Omnicom Group: reclame, marketing & pr
TIP
Re: Omnicom Group: reclame, marketing & pr
Tiger,
Met 'weinig schulden' bedoel ik dat de verhouding van de nettoschuld / vks laag is.
De solvabiliteitsratio (eigen vermogen tov balanstotaal) is idd zeer laag bij Omnicom, maar die ratio is nutteloos en het berekenen niet waard. Om te weten of een bedrijf te veel schulden heeft en te weinig cash flow genereert om de schulden op een redelijke termijn te kunnen afbetalen, en dus evt. genoodzaakt zou zijn om een kapitaalsverhoging te moeten doorvoeren of failliet te gaan, moet je dus kijken hoeveel nettoschuld ("net debt") (= rentedragende schulden minus kasmiddelen en korte-termijnbeleggingen) er is en hoe groot de vrije kasstromen zijn. Een ratio van 4 of minder kan je als laag beschouwen, van 5 tem 7 is ok, van 8 tem 10 is de gevarenzone, en 11 of meer is rood alarm.
In de bankconvenanten wordt vaak de ratio nettoschuld/EBITDA gebruikt, waarbij de uitkomst meestal niet meer dan ong. 3,50 à 3,75 mag bedragen. Ik gebruik liever vks ipv EBITDA.
Over Omnicom hoef je je totaal geen zorgen te maken, bedrijf is perfect gezond en heeft totaal geen moeite om zijn schulden af te betalen. De nettoschuld bedraagt €2,2 miljard en de vrije kasstromen liggen gemiddeld rond de €1,3 miljard, wat een nettoschuld/vks-ratio geeft van amper 1,7.
Met 'weinig schulden' bedoel ik dat de verhouding van de nettoschuld / vks laag is.
De solvabiliteitsratio (eigen vermogen tov balanstotaal) is idd zeer laag bij Omnicom, maar die ratio is nutteloos en het berekenen niet waard. Om te weten of een bedrijf te veel schulden heeft en te weinig cash flow genereert om de schulden op een redelijke termijn te kunnen afbetalen, en dus evt. genoodzaakt zou zijn om een kapitaalsverhoging te moeten doorvoeren of failliet te gaan, moet je dus kijken hoeveel nettoschuld ("net debt") (= rentedragende schulden minus kasmiddelen en korte-termijnbeleggingen) er is en hoe groot de vrije kasstromen zijn. Een ratio van 4 of minder kan je als laag beschouwen, van 5 tem 7 is ok, van 8 tem 10 is de gevarenzone, en 11 of meer is rood alarm.
In de bankconvenanten wordt vaak de ratio nettoschuld/EBITDA gebruikt, waarbij de uitkomst meestal niet meer dan ong. 3,50 à 3,75 mag bedragen. Ik gebruik liever vks ipv EBITDA.
Over Omnicom hoef je je totaal geen zorgen te maken, bedrijf is perfect gezond en heeft totaal geen moeite om zijn schulden af te betalen. De nettoschuld bedraagt €2,2 miljard en de vrije kasstromen liggen gemiddeld rond de €1,3 miljard, wat een nettoschuld/vks-ratio geeft van amper 1,7.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 25 augustus 2015, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Bedankt voor een alweer heel uitgebreide toelichting. Daar heeft een mens nu eens iets aan !
Gisteren resultaten over eerste 9 maanden:
Omzet: -1,3%, volledig te wijten aan negatieve wisselkoersverschillen
WPA (basis): +3,7%
FCF: van een negatieve $105 mio vorig jaar naar een positieve $295 mio dit jaar
Omzet: -1,3%, volledig te wijten aan negatieve wisselkoersverschillen
WPA (basis): +3,7%
FCF: van een negatieve $105 mio vorig jaar naar een positieve $295 mio dit jaar
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Omnicom koopt Grupo ABC, de grootste communicatiegroep (reclame, marketing,...) in Brazilië, voor $270 miljoen. Koers is nabeurs wat gedaald, misschien omdat beleggers vrezen dat de Braziliaanse munt nog verder kan dalen in waarde, zoals de voorbije jaren het geval was.
http://www.reuters.com/article/2015/11/ ... CG20151120" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reuters.com/article/2015/11/ ... CG20151120" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaaromzet gedaald met 1,2%, volledig te wijten aan wisselkoersverschillen. Organische omzetgroei van 5,3% voor het jaar. Winst per aandeel stijgt met 3,7%. Vrije kasstroom bedraagt $1969,6 miljoen, een stijging van 56% tov van vorig jaar en een all-time high, te danken aan het werkkapitaal. Zeer goede resultaten.
http://s2.q4cdn.com/400719266/files/doc ... 015_IR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s2.q4cdn.com/400719266/files/doc ... 015_IR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
$80,52
Koers evenaart zijn vorige all-time high.
Faire waarde volgens mij: $126,04 (subjectief en onderhevig aan schommelingen)
Koers evenaart zijn vorige all-time high.
