obligatie in Turkse Lira
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
obligatie in Turkse Lira
KBC Ifima geeft een nieuwe obligatie uit in Turkse Lira.
looptijd 3j en 7m.
inschrijving aan 101 %
jaarlijkse coupon 9.35 %
tot 14/07 inschrijven mogelijk.
Wat is jullie mening hierover, de moeite waard ?
looptijd 3j en 7m.
inschrijving aan 101 %
jaarlijkse coupon 9.35 %
tot 14/07 inschrijven mogelijk.
Wat is jullie mening hierover, de moeite waard ?
Re: obligatie in Turkse Lira
Uitgiftes in Turkse Lira lijken me eerder iets voor de ervaren belegger.
Het muntrisico is bovengemiddeld en de laatste maanden is de Lira sterk gestegen t.o.v. de euro. Indien de euro zich zou herstellen tot het niveau van enkele maanden terug, dan zit je met een verlies van 18%.
Vandaar de zeer hoge rentevergoeding die er tegen over staat.
Het muntrisico is bovengemiddeld en de laatste maanden is de Lira sterk gestegen t.o.v. de euro. Indien de euro zich zou herstellen tot het niveau van enkele maanden terug, dan zit je met een verlies van 18%.
Vandaar de zeer hoge rentevergoeding die er tegen over staat.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: obligatie in Turkse Lira
Uiteraard hoe hoger de rente hoe hoger het risico! Geen cadeau's!
Re: obligatie in Turkse Lira
Voor een zeer beperkt kapitaal kun je eventueel het risico nemen.De huidige financiele toestand wereldwijd en de nabije toekomst hieromtrent belooft weinig goeds.Een jaarlijkse coupon van 9,35% is uiteraard verleidelijk,maar zoals met de meeste beleggingen met hoge rentes is er ook een hoger risico aan verbonden.
Re: obligatie in Turkse Lira
Geachte,wat betreft die Turkse Lira,je hebt jaarlijks je coupon van 9,35%.Indien je op de eindvervaldag je verlies gemaakt hebt,
b.v. om 2000€ aangekocht en je krijgt 1800€ terug, dan herbeleg je dat geld terug in Turkse Lira en niet in Euro natuurlijk.
Wel indien je dat geld kan missen natuurlijk.Deze munt is wel een ,en zelfs beter dan USD dollars,om te beleggen.
Er mogen ook geen Amerikanen intekenen.Heb ook voor een bepaald bedrag aangekocht,maar wel rekening houden met je
portefeuille en je risico profiel.Dus een bepaald % van de portefeuille.
Er is ook een klassieke globale obligatie uitgekomen van KBC,3Y7M AUD KBC IFIMA obligatie,niet achtergesteld.
Min. AUD 1000, uitgifteprijs 101,00% en 6,40%.Ook een looptijd van 3jaar en 7 maand.Eindvervaldag 19/2/2014.
Na looptijd kan je bekijken of je winst hebt op het moment,indien niet,herbeleg terug in AUD.
Heb met verschillende traders gesproken,en zeggen allen hetzelfde.Kopen,maar met in je achterhoofd niet je volledig kapitaal
beleggen,en dat er een risico is op de eind vervaldag.Maar dan heb je altijd nog dat herbeleggen,indien je het geld kunt missen.
Maken dat je altijd een goede spreiding hebt,en eerst en vooral eens goed nadenken wat je doet.Je goed laten informeren.
Groeten,
marco dubois
b.v. om 2000€ aangekocht en je krijgt 1800€ terug, dan herbeleg je dat geld terug in Turkse Lira en niet in Euro natuurlijk.
Wel indien je dat geld kan missen natuurlijk.Deze munt is wel een ,en zelfs beter dan USD dollars,om te beleggen.
Er mogen ook geen Amerikanen intekenen.Heb ook voor een bepaald bedrag aangekocht,maar wel rekening houden met je
portefeuille en je risico profiel.Dus een bepaald % van de portefeuille.
Er is ook een klassieke globale obligatie uitgekomen van KBC,3Y7M AUD KBC IFIMA obligatie,niet achtergesteld.
Min. AUD 1000, uitgifteprijs 101,00% en 6,40%.Ook een looptijd van 3jaar en 7 maand.Eindvervaldag 19/2/2014.
Na looptijd kan je bekijken of je winst hebt op het moment,indien niet,herbeleg terug in AUD.
Heb met verschillende traders gesproken,en zeggen allen hetzelfde.Kopen,maar met in je achterhoofd niet je volledig kapitaal
beleggen,en dat er een risico is op de eind vervaldag.Maar dan heb je altijd nog dat herbeleggen,indien je het geld kunt missen.
Maken dat je altijd een goede spreiding hebt,en eerst en vooral eens goed nadenken wat je doet.Je goed laten informeren.
