Obligaties in Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Obligaties in Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)
Misschien ook de moeite om een plaats in de portefeuille te geven zijn obligaties in NZD.
Ik kwam dit artikel op Oblis tegen.
https://www.oblis.be/nl/news/2019/12/04 ... lar-549657
Ik kwam dit artikel op Oblis tegen.
https://www.oblis.be/nl/news/2019/12/04 ... lar-549657
Re: Obligaties in Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)
Misschien iemand een idee waar ik deze kan aankopen naast Oblis ?
Ander vraagje, waarom is er zo weinig interesse hierin ?
Lijkt me toch een aardig alternatief voor de spaarrekening en met nog redelijk wat kans op een herstel van de NZD.
Ander vraagje, waarom is er zo weinig interesse hierin ?
Lijkt me toch een aardig alternatief voor de spaarrekening en met nog redelijk wat kans op een herstel van de NZD.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Obligaties in Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)
Het kan vriezen of het kan dooien. Je kan er een mooie?? intrest van 2,30% (-30% RV en misschien een bronheffing) op 99% (boven of onder pari?? / 2,333% op een AK-prijs van 99,196 onder pari!!) op krijgen of je kan er veel geld aan verliezen. Hou zeker de kostenstructuur heel strikt in de gaten en vergeet niet dat de kostenregels bij verkoop wel eens gewijzigd zouden kunnen zijn.
Er staat ook geen naam van de auteur bij dat artikel en ik vind dat de zaken een beetje te positief worden voorgesteld. Die stevige fundamentals zijn m.i. zo stevig toch niet.
Allereerst die 5.000.000 inwoners, dat is een verdubbeling van de bevolking op 30 jaar. Die is er niet gekomen door de vruchtbaarheid van de kiwi-vrouwen maar door, wat had je gedacht, import van de soort die je liever niet importeert.
NZ had ooit, nog niet zolang geleden eigenlijk, een zeer sterke economie steunend op landbouw en toerisme, en een zeer klein overheidsbeslag. Het één versterkt het ander. De situatie is nu omgekeerd met kafkaiaanse en absurde wetgeving tot gevolg, bv. het uitbaten van de 'natuurlijke' rijkdommen van NZ mag enkel door Maori's gebeuren, Pakeha's betalen disproportioneel voor rechten en vergunningen. Dat er geen volbloed Maori's meer zijn sinds 1870 (kan me vergissen van jaartal) en dat de meeste 'Maori's' minstens 50% Pakeha zijn, is blijkbaar van geen tel. Zoals steeds, wanneer een overheid zich meent te moeten moeien in dienst van het algemeen goed, zit men nu met slecht gerunde attracties door mensen die er niks van kennen en een zeer duur prijskaartje voor de bezoeker.
Die lage werkloosheidsgraad is, net zoals hier, met het nodige korreltje zout te nemen omdat bepaalde groepen, meer dan hier, buiten die cijfers vallen.
Waar NZ een economisch exploiteerbare olievoorraad zou hebben is mij een raadsel, of men zou de territoriale wateren en het stukje Antarctica moeten bedoelen. Waar de exploitatie ook niet vanzelfsprekend is. Wie een beetje op de hoogte is van het verhaal van de Noordzee-olie, weet welke huzarenstukken en technische hoogstanden daar uit de kast gehaald zijn om te kunnen ontginnen. De Roaring Forties lijken mij nog een graadje moeilijker.
Met die bloeiende wijnteelt heeft men zichzelf in de vingers gesneden door een bloeiende appelteelt te vervangen door een overaanbod aan wijn, ook weer gestuurd door de grote lichten in Wellington.
Ik weet niet of het gaat gebeuren, maar als het gebeurt zal NZ niet het eerste land zijn dat economisch ten onder gaat door de 'teruggave van alles' onder marxistisch gekrijs. Talloze voorbeelden, Zuid-Africa en Zimbabwe zijn er daar 2 van. 1 blik op hun huidige premier zou toch al op zijn minste een lampje moeten doen branden.
