Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
platin schreef: ↑9 februari 2022, 14:11Het enige van toepassing is de all in prijs.Er zijn maar 2 variabelen: de BTW en de kwh-prijs. De rest is fix.
13 cent is mooi maar blijkbaar weet Je niet hoelang het gaat toegepast worden. Kloppt. Het is een variabel tarief. Herzienbaar na 3 maanden.
Moet ik dat serieus nemen, ging je niet uit België vertrekken of heb ik het mis voor.Je moet niks. We hebben ondertussen al een keuze gemaakt. Portugal!
Bla bla bla..... Platin, zijt ge daar niet wat oud voor geworden?![]()
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Als je een variabel tarief kiest, is het dan niet zo dat elke maand de prijs wijzigt? De tariefkaart die op hun site staat is toch geldig voor die maand voor alle variabele contracten. Of ben ik mis?
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Tariefkaart is de prijs voor die maand. Die prijs wordt 3-maandelijks opnieuw berekend.
Ik betaal nu volgens de tariefkaart van december 2021 omdat ik toen het contract heb aangegaan voor start op 01.02.2022.
Ik betaal nu volgens de tariefkaart van december 2021 omdat ik toen het contract heb aangegaan voor start op 01.02.2022.
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
En hoe lang blijft jou tariefkaart van december dan gelden? Tot en met Maart? Of 3 maanden en dus tot en met Mei?
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Ik denk ( tegenwoordig moet je voorzichtig zijn met je beweringen) tot einde april. ( feb-mrt-apr).
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Als Pukkie zijn afrekening ontvangt met zijn variabel tarief zal hij teleurgesteld zijn.
Heeft nog altijd niet door dat een vast tarief een beter contract is.
Dat een all in prijs zoals ecopower toepast het eenvoudigst is.
Bel maar eens naar een energieleverancier en vraag de kw/h prijs all in.
Het antwoord blijven ze schuldig maar bij de kw/h prijs komt dit bij en komt dat bij sorry was mijn vraag niet.
Hoe ingewikkelder hoe ondoorzichtiger iets wordt.
En hoe minder de mensen vragen stellen raken er toch niet aan uit.
Heeft nog altijd niet door dat een vast tarief een beter contract is.
Dat een all in prijs zoals ecopower toepast het eenvoudigst is.
Bel maar eens naar een energieleverancier en vraag de kw/h prijs all in.
Het antwoord blijven ze schuldig maar bij de kw/h prijs komt dit bij en komt dat bij sorry was mijn vraag niet.
Hoe ingewikkelder hoe ondoorzichtiger iets wordt.
En hoe minder de mensen vragen stellen raken er toch niet aan uit.
Estate Guru believer.
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
In april worden hier de jaarlijkse meterstanden opgenomen. Dan krijg ik dus een afrekening voor de maanden februari, maart en een stukje april. Mijn huidig voorschotbedrag ligt 150% hoger dan vorig jaar. Als ik in april nog moet bijbetalen, geef ik mijn notaris de opdracht heel het spel per opbod te verkopen.
Volgens Platin heb ik de ballen niet. Guess again, lad.
Volgens Platin heb ik de ballen niet. Guess again, lad.
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Gaat hier niet over ballen, maar een tijd terug vertelde u dat u ging vertrekken uit België.
Estate Guru believer.
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Het wordt nu heel concreet. Of ben ik al te laat? 
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Kan iemand mij de werking van een variabel tarief eens uitleggen?
Ik heb deze maand een nieuw contract afgesloten met een nieuwe leverancier, ingang 01/04.
Betaal ik dan vanaf 01/04 de tarieven die ik nu bevestigd heb gekregen of de tarieven die ik op 01/04 download op hun website? Stel dat de tarieven enorm gaan zakken, betaal ik vanaf 01/04 te veel dan?
Variabel is toch variabel? Maandelijks aanpasbaar?
Ik snap het niet zo goed vrees ik...
Ik heb deze maand een nieuw contract afgesloten met een nieuwe leverancier, ingang 01/04.
