Objectief advies gevraagd ivm aandelenfondsen
TIP
Objectief advies gevraagd ivm aandelenfondsen
Forumgenoten!
Ik zit met volgend dilemma.
Enige tijd terug heb ik mij in de bank laten overhalen om in te stappen in 10 aandelenfondsen ,10x een vast bedrag... 1malig.
Nu,het rendement daarvan is paar jaar later comme ci comme ca,bij sommige sta ik in verlies ,bij sommig heb ik winst.
Maar maandelijks beleggen wij ook nog 5 x 100euro in fondsen. Bedoeling zou zijn om dit stop te zetten en gewoon op een spaarrekening te deponeren.
Het gaat om deze fondsen:
CPR Invest Global Resources AE C
CPR Invest global Lifestyles AE C
KBI Water Fund I C
KBI Infrastructure FD C
Econopolis FD Climate A
Graag jullie mening
Enige tijd terug heb ik mij in de bank laten overhalen om in te stappen in 10 aandelenfondsen ,10x een vast bedrag... 1malig.
Nu,het rendement daarvan is paar jaar later comme ci comme ca,bij sommige sta ik in verlies ,bij sommig heb ik winst.
Maar maandelijks beleggen wij ook nog 5 x 100euro in fondsen. Bedoeling zou zijn om dit stop te zetten en gewoon op een spaarrekening te deponeren.
KBI Water Fund I C
KBI Infrastructure FD C
Econopolis FD Climate A
Graag jullie mening
Re: Objectief advies gevraagd ivm aandelenfondsen
De bank ......
Ja is hier al meermaals ter sprake gekomen rap rap rap is bij de bank.
Zelf in handen nemen is niet zo moeilijk.
Waar je die 500 instopt elke maand weten we al, waarom er mee stoppen; bekijk dit op heel lange termijn.
Die andere hebben we het raden naar.
Misschien moet daar actie genomen worden.
Ja is hier al meermaals ter sprake gekomen rap rap rap is bij de bank.
Zelf in handen nemen is niet zo moeilijk.
Waar je die 500 instopt elke maand weten we al, waarom er mee stoppen; bekijk dit op heel lange termijn.
Die andere hebben we het raden naar.
Misschien moet daar actie genomen worden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je moet deze vraag opdelen in twee:redbulke schreef: ↑26 april 2023, 10:13 Forumgenoten!
KBI Water Fund I C
KBI Infrastructure FD C
Econopolis FD Climate A
Graag jullie mening
1) Wil ik momenteel 500 Euro per maand in aandelen(fondsen) investeren of niet? Dat hangt af van je investeringsdoelstellingen, leeftijd, totaal vermogen en hoe belegd, totaal te beleggen bedrag per maand, wensen, alternatieven die je hebt, toekomstige grote kostenposten (kinderen studeren, huis kopen, etc) en ook van wat je verwacht qua rendement van aandelen en van de alternatieven.
2) Indien het antwoord op vraag 1) ja is, kun je kijken of deze vijf fondsen het beste zijn voor jou.
Wat vraag 1) betreft geldt voor mij, momenteel dat, gezien de hoge inflatie, er eigenlijk geen alternatief is voor aandelen in sterke bedrijven. Op een spraarekening raak je 10% per jaar kwijt. Bon, je krijgt misschien 2% of zo terug, maar toch...
Ik ben op zich maar matig enthousiast over aandelen en geloof best dat bedrijven de komende jaren moeilijke tijden kunnen hebben. Maar ik ben nog minder enthousiast over de alternatieven. Maar jouw evaluatie kan anders zijn, en als je over 2 of 3 jaar een grote uitgave te doen hebt, zou ik ook voorzichtiger zijn, want 10 of 20% eraf over twee jaar is zeker niet onmogelijk (in mijn inschatting, maar goed, dat is persoonlijk).
Wat vraag 2) betreft:
De fondsen die je nu hebt zijn fondsen met zeer hoge kosten, op of boven de 2% per jaar, en dan nog wat aankoopkosten.
De keuze voor fondsen met dergelijke hoge kosten KAN verdedigbaar zijn, bijvoorbeeld als je heel veel vertrouwen hebt in de fondsmanager, of in het betreffende investeringsthema, of als je bank het je extreem gemakkelijk maakt en je een heel pakket diensten afneemt waar je over het algemeen zeer tevreden over bent.
