Online schattingen
TIP
Online schattingen
Dag iedereen
Wij zijn van plan om ons ouderlijk huis te verkopen. Wat zijn jullie meningen over online schattingen van realo/Immoweb/zimmo? Zijn deze enigszins betrouwbaar?
Dank!
Wij zijn van plan om ons ouderlijk huis te verkopen. Wat zijn jullie meningen over online schattingen van realo/Immoweb/zimmo? Zijn deze enigszins betrouwbaar?
Dank!
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Online schattingen
Ik heb voor de aangifte van een nalatenschap onlangs eerst eens een online schatting gedaan en daarna een schatting laten doen door een erkende schatter, die 400 en iets euro die ik betaalde voor de schatter heeft me veel successierechten bespaard.
Die online dinges werkend met bepaalde parameters en als je huis min of meer binnen de "standaard" valt zal het er wel een beetje op gelijken maar van zodra het iets afwijkt van de standaard zou ik er niet te veel van geloven.
Je kan natuurlijk ook een immokantoor komen laten schatten, die doen dat meestal gratis, natuurlijk met de hoop om het daarna te mogen verkopen.
Die online dinges werkend met bepaalde parameters en als je huis min of meer binnen de "standaard" valt zal het er wel een beetje op gelijken maar van zodra het iets afwijkt van de standaard zou ik er niet te veel van geloven.
Je kan natuurlijk ook een immokantoor komen laten schatten, die doen dat meestal gratis, natuurlijk met de hoop om het daarna te mogen verkopen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Online schatting tools zijn rotslecht.
Wat weten die van bouwkwaliteit, eerste indruk enz. Je bent even goed af met gewoon een immo website te openen en door de woningen te bladeren die gelijkaardig zijn aan het jouwe.
Een correctere prijs vinden is door een schatter langs te laten komen of -hou wel een beetje mijn hart vast- een makelaar. Makelaar heeft natuurlijk het doel eerst jou te overtuigen om je woning via hen te verkopen. Of je echt een goede schatting te weten komt is nog maar de vraag.
Toen ik mijn woning via makelaar had verkocht had ik 3 schattingen waarvan 2 zeer gelijkaardig en eentje 20% lager als de rest. Woning werd finaal verkocht voor 7% boven de hoogste schattingen (dus ruim 1/4 hoger dan de laagste inschatting).
Wil maar zeggen dat het nogal wat kan verschillen.
Als je verkoopt via makelaar, zet die tegen elkaar op en neem de meest geloofwaardige eruit (en steek niet onder stoelen of banken dat ze concurrentie hebben). Die dat mij de laagste schatting had gegeven was volgens mij een pure bedrieger, lage inschatting en 50% hogere commissie dan de andere 2 (= snel verkopen en toch meer verdienen als de andere, het is een kunst).
Wat weten die van bouwkwaliteit, eerste indruk enz. Je bent even goed af met gewoon een immo website te openen en door de woningen te bladeren die gelijkaardig zijn aan het jouwe.
Een correctere prijs vinden is door een schatter langs te laten komen of -hou wel een beetje mijn hart vast- een makelaar. Makelaar heeft natuurlijk het doel eerst jou te overtuigen om je woning via hen te verkopen. Of je echt een goede schatting te weten komt is nog maar de vraag.
Toen ik mijn woning via makelaar had verkocht had ik 3 schattingen waarvan 2 zeer gelijkaardig en eentje 20% lager als de rest. Woning werd finaal verkocht voor 7% boven de hoogste schattingen (dus ruim 1/4 hoger dan de laagste inschatting).
Wil maar zeggen dat het nogal wat kan verschillen.
Als je verkoopt via makelaar, zet die tegen elkaar op en neem de meest geloofwaardige eruit (en steek niet onder stoelen of banken dat ze concurrentie hebben). Die dat mij de laagste schatting had gegeven was volgens mij een pure bedrieger, lage inschatting en 50% hogere commissie dan de andere 2 (= snel verkopen en toch meer verdienen als de andere, het is een kunst).
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Is dat niet zo voor elke makelaar

Een makelaar heeft toch eerder de neiging een hogere prijs te zeggen om de verkoop binnen te halen, als ik drie makelaars over de vloer zou krijgen en er zitten er twee dicht op elkaar en één opvallend lager dan zal die het al zeker niet krijgen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En daarna dan argumenteren waarom het hoogste bod dat een stuk onder die schatting ligt toch wel mooi is en je dat maar beter kan aanvaarden.Gebruikersnaam2 schreef: ↑14 juni 2022, 20:59Is dat niet zo voor elke makelaar
Een makelaar heeft toch eerder de neiging een hogere prijs te zeggen om de verkoop binnen te halen, als ik drie makelaars over de vloer zou krijgen en er zitten er twee dicht op elkaar en één opvallend lager dan zal die het al zeker niet krijgen.

Weet dat een schatting niets zegt over de echte waarde van een woning. Hier 2 erkende schatters de woning komen schatten voor een hypoth lening. Ze zaten 10k euro uit elkaar. Uiteindelijk is de woning een paar maanden later verkocht voor 20% hoger op een week tijd. Beetje zotte markt wel.
Ik heb mijn huis ook zo eens laten schatten en dat zal er serieus naast! Mijn huis zou maar 280.000 euro waard zijn terwijl er nergens in de buurt huizen te koop staan aan die prijs.
Ik woon in Gent. Een huis van 300.000 euro is een woning dat te renoveren is.
Ik heb ook ooit eens iemand aan huis laten komen. Die man schatte het op 310.000 à 320.000 euro. Lol, het gesprek was snel gedaan.
Ik heb hem vriendelijk de weg naar de deur verwezen, hij voegde er nog aan toe dat hij de woning binnen de dag kon verkopen. Heb hem gezegd dat ik er niet aan twijfel!
Ik heb in 2017 voor deze -zwaar te renoveren woning- zelf al 350.000 euro gegeven. Ik heb voor 180.000 euro aan renovaties laten uitvoeren in 2020.
Dan moet je echt niet afkomen dat het maar 320.000 euro waard is.
Ik heb ook ooit eens iemand aan huis laten komen. Die man schatte het op 310.000 à 320.000 euro. Lol, het gesprek was snel gedaan.
Ik heb hem vriendelijk de weg naar de deur verwezen, hij voegde er nog aan toe dat hij de woning binnen de dag kon verkopen. Heb hem gezegd dat ik er niet aan twijfel!
Ik heb in 2017 voor deze -zwaar te renoveren woning- zelf al 350.000 euro gegeven. Ik heb voor 180.000 euro aan renovaties laten uitvoeren in 2020.
Dan heb je misschien veel teveel betaaldKevva schreef: ↑20 juni 2022, 23:09 Ik heb mijn huis ook zo eens laten schatten en dat zal er serieus naast! Mijn huis zou maar 280.000 euro waard zijn terwijl er nergens in de buurt huizen te koop staan aan die prijs.
Dan betaalt iedereen 'te veel' in mijn regio. Vorig jaar werd nog een huis verkocht in mijn straat voor 360.000 euro. Het was om volledig te renoveren.
tja, als je al 350.000 + 180.000 =530.000 euro kan uitgeven zal een paar duizend euro meer of minder de zaak ni maken zeker...

Vragen en zotten die te veel betalen, woonbonussen en lage rentevoeten ten top.
De vakterm is oververhitte onroerend goed markt.
De vakterm is oververhitte onroerend goed markt.
Estate Guru believer.
Natuurlijk ook te zien in welke buurt van Gent. Hoe groot is jouw woning? Heb je een grote tuin?
Hier ook een Gentse die recent een huis gekocht heeft
Ik heb in Gent gekocht voor iets minder dan 300k voor een huis dat quasi volledig in orde is. Het is weliswaar geen groot huis maar wel met een groot grondoppervlak. Heb wel heel lang gezocht
Een pand is waard wat de zot ervoor wil betalen..