Nystar
TIP
Nystar
Wat denken jullie van hun aanbod met voorkeurrecht?
Re: Nystar
Tof als je al aandelen hebt :-)
Dus ik denk: veel te vroeg verkocht tijdje geleden ;-)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Het al dan niet hebben van de aandelen maakt geen enkel verschil: het voorkeurrecht wordt verhandeld op de beurs, als je interesse hebt kan je ze dus gewoon daar aankopen, en vervolgens gebruiken om ook in te schrijven aan 7 euro. Het voorkeurrecht noteerde vorige vrijdag trouwens bijna heel de tijd een paar cent onder theoretische waarde, je hebt dus meteen je transactiekosten terugverdiend (plus nog wat extra waarschijnlijk, afhankelijk van je broker en de hoeveelheid die je handelt)Joeri_V schreef:Tof als je al aandelen hebt :-)
Volgens Paul d'Hoore in het Nieuwsblad is de kapitaalverhoging enkel voor bestaande aandeelhoudersdisterminator schreef:Het al dan niet hebben van de aandelen maakt geen enkel verschil: het voorkeurrecht wordt verhandeld op de beurs, als je interesse hebt kan je ze dus gewoon daar aankopen, en vervolgens gebruiken om ook in te schrijven aan 7 euro.Joeri_V schreef:Tof als je al aandelen hebt :-)
Niet goed uitgeslapen of een overijverige editor want het is inderdaad zoals je zegt.
Ok, dan had ik het precies ook verkeerd begrepen :-) Maar het is toch wel zo dat je als bestaande aandeelhouder per x aantal aandelen sowieso voorkeurrechten krijgt om in te tekenen op de aandelen à 7 euro?
Kan er me iemand uitleggen hoe het hele proces in zijn werk gaat, want dit is toch wel nieuw voor mij?
Zoals ik het zie: je koopt de voorkeurrechten (symb. NYR3?) en dan kan je op het even welk moment tussen 25/02 en 11/03 nyrstar aandelen kopen aan waarde 7 EUR? Of zit het anders in mekaar? Want de koers is nu al ineens fors gezakt.
Begin nu toch wel terug interesse te krijgen in Nyrstar
Kan er me iemand uitleggen hoe het hele proces in zijn werk gaat, want dit is toch wel nieuw voor mij?
Zoals ik het zie: je koopt de voorkeurrechten (symb. NYR3?) en dan kan je op het even welk moment tussen 25/02 en 11/03 nyrstar aandelen kopen aan waarde 7 EUR? Of zit het anders in mekaar? Want de koers is nu al ineens fors gezakt.
Zit toch iets anders in elkaar:Joeri_V schreef:Ok, dan had ik het precies ook verkeerd begrepen :-) Maar het is toch wel zo dat je als bestaande aandeelhouder per x aantal aandelen sowieso voorkeurrechten krijgt om in te tekenen op de aandelen à 7 euro?
Er wordt een coupon van het aandeel geknipt dat een recht voorstelt om 7/10e van een nieuw aandeel te mogen kopen aan 7 euro.
Dat recht staat genoteerd op de beurs naast het oude aandeel. De prijs van beiden gaat naar evenwicht: het oude aandeel zakt omdat het verwaterd zal worden door nieuwe aandelen (is reeds gebeurd) maar dat wordt gecompenseerd door het recht dat je eventueel kan verkopen.
In het ideale geval komt het dan op hetzelfde neer als je rechten koopt en daar bovenop 7 euro betaald of kiest voor het oude aandeel, niemand wint, niemand verliest, je kan dat allemaal narekenen...
Als het niet zo goed verloopt, meestal naar het einde toe, worden de rechten gedumpt en dan kan het voorkomen dat het aandeel niet volledig meezakt en het goedkoper is rechten te kopen maar wel opletten want er is een deadline.
Ten laatste op een bepaald uur en dat kan voor de 11e zijn (navragen bij je bank want kan verschillen) moet je inschrijven en zeggen hoeveel rechten je uitoefent. Nadien worden de overblijvende rechten gedumpt bij institutionelen en krijg je er meestal minder voor dan wanneer je ze verkocht had op de beurs.
Pas als alles afgelopen is krijg je de nieuwe aandelen en moet je die 7 euro betalen. Daarna kan je ze weer verkopen...
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
En voor de volledigheid:als je beslist de voorkeurrechten uit te oefenen -dat kan je idd eender wanneer tem 11/03, tenzij je bank de deadline een dag eerder zet- verschijnen de nieuwe aandelen op 18/03 op je effectenrekening.
Ik begrijp het nog niet zo goed.
Als ik zie op "De tijd"
Nyrstar 9,74 euro
Nyrstar (Subs) C3 1,84 euro
Ik neem aan dat het onderste de voorkeursrechten zijn.
Als ik hier er 100 van koop aan 1,84 euro, kan ik tot 11/3 deze omzetten in 100 aandelen van Nyrstar voor 7 euro het stuk?
Dan kom je toch uit op ongeveer 8,74 euro (+ kosten) voor een Nyrstar-aandeel? of niet?
Welke kosten zijn er allemaal?? bij aankoop voorkeursrechten zijn er zeker de taksen en transactiekost. En bij de omzetting naar het Nyrstar-aandeel?? zijn er daar ook kosten?
Als ik zie op "De tijd"
Nyrstar 9,74 euro
Als ik hier er 100 van koop aan 1,84 euro, kan ik tot 11/3 deze omzetten in 100 aandelen van Nyrstar voor 7 euro het stuk?
