Ongeval niet verzekerd met passagier
Ongeval niet verzekerd met passagier
Hallo,
Ik was betrokken in een auto ongeval paar weken geleden. Een kamaraad was me komen halen voor een toertje te doen.
Hij verloor onderweg de controle over het stuur. we zijn tegen een gevel van een huis terecht gekomen. daarna bleek dat hij zijn verzekering niet betaald had. Ik wist hierover niets. Momenteel heb ik enkele zware breuken, rug en nek klachten. Mijn vraag is zal ik hiervoor zelf moeten opdraaien? heb ik recht op een schadevergoeding?
Ik was betrokken in een auto ongeval paar weken geleden. Een kamaraad was me komen halen voor een toertje te doen.
Hij verloor onderweg de controle over het stuur. we zijn tegen een gevel van een huis terecht gekomen. daarna bleek dat hij zijn verzekering niet betaald had. Ik wist hierover niets. Momenteel heb ik enkele zware breuken, rug en nek klachten. Mijn vraag is zal ik hiervoor zelf moeten opdraaien? heb ik recht op een schadevergoeding?
Re: Ongeval niet verzekerd met passagier
Echt heel veel weet ik hier niet over maar toch wel iets.
Aangezien dat de bestuurder geen verzekering had(niet betaald), kan je niet rekenen op zijn verzekering en dan nog stel dat hij een verzekering had is het niet zeker als jij als passagier gedekt ging/zou geweest zijn.
Persoonlijk heb ik in mijn autoverzekering een extra optie ingestoken dat passagiers ook verzekerd zij bij een ongeval als ik dat veroorzaak, maar het werkt ook in de andere richting.
Als ik in een ongeval terecht kom in de auto van een ander (zelf passagier ben) dan komt die ook tussen.
Vraag is dus ook hoe u autoverzekering juist opgebouwd is?
En verder vraag ik me af, als je hospitalisatie verzekering hebt als die niet tussenkomt?
Kan je via uw rechtsbijstand de bestuurder niet aanklagen omwille van onverzekerd rond te rijden?
Tzijn maar idee'tjes hé...
Aangezien dat de bestuurder geen verzekering had(niet betaald), kan je niet rekenen op zijn verzekering en dan nog stel dat hij een verzekering had is het niet zeker als jij als passagier gedekt ging/zou geweest zijn.
Persoonlijk heb ik in mijn autoverzekering een extra optie ingestoken dat passagiers ook verzekerd zij bij een ongeval als ik dat veroorzaak, maar het werkt ook in de andere richting.
Als ik in een ongeval terecht kom in de auto van een ander (zelf passagier ben) dan komt die ook tussen.
Vraag is dus ook hoe u autoverzekering juist opgebouwd is?
En verder vraag ik me af, als je hospitalisatie verzekering hebt als die niet tussenkomt?
Kan je via uw rechtsbijstand de bestuurder niet aanklagen omwille van onverzekerd rond te rijden?

Tzijn maar idee'tjes hé...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Stel jouw vraag ook eens op het Juridisch Forum: http://www.juridischforum.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien via zijn familiale (als hij er 1 heeft !!)
Ik lees in de polis :
'vergoedt de schade die u zelf of één van uw gezinsleden aan derden berokkent'
Ik lees in de polis :
'vergoedt de schade die u zelf of één van uw gezinsleden aan derden berokkent'
-
- VIP member
- Contacteer:
Vraag is: hoelang is het geleden dat hij vergeten betalen is?
De verzekeraar zal de waarborg pas schorsen als hij de verzekeringsnemer aangetekend (per brief) of per deurwaarder in gebreke heeft gesteld + 15 dagen.
Maw hij pas echt "niet verzekerd" op: datum afgifte aangetekend schrijven of deurwaarder + 15 dagen
En, indien dit al het geval zou zijn kan de topicstarter zich wenden tot het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds. Deze zal de hem dan vergoeden (weliswaar vrijstelling 250 euro)
De verzekeraar zal de waarborg pas schorsen als hij de verzekeringsnemer aangetekend (per brief) of per deurwaarder in gebreke heeft gesteld + 15 dagen.
Maw hij pas echt "niet verzekerd" op: datum afgifte aangetekend schrijven of deurwaarder + 15 dagen
En, indien dit al het geval zou zijn kan de topicstarter zich wenden tot het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds. Deze zal de hem dan vergoeden (weliswaar vrijstelling 250 euro)
Als passagier ben je altijd verzekerd want je wordt aanzien als zwakke weggebruiker 

Inderdaad.Volgens de wet is iedere passagier die u in uw wagen meeneemt,een 'zwakke weggebruiker', net zoals voetgangers en fietsers. Als de passagier bij een verkeersongeval gewond raakt, vergoedt de BA de schade. Het maakt daarbij niet uit wie in fout is.
Als de bestuurder geen verzekering heeft komt het Gemeenschappelijk Motowaarborgfonds tussen.
Als de bestuurder geen verzekering heeft komt het Gemeenschappelijk Motowaarborgfonds tussen.
Bedankt voor de reacties was hier echt niet gerust in.
zoals gezegd, als hij een verzekering had, betaald die u. Zoniet, het gemeenschappelijk motorwaarborgfonds.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik vrees wel als het via het gemeenschappelijk motorwaarborgfonds moet gaan het wel eens héél lang zou kunnen duren alvorens je 'n cent ziet. 

Beter lang dan niets.
blueberry schreef:Hallo,
@Blueberry, dit zegt veel over uw kameraad....
Bedankt voor de reacties nu heb ik tenminste een beetje een gedacht van. Dat ik lang op geld moet wachte had ik wel gedacht verzekeringen.... er komt allemaal zoveel bij kijken....