Nvidia hoogtevrees: verkopen of houden voor LT?
TIP
Nvidia hoogtevrees: verkopen of houden voor LT?
Hi,
Hoewel mijn horizon op nog 25-30jaar ligt, en ik dus nog voldoende tijd heb, begin ik toch hoogtevrees te krijgen mbt mijn Nvidia in port.
Hoe zien jullie dat: nu verkopen en profit nemen of zal het op LT (binnen 25j) er nog beter/nog stedes goed uit zien?
Hoewel mijn horizon op nog 25-30jaar ligt, en ik dus nog voldoende tijd heb, begin ik toch hoogtevrees te krijgen mbt mijn Nvidia in port.
Hoe zien jullie dat: nu verkopen en profit nemen of zal het op LT (binnen 25j) er nog beter/nog stedes goed uit zien?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Nvidia hoogtevrees: verkopen of houden voor LT?
Niemand kan 25j vooruit kijken...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Akkoord, maar mijn beslissing zal daar toch mee samenvallen.
Wat doe jij in mjin geval?
Wat doe jij in mjin geval?
Wat wil je met dat geld doen?
Als het is om te laten staan als cash, zou ik niet verkopen, omdat in de volgende 25 jaar zal het nog wel stijgen zeker?
Als het is om iets anders mee te kopen waar je je beter bij voelt, verkoop het dan?
Maar inderdaad kan niemand zeggen wat uiteindelijk het beste zal blijken
Als het is om te laten staan als cash, zou ik niet verkopen, omdat in de volgende 25 jaar zal het nog wel stijgen zeker?
Als het is om iets anders mee te kopen waar je je beter bij voelt, verkoop het dan?
Maar inderdaad kan niemand zeggen wat uiteindelijk het beste zal blijken
Ik heb ze verkocht nadat ze bijna x3 gegaan zijn. Ik vind het te risicovol, ze zijn vooral door de hype rond AI sterk gestegen. 1 slecht nieuwsbericht hierover en ze staan terug onder de 300$. Soms moet je ook gewoon blij zijn met wat je hebt
.

Als je met zoveel hoogtevrees zit, neem gewoon (een deel) winst en wees tevreden?
Gemoedsrust
Gemoedsrust

Zo'n vraag wijst op een gebrek aan een systeem, methode, plan, ... Maak dat best eerst voor jezelf en anders hopelijk evenveel geluk als nu met nvda. Emotie loskoppelen van de beurs, belangrijk... maar uiterst moeilijk :-)
Verkopen/Winst nemen en diversifieren. Als je niet verkoopt zeker hedgen tegen prijsdaling. De kans is (veel) groter dat de huidige prijs niet houdbaar is dan wel. Het is dus een soort rationele kansberekening die je moet doen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
25j vooruit kijken in die sector... 25j geleden was hun top gpu een Nvidia GeForce 256 met 50 gigaflops. Nu de rtx 4090 met 83 teraflops... 25j geleden waren ze nog niet eens beursgenoteerd.
Eventueel inderdaad stop loss/limit order instellen ?
Winst nemen en Nasdaq ETF aankopen ?
NVDA verkopen en iets breder gaan in technologie is dan inderdaad geen slechte zet. Dat kan door zelf te diversifieren en 5 andere AI stocks te kopen, of een AI ETF, of nog breder met Nasdaq ETF... Ik denk dat de topic starter niet direct de kennis heeft om een hedge te maken met opties, dat is bij nader inziens misschien niet zo een goed idee.
Nasdaq zal op langere termijn met grote waarschijnlijkheid de nog bredere indexen zoals SPX wel verslaan. Uit nieuwe technologie en uitvindingen, innovaties is gewoon meer rendement te halen dan een luierfabrikant, oliebedrijf etc.
Ik vind hoogtevrees een slechte reden om te verkopen. Kijk eerder naar de redenen waarom je kocht (gelden die nog) en naar het bedrijf (verwacht je daar groei in de winst; niet vergeten dat het een innovatief bedrijf is! - en is die winst niet te duur).
