Obligaties kopen die bijna op vervaldag komen ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Obligaties kopen die bijna op vervaldag komen ?
In een recent nummer van Test-Aankoop Invest zag ik zaterdag in de bib een overzicht staan van Belgische obligaties die dit jaar allemaal op hun vervaldag komen.
Daarjuist was ik bij MeDirect eens naar de obligaties aan het kijken die ze aanbieden. Wat me opviel, is dat een aantal van diegene die gaan vervallen, nu nog koopbaar zijn en je nog een deftig rendement geven tot de vervaldag (> 2%).
Is dit iets wat te overwegen is ? Of zit er een addertje onder het gras ?
Daarjuist was ik bij MeDirect eens naar de obligaties aan het kijken die ze aanbieden. Wat me opviel, is dat een aantal van diegene die gaan vervallen, nu nog koopbaar zijn en je nog een deftig rendement geven tot de vervaldag (> 2%).
Is dit iets wat te overwegen is ? Of zit er een addertje onder het gras ?
Re: Obligaties kopen die bijna op vervaldag komen ?
Is dit met of zonder verlopen intresten?
Is dit met of zonder belastingen?
En wat zijn de kosten die je zal betalen?
Is dit met of zonder belastingen?
En wat zijn de kosten die je zal betalen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De transactiekosten zijn blijkbaar laag : 0,20% met een minimum van 25 euro.
Er staat "Rendement tot vervaldatum" maar ik kan nergens vinden of hier verlopen intresten mee in verrekend zijn. Daarvoor ken ik er te weinig van.
Welke belastingen zou je moeten betalen ? Ik kan me niet herinneren dat ik in het verleden belastingen heb moeten betalen op obligaties en gestructureerde producten, maar dat waren er wel telkens van bij de start tot de vervaldag.
Er staat "Rendement tot vervaldatum" maar ik kan nergens vinden of hier verlopen intresten mee in verrekend zijn. Daarvoor ken ik er te weinig van.
Welke belastingen zou je moeten betalen ? Ik kan me niet herinneren dat ik in het verleden belastingen heb moeten betalen op obligaties en gestructureerde producten, maar dat waren er wel telkens van bij de start tot de vervaldag.
In rendement tot vervaldatum is de verlopen rente en koers verrekend, let wel dit is een rendement op jaarbasis. Stel dat het rendement tot vervaldatum 2% is, de obligatie over 6 maand verloopt en je koopt aan 100% (at pari), laat ons zeggen dat je voor €10.000 koopt, je betaalt €25 aan MeDirect, krijgt over 6 maand je €10.000 terug plus €100 rente waarvan 30% RV afgaat, blijft over €70, je hebt dus uiteindelijk €45 winst.
In dat geval is het maar pover...
Als ik er aan denk zal ik ze een van de dagen eens bellen om te informeren hoe het juist zit.
Als ik er aan denk zal ik ze een van de dagen eens bellen om te informeren hoe het juist zit.
Annetje, hier kan u meer info lezen over obligaties en verlopen intrest:
https://www.mijnkapitaal.be/cursus/lere ... n-intrest/
https://www.mijnkapitaal.be/cursus/lere ... n-intrest/