Obligatiezoekmachine
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Obligatiezoekmachine
Waar zoeken (en kopen) jullie naar obligaties? Ik lijk tot nu toe geen goede zoekfunctie te vinden waar ik kan filteren op obligaties met een bepaalde resterende looptijd, coupure, yield, valuta, risico..
Re: Obligatiezoekmachine
Franfurt en Berlijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Even mijn eigen vraag helpen beantwoorden. In toevoeging op de suggesties hierboven, vond ik ook de volgende opties behoorlijk handig:
- de "Bond Screener" in het TWS-programma van Interactive Brokers (waar klanten van Lynx en Mexem allicht ook toegang tot hebben). Heeft uitgebreide filter- en sorteringsopties zodat je snel de obligaties met het hoogste rendement die aan bepaalde criteria voldoen, kan vinden. Wel enkel gratis koersen voor Amerikaanse obligaties, en ook ratings zijn niet gratis zichtbaar.
- Bolero publiceert in bij hun "ideeën" ook dagelijks een overzichtje met enkele interessante obligaties in verschillende valuta. Geen idee waarop die lijst precies gebaseerd is, maar kan handig zijn ter inspiratie.
Nu rentes opnieuw stijgen, lijken obligaties mij in sommige scenario's opnieuw interessante beleggingen te worden.
- de "Bond Screener" in het TWS-programma van Interactive Brokers (waar klanten van Lynx en Mexem allicht ook toegang tot hebben). Heeft uitgebreide filter- en sorteringsopties zodat je snel de obligaties met het hoogste rendement die aan bepaalde criteria voldoen, kan vinden. Wel enkel gratis koersen voor Amerikaanse obligaties, en ook ratings zijn niet gratis zichtbaar.
- Bolero publiceert in bij hun "ideeën" ook dagelijks een overzichtje met enkele interessante obligaties in verschillende valuta. Geen idee waarop die lijst precies gebaseerd is, maar kan handig zijn ter inspiratie.
Nu rentes opnieuw stijgen, lijken obligaties mij in sommige scenario's opnieuw interessante beleggingen te worden.
Met de zoekrobot vind ik een hoop obligatiez bij bv Belfius die niet worden aangeboden?
Zou handig zijn zo een overzicht zoals de spaarrekeningen.
Mvg
Zou handig zijn zo een overzicht zoals de spaarrekeningen.
Mvg
Dat is mogelijk. Bolero heeft een behoorlijk volledig aanbod, al moeten de meeste obligaties alsnog handmatig toegevoegd worden, wat na een simpele e-mail snel geregeld is. Ik weet niet of dat bij Belfius kan.
Obligaties zijn geen spaarrekeningen. Er zijn (steeds veranderende) koersen, een vrijwel oneindig aanbod, liquiditeitsproblemen (het onvermogen een obligatie te kopen doordat er weinig/geen verkopers zijn)...
Een voorbeeld van vandaag is bijvoorbeeld deze, mocht het iemand interesseren. De kolom "yield" geeft een schatting van het geannualiseerd brutorendement weer.
https://www.bolero.be/uploads/media/626 ... lectie.pdf
Zijn dat geen obligaties van de secundaire markt?pmu schreef: ↑24 augustus 2022, 21:16Een voorbeeld van vandaag is bijvoorbeeld deze, mocht het iemand interesseren. De kolom "yield" geeft een schatting van het geannualiseerd brutorendement weer.
Klopt, heb ik iets anders beweerd? Dat maakt na aankoop overigens geen verschil.DeJos schreef: ↑24 augustus 2022, 22:05Zijn dat geen obligaties van de secundaire markt?pmu schreef: ↑24 augustus 2022, 21:16
Een voorbeeld van vandaag is bijvoorbeeld deze, mocht het iemand interesseren. De kolom "yield" geeft een schatting van het geannualiseerd brutorendement weer.
Heb je ook een overzicht van nieuwe oblogaties?
Nee, en dat zit wat moeilijker omdat die er niet zo vaak zijn, en veelal ook slechts bij een beperkt aantal financiële instellingen.
Obligaties op secundaire markten zijn dezer dagen overigens vaak fiscaal interessanter als ze onder pari noteren, aangezien de meerwaarde niet belast wordt (= uitgifteprijs - aankoopprijs, tenzij bij nulcouponobligatie).
Is er ergens een handig overzicht hoeveel banken aanrekenen voor om een obligatie te kopen?
Voor primaire uitgiften hangen te kosten af van de specifieke uitgifte. Voor aankopen op secundaire markten komen de kosten vaak (maar niet altijd) overeen met die van aandelentransacties (bij Bolero bijvoorbeeld €15 voor transacties tot €2500 of €30 tot €10,000 op Frankfurt).
Soms wordt het ook in % uitgerekend. Ik dacht dat het bij DB 0,50% was.
Klopt! Voor kleinere bedragen (bijvoorbeeld €1000) vind ik dat een mooie oplossing.
Hou overigens ook rekening met eventuele wisselkoersmarges bij aankopen/verkopen in andere valuta (daar gaat tevens een bijkomend risico mee gepaard). Dit kan stevig oplopen. Bijvoorbeeld 0,50% bij Bolero, 1% bij Deutsche Bank...