Tot zover mijn dagelijkse tirade. Wie denkt een extra procentje te kunnen plukken, ga ervoor, ik heb geen glazen bol, alleen een afwijkende mening.
Er staat ook geen naam van de auteur bij dat artikel en ik vind dat de zaken een beetje te positief worden voorgesteld. Die stevige fundamentals zijn m.i. zo stevig toch niet.
Allereerst die 5.000.000 inwoners, dat is een verdubbeling van de bevolking op 30 jaar. Die is er niet gekomen door de vruchtbaarheid van de kiwi-vrouwen maar door, wat had je gedacht, import van de soort die je liever niet importeert.
NZ had ooit, nog niet zolang geleden eigenlijk, een zeer sterke economie steunend op landbouw en toerisme, en een zeer klein overheidsbeslag. Het één versterkt het ander. De situatie is nu omgekeerd met kafkaiaanse en absurde wetgeving tot gevolg, bv. het uitbaten van de 'natuurlijke' rijkdommen van NZ mag enkel door Maori's gebeuren, Pakeha's betalen disproportioneel voor rechten en vergunningen. Dat er geen volbloed Maori's meer zijn sinds 1870 (kan me vergissen van jaartal) en dat de meeste 'Maori's' minstens 50% Pakeha zijn, is blijkbaar van geen tel. Zoals steeds, wanneer een overheid zich meent te moeten moeien in dienst van het algemeen goed, zit men nu met slecht gerunde attracties door mensen die er niks van kennen en een zeer duur prijskaartje voor de bezoeker.
Die lage werkloosheidsgraad is, net zoals hier, met het nodige korreltje zout te nemen omdat bepaalde groepen, meer dan hier, buiten die cijfers vallen.
Waar NZ een economisch exploiteerbare olievoorraad zou hebben is mij een raadsel, of men zou de territoriale wateren en het stukje Antarctica moeten bedoelen. Waar de exploitatie ook niet vanzelfsprekend is. Wie een beetje op de hoogte is van het verhaal van de Noordzee-olie, weet welke huzarenstukken en technische hoogstanden daar uit de kast gehaald zijn om te kunnen ontginnen. De Roaring Forties lijken mij nog een graadje moeilijker.
Met die bloeiende wijnteelt heeft men zichzelf in de vingers gesneden door een bloeiende appelteelt te vervangen door een overaanbod aan wijn, ook weer gestuurd door de grote lichten in Wellington.
Ik weet niet of het gaat gebeuren, maar als het gebeurt zal NZ niet het eerste land zijn dat economisch ten onder gaat door de 'teruggave van alles' onder marxistisch gekrijs. Talloze voorbeelden, Zuid-Africa en Zimbabwe zijn er daar 2 van. 1 blik op hun huidige premier zou toch al op zijn minste een lampje moeten doen branden.
Tot zover mijn dagelijkse tirade. Wie denkt een extra procentje te kunnen plukken, ga ervoor, ik heb geen glazen bol, alleen een afwijkende mening.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Re: Obligaties in Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)
Je moet goed zot zijn om in een valuta te beleggen van een eiland met slechts 5 miljoen inwoners.
Re: Obligaties in Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)
Dan ben ik in het verleden goed zot geweest. En het heeft me toen geen windeieren gelegd. Maar zotten hebben meestal ook heel veel geluk. Ik toch zeker, toen met die belegging. Ik zou het nu niet meer durven gezien de stand van zaken ginder. Minder zot misschien, ondertussen?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
anonymous9
Re: Obligaties in Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)
Juist ja
Waar is de tijd dat de Belgische staat zelf geen euro-obligaties kon uitgeven, en er dan maar aanbood in Luxemburgse Frank? Dat land had toen geen half miljoen inwoners. Die obligaties bleken goudmijnen, beter dan aandelen. Maar ze zijn wel geen eiland, dat niet.