Concreet in het geval van Nvidia kan ik stellen dat ik de afgelopen 15 jaar regelmatig Nvidia-aandelen verkocht heb, en achteraf bekeken was dat telkens opnieuw iets dat ik beter niet gedaan had, omdat ik ze verkocht met 50% winst, of toen ze maal 10 of maal 20 of maal 50 of maal 100 of maal 200 waren gegaan. Had ik ze allemaal bijgehouden waren ze zoals diegene die me nog resteren maal 225 gegaan. Door telkens, vaak met hoogtevrees, te vroeg te verkopen heb ik heel wat winst laten liggen en ging m'n initiële investering (ik kocht nooit bij) "slechts" maal 35. Anderzijds kon ik de opbrengsten wel mee gebruiken om SWAN-aandelen te kopen, die ook weer stegen en ook een hoger dividend betalen.
In de toekomst zien is, zeker voor zoiets als baanbrekende technologie, erg moeilijk. Wat Nvidia betreft kocht ik ze o.a. omwille van de marktpositie in grafische kaarten; van bitcoin-mining, zelfrijdende voertuigen of de huidige nood aan Nvidia-technologie voor AI-toepassingen was eigenlijk nog geen sprake.
Concreet in het geval van Nvidia kan ik stellen dat ik de afgelopen 15 jaar regelmatig Nvidia-aandelen verkocht heb, en achteraf bekeken was dat telkens opnieuw iets dat ik beter niet gedaan had, omdat ik ze verkocht met 50% winst, of toen ze maal 10 of maal 20 of maal 50 of maal 100 of maal 200 waren gegaan. Had ik ze allemaal bijgehouden waren ze zoals diegene die me nog resteren maal 225 gegaan. Door telkens, vaak met hoogtevrees, te vroeg te verkopen heb ik heel wat winst laten liggen en ging m'n initiële investering (ik kocht nooit bij) "slechts" maal 35. Anderzijds kon ik de opbrengsten wel mee gebruiken om SWAN-aandelen te kopen, die ook weer stegen en ook een hoger dividend betalen.
In de toekomst zien is, zeker voor zoiets als baanbrekende technologie, erg moeilijk. Wat Nvidia betreft kocht ik ze o.a. omwille van de marktpositie in grafische kaarten; van bitcoin-mining, zelfrijdende voertuigen of de huidige nood aan Nvidia-technologie voor AI-toepassingen was eigenlijk nog geen sprake.
Groot deel directie zit aandelen NVDA te verkopen. Ook ben je je dan bewust van hoe slecht hun core-business gaat momenteel? Dat het aantal verkochte GPU's al sinds 2013 aan het teruglopen is. Dat je dit niet kan blijven compenseren met je prijzen te verhogen. De gamingmarkt is er klaar mee om 700 euro neer te leggen voor een grafische kaart, dat is nu duidelijk merkbaar.NVSTR schreef: ↑20 juni 2023, 21:34 Ik vind hoogtevrees een slechte reden om te verkopen. Kijk eerder naar de redenen waarom je kocht (gelden die nog) en naar het bedrijf (verwacht je daar groei in de winst; niet vergeten dat het een innovatief bedrijf is! - en is die winst niet te duur).
Wat als enorm gehypte AI mania minder rooskleurig uitpakt als voorgesteld. Als ik zie wat AI nu kan ben ik enigsinds onder de indruk, en langs de andere kant denk ik weer mijn kind van 5 kan betere resultaten produceren. Ik wil iedereen even herinneren aan het feit zelfrijdende auto's.
Vraag is wanneer komt de koercorrectie. Dat kan volgende week zijn, na Q-resultaten (23 aug) of Q+1 resultaten.
Ik heb al 20 jaar hoogtevrees bij NVIDIA, en daardoor nooit gekocht. De toekomst zal onverbiddelijk uitwijzen wie de grootste idioot is.