Obligatie: Etex gaat voor 5 procent!
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Obligatie: Etex gaat voor 5 procent!
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 4-3101.art" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.etexgroup.com/news/etex-sa-bond-issue" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.etexgroup.com/news/etex-sa-bond-issue" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Obligatie: Etex gaat voor 5 procent!
Voor wie er waarde aan hecht; er wordt wel geen rating gegeven!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
BNP Paribas Fortis, ING and KBC Bank are mandated as joint lead managers and active joint bookrunners in order to manage the issuance of the bond.
Wil dit zeggen dat de obligatie enkel via deze banken kan aangekocht worden? Ik ben alleszins geen klant.
Wil dit zeggen dat de obligatie enkel via deze banken kan aangekocht worden? Ik ben alleszins geen klant.
Vijf procent lijkt natuurlijk interessant, maar zoals steeds is er "no such thing as a free lunch". Er staan ook risico's tegenover:
etex = eternit = asbest = kankerverwekkend = hopen schadeclaims
etex = eternit = asbest = kankerverwekkend = hopen schadeclaims
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Bij mijn bank gaven ze me mee dat deze etex obligatie zo goed als junk is. En ja ze verkopen dit ook zelf ...
Rabo
zal misschien weer de restjes krijgen, misschien wel een hoop in dit geval. 
Rabo
Ik wil er eens 1000 euro op wedden ...
Méér uitleg , motivering ??JulusCesar schreef:Bij mijn bank gaven ze me mee dat deze etex obligatie zo goed als junk is.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
De uitleg staat in de topics erboven. Geen rating, onzekere bouwnijverheid en schadeclaims....
En hier vertellen de bedrijfsleiders het zelf...
http://www.oblis.be/nl/de-nieuwe-obliga ... zaak-15921
En hier vertellen de bedrijfsleiders het zelf...
http://www.oblis.be/nl/de-nieuwe-obliga ... zaak-15921
Ik koop er toch een pakketje
Goede analyse over deze obligatie op http://www.mijnkapitaal.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Deejeedave
- Newbie

- Contacteer:
Hoi,
Junk? Gezegd vanuit de bank zelf? Kan ik niet geloven...
Etex... Juist asbest maar elke grote firma heeft wel een proces (sAmsung,...).
Industrie is bouw en dit lijkt me ok.
Benieuwd nr nieuwe reacties!
Gr
Junk? Gezegd vanuit de bank zelf? Kan ik niet geloven...
Etex... Juist asbest maar elke grote firma heeft wel een proces (sAmsung,...).
Industrie is bouw en dit lijkt me ok.
Benieuwd nr nieuwe reacties!
Gr
ik kreeg via fortis deze belegging ook binnen als "aantrekkelijk".
Wat houdt dit juist in? Veel risico?
Wat houdt dit juist in? Veel risico?
-
Deejeedave
- Newbie

- Contacteer:
Hoi Meonline
blij dat jouw bank je zelf contacteert hierover, de mijne lijkt deze weg van communicatie nog steeds niet gevonden te hebben...(alhoewel we over dezelfde bank spreken
)
gr
dv
blij dat jouw bank je zelf contacteert hierover, de mijne lijkt deze weg van communicatie nog steeds niet gevonden te hebben...(alhoewel we over dezelfde bank spreken
gr
dv
Dut vertelt de belegger over de uitgifte:
Obligatie Etex
De Belgische bouwmaterialengroep Etex wil met de uitgifte van een obligatielening minimaal 100 mln. EUR ophalen. De obligatielening heeft de volgende kenmerken:
• Emittent: Etex
• ISIN-code: BE0002187533
• Rating: geen officiële rating
• Betaaldatum: 27 september 2012
• Brutocoupon: 5%
• Uitgifteprijs: 101%
• Nettorendement: 3,71% (rekening houdend met 21% Belgische RV) en 3,51% (bij RV van 25%)
• Looptijd: 4 jaar en 6 maanden, tot 31 maart 2017 (eerste korte coupon)
• Intekenperiode: 6 tot 20 september, behoudens vervroegde afsluiting