Maar het is eerder onwaarschijnlijk dat deze fondsen optimaal zijn voor jou. Zelfs als het antwoord op vraag 1 ja is, en je bewust voor die investeringsthema's kiest, zou je betere opties (dat wil zeggen: met lagere kosten en een equivalente performance) moeten kunnen vinden.
Wat die betere opties dan zijn: Dat kan varieren naar gelang je eigen wensen. Een populaire optie hier zijn ETFs. Die heb je in verschillende thema's, meestal met kosten rond 0.3-0.6% per jaar als je voor specifieke thema's kiest, maar waarschijnlijk/mogelijk moet je dan iets meer werk zelf doen (bijv 1 keer per 3 maanden zelf een order plaatsen).
Je hebt bij diverse banken (DB, Keutrade, Medirect) investeringsplannen met fondsen. Ik ben er geen fan van, omdat de kosten naar mijn smaak nog steeds te hoog zijn, maar voor sommige mensen kan het een nuttige optie zijn. Dan zou je in ieder geval instapkosten vermijden, en je jaarlijkse kosten met enkele tienden % kunnen terugbrengen, zonder dat je aan gemak zou moeten inleveren.
Maar dit alles is natuurlijk aannames op basis van wat je schrijft. En dat is veel te weinig om een goed advies te kunnen geven, en ik ben bovendien geen professioneel beleggingsadviseur, ik geef slechts mijn mening, en je moet zelf maar weten wat je ermee doet.
-
- Full Member
- Contacteer:
Betaal je de volle pot aan instapkosten of heb je een korting onderhandeld?
De kostenstructuur van beleggingsfondsen is enorm bepalend voor het rendement op lange termijn.
De kostenstructuur van beleggingsfondsen is enorm bepalend voor het rendement op lange termijn.
Op de maandelijkse aandelen heb ik een korting verkregen qua instapkosten, op de 1o eenmailge aankopen niet.
De 10 waar we 2j geleden ingestapt zijn,zijn:
Amundi FD Eurol eq small Cap AE C -12%
Amundi Fd EM Mark Eq Focus AE C -23%
Amundi FD Global Ecology ESG AE C +4%
KBI Water fun I C +19%
Econopolis Fd Belgian Champions A C 0%
Econopolis DD Expon Tech A C -15%
CPR Invest Global Lifestyles AE C -11%
KBI GI Sust Infrastructure Fd C +19%
CPR Invest Medtech A C 0%
CPR Invest Climate Action AE C +8%
Achteraf bekeken ingestapt op een veel te hoog punt
Ik moet wel zeggen dat ik het bekijk op lange termijn,zowel die 500E maandelijks als die 10X vaste inleg,dit is geld dat ik niet nodig heb,en niet nodig zal hebben...
En ja,idd ,de bank ,net zoals de vertegenwoordigers waar ik veel in contact mee kom,goed kunnen uitleggen en maar 1ding dat telt ....€€€€€€€
KBI Water fun I C +19%
Ik moet wel zeggen dat ik het bekijk op lange termijn,zowel die 500E maandelijks als die 10X vaste inleg,dit is geld dat ik niet nodig heb,en niet nodig zal hebben...
En ja,idd ,de bank ,net zoals de vertegenwoordigers waar ik veel in contact mee kom,goed kunnen uitleggen en maar 1ding dat telt ....€€€€€€€
Dat is altijd zo. Niemand kan voorspellen of iets te hoog of te laag is, dat weet je pas achteraf. Iedereen kan er een mening over hebben, maar meer ook niet. Het is altijd heel moeilijk om NIET terug te kijken, maar je hebt die beslissing nu eenmaal op basis van de toen beschikbare informatie met je volle verstand genomen, en het was dus een goede beslissing. Dat de omstandigheden veranderd zijn in de tussentijd, maakt niet dat de beslissing slecht was.redbulke schreef: ↑26 april 2023, 13:32 Op de maandelijkse aandelen heb ik een korting verkregen qua instapkosten, op de 1o eenmailge aankopen niet.
KBI Water fun I C +19%
Als ik het zo rap zie, heb je zoveel spreiding, en inmiddels ook wel een zodanig totaalbedrag, dat je beter af zou zijn met een of enkele gespreide ETFs (Indien je enkele ETFs neemt kun je een beetje meer je eigen accent leggen: qua geografie, sectoren, etc) indien je er niet echt mee bezig wilt zijn, of met een zelf samengestelde portefeuille aandelen of holdings als je er wat meer mee bezig wilt zijn.redbulke schreef: ↑26 april 2023, 13:32 Ik moet wel zeggen dat ik het bekijk op lange termijn,zowel die 500E maandelijks als die 10X vaste inleg,dit is geld dat ik niet nodig heb,en niet nodig zal hebben...
Dat gaat je waarschijnlijk (niets is zeker in het leven) circa 1.5% per jaar meer opleveren dan blijven zitten waar je zit. En zeker als het om de lange termijn gaat: al die kleine procentjes geaccumuleerd over 10 of 20 jaar tellen behoorlijk op....
Wellicht doet het (emotioneel) pijn, maar eerlijk: ik zou de hele handel verkopen (wel even letten op uitstapkosten) en de volgende dag alles weer in enkele gespreide ETF's steken.
En als er nu een of twee fondsen bij zijn waar je echt in gelooft, qua thema of beheerder, houd ze dan gerust als je daar blijer van wordt.
Vergelijk die fondsen op Morningstar met de andere fondsen van dezelfde categorie, en met de prestaties van de onderliggende aandelen (index/benchmark).
Je hebt twee beslissingen te nemen:
1- wil ik expliciet mijn beleggingen concentreren op dat deel van de aandelenmarkt?
2- indien ja, zijn de fondsen die ik momenteel heb de beste manier om dit te doen?
Je hebt twee beslissingen te nemen:
1- wil ik expliciet mijn beleggingen concentreren op dat deel van de aandelenmarkt?
2- indien ja, zijn de fondsen die ik momenteel heb de beste manier om dit te doen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Objectief advies? Hier? Ik zal je eens advies geven; kost je maar 20% adviseursvergoeding; bij betaling in contanten krijg je nog eens 10% korting op mijn adviseursvergoeding. PS Gegarandeerd rendement. 
Mijn advies: beleg eens in pensioensparen en kijk wat er gebeurt. Leer en begrijp wat "beleggen" inhoudt. PS: Een degelijke spaarrekening brengt ook heden ten dage alweer iets op.

Mijn advies: beleg eens in pensioensparen en kijk wat er gebeurt. Leer en begrijp wat "beleggen" inhoudt. PS: Een degelijke spaarrekening brengt ook heden ten dage alweer iets op.

Ja zucht weer een van de mannen met een plastron.
Ga eventueel online naar Me Direct en vraag of ze die fondsen willen overnemen.(kosten voor overdracht vergoeden)
Daarna kan je alles zelf in de hand nemen.
Niemand steekt er nog zijn neus in wat je verkoopt, aankoopt.
Doet de kantoorhouder moeilijk, zeg gewoon er zijn nog andere banken waar ik met zichtrekening terecht kan.
Een andere oplossing diegene die het u heeft voorgesteld eens op het matje roepen, misschien kunnen kosten dan een pak lager.
Als een bankmedewerker advies geeft, stel dan voor elk 50/50 in die belegging.
Gaat er niet in mee gaan want is een verkoper die naar zijn portemonnee kijkt niet de uwe.

Als medirect die fondsen ZOU overnemen,wat is mijn voordeel dan?
Probleem is dat ik daar te weinig van af ken
Ik had een ander vraagje over aandelenfondsen.
Ik heb onlangs 4 aandelenfondsen verkocht en op 2 ervan is 1,32% taks afgehouden en op de andere twee niet.
EDR INDIA A 0%
DPAM B EQT NEWGEMS SUST 1,32%
DPAM EQ ST FOOD TRENDS C 1,32%
GSP FOND FAMILY BUSINESS 0%
Hoe kan dit ?
Ik heb onlangs 4 aandelenfondsen verkocht en op 2 ervan is 1,32% taks afgehouden en op de andere twee niet.
EDR INDIA A 0%
DPAM B EQT NEWGEMS SUST 1,32%
DPAM EQ ST FOOD TRENDS C 1,32%
GSP FOND FAMILY BUSINESS 0%
Hoe kan dit ?