Betaal ik dan vanaf 01/04 de tarieven die ik nu bevestigd heb gekregen of de tarieven die ik op 01/04 download op hun website? Stel dat de tarieven enorm gaan zakken, betaal ik vanaf 01/04 te veel dan?
Variabel is toch variabel? Maandelijks aanpasbaar?
Ik snap het niet zo goed vrees ik...
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Vanaf 1 april betaal je 3 maanden de prijs van het contract dat je deze maand afsloot. De volgende wijziging ( - of +) gaat in vanaf 1 juli omdat de variabele contracten van Octa+ 3-maandelijks herzienbaar zijn.
Dit is zoals ik het lees in mijn contract. Verbeter mij indien ik het fout lees.
Dit is zoals ik het lees in mijn contract. Verbeter mij indien ik het fout lees.
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Ik heb me klant gemaakt bij DATS24 maar zie nergens iets staan van de geldigheid van die tarieven....
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Dit lees ik bij Dats:
"Voor prijsverhogingen en/of wijzigingen van
de voorwaarden in uw nadeel bij contracten
van onbepaalde duur, gelden de volgende
regels:
Deze prijsverhogingen en/of wijzigingen
kunnen wij doorvoeren door u minstens 2
maanden op voorhand hiervan te
informeren per post of per e-mail."
Dan is hun prijs 2 maanden geldig, lijkt me.
"Voor prijsverhogingen en/of wijzigingen van
de voorwaarden in uw nadeel bij contracten
van onbepaalde duur, gelden de volgende
regels:
Deze prijsverhogingen en/of wijzigingen
kunnen wij doorvoeren door u minstens 2
maanden op voorhand hiervan te
informeren per post of per e-mail."
Dan is hun prijs 2 maanden geldig, lijkt me.
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Je moet kijken naar de tarieffiche.MeOnline schreef: ↑10 februari 2022, 16:28 Kan iemand mij de werking van een variabel tarief eens uitleggen?
Ik heb deze maand een nieuw contract afgesloten met een nieuwe leverancier, ingang 01/04.
Betaal ik dan vanaf 01/04 de tarieven die ik nu bevestigd heb gekregen of de tarieven die ik op 01/04 download op hun website? Stel dat de tarieven enorm gaan zakken, betaal ik vanaf 01/04 te veel dan?
Variabel is toch variabel? Maandelijks aanpasbaar?
Ik snap het niet zo goed vrees ik...
De prijzen in €c/kWh veranderen altijd aan bij een variabel tarief,
het is enkel de tariefformule die vast is bij een variabel contract.
Bv bij Dats:
Maw:ENERGIEPRIJS1
Enkelvoudige meter 24,99 c€/kWh
1 Dit is een indicatieve prijs gebaseerd op de meest recent gekende waarden van de Belgische spotprijzen, nl. de spotprijzen van de vorige kalendermaand. Deze prijsinschatting is geldig voor een standaard huishoudelijk verbruiksprofiel. Bekijk “Tariefformule” voor meer details.
...
Tariefformule
De energieprijs is variabel, d.w.z. dat je tarief de groothandelsprijzen van de spotmarkt volgt. De prijs die je betaalt of ontvangt voor je groene stroom (bij afname of teruglevering) volgt deze formule (in c€/kWh):
TARIEFFORMULE AFNAME
Enkelvoudige meter: (BE_spotRLP x 0,1027 + 0,494) + 21% btw
...
BE_spot is de Belgische elektriciteitsbeurs waar dagelijks de uurlijkse spotprijzen worden vastgelegd voor de volgende dag. De spotprijzen van de lopende maand zijn dus pas volledig bekend aan het einde van de maand
- de prijs die je in april betaalt, is maar gekend op het einde van de maand april. De geafficheerde prijs is die van januari.
- de gehanteerde prijs varieert elke maand
- wat je vastlegt in je contract, is de tariefformule.
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Dus die tariefformule kan ook elke maand wijzigen? Wordt wel moeilijk om op te volgen wanneer de prijzen dan interessant zijn om over te stappen...