een degelijk fonds enkel de kosten zijn er natuurlijk. Maar ik denk dat het goedkoper te vindne is bij medirect.
Waarom goed? Haalt degelijke resultaten en naar mijn ervaring ook op wat mindere algemene momenten. Het thema is relatief groen en duurzaam. Ik geloof wel dat het groen aspect vrij ruim opgevat kon worden.
Waarom goed? Haalt degelijke resultaten en naar mijn ervaring ook op wat mindere algemene momenten. Het thema is relatief groen en duurzaam. Ik geloof wel dat het groen aspect vrij ruim opgevat kon worden.
Crassus schreef:Het Aqua fonds is een degelijk fonds enkel de kosten zijn er natuurlijk. Maar ik denk dat het goedkoper te vindne is bij medirect.
Via Medirect zou het idd zonder instapkosten zijn.
Zou u dan zeggen dat Aqua beter is dan het Nordea fonds, slechter of evenwaardig is? Gezien zij thematisch dicht op elkaar liggen, ga ik niet in beiden beleggen. Hoe weet ik nu welk van die twee de beste keuze is?
Lopende kosten bij Aqua zijn iets hoger. Qua regionale spreiding zijn ze bijna gelijk. Qua spreiding in sector zijn ze ook vrij gelijkend, alleen investeert het Nordeafonds meer in grondstoffen (24%) dan Aqua (7,40%). Het risco is voor Aqua een 5, voor Nordea een 6. Aqua is wel een veel groter fonds, maar of dit belangrijk is weet ik niet.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten om een keuze te maken?
Na verder zoeken zou het AXA World Funds - Framlington Human Capital ook vrij 'groen' zijn.
Het krijgt van Morningstar ook de hoogste sustainability rating in vergelijking met Aqua of Nordea. Iemand een mening over dit fonds?
De instapkosten van (max) 5,50% vind ik wel érg hoog?
http://www.morningstar.nl/nl/funds/snap ... F000001FSF
Het krijgt van Morningstar ook de hoogste sustainability rating in vergelijking met Aqua of Nordea. Iemand een mening over dit fonds?
De instapkosten van (max) 5,50% vind ik wel érg hoog?
http://www.morningstar.nl/nl/funds/snap ... F000001FSF
Als ETF alternatief voor iShares Global Water UCITS ETF USD (Dist) | DH2O en AXA World Funds - Framlington Human Capital E Capitalisation EUR, zou je de volgende kunnen overwegen, met lagere kosten: Lyxor World Water UCITS ETF D-EUR (EUR) | WATp (FR0010527275).
Wat denken jullie van deze ETF?
Wat denken jullie van deze ETF?
Ik zou alleszins de top 10 posities van elk van die ETF's eens grondig bekijken en mij dan afvragen of deze firma's wel overeenstemmen met wat je motto was.
Ik zie bijvoorbeeld Geberit AG als topholding bij één van die ETF's staan. Is uiteindelijk gewoon een producent van WC's en afvoer/toevoerbuizen. Past wel in het thema 'water' maar heeft weinig met sustainability/environment te maken. Is veel nauwer aan de bouwsector gelinkt.
Ik zie bijvoorbeeld Geberit AG als topholding bij één van die ETF's staan. Is uiteindelijk gewoon een producent van WC's en afvoer/toevoerbuizen. Past wel in het thema 'water' maar heeft weinig met sustainability/environment te maken. Is veel nauwer aan de bouwsector gelinkt.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash