Onnatuurlijk hoog waterverbruik zonder lek
Re: Onnatuurlijk hoog waterverbruik zonder lek
Dit kan alleen duiden als je een lek hebt. Als je verouderde meter kaduul draait kun je dat op die wijze niet controleren..JulusCesar schreef: ↑24 juni 2020, 20:58 Meter afsluiten als je een dagje op stap gaat. Geen vaatwas draaien...
Bij thuiskomt moet eer nog druk zijn op de kraan.
Als er een vermoeden is van een lek meldt je dit beter aan je brandverzekering. De meeste verzekeraars laten gratis een lekzoekbedrijf langskomen.
Toch niet Ludo, in een woningpolis doen ze dit ook als er aanwijsbare reden toe is, bvb. een abnormaal hoog verbruik t.o.v. voorgaande jaren, alvast bij KBC V toch.
In een patrimoniumpolis moet er wel eerst zichtbare gevolgschade zijn.
In een patrimoniumpolis moet er wel eerst zichtbare gevolgschade zijn.
Maar als er tijdens de nacht volgens de meter geen verbruik is wijst dat er toch op dat een lek geen aanwijsbare reden is?
Zoals TS het beschrijft zou er bij een lek al gedurende een nacht zonder verbruik minstens 45 liter water moeten verdwenen zijn.
Er kan een lek geweest zijn. Sommige lekken in toevoerleidingen kan je het het best vergelijken met een kankergezwel maar dan van roest. Een lek kan zichzelf (tijdelijk) terug dicht roesten. Het kan dus perfect zijn dat er een maar maanden geleden enkele kubieke meter weggelopen is (in de zavel onder de vloer, ik ken de situatie niet)
En lekzoeker kan deze roestgezwellen detecteren met een endoscoop. Bij een verhoging van druk, of een duwtje van deze camera, kan dit roestgezwel opnieuw lossen en lekken.
En lekzoeker kan deze roestgezwellen detecteren met een endoscoop. Bij een verhoging van druk, of een duwtje van deze camera, kan dit roestgezwel opnieuw lossen en lekken.
Of de meter is kapot.
Iemand die ik ken had ook een kapotte meter, meter telde minder dan zijn verbruik. Hij had het geniale idee omdat 10j niet te melden. Dan was er eens controle omdat het waterverbruik zo laag was. Dan heeft hij een smak geld moeten betalen.
Iemand die ik ken had ook een kapotte meter, meter telde minder dan zijn verbruik. Hij had het geniale idee omdat 10j niet te melden. Dan was er eens controle omdat het waterverbruik zo laag was. Dan heeft hij een smak geld moeten betalen.
De maatschappy gaat U eerst verzoeken om de watermeterstand op te schrijven ( eventueel foto) en gedurende min. 12 uur indien mogelijk nog langer géén water te gebruiken, en dan terug de stand te noteren. Als er 10 of 20 cl ( glasje water) verbruikt is zie je dat aan de meterstand.
Indien er echt géén water door de consument verbruikt is geweest, en alle kraantjes druppel vrij zijn ( toilet - douchekop enz. ) en de stand is vermeerderd kan er sprake zijn van een verborgen lek of een defekte watermeter.
Het wil niet zeggen omdat je verbruik hoger is geworden, dat er sprake kan zijn van een verborgen lek, en de verzekering gaat er niet happy mee zijn als ze dan géén lek constateren en je gestegen verbruik te wijten is aan je veranderde leefsituatie of een toilet dat druppels gewijs lekt.
Beste mensen, bedankt voor jullie reacties.
Heb vannacht het waterverbruik gemeten, en het was deze morgen nog onveranderd, we kunnen dus niet spreken van een lek.
Het enige plausibele lijkt mij mogelijk een verkeerde vertakking waardoor we ook voor water van de andere bewoners in de triplex betalen.
Ons verbruik staat op 750, de andere appartement beide in de 200, wonen er ook allemaal evenlang of langer en met twee of meer personen.
Hoe kan ik zoiets aantonen of onderzoeken? Ik veronderstel dat een loodgieter dit meteen kan vinden?
Het tweede dat ik kan bedenken, is dat mijn vaatwasser, een oud ding dat ik onderhoud met sodium buitengewoon verbruikt.
Dit zal ik meten bij de volgende vaatwasbuurt.
Heb vannacht het waterverbruik gemeten, en het was deze morgen nog onveranderd, we kunnen dus niet spreken van een lek.
Het enige plausibele lijkt mij mogelijk een verkeerde vertakking waardoor we ook voor water van de andere bewoners in de triplex betalen.
Ons verbruik staat op 750, de andere appartement beide in de 200, wonen er ook allemaal evenlang of langer en met twee of meer personen.
Hoe kan ik zoiets aantonen of onderzoeken? Ik veronderstel dat een loodgieter dit meteen kan vinden?
Het tweede dat ik kan bedenken, is dat mijn vaatwasser, een oud ding dat ik onderhoud met sodium buitengewoon verbruikt.