Re: Obligaties in Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)
1- Op een spaarrekening heb je kapitaalsgarantie.
2- Met bedrijfsobligaties in buitenlandse munten heb je:
- het bedrijfsrisico
- het valutarisico - je kan inderdaad speculeren op een betere wisselkoers bij het einde van de obligatie... het kan ook de andere kant gaan.
Niet echt vergelijkbaar.
Wat zou de rol zijn van deze obligaties in je portefeuille?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
anonymous9
Re: Obligaties in Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)
- eventueel ook nog het renterisico. Als de obligatierentes in NZD stijgen, heb je bij verkoop voor vervaldag een obligatie die minder waard wordt. In de koers van de obligatie zit namelijk dan ook die hogere rente verrekend. Omgekeerd kan ook, bij dalende obligatierentes, een hogere koers.
- En dan is er ook nog het liquiditeitsrisico. Als je de obligatie voor vervaldag wil verkopen, hoe moeilijk is het dan om een koper te vinden. De markt van bedrijfsobligaties is in het algemeen minder liquide dan die van de overheidsobligaties. Dat kan betekenen dat je de obligatie aan een te lage koers moet verkopen.
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 7 december 2019, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Obligaties in Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)
Heb er ook nog gehad. Mooie coupon, dat wel. Maar uiteindelijk toch mijn broek aan gescheurd. Ze wachtten tot de buitenlanders genoeg obligaties hadden en devalueerden toen.
(De euro kan natuurlijk ook devalueren, zelfs tamelijk snel verdwijnen. Hongaarse enz zijn ook geschikt als diversificatie, USD denk ik niet).
@Greendean
Bedankt voor je bericht hoor. Wist niet dat het zo erg was. De hele wereld lijkt wel aangetast door het weg-met-ons denken.
(Vandaag een avontuurlijk artikel in De Tijd over de achteruitgang van ons onderwijs. Ken de weg van Opwijk naar Ternat goed. Ontroerend, die moeite om de hete patat uit de weg te gaan. Die jeremiaden zijn feitelijk het lezen niet waard).
(De euro kan natuurlijk ook devalueren, zelfs tamelijk snel verdwijnen. Hongaarse enz zijn ook geschikt als diversificatie, USD denk ik niet).
@Greendean
Bedankt voor je bericht hoor. Wist niet dat het zo erg was. De hele wereld lijkt wel aangetast door het weg-met-ons denken.
(Vandaag een avontuurlijk artikel in De Tijd over de achteruitgang van ons onderwijs. Ken de weg van Opwijk naar Ternat goed. Ontroerend, die moeite om de hete patat uit de weg te gaan. Die jeremiaden zijn feitelijk het lezen niet waard).
Re: Obligaties in Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)
De rol zou zijn om wat geld toch redelijk veilig te willen parkeren voor enkele jaren, vandaar deze vraag.
Maar door de reactie van GreenDean ben ik(en anderen wellicht ook) toch een stuk beter op de hoogte gebracht van deze zaken en eventuele risico's
Boodschap is begrepen, handjes afhouden.
Alvast bedankt voor de waardevolle informatie.
Maar door de reactie van GreenDean ben ik(en anderen wellicht ook) toch een stuk beter op de hoogte gebracht van deze zaken en eventuele risico's
Boodschap is begrepen, handjes afhouden.
Alvast bedankt voor de waardevolle informatie.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 13 nov 2008
- Contacteer:
Re: Obligaties in Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)
Dat wil niets zeggen hé. Hoeveel geld zat er niet in Fortis, L&H, Arco, bitcoin, Turkse Lire, ...Sebastiaan1985 schreef: ↑7 december 2019, 23:51Staat toch zo goed als in de top 10 van de dagelijkse valuta handel... Veel zotten precies dan![]()

