Obligatie ruilbod UCB
TIP
Re: Obligatie ruilbod UCB
het is gedaan met de interessante bedrijfsobligaties!
koester diegene die men in portefeuille heeft.
vandaag Hamon aan 5,5%, minbedrag 100000€, niet slecht maar niet voor de kleine/middelmatige belegger
ofwel een VGP : te risicovol ofwel ene die serieus boven pari moet aangekocht worden
iedereen heeft de bedrijfsobligaties ontdekt, dat is een slecht zaak
alternatief : duitse bedrijfsobligaties van KMO's : Hörmann, Homann, German Pellets, .... maar ook hier voorzichtigheid geboden want heel illiquid en hoge fluctuaties in prijs (zowel aankoop als verkoop)
dit is mijn bescheiden mening;..
koester diegene die men in portefeuille heeft.
vandaag Hamon aan 5,5%, minbedrag 100000€, niet slecht maar niet voor de kleine/middelmatige belegger
ofwel een VGP : te risicovol ofwel ene die serieus boven pari moet aangekocht worden
iedereen heeft de bedrijfsobligaties ontdekt, dat is een slecht zaak
alternatief : duitse bedrijfsobligaties van KMO's : Hörmann, Homann, German Pellets, .... maar ook hier voorzichtigheid geboden want heel illiquid en hoge fluctuaties in prijs (zowel aankoop als verkoop)
dit is mijn bescheiden mening;..
iemand een reactie ?
Moet je gelijk geven, bedrijfsobligaties gaan vaker en vaker voor minima bedragen van 25k of 50k per belegger.fwybo schreef:iemand een reactie ?
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
obligatie ucb bijna 109%
waar zitten al die analisten die dit hebben afgeraden..........
Ik vrees dat ik je bubbel(tje) even moet doorprikken (sorry!).fwybo schreef:obligatie ucb bijna 109%
Als je nagaat hoeveel handel er in deze obligatie is, zal je zien dat die exact ... nul is. De laatste transactie op Euronext Brussel dateert van 21/10 en op Frankfurt is er blijkbaar zelfs nog nooit een transactie geweest.
Als er geen enkele handel is, dan heeft de prijs in feite geen enkele betekenis. Naar de correcte waarde is het raden, die komt pas tot stand indien er effectief gehandeld wordt. De koers kan bij een illiquide obligatie erg onvoorspelbaar zijn en sterk schommelen van transactie tot transactie.
nochtans verandert die koers dagelijks, robokat, hoe verklaar je dat dan ?
ik heb het over de obligatie die loopt tot 2023 of wist je dat al ?
want er zijn verschillende in omloop
ik heb het over de obligatie die loopt tot 2023 of wist je dat al ?
want er zijn verschillende in omloop
Ja, ik heb het wel degelijk over de UCB 2023.
Op de beurs handel je volgens vraag en aanbod en dat bepaalt de prijs. Op Brussel adverteert men momenteel een prijs van 101,94%, en dat is de prijs van de laatste handel.
Op Frankfurt adverteert men een prijs zonder dat er gehandeld wordt. Ik kan daarvan het orderboek niet zien, maar het zou bijvoorbeeld kunnen dat iemand zijn obligatie aan een bepaalde prijs te koop zet en dat men daarop de prijs baseert. Maar zolang er geen kopers zijn die deze prijs willen betalen, betekent dit helemaal niets. Ik heb dat al vaker gezien bij illiquide obligaties, en als je dan effectief probeert te verkopen moet je met een lagere prijs genoegen nemen ofwel geraakt je obligatie niet verkocht.
Op de beurs handel je volgens vraag en aanbod en dat bepaalt de prijs. Op Brussel adverteert men momenteel een prijs van 101,94%, en dat is de prijs van de laatste handel.
