Obligaties UCB 150 miljoen €, uitgifte 101.875% coupon 5.75%
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Obligaties UCB 150 miljoen €, uitgifte 101.875% coupon 5.75%
Dan zou ik deze berekening toch graag eens van naderbij willen bekijken want ik geraak er eerlijk gezegd niet wijs uit: de best renderende spaarrekening die ik hier in het lijstje van deze site vind, brengt momenteel 3,15% op. Het nettorendement van de obligatie is 4,46%. Als ik dat verschil in rendement loslaat op een investering van 25000 euro kom ik na 5 jaar aan 1625 euro extra, zonder rekening te houden met samengestelde intrest. Dat is -in het voordeel van de obligatie- maw meer dan het dubbele van jouw berekening !Nicos schreef: Heb voor mezelf gisteren even de berekening gemaakt : stel dat ik 25 000 Eur zou beleggen in dit produkt dan maak ik na 5 jaar een winst van 800 Eur tov het laten staan op een spaarrekening met hoge getrouwheidspremie (1,5%)
Enjoy the party, but dance near the door
Ik zou deze aankopen bij Fortis.
Ik kan alleen de echte kosten niet vinden. Hierboven spreekt men nog van 0,125% waar op wat moet men die berekenen?
Ik wil 2 coupons kopen morgen, maar wil dus nu even de exacte opbrengst/kosten berekenen.
Mvg,
Hans
Ik kan alleen de echte kosten niet vinden. Hierboven spreekt men nog van 0,125% waar op wat moet men die berekenen?
Ik wil 2 coupons kopen morgen, maar wil dus nu even de exacte opbrengst/kosten berekenen.
Mvg,
Hans
Mijn berekening was alsvolgt :
Verlies getrouwheidspremie : 25000*1,5% = 375 Eur
Extra instapkosten voor 25000 Eur 468,75 Eur
Kosten KBC : 0,2%+btw per jaar (volg kbc) 302,5 Eur in totaal
Totale kosten 1 146,25 Eur
Jaarlijkse opbrengst : 25 000*0,0446 : 1 115 Eur (wordt jaarlijks uitgekeerd)
Totale opbrenst : (5*1115)-1146,25 = 4 428,75 Eur
Laat geld onbeheerd op spaarrekening aan 2,75% (jaarlijks kapitalisatie)
Totale opbrengst na 5 jaar : 3 631,83 Eur in de veronderstelling dat de rentevoet 5 jaar ongewijzigd blijft.
Verschil : 4 428,75-3 631,83 = 796,92 Eur (het enige wat er nog kan bijkomen is de extra rente op 1 115 Eur aan 2,75% per jaar en dit gedurende resp 4,3,2 en 1 jr is in totaal 315,17 Eur) wat het totale opbrengstverschil maakt van 1 112,09 Eur !!
Zie ik het verkeerd of lijkt me dit door de bijkomende kosten eerder een iets te magere extra opbrengst voor zo'n som ? De huidige rente zal m.i. geen 5 jaar meer op dit lage niveau blijven staan of zijn er (mogelijke) opbrengsten die ik over het hoofd zie mbt de obligatie ? Moet toegeven dat ik een defensieve belegger ben en dat dit product omschreven staat voor een dynamisch profiel. Graag jullie reactie.
Totale opbrengst na 5 jaar : 3 631,83 Eur in de veronderstelling dat de rentevoet 5 jaar ongewijzigd blijft.
Verschil : 4 428,75-3 631,83 = 796,92 Eur (het enige wat er nog kan bijkomen is de extra rente op 1 115 Eur aan 2,75% per jaar en dit gedurende resp 4,3,2 en 1 jr is in totaal 315,17 Eur) wat het totale opbrengstverschil maakt van 1 112,09 Eur !!
Zie ik het verkeerd of lijkt me dit door de bijkomende kosten eerder een iets te magere extra opbrengst voor zo'n som ? De huidige rente zal m.i. geen 5 jaar meer op dit lage niveau blijven staan of zijn er (mogelijke) opbrengsten die ik over het hoofd zie mbt de obligatie ? Moet toegeven dat ik een defensieve belegger ben en dat dit product omschreven staat voor een dynamisch profiel. Graag jullie reactie.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Je berekening bevat een dubbeltelling: je hebt het over de "extra instapkosten" van 468,75. Aan het bedrag te zien bedoel je de 101,875% uitgifteprijs (tov een uitgifteprijs van 100% dus). Maar deze uitgifteprijs zit ook verrekend in je totale nettorendement van 4,46, je telt hem maw twee keer, dat maakt al onmiddellijk een verschil van 468,75 euro. Tel dat bedrag op bij de 1112,09 euro opbrengstverschil die je zelf al vernoemd had, en je komt ook uit in de buurt van de 1600 €. Dat is dus het dubbele van de 800 die je eerst vernoemde.Nicos schreef: Mijn berekening was alsvolgt :
Ik vind het een aanzienlijk verschil, maar spaarrekening en obligatie zijn ook totaal verschillende produkten, aan ieder de keuze.
Enjoy the party, but dance near the door
Je hebt gelijk disterminator, daar had ik geen rekening mee gehouden. Nog een vraagje : als je de obligatie gewoon 5 jaar bijhoudt, loop je dan eigenlijk enig risico ? Ik vond het raar dat men dit product plaatst onder "dynamisch beleggersprofiel' terwijl je toch een mooie opbrengst krijgt. Of mis ik iets ? Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van een obligatie en vooral het je kapitaalbescherming (als de emittent niet in faling gaat natuurlijk). Dank voor jullie reacties.