• Vervroegde afsluiting: mogelijk vanaf 6 september om 17u30
• Coupures: 1.000 EUR
• Toewijzing: proportionele vermindering
• Plaatsende instellingen: BNP Paribas Fortis, ING Belgium en KBC Bank
Etex heeft geen officiële rating. De verhouding netto financiële schulden op ebitda (bedrijfscashflow) bedraagt ongeveer 2,6 (op basis van definitie in prospectus). Als een bepaalde schuldverhouding overschreden (bijvoorbeeld 3,5 tot 31 december 2013) wordt kan dit aanleiding geven tot een verhoging van de brutocoupon met 0,5%. De hoge schulden zijn een gevolg van de overname vorig jaar van de gipsplaatactiviteiten van Lafarge. Het geld dat men wil ophalen, dient dan ook om een deel van het overbruggingskrediet (450 mln. EUR) voor deze overname te financieren. Etex heeft de voorbije jaren ruime provisies aangelegd voor asbestrisico's en de Turijn-zaak, maar er is geen zekerheid dat deze voldoende zullen zijn. Aangezien we deze uitgifte een iets hoger dan gemiddeld risico toedichten, zouden we niet meer vragen dan u wenst (anticiperend op hogere vraag dan aanbod). Dit papier is bovendien enkel bestemd voor het iets risicovollere gedeelte van uw obligatieportefeuille.
Obligatie Etex
De Belgische bouwmaterialengroep Etex wil met de uitgifte van een obligatielening minimaal 100 mln. EUR ophalen. De obligatielening heeft de volgende kenmerken:
• Emittent: Etex
• ISIN-code: BE0002187533
• Rating: geen officiële rating
• Betaaldatum: 27 september 2012
• Brutocoupon: 5%
• Uitgifteprijs: 101%
• Nettorendement: 3,71% (rekening houdend met 21% Belgische RV) en 3,51% (bij RV van 25%)
• Looptijd: 4 jaar en 6 maanden, tot 31 maart 2017 (eerste korte coupon)
• Intekenperiode: 6 tot 20 september, behoudens vervroegde afsluiting
• Vervroegde afsluiting: mogelijk vanaf 6 september om 17u30
• Coupures: 1.000 EUR
• Toewijzing: proportionele vermindering
• Plaatsende instellingen: BNP Paribas Fortis, ING Belgium en KBC Bank
Etex heeft geen officiële rating. De verhouding netto financiële schulden op ebitda (bedrijfscashflow) bedraagt ongeveer 2,6 (op basis van definitie in prospectus). Als een bepaalde schuldverhouding overschreden (bijvoorbeeld 3,5 tot 31 december 2013) wordt kan dit aanleiding geven tot een verhoging van de brutocoupon met 0,5%. De hoge schulden zijn een gevolg van de overname vorig jaar van de gipsplaatactiviteiten van Lafarge. Het geld dat men wil ophalen, dient dan ook om een deel van het overbruggingskrediet (450 mln. EUR) voor deze overname te financieren. Etex heeft de voorbije jaren ruime provisies aangelegd voor asbestrisico's en de Turijn-zaak, maar er is geen zekerheid dat deze voldoende zullen zijn. Aangezien we deze uitgifte een iets hoger dan gemiddeld risico toedichten, zouden we niet meer vragen dan u wenst (anticiperend op hogere vraag dan aanbod). Dit papier is bovendien enkel bestemd voor het iets risicovollere gedeelte van uw obligatieportefeuille.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Het lijkt er hier wel op of sommige mensen dit gaan kopen omdat er niet echt alternatieven zijn op de obligatie markt.
Temeer daar er een soort geruststelling over of eerder een berusting in de crisissituatie waardoor het lijkt of iedereen wel hoog risico obligaties koopt.
Dit klopt voor een deel natuurlijk maar geduld kan een goeie zaak zijn om eventueel een betere kans af te wachten.
Verder vind ik etex ondanks zijn naam verre van ethisch....
Temeer daar er een soort geruststelling over of eerder een berusting in de crisissituatie waardoor het lijkt of iedereen wel hoog risico obligaties koopt.
Dit klopt voor een deel natuurlijk maar geduld kan een goeie zaak zijn om eventueel een betere kans af te wachten.
Verder vind ik etex ondanks zijn naam verre van ethisch....