Op Frankfurt adverteert men een prijs zonder dat er gehandeld wordt. Ik kan daarvan het orderboek niet zien, maar het zou bijvoorbeeld kunnen dat iemand zijn obligatie aan een bepaalde prijs te koop zet en dat men daarop de prijs baseert. Maar zolang er geen kopers zijn die deze prijs willen betalen, betekent dit helemaal niets. Ik heb dat al vaker gezien bij illiquide obligaties, en als je dan effectief probeert te verkopen moet je met een lagere prijs genoegen nemen ofwel geraakt je obligatie niet verkocht.
als je bedoelt, robokat, dat dit zo op 'de tijd' geregistreerd staat, heb je gelijk.
maar zo staan er veel obligaties zonder actie.
je gelooft toch zelf niet dat een obligatie van ucb niet verhandeld wordt aan 5,125% terwijl er wel handel zit op obligaties die veel minder geven
volgens mij is dit niet volledig
kijk vb naar obligatie van bekaert tot 2020 aan 4,75%, die staat zelfs niet vermeld....
maar zo staan er veel obligaties zonder actie.
je gelooft toch zelf niet dat een obligatie van ucb niet verhandeld wordt aan 5,125% terwijl er wel handel zit op obligaties die veel minder geven
volgens mij is dit niet volledig
kijk vb naar obligatie van bekaert tot 2020 aan 4,75%, die staat zelfs niet vermeld....
heel wat obligaties worden OTC verhandeld zonder via beurs te passeren. Als je koopt koop je van een bank en als je verkoopt verkoop je aan een bank.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
dus als je een koers krijgt te zien online op netbanking (vb bij DB) is dat de koers die de bank bereid is te betalen ?
De bank zelf koopt geen obligaties op, er is altijd een andere klant nodig om de obligatie van jou over te kopen. De prijs die je krijgt is dus afhankelijk van wat die andere klant wil betalen ('bied prijs'). Jij geeft op voor welke prijs je wil verkopen ('laat prijs') en enkel indien de laat prijs lager of gelijk is aan de bied prijs, is er een transactie mogelijk.
De obligatie koers die je in online banking ziet, is ofwel de prijs van de laatste transactie, ofwel een berekening gebaseerd op laat/bied prijzen. Bij liquide obligaties zal de koers dus niet veel afwijken van de werkelijke prijs. Indien de laat en bied prijzen ver uit elkaar liggen en er weinig handel is, dan kunnen de prijzen sterk afwijken van de getoonde koersen. Daarom is het belangrijk om altijd een minimum verkoopsprijs op de geven, anders zou je wel eens voor verrrassingen kunnen komen te staan.
De obligatie koers die je in online banking ziet, is ofwel de prijs van de laatste transactie, ofwel een berekening gebaseerd op laat/bied prijzen. Bij liquide obligaties zal de koers dus niet veel afwijken van de werkelijke prijs. Indien de laat en bied prijzen ver uit elkaar liggen en er weinig handel is, dan kunnen de prijzen sterk afwijken van de getoonde koersen. Daarom is het belangrijk om altijd een minimum verkoopsprijs op de geven, anders zou je wel eens voor verrrassingen kunnen komen te staan.
Banken handelen ook voor eigen rekening in obligatietransacties. Zo zorgen ze voor meer liquiditeit voor klanten die hun obligaties ten gelde wensen te maken als er weinig handel in is. Banken zijn wel geen liefdadigheidsinstellingen. Zo treden ze nooit op als gegarandeerde tegenpartij op de secundaire markt. Enkel als er voor de banken zelf iets aan te verdienen valt.
Ook zijn er banken die via de marktzalen van andere banken werken. Rabobank.be handelt voorbeeld veel via de marktzalen van BNP Paribas Fortis. Rabobank.be kan geen obligaties van een klant rechtstreeks aan een andere klant verkopen.
Ook zijn er banken die via de marktzalen van andere banken werken. Rabobank.be handelt voorbeeld veel via de marktzalen van BNP Paribas Fortis. Rabobank.be kan geen obligaties van een klant rechtstreeks aan een andere klant verkopen.
Dit is volledig correct: het is niet ongewoon dat de marktenzaal een uplift tot 0.50% neemt op de laatst geafficheerde tweede hands prijs. Dit is een verborgen kost die bovenop het geafficheerde makelaarsloon komt.Stier schreef:... Enkel als er voor de banken zelf iets aan te verdienen valt...
Zo had ik een bod openstaan via PC banking op XS0997467344 op 16 januari aan 99.75%; Die dag werd deze obligatie ook flink verhandeld maar was de prijs niet hoger dan 99.50%. Toch werd het order niet uitgevoerd. Vermoedelijk omwille van de hogervermelde uplift die de bank neemt op het order; Officiële uitleg: het order 10K NZD was te klein (om het order manueel op te volgen op de OTC markt?)