obligatielening
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
marc verbeek
- Newbie

- Contacteer:
obligatielening
Van DB kreeg ik het volgende voorstel: Obligatielening van Aegon met een looptijd van 29/04/09 tot 29/04/12 aan 7%. Uitgegeven aan 103,75 . Zou neerkomen op een netto rente van 4,75 %.
Heeft iemand hier ervaring mee of ook dit voorstel gekregen. Is dit veilig ?
Heeft iemand hier ervaring mee of ook dit voorstel gekregen. Is dit veilig ?
-
1aprilgrap
- Newbie

- Contacteer:
Re: obligatielening
uitgegeven aan 103,75 %. Enig idee van andere kosten ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Raar, als ik een beetje surf vind ik telkens een uitgifteprijs onder de 100%
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Die 103,75 gaat volgens mij niet de uitgifteprijs zijn, maar is misschien wel de prijs tegen dewelke je ze nu in secundaire markt kan kopen (als de betaaldatum 29/04 was zitten ze nu al 10 dagen op de secundaire markt)
Of het een veilige belegging is ? Een obligatie valt niet onder het depositogarantiestelsel, dus je kan in principe alles kwijtspelen.
Aegon is een verzekeraar, hun aandeel heeft sinds vorige zomer ongeveer dezelfde koersbeweging achter de rug als de Europese bankenindex.
Of het een veilige belegging is ? Een obligatie valt niet onder het depositogarantiestelsel, dus je kan in principe alles kwijtspelen.
Aegon is een verzekeraar, hun aandeel heeft sinds vorige zomer ongeveer dezelfde koersbeweging achter de rug als de Europese bankenindex.
Enjoy the party, but dance near the door
Voor wie iets avontuurlijker is aangelegd, je kan de Aegon perpetuele obligaties kopen:
Aegon 6% perp aan 64% (=rendement 9,375%)
Aegon 7,125% perp aan 71% (=rendement 10%)
Bovenstaande rendementen houden geen rekening dat de perps ooit terug naar 100% kunnen gaan, want dan krijg je nog ongeveer +50% erbij.
Bovenstaande rendementen houden geen rekening dat de perps ooit terug naar 100% kunnen gaan, want dan krijg je nog ongeveer +50% erbij.
Vorige vrijdag noteerde de lening aan 103,5. Vandaag aan 103,75 bij DB en aan 104,475 bij KBC.
Rendement à 103,75:
zonder RV: 5,61
RV eraf: 4,58
Rendement à 104,61 (+/- het te betalen bedrag)
zonder RV: 5,30
RV eraf: 4,28 ==> netto rendement
Rendement à 103,75:
zonder RV: 5,61
RV eraf: 4,58
Rendement à 104,61 (+/- het te betalen bedrag)
zonder RV: 5,30
RV eraf: 4,28 ==> netto rendement
-
mpeeters007
- Sr. Member