Faire waarde volgens mij: $126,04 (subjectief en onderhevig aan schommelingen)
Winstnemingen bij Omnicom (-0,8%) na (goede) cijfers eerste kwartaal die in lijn der verwachtingen lagen. Aandeel is dit jaar al 12% gestegen.
http://www.omnicomgroup.com/newsroom/q1-2016-results/
http://www.omnicomgroup.com/newsroom/q1-2016-results/
Koers gaat 3% lager na uitstekende jaarresultaten. Vrije kasstroom ligt met €1765,7 mio iets lager dan in 2015 maar dat was dan ook echt een topjaar.
Onbegrijpelijke koersreactie. Value-aandelen hebben het zwaar te verduren dit jaar.
Ik verhoog mijn faire waarde naar $139 per aandeel. Opwaarts potentieel van 63%.
Onbegrijpelijke koersreactie. Value-aandelen hebben het zwaar te verduren dit jaar.
Ik verhoog mijn faire waarde naar $139 per aandeel. Opwaarts potentieel van 63%.
Revenues waren 1% lager dan verwacht over Q4. Maar nog steeds organische groei... Voor 2017 hebben ze hetzelfde groeitarget als in 2016, dat dus niet gehaald werd?
btw Publicis staat de laatste weken ook onder druk. Sectorgerelateerd of?
Uit de earnings transcript
btw Publicis staat de laatste weken ook onder druk. Sectorgerelateerd of?
Uit de earnings transcript
We plan to continue these evaluations as part of the process for assessing where to best deploy our investment dollars. A likely result for 2017 is we expect disposition revenue in excess of accretive acquisition revenue.
On a regional and global basis, we are leveraging our scale in the areas such as information technology, real estate, back office services and purchasing to deliver further cost improvements. Our margin improvement in 2016 was driven by these regional global and local initiatives, and we expect these efforts will drive further value for us in 2017.
Our goals for 2017 remain consistent. We will continue to hire and develop the best talent in the industry, we will relentless in pursuing organic growth by servicing and expanding our offerings to our existing clients and winning new business, we’ll continue to pursue high growth areas and opportunities through internal investments and acquisitions, and we’ll remain vigilant on driving efficiencies throughout our organization, increasing EBITDA and shareholder value.
With these goals in mind, our objective in 2017 is to increase our EBITDA margin 30 basis points from the 2016 level of 13.8%. Our revenue growth target for 2017 is similar to our target for 2016. Despite anticipated growth in the U.S., it’s not known how changes in U.S. policies will impact non-U.S. trading relationships.
Geen idee waarom Publicis zo naar beneden gegaan is. Nogal volatiel aandeel als je het op lange termijn bekijkt. Morgen jaarresultaten.
Hou je geen rekening met het feit dat Omnicom de afgelopen jaren veel cash uit het werkkapitaal heeft gehaald? Net dat zorgt voor de schokken in de vks.gpv1 schreef:Vrije kasstroom ligt met €1765,7 mio iets lager dan in 2015 maar dat was dan ook echt een topjaar.
Vrije kasstroom incl. werkkapitaal:
2011: 1129,8
2012: 1225,0
2013: 1597,0
2014: 1263,5
2015: 1969,6
2016: 1765,7
Hier zie je de marges schommelen tussen 8,1 en 13%.
Vrije kasstroom excl. werkkapitaal:
2011: 1100,6
2012: 1199,8
2013: 1245,7
2014: 1369,7
2015: 1412,0
2016: 1442,7
Hier zie je de marges jaar na jaar stijgen van 7,9% naar 9,4%.
Vrije kasstromen gebruiken zonder het werkkapitaal in rekening te brengen is zichzelf bedriegen vind ik. De wijzigingen in het werkkapitaal zijn inherent aan de vrije kasstromen. Anders kan je altijd wel iets vinden om de kasstromen er beter of slechter te doen uitkomen, net zoals veel bedrijven een "aangepaste" boekhoudkundige winst voorschotelen.
Het gaat idd om echte cash, maar zoveel geld uit het werkkapitaal halen lijkt me niet recurrent, terwijl je daar wel van uitgaat als je die vks incl. werkkapitaal gaat extrapoleren.
Ik merk zelf dat het doorgaans niet veel uitmaakt. Soms daalt het werkkapitaal, soms stijgt het. Enkel bij een handvol bedrijven, waaronder Omnicom, zorgt het voor een behoorlijk verschil in de faire waarde. En dan hou ik dat toch in mijn achterhoofd.
Ik merk zelf dat het doorgaans niet veel uitmaakt. Soms daalt het werkkapitaal, soms stijgt het. Enkel bij een handvol bedrijven, waaronder Omnicom, zorgt het voor een behoorlijk verschil in de faire waarde. En dan hou ik dat toch in mijn achterhoofd.
Maar ik gebruik een gemiddelde hé over de voorbije 5 jaar, dus zoveel gaat dat ook voor Omnicom niet uitmaken. En de vks waar ik de multiple op toepas om tot een faire waarde te komen mag nooit hoger zijn dan de tweede hoogst behaalde vks in die 5 jaar. Perfect is het allemaal niet, maar ik voel mij er goed bij.
Ja, ik weet hoe je tot je faire waarde komt, maar in het geval van Omnicom gaat het om een positieve impact van $1150m over de laatste 5 jaar. Dat is bijna de vks van een extra jaar. Zoals ik zei, meestal maakt het idd niet veel uit; slechts in een handvol gevallen.