Dan kom je toch uit op ongeveer 8,74 euro (+ kosten) voor een Nyrstar-aandeel? of niet?
Welke kosten zijn er allemaal?? bij aankoop voorkeursrechten zijn er zeker de taksen en transactiekost. En bij de omzetting naar het Nyrstar-aandeel?? zijn er daar ook kosten?
Wat is het advies van Paul d'Hoore in het Nieuwsblad
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Als je 100 rechten koopt, kan je daarmee inschrijven op 70 nieuwe aandelen, NIET op 100. Zo kom je dan aan 9,63 per nieuw aandeel Nyrstar, wat al veel dichter in de buurt ligt van de huidige koers. Dat bedoelde ik dus toen ik zei dat de rechten lichtjes onder theoretische waarde verhandeld werden.Filip3 schreef:Ik begrijp het nog niet zo goed.
Als ik zie op "De tijd"
Nyrstar 9,74 euro
Bij de "omzetting" komen geen kosten aan te pas nee.Gewoon aan je bank laten weten dat je je rechten wil gebruiken om in te schrijven, en nieuwe aandelen komen zonder kosten op je rekening.
Er is wel taks verschuldigd. (1,7 pro mille)Bij de "omzetting" komen geen kosten aan te pas nee.Gewoon aan je bank laten weten dat je je rechten wil gebruiken om in te schrijven, en nieuwe aandelen komen zonder kosten op je rekening.
Ook makelaarsloon in veel gevallen, altans bij Keytrade. ( ik zie meestal 5 euro.)
Oppassen als u rechten aankoopt, U moet ook melden dat U ze wil omzetten naar aandelen bij uw bank. Zeker als U met een online bank werkt.
Rechten in uw bezit die u niet wenst uitteoefenen, kunt ge ook verkopen, maar terug oppassen met de kosten.
Soms eist men ook dat er minnimum pakketten zijn om te verkopen, bvb per 5000. Dan moet Uw bank bereid zijn om te groeperen. Ook reeds voorgehad, uiteindelijk deed men het bij Keytrade, omdat mijn andere bank dit wel deed.
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Taks op de inschrijving (of "omzetting", hoe je het noemen wil) ben je bij de uitgifte van nieuwe aandelen niet verschuldigd. Als ze jou dat ooit aangerekend hebben zou ik hen eens vragen op welke regel ze zich baseren.lowietje schreef: Er is wel taks verschuldigd. (1,7 pro mille)
Ook makelaarsloon in veel gevallen, altans bij Keytrade. ( ik zie meestal 5 euro.)
Oppassen als u rechten aankoopt, U moet ook melden dat U ze wil omzetten naar aandelen bij uw bank. Zeker als U met een online bank werkt.
Rechten in uw bezit die u niet wenst uitteoefenen, kunt ge ook verkopen, maar terug oppassen met de kosten.
Soms eist men ook dat er minnimum pakketten zijn om te verkopen, bvb per 5000. Dan moet Uw bank bereid zijn om te groeperen. Ook reeds voorgehad, uiteindelijk deed men het bij Keytrade, omdat mijn andere bank dit wel deed.
Makelaarsloon heb ik zelf ook nog nooit betaald bij een inschrijving met voorkeurrecht. Mijn effectenrekening zit wel niet bij Keytrade, misschien ligt het daaraan.
[quote]Taks op de inschrijving (of "omzetting", hoe je het noemen wil) ben je bij de uitgifte van nieuwe aandelen niet verschuldigd. Als ze jou dat ooit aangerekend hebben zou ik hen eens vragen op welke regel ze zich baseren.
[quote]
Inderdaad afgeschaft in juli 2004. Maar voor mij ligt wel een uittreksel van Keytrade van 15/04/2010 waar ze die taks wel inhouden, bij een kapitaalsverhoging van VW in 2010 . Inderdaad tenonrechte.
Makelaarsloon is wel 5 Euro bij Keytrade.
Bij mijn andere bank niks betaald, voor zelfde aandeel. Zo ziet U maar.
[quote]
Inderdaad afgeschaft in juli 2004. Maar voor mij ligt wel een uittreksel van Keytrade van 15/04/2010 waar ze die taks wel inhouden, bij een kapitaalsverhoging van VW in 2010 . Inderdaad tenonrechte.
Makelaarsloon is wel 5 Euro bij Keytrade.
Bij mijn andere bank niks betaald, voor zelfde aandeel. Zo ziet U maar.
zieAMA schreef:Wat is het advies van Paul d'Hoore in het Nieuwsblad
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=LA36RNEH" onclick="window.open(this.href);return false;
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Op VW was de taks misschien verschuldigd omdat het een buitenlandse beurs betreft, maar dat lijkt me straf in een Europese context. Voor Nyrstar in elk geval geen taks, laat dat duidelijk zijn.lowietje schreef:Taks op de inschrijving (of "omzetting", hoe je het noemen wil) ben je bij de uitgifte van nieuwe aandelen niet verschuldigd. Als ze jou dat ooit aangerekend hebben zou ik hen eens vragen op welke regel ze zich baseren.
En die 5 euro makelaarsloon zijn blijkbaar wel de regel bij Keytrade. Vreemd, want zelf kost het hen niets, buiten de juiste knop aanmaken op de website (in tegenstelling tot een gewone beurstransactie op Euronext, daar betalen ze zelf telkens een kost voor aan de beurs)