Obligatie rente MeDirect
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Obligatie rente MeDirect
Hallo
Na het forum een beetje te doorzoeken vind ik geen antwoord op mijn vragen.
Bij MeDirect heb je veel data bij de obligaties, ik snap alles van obligaties op de primaire markt, maar ik heb nog steeds moeite met het berekenen van het effectieve rendement van een obligatie op de secundaire markt.
Kan er iemand me helpen met een uitleg hoe het rendement te berekenen met de data van de broker MeDirect?
alvast bedankt!
Na het forum een beetje te doorzoeken vind ik geen antwoord op mijn vragen.
Bij MeDirect heb je veel data bij de obligaties, ik snap alles van obligaties op de primaire markt, maar ik heb nog steeds moeite met het berekenen van het effectieve rendement van een obligatie op de secundaire markt.
Kan er iemand me helpen met een uitleg hoe het rendement te berekenen met de data van de broker MeDirect?
alvast bedankt!
Re: Obligatie rente MeDirect
Ik vind nog steeds de Excel-tool die op deze pagina te downloaden is, handig. https://spaarvarkens.be/kijk-bij-aankoo ... -onze-tool
In grote lijnen wordt het rendement gevormd door de volgende elementen:
- de coupon; belast aan 30%.
- de meerwaarde/minderwaarde tussen de aanschafprijs en de terugbetalingsprijs op vervaldatum (vrijwel altijd 100); niet belast (m.u.v. het verschil tussen de uitgifteprijs ten tijde van primaire uitgifte en terugbetalingsprijs).
In grote lijnen wordt het rendement gevormd door de volgende elementen:
- de coupon; belast aan 30%.
- de meerwaarde/minderwaarde tussen de aanschafprijs en de terugbetalingsprijs op vervaldatum (vrijwel altijd 100); niet belast (m.u.v. het verschil tussen de uitgifteprijs ten tijde van primaire uitgifte en terugbetalingsprijs).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Volgens mij kun je geen obligaties meer kopen bij medirect. Al tiental aankooporders ingegeven. Gelden steeds maar 1 dag (je kunt niet anders). Mijn limietkoers was altijd hoger dan uitgevoerde beursorders.
Telkens wordt mijn order sanderendaags geannuleerd (logisch, enkel dagorders). Ik krijg steeds boodschap: order met referentie #saxo# is geannuleerd want enkel dagorders.
#saxo# .... inderdaad
Medirect geeft blijkbaar orders door aan Saxo. Bij Saxo kun je al bijna een jaar geen obligaties meer kopen.
Mijn theorie: saxo voert zelfs de orders van medirect niet uit.
Ik heb klantendienst van medirect gecontracteerd en ze zeiden dat mijn limiet te laag was voor aankoop. Klopt niet want limiet was goed keer op keer.
Iemand ervaringen de laatste 9 maanden die mijn theorie tegenspreken?
Anders is zelfs de klantendienst niet op de hoogte.
Geen ervaring met beursorders bij MeDirect, maar gezien de soms zeer lage liquiditeit kan het wel dat orders niet uitgevoerd worden als je limietkoers lager ligt dan de ask-koers.huisjetuintjefiets schreef: ↑14 februari 2023, 16:20Volgens mij kun je geen obligaties meer kopen bij medirect. Al tiental aankooporders ingegeven. Gelden steeds maar 1 dag (je kunt niet anders). Mijn limietkoers was altijd hoger dan uitgevoerde beursorders.
Telkens wordt mijn order sanderendaags geannuleerd (logisch, enkel dagorders). Ik krijg steeds boodschap: order met referentie #saxo# is geannuleerd want enkel dagorders.
#saxo# .... inderdaad
Medirect geeft blijkbaar orders door aan Saxo. Bij Saxo kun je al bijna een jaar geen obligaties meer kopen.
Mijn theorie: saxo voert zelfs de orders van medirect niet uit.
Ik heb klantendienst van medirect gecontracteerd en ze zeiden dat mijn limiet te laag was voor aankoop. Klopt niet want limiet was goed keer op keer.
Iemand ervaringen de laatste 9 maanden die mijn theorie tegenspreken?
Anders is zelfs de klantendienst niet op de hoogte.
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Zoals ik zei, de koers op de beurs zelf, dus de koers van de uitgevoerde orders, ligt altijd lager dan mijn aankooplimiet.