Heel eenvoudig. Je moet met 2 zijn, kontakt met elkaar via gsm, een in het appartement, de andere in de kelder of plaats waar de meters staan. Je doet dit appartement per appartement.Lerre schreef: ↑24 juni 2020, 23:53 Beste mensen, bedankt voor jullie reacties.
Optie 1 :
1/Draai de kraan van Uw watermeter echt goed dicht.
2/Elke kraan of aftakpunt welke op uw individuele watermeter is aangesloten zou dan normaal gezien daar geen water meer mogen uitkomen.
Op die manier weet je al wie wel of niet op uw watermeter aangesloten is.
Als er een leiding / aftakpunt/kraan is van iemand anders die onterecht op uw meter staat
Oplossing 1 ; eventueel apparte watermeter op dat aftakpunt plaatsen, eenvoudig zelf te plaatsen met max. 30 euro per meter ben je er uit.. Dan wel ieder jaar de stand noteren en afzonderlijk gaan afrekenen met de daders.. Wordt moeilijk op de duur.
Oplossing 2 : loodgieter kontakteren en alles volgens de regels laten splitsen.
optie 2:
1/ Open één kraan of aftakpunt per keer, en kijk welke individuele watermeter het verbruik aangeeft.
Ps: Vergeet de kraan van de vaat of afwasmachinen niet , die kraan zit dikwijls achter het toestel.
Het eventueel splitsen of tussenmeters plaatsen is dan voor de loodgieter als je zelf daar ni handig in bent.
https://www.desco.be/nl-be/producten/in ... qpid=15469
Idd Ludo, maar de verzekerde kan uiteraard zeggen wat hij wilt bij de aangifte.ludo schreef: ↑24 juni 2020, 23:04De maatschappy gaat U eerst verzoeken om de watermeterstand op te schrijven ( eventueel foto) en gedurende min. 12 uur indien mogelijk nog langer géén water te gebruiken, en dan terug de stand te noteren. Als er 10 of 20 cl ( glasje water) verbruikt is zie je dat aan de meterstand.
Indien er echt géén water door de consument verbruikt is geweest, en alle kraantjes druppel vrij zijn ( toilet - douchekop enz. ) en de stand is vermeerderd kan er sprake zijn van een verborgen lek of een defekte watermeter.
Het wil niet zeggen omdat je verbruik hoger is geworden, dat er sprake kan zijn van een verborgen lek, en de verzekering gaat er niet happy mee zijn als ze dan géén lek constateren en je gestegen verbruik te wijten is aan je veranderde leefsituatie of een toilet dat druppels gewijs lekt.
En verzekeringsmaatschappijen liggen niet wakker van een lekopsporing meer of minder.
Hoe lang woon je in dat appartement? Je zegt dat je verbruik meer dan verdubbelt is, die eventuele illegale aftakking zou dus recent moeten zijn, lijkt mij weinig waarschijnlijk.Lerre schreef: ↑24 juni 2020, 23:53 Beste mensen, bedankt voor jullie reacties.
Je hebt ruim 50m³ extra verbruik, dat is pakweg 140l extra per dag. Een vaatwasser verbruikt maar een 20l, een wasmachine het dubbele, mocht de automatische waterklep doorlaten zou je dat zien, er zou water uit de machine stromen bij niet gebruik.
Schrijf eens elke dag je verbruik op gedurende één week, je krijgt dan een zicht op wat een normaal jaarverbruik zou kunnen zijn.
Nog enkele mogelijkheden van abnormaal verbruik:
-een buitenkraantje dat gebruikt wordt om een tuin te wateren of toegankelijk is voor anderen
-voorgaande tellerstand verkeerd opgenomen
-teller gewisseld en standen niet correct doorgegeven
Wij zitten in dit geval eigenlijk. Meter is kapot & watermaatschappij is op de hoogte, maar wegens corona veronderstel ik zijn ze nog niet langs geweest.
Meer dan een jaar geleden was er nog een juiste meterstand. We vragen ons nu af als we dan zullen moeten onderhandelen over wat een aanvaardbaar verbruik is in het laatste jaar.... Een idee hoe dat in zijn werk gaat?
Ze zullen naar je gemiddeld verbruik kijken van de voorbije 3 jaar. Is dus de moment om ervoor nog eens je regenput te vullen.
Ik lees dat draadje met interesse.
Wij verbruikten in 2018 170 m3 en in 2019 158 m3.
Eengezinswoning met twee ouders twee kinderen. We zijn wel bijna permanent thuis (ook zonder lock-down), aangezien ik van huis uit werk.
Maar om even aan te geven: van 100 m3 met zijn tweeën sta ik ook niet helemaal verbaasd. Wat was je normale verbruik dan ?
Nu, de theorie van het overdrukventiel van de warmwaterboiler ga ik wel even nakijken...
Wij verbruikten in 2018 170 m3 en in 2019 158 m3.
Eengezinswoning met twee ouders twee kinderen. We zijn wel bijna permanent thuis (ook zonder lock-down), aangezien ik van huis uit werk.
Maar om even aan te geven: van 100 m3 met zijn tweeën sta ik ook niet helemaal verbaasd. Wat was je normale verbruik dan ?
Nu, de theorie van het overdrukventiel van de warmwaterboiler ga ik wel even nakijken...