Oliereuzen.
TIP
Oliereuzen.
Net pakketten Total; Shell & BP ingekocht aan spotprijzen. Nu met die samenloop van openstaande kranen (Arabieren versus Rusland) & dat virus lijken me die vallende messen een investering die zich op termijn van mss enkele jaren wel eens dubbel en dik zou kunnen laten terugbetalen.
Zelfs de Saoedi's krijgen met een crudeprijs onder de $36 hun begroting niet in orde dus lang zal het niet duren voor er weer productiebeperkingen tot stand komen .... en dat gedonder met corona zal ook wel niet eeuwig zijn zeker.
Reken daarbij schaliegasproducenten in de US die overkop gaan, mooie (tijdelijk niet wss) dividenden etc ...
Volgen, jullie, meer ervaren beleggers mijn redenering?
Zelfs de Saoedi's krijgen met een crudeprijs onder de $36 hun begroting niet in orde dus lang zal het niet duren voor er weer productiebeperkingen tot stand komen .... en dat gedonder met corona zal ook wel niet eeuwig zijn zeker.
Reken daarbij schaliegasproducenten in de US die overkop gaan, mooie (tijdelijk niet wss) dividenden etc ...
Volgen, jullie, meer ervaren beleggers mijn redenering?
BP - AB Inbev - Ontex - Celyad - Care Property Invest - Biocartis - Continental - Nokian - PostNL - X-Fab - Alibaba - GoodYear - Bpost - Prosus - B&S - ASML HOLDING - ASM INTERNATIONAL - TAIWAN SEMICONDUCTOR MANUFACTURING - VanEck Semiconductor ETF - etc
Re: Oliereuzen.
Het aandeel Total is vandaag in vrije val: -10%. Total doet ieder jaar een kapitaalsverhoging voor haar werknemers. Die kunnen dan aandelen van het bedrijf kopen aan 20% korting. De kapitaalsverhoging van dit jaar is al aangekondigd maar het zou me niet verbazen als ze toch niet zou doorgaan. Total heeft er geen voordeel bij aandelen uit te geven aan 40% van de prijs van enkele maanden geleden.
Voor de werknemers is het natuurlijk een buitenkans.
Voor de werknemers is het natuurlijk een buitenkans.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Contacteer:
Yup. Ik stap nu ook maandelijks in shell. Kwestie van gespreid te blijven beleggen.... ik heb wel een bodemkoers waaronder ik niet bijkoop. Die ligt op 7,5 euro. Dit om te vermijden dat ik bijpomp in een bedrijf dat dan op instorten staat
-
- Hero Member
- Contacteer:
Er zijn zelfs theorieën dat je geld zou krijgen om olie af te nemen
En geloof het of niet, als je het zo gaat bekijken is dat effectief mogelijk

En geloof het of niet, als je het zo gaat bekijken is dat effectief mogelijk
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Waarom zou Shell instorten? De huidige beurswaarde doet toch niets af aan de stabiliteit van dit bedrijf? Mij doet het momenteel allemaal een beetje denken aan 2008/2009. Toen werden mensen die nog 5 euro veil hadden voor het aandeel KBC ook gek verklaard en ging alles failliet gaan en ging alles nooit meer hetzelfde zijn. De olieprijs is behoorlijk makkelijk te manipuleren door de kraan dicht te draaien, en dit zal vroeg of laat wel gebeuren.Sebastiaan1985 schreef: ↑18 maart 2020, 14:24 Yup. Ik stap nu ook maandelijks in shell. Kwestie van gespreid te blijven beleggen.... ik heb wel een bodemkoers waaronder ik niet bijkoop. Die ligt op 7,5 euro. Dit om te vermijden dat ik bijpomp in een bedrijf dat dan op instorten staat
Of sla ik hier de bal compleet mis?
Geen idee of dit bij Shell bijna zo ver is, maar op het moment dat de kosten groter worden dan de olie-prijs stort de koers in. Is gebeurd bij frackingbedrijven in de VS.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Shell is iets beter gewapend dan bepaalde sectorgenoten in de VS, ook meer gediversifieerd maar momenteel doet het overal pijn in de sector. Dit niveau kan geen maanden aangehouden worden maar het lijkt mij duidelijk dat SA wenst dat er een aantal spelers effectief sneuvelen en dat ze hun macht wensen uit te breiden. Arabieren die niets anders hebben dan goedkope olie ...MoreOrLess schreef: ↑18 maart 2020, 20:13 Geen idee of dit bij Shell bijna zo ver is, maar op het moment dat de kosten groter worden dan de olie-prijs stort de koers in. Is gebeurd bij frackingbedrijven in de VS.
Voor het grote plaatje is het natuurlijk ook wel relevant dat er een Klimaatakkoord is en dat voor het behalen van de afgesproken doelstellingen een (zeer) drastische verlaging van het verbruik van fossiele brandstoffen nodig is.
Grote (institutionele) beleggers spelen hier al op in door hun blootstelling aan deze sector stelselmatig af te bouwen. Idem voor de grote banken.