Groeten,
marco dubois
Re: obligatie in Turkse Lira
OK, allen bedankt voor de info.
Ik ga dan toch aankopen ( beprerkt bedrag ) van deze obligatie en dit om volgende reden.
Kan het geld voor zeer lange tijd missen.
Ik heb nog geen beleggingen in Turkse Lira in mijn bezit.
Wanneer ik op de eindvervaldag verlies doe owv de wisselkoers, koop ik terug een belegging in Turkse Lira.
Ik ga dan toch aankopen ( beprerkt bedrag ) van deze obligatie en dit om volgende reden.
Kan het geld voor zeer lange tijd missen.
Ik heb nog geen beleggingen in Turkse Lira in mijn bezit.
Wanneer ik op de eindvervaldag verlies doe owv de wisselkoers, koop ik terug een belegging in Turkse Lira.
Re: obligatie in Turkse Lira
Ik overweeg om te beleggen in Turkse Lira. Hoe de koers van deze munt gaat evolueren is niet te voorspellen, wat wel duidelijk is, is dat deze nu tov de euro laag staat.
Ik zoek een belegging op ( zeer ) lange termijn die ik liefst zou willen kopen via Binck.
Waarom een zo lang mogelijke termijn, omdat je dan meer kans hebt dat de koers van de TRY op een gegeven moment aantrekkelijk genoteerd staat en je dan de mogelijkheid hebt om te verkopen.
Ook gaat mijn voorkeur naar een belegging die voldoende verhandelbaar is. Bij sommige obligaties in TRY bij Binck zie ik geen bied en laat koersen en wordt er blijkbaar nagenoeg niet verhandeld zodat deze moeilijk aan te kopen en vermoedelijk nog moeilijker te verkopen valt.
Iemand enkele voorstellen, liefst met ISIN code aub.
Dat het risicovol is weet ik, hoe groot het risico is weet niemand.
Ik zoek een belegging op ( zeer ) lange termijn die ik liefst zou willen kopen via Binck.
Waarom een zo lang mogelijke termijn, omdat je dan meer kans hebt dat de koers van de TRY op een gegeven moment aantrekkelijk genoteerd staat en je dan de mogelijkheid hebt om te verkopen.
Ook gaat mijn voorkeur naar een belegging die voldoende verhandelbaar is. Bij sommige obligaties in TRY bij Binck zie ik geen bied en laat koersen en wordt er blijkbaar nagenoeg niet verhandeld zodat deze moeilijk aan te kopen en vermoedelijk nog moeilijker te verkopen valt.
Iemand enkele voorstellen, liefst met ISIN code aub.
Dat het risicovol is weet ik, hoe groot het risico is weet niemand.
Re: obligatie in Turkse Lira
Ik ben zelf van Turkse afkomst en voorspelde een stijging van de EUR tov de TRY al vorig jaar. Ik heb macro economie gestudeerd; ik weet waar ik over spreek. Ik ben de Turkse taal machtig en ik weet van lange termijnbeleggingen in Turkije (vaste rente) die een opbrengst van meer dan 10% opbrengen maar waarom denk je... Uw geld in EUR verliest in TRY zijn waarde mee de tijd. Zelf als je een belegging in TRY vind die jou 20% per jaar bied, zou ik er niet in meegaan. De TRY heeft de voorbije tijd gemiddeld per jaar rond de 25%-30% in waarde verloren tov de EUR. Ik volg het nieuws in Turkije ook en het is nu heel onstabiel daar...je hebt een dictator in de vorm van erdogan aan de macht, je hebt de politici met nauwe banden met erdogan die geld witwassen en zwart geld opstrijken, hoog overheidsschuld, oplopende tekorten op de balans en groeicijfers die opgeblazen zijn. Het ziet er dus niet rooskleurig uit voor de TRY. Ik zet zelf in op de EUR maar als jij tegen de feiten wil ingaan en wil beleggen in de TRY... good luck mate 
-
costaadeje
- Sr. Member

- Berichten: 327
- Lid geworden op: 10 aug 2013
- Contacteer:
Re: obligatie in Turkse Lira
Zou je obligaties in Turke lira die je nu momenteel bezit dan ook verkopen om het verlies te beperken of toch 4 jaar afwachten?
Re: obligatie in Turkse Lira
En hoeveel hebben die bewuste "traders" die obligatie in hun portefeuille ?Dubois schreef: Heb met verschillende traders gesproken,en zeggen allen hetzelfde.Kopen,maar met in je achterhoofd niet je volledig kapitaal
beleggen,en dat er een risico is op de eind vervaldag.
En onze "goktenten" kunnen het blijkbaar nog altijd niet laten om zulke zéér risicovolle beleggingen te promoten.