Voor perpetuals is de kans kleiner dat ze ooit terug aan 100% noteren (want geen eindvervaldag, dus de notering is louter een kwestie van vraag en aanbod). Momenteel is er dus blijkbaar aan aanbodoverschot (weinig vraag en veel aanbod) en dus blijkbaar (ondanks het geboden rendement) niet veel vertrouwen in deze perpetual.robokat schreef:
Voor wie iets avontuurlijker is aangelegd, je kan de Aegon perpetuele obligaties kopen:
Maar wie risico's wil nemen, ga je gang!
Nooit gehoord van perpetuals die terugbetaald worden?mpeeters007 schreef: [
Voor perpetuals is de kans kleiner dat ze ooit terug aan 100% noteren (want geen eindvervaldag, dus de notering is louter een kwestie van vraag en aanbod).
...
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Alle perpetuals die ik ken zijn "callable" vanaf een bepaalde datum - de emitent kan dus kiezen om ze op een gegeven moment aan 100% terug te betalen.
Tot voor kort was het zo dat bijna elke perpetual ook effectief op de eerste "calldatum" vervroegd terugbetaald werd.
De bankencrisis heeft er echter voor gezorg dat de markt niet echt meer geloofd dat deze gewoonte van vervroegde terugbetaling voor elke perpetual zal doorgezet worden. Onder meer daarom dat sommige zo ver van de 100% verwijderd staan in de markt.
Tot voor kort was het zo dat bijna elke perpetual ook effectief op de eerste "calldatum" vervroegd terugbetaald werd.
De bankencrisis heeft er echter voor gezorg dat de markt niet echt meer geloofd dat deze gewoonte van vervroegde terugbetaling voor elke perpetual zal doorgezet worden. Onder meer daarom dat sommige zo ver van de 100% verwijderd staan in de markt.
Enjoy the party, but dance near the door
Enig idee waar die te koop zijn?robokat schreef: Aegon 6% perp aan 64% (=rendement 9,375%)
Deze noteren op Euronext en kunnen dus via iedere broker (Binckbank, Keytrade, ...) of bank aangekocht worden.Foxy schreef:Enig idee waar die te koop zijn?robokat schreef: Aegon 6% perp aan 64% (=rendement 9,375%)
ISIN codes zijn NL0000168466 en NL0000120889.
Ik heb die codes bij keytrade ingebracht bij zoekopdracht en kreeg dat er niets werd gevonden.
Kan er mij soms iemand zeggen hoe ik deze perpetuals kan terugvinden, want mij lukte het niet. Ben nog nieuw op het keytrade-platform dus alle info is steeds welkom.
Kan natuurlijk zijn, dat net als bij de obligaties, deze waarden niet voorkomen in het beperkte aanbod bij keytrade.
Kan er mij soms iemand zeggen hoe ik deze perpetuals kan terugvinden, want mij lukte het niet. Ben nog nieuw op het keytrade-platform dus alle info is steeds welkom.
Kan natuurlijk zijn, dat net als bij de obligaties, deze waarden niet voorkomen in het beperkte aanbod bij keytrade.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Voor keytrade kan ik dat niet zeggen, daarvoor zal je eens contact moeten opnemen met hun helpdesk. Bij Binckbank zijn deze probleemloos terug te vinden.cp1234 schreef: Ik heb die codes bij keytrade ingebracht bij zoekopdracht en kreeg dat er niets werd gevonden.
Pas dus wel op, dit zijn obligaties met hoger risico.
Bedankt voor de waarschuwing, ik wou gewoon zien dat ik ze kon terugvinden, wat dus niet lukte.
Hun helpdesk val ik pas lastig moesten ze me echt interesseren en ik ze daadwerkelijk zou willen kopen.
Moest er iemand anders hier op het forum zitten die ook keytrade gebruikt en deze waarden wel kan terugvinden, dan zou ik het leuk vinden moest ik te weten komen hoe ik te werk moet gaan.
Hun helpdesk val ik pas lastig moesten ze me echt interesseren en ik ze daadwerkelijk zou willen kopen.
Moest er iemand anders hier op het forum zitten die ook keytrade gebruikt en deze waarden wel kan terugvinden, dan zou ik het leuk vinden moest ik te weten komen hoe ik te werk moet gaan.
Geld verdienen doe je door te werken.
-
mpeeters007
- Sr. Member

O ja, al vaak maar vergeet niet dat het eenzijdig de uitgever is die beslist of en wanneer ze terugbetaald worden. Het is dus een eenzijdige optie ten voordele van de emittent.ronnie schreef:Nooit gehoord van perpetuals die terugbetaald worden?mpeeters007 schreef: [
Voor perpetuals is de kans kleiner dat ze ooit terug aan 100% noteren (want geen eindvervaldag, dus de notering is louter een kwestie van vraag en aanbod).
...
Wanneer betalen de emittenten terug. Als ze het geld niet nodig hebben, als ze goedkoper een andere financiering vinden, ... kortom als het hen goed uitkomt.
Voor de koper van een perpetual is er geen mogelijkheid om de terugbetaling te eisen, enkel via de secundaire mark kan je de perpetuals ten gelde maken (maar dan soms met serieuze minderwaarden).
Beste Ronnyke, 't is maar dat de kandidaat-kopers goed geïnformeerd zijn over de voor- en nadelen voordat ze een perpetual aankopen!