Ik ben benieuwd in hoeverre de oliereuzen erin zullen slagen om zichzelf her-uit te vinden. Ze zijn hier al mondjesmaat mee begonnen, maar ze zullen in de toekomst veel grotere stappen moeten gaan zetten.
Grote (institutionele) beleggers spelen hier al op in door hun blootstelling aan deze sector stelselmatig af te bouwen. Idem voor de grote banken.
Ik ben benieuwd in hoeverre de oliereuzen erin zullen slagen om zichzelf her-uit te vinden. Ze zijn hier al mondjesmaat mee begonnen, maar ze zullen in de toekomst veel grotere stappen moeten gaan zetten.
Mijn Totals zijn met enorm verlies buitengevlogen vanmorgen. Verder op de dag nog 9% lager gezakt, dus heb er absoluut geen spijt van. Had het sneller moeten doen en al helemaal niet moeten bijkopen. Lesje geleerd. Aandelen die zo sterk afhangen van de prijs van een grondstof die naar hartelust gemanipuleerd kan worden, voor mij niet meer.
@DeZatteNonkel
Vreemde reactie. Mag ik vragen waarom fundamenteel? Of was het de emotie? Wat ik meestal van u lees is toch goed onderbouwd, vind ik.
Vreemde reactie. Mag ik vragen waarom fundamenteel? Of was het de emotie? Wat ik meestal van u lees is toch goed onderbouwd, vind ik.
Laatst gewijzigd door GreenDean op 18 maart 2020, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Die sla je volgens mij niet mis. Ik heb zo'n beetje dezelfde visie.DonPastello schreef: ↑18 maart 2020, 20:09 Waarom zou Shell instorten? De huidige beurswaarde doet toch niets af aan de stabiliteit van dit bedrijf? Mij doet het momenteel allemaal een beetje denken aan 2008/2009. Toen werden mensen die nog 5 euro veil hadden voor het aandeel KBC ook gek verklaard en ging alles failliet gaan en ging alles nooit meer hetzelfde zijn. De olieprijs is behoorlijk makkelijk te manipuleren door de kraan dicht te draaien, en dit zal vroeg of laat wel gebeuren.
Of sla ik hier de bal compleet mis?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Hetgeen vele uit het oog verliezen is dat oliemajors bij dergelijk prijzen zelf minder gaan oppompen. De ruwe olie die ze nu gaan verwerken in hun raffinaderijen zal voornamelijk van derden komen of ingekocht zijn aan dumping prijzen.
Zo houden ze hun eigen barrels in de grond om later te verkopen tegen hogere prijzen.
En Saudi-Arabië wil inderdaad marktaandeel veroveren maar hun adem is niet meer zo lang als voorheen. Hun overheidsbudget is nog niet volledig bekomen van de vorige keer dat er lage olieprijzen waren.
Mvg,
Geblin
Zo houden ze hun eigen barrels in de grond om later te verkopen tegen hogere prijzen.
En Saudi-Arabië wil inderdaad marktaandeel veroveren maar hun adem is niet meer zo lang als voorheen. Hun overheidsbudget is nog niet volledig bekomen van de vorige keer dat er lage olieprijzen waren.
Mvg,
Geblin
Wat Geblin zegt. En voeg eraan toe dat de downstream-poot goede winsten zal blijven opleveren, en daarom blijf ook ik in integrated oil & gas geïnvesteerd.
Zeggen dat emotie er niets mee te maken heeft zou liegen zijn. De koers dag na dag met 5-10% zien blijven kelderen werd op een bepaald punt wel zorgwekkend. Deels ook de aard van het bedrijf. Bij Ageas heb ik op enkele procenten na even veel verlies, maar daar maak ik me bijlage geen zorgen over.
De redenen om ze toch buiten te gooien, ondanks het aanzienlijke verlies:
- Ik beschouw het een beetje als een sunk cost. Dat verlies staat er nu, ik beslis niet gewoon op basis van het idee 'ik kan ze nog wel aan een hogere koers wegdoen'.
- De koers is zwaar onderhevig aan de olieprijs, die zoals eerder gezegd naar wil gemanipuleerd kan worden door enkele grote producenten.
- De vraag naar olie zal hoogstwaarschijnlijk een hele poos laag blijven. Ik zie de luchtvaart en personenvervoer niet meteen weer op gang komen, en ook vrachtvervoer zal verminderen door aanhoudend lagere vraag. Ook de downstream tak, ondanks een lagere grondstofkost, zal zijn volumes sterk zien zakken door problemen in andere sectoren en dus lagere vraag/prijs.
- Opportunity cost: het geld dat in Total was blijven zitten kan ik niet in een ander bedrijf beleggen dat misschien sneller en meer return zal opleveren. Concreet heb ik bv Honeywell en United Technologies gekocht, die staan resp. op 15% en 9% winst nu. Total is nog 9% verder weggezakt sinds mijn verkoop.
Ok, makes sense. Dank voor de toelichting.
Freedom is not free.
Freedom is not free.