@Nicos
UCB wordt niet gevolgd door ratingsmaatschappijen. Het bedrijf heeft dus geen rating. Dit is een keuze van UCB zelf. Een rating is enkel belangrijk als een bedrijf geld wil ophalen op de kapitaalmarkt. In het verleden heeft UCB daar weinig beroep op gedaan, ze betaling dus ook geen S&P, Moody's of andere om een rating te krijgen. Nu doen ze het wel met het gevolg dat ze een hoge premie betalen. Ze geven dus meer interest dan bv. Rabobank zou geven mocht deze gelijkaardige obligaties uitgeven. Ik heb geen flauw idee welke rating UCB zou hebben mochten ze zich laten 'raten'. Ratings zijn in mijn ogen wel overrated, zeker als je investering over meer dan 5 jaar wil doen. Zonder rating weet je echter nog minder.
Een termijnrekening, kasbon of een spaarboekje is veel veiliger.
Hiermee wil ik niet zeggen dat UCB een slechte of onveilige belegging is. Ik wil gewoon erop duiden dat een hoger rendement steeds een hoger risico inhoudt.
UCB wordt niet gevolgd door ratingsmaatschappijen. Het bedrijf heeft dus geen rating. Dit is een keuze van UCB zelf. Een rating is enkel belangrijk als een bedrijf geld wil ophalen op de kapitaalmarkt. In het verleden heeft UCB daar weinig beroep op gedaan, ze betaling dus ook geen S&P, Moody's of andere om een rating te krijgen. Nu doen ze het wel met het gevolg dat ze een hoge premie betalen. Ze geven dus meer interest dan bv. Rabobank zou geven mocht deze gelijkaardige obligaties uitgeven. Ik heb geen flauw idee welke rating UCB zou hebben mochten ze zich laten 'raten'. Ratings zijn in mijn ogen wel overrated, zeker als je investering over meer dan 5 jaar wil doen. Zonder rating weet je echter nog minder.
Een termijnrekening, kasbon of een spaarboekje is veel veiliger.
Hiermee wil ik niet zeggen dat UCB een slechte of onveilige belegging is. Ik wil gewoon erop duiden dat een hoger rendement steeds een hoger risico inhoudt.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Of met andere woorden
Bij een termijnrekening heb je de "beschermingsfonds" (met de bekende voorwaarden)
Bij een obligatie hangt het af van de solvabiliteiit/sterkte van de debiteur.
Dus volgens MIFID heb je bij de obligatie een "solvabiltieitsrisico" die in principe niet aanwezig is bij een termijnrekening.
Bij een termijnrekening heb je de "beschermingsfonds" (met de bekende voorwaarden)
Bij een obligatie hangt het af van de solvabiliteiit/sterkte van de debiteur.
Dus volgens MIFID heb je bij de obligatie een "solvabiltieitsrisico" die in principe niet aanwezig is bij een termijnrekening.
hansv schreef: Ik zou deze aankopen bij Fortis.
Mvg,
Hans
Volgens mijn berekening komt het netto bij fortis op 4.3875%
ik vind dit toch niet slecht in de huidige situatie, ik teken ook in
Indien de rente stijgt (wat het meest waarschijnlijk is) zou het eerder een verlies kunnen zijn.disterminator schreef: Je blokkeert je geld niet voor 5 jaar in dit produkt, je belegt in een obligatie met een looptijd van 5 jaar. Dat is helemaal niet hetzelfde: een obligatie kan je elke dag verkopen (eventueel met winst, onder andere afhankelijk van wat de rentemarkt ondertussen gedaan heeft)

Al is natuurlijk de resterende looptijd ook van belang.
De koers is meestal functie van de rente op dat ogenblik voor een gelijkaardig product met een termijn gelijk aan de resterende looptijd zodat het netto rendement net iets beter wordt voor de koper

wou me zonet inschrijven maar is al afgesloten na 27 minuten
weer eens te laat!
weer eens te laat!
Die obligatie staat toch genoteerd in euro? Of USD?
Want krijg zojuist bevestiging dat eens de technische problemen over zijn, ik ingeschreven zal worden aan x-aantal coupons in USD...
Want krijg zojuist bevestiging dat eens de technische problemen over zijn, ik ingeschreven zal worden aan x-aantal coupons in USD...
Ik heb ze.
Blijkbaar is er een extra tranche vrijgekomen, daar heb ik op ingetekend.
Blijkbaar is er een extra tranche vrijgekomen, daar heb ik op ingetekend.
Beetje raar dat ik geen info vind, noch op de site van de Tijd, noch beursduivel.
Meestal staat daar toch een berichtje in de aard van : obligatie in recordtijd uitverkocht
Meestal staat daar toch een berichtje in de aard van : obligatie in recordtijd uitverkocht
Inderdaad raar, bij mij staat bij Bolero de status nog steeds op openstaand.
Ik heb net gebeld met Argenta om in te schrijven. Ik moet morgen langs het kantoor om mijn handtekening te zetten. Als het niet lukt bellen ze me terug.
Ze hadden nog geen bericht gekregen dat het uitverkocht zou zijn, via PC Banking lukt het in ieder geval (nog) niet.
Ze hadden nog geen bericht gekregen dat het uitverkocht zou zijn, via PC Banking lukt het in ieder geval (nog) niet.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]