Onroerende voorheffing/inkomensbelasting tweede verblijf
Onroerende voorheffing/inkomensbelasting tweede verblijf
Beste spaargidsers,
Zou het verantwoord zijn om te vragen aan de dienst belastingen om de som van de onroerende voorheffing en/of KI in personenbelasting van je 2de verblijf kwijt te schelden tijdens de lockdown/ontzegde toezegging tijdens deze Corona crisis?
Met een KI van 1000 in een kustgemeente werd er de toegang ontzegd. Wat toch al een onroerende voorheffing van 700 euro geeft een een extra belastbaar inkomen van: 2500 euro geeft waarin maximaal 50% inkomensbelasting dient te betalen.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Zou het verantwoord zijn om te vragen aan de dienst belastingen om de som van de onroerende voorheffing en/of KI in personenbelasting van je 2de verblijf kwijt te schelden tijdens de lockdown/ontzegde toezegging tijdens deze Corona crisis?
Met een KI van 1000 in een kustgemeente werd er de toegang ontzegd. Wat toch al een onroerende voorheffing van 700 euro geeft een een extra belastbaar inkomen van: 2500 euro geeft waarin maximaal 50% inkomensbelasting dient te betalen.
Re: Onroerende voorheffing/inkomensbelasting tweede verblijf
echt waar ?
In de volgende maanden gaan er veel mensen serieus in de sh*t zitten, laat ons eerlijk zijn; als je een tweede eigendom hebt vermoed ik dat je niet in de groep van de sukkelaars zit. Enige solidariteit lijkt dan op z'n plaats, in plaats van plat opportunisme.
Wat is de volgende stap? Autotaks terugvragen omdat je x weken moest thuis werken en niet met de auto hebt gereden?
Wordt toch eens wakker aub....
En neen; ik ben geen sukkelaar en ik rij met de auto.....
In de volgende maanden gaan er veel mensen serieus in de sh*t zitten, laat ons eerlijk zijn; als je een tweede eigendom hebt vermoed ik dat je niet in de groep van de sukkelaars zit. Enige solidariteit lijkt dan op z'n plaats, in plaats van plat opportunisme.
Wat is de volgende stap? Autotaks terugvragen omdat je x weken moest thuis werken en niet met de auto hebt gereden?
Wordt toch eens wakker aub....
En neen; ik ben geen sukkelaar en ik rij met de auto.....
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De onroerende voorheffing kan proportioneel worden verminderd in verhouding tot het aantal maanden dat de improductiviteit geduurd heeft.Wouter18 schreef: ↑23 maart 2020, 19:55 Beste spaargidsers,
De improductiviteit moet tijdens het aanslagjaar, van 1 januari tot 31 december, minstens 90 dagen geduurd hebben. De periode van 90 dagen moet niet aaneensluitend zijn.
https://www.vlaanderen.be/proportionele ... oorheffing
@ludo: "Het moet gaan om een niet gemeubileerd gebouwd onroerend goed. Gemeubelde gebouwen komen dus niet in aanmerking."
Ik neem aan dat een tweede verblijf aan de kust gemeubileerd is. Dat komt dus niet in aanmerking voor vermindering van de taks wegens improductiviteit.
Ik geef veje gelijk. De overheid doet al moeite om slachtoffers van de coronacrisis financieel bij te springen. Dan zouden mensen die het niet nodig hebben nog taks gaan terugvorderen.
Ik neem aan dat een tweede verblijf aan de kust gemeubileerd is. Dat komt dus niet in aanmerking voor vermindering van de taks wegens improductiviteit.
Ik geef veje gelijk. De overheid doet al moeite om slachtoffers van de coronacrisis financieel bij te springen. Dan zouden mensen die het niet nodig hebben nog taks gaan terugvorderen.
Topicstarter spreekt trouwens niet over verhuur dus er is ook geen verlies van inkomsten dus geen sprake van improductiviteit.
Onbeschaamd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik wil schadevergoeding omdat ik als leaserijder 2x het slachtoffer ben:
1) brandstoffen zijn veel goedkoper geworden, maar ik blijf evenveel betalen per maand voor mijn Duitse patserbak.
2) ik kan amper nog kilometers doen door de lock down, maar blijf dus wel hetzelfde betalen.
Ik wens dus een verrekening van mijn VAA.

Met alle respect, maar niet iedereen met een 2e verblijf is rijk.
Ik kan zeer veel mensen met een appartement aan de kust, die het verhuren om de kosten te dekken. Ze kopen dat als investering en verhuren het in de weekends en vakantieperiodes. Zelf gaan ze als niemand anders het wil huren. Deze mensen zijn ook slachtoffers nu. Van Knokke tot de Panne.
Niet vergeten dat we gewoon weg de toegang tot onze woningen ontzegt worden (PS: diegenen die aan de kust gedomicilieerd zijn hebben weer eend gelijk gekregen)
Vind het nogal grof om eigenaars van 2e verblijf als rijkaards af te schepen. Niet tussenkomen voor hun is krek het zelfde als nu zeggen: laat de aandeelhouders maar opdraaien voor alle schade, overheid moet geen bazouka of wat dan ook lanceren. We wisten dat er ooit iets kon komen. Ze hadden maar moeten bufferen.
Gaan ondernemingen failliet? Pech er zal wel een ander komen in de plaats. Ieder voor zich.
Ik kan zeer veel mensen met een appartement aan de kust, die het verhuren om de kosten te dekken. Ze kopen dat als investering en verhuren het in de weekends en vakantieperiodes. Zelf gaan ze als niemand anders het wil huren. Deze mensen zijn ook slachtoffers nu. Van Knokke tot de Panne.
Niet vergeten dat we gewoon weg de toegang tot onze woningen ontzegt worden (PS: diegenen die aan de kust gedomicilieerd zijn hebben weer eend gelijk gekregen)
Vind het nogal grof om eigenaars van 2e verblijf als rijkaards af te schepen. Niet tussenkomen voor hun is krek het zelfde als nu zeggen: laat de aandeelhouders maar opdraaien voor alle schade, overheid moet geen bazouka of wat dan ook lanceren. We wisten dat er ooit iets kon komen. Ze hadden maar moeten bufferen.
Gaan ondernemingen failliet? Pech er zal wel een ander komen in de plaats. Ieder voor zich.
Inderdaad Yaris, ik geef je 100% gelijk, ik wist dat het bestond, maar niet van toepassing was op bemeubelde verblijven.Yaris schreef: ↑23 maart 2020, 20:35 @ludo: "Het moet gaan om een niet gemeubileerd gebouwd onroerend goed. Gemeubelde gebouwen komen dus niet in aanmerking."
Heb de link van de site erop gezet, de specifieke voorwaarden moet diegene die er voordeel mee kan halen dan zelf eruit halen..
Los van corona zou ik dit wel een topplan vinden.Fakkel schreef: ↑23 maart 2020, 20:58 Ik wil schadevergoeding omdat ik als leaserijder 2x het slachtoffer ben:
1) brandstoffen zijn veel goedkoper geworden, maar ik blijf evenveel betalen per maand voor mijn Duitse patserbak.
2) ik kan amper nog kilometers doen door de lock down, maar blijf dus wel hetzelfde betalen.
Ik wens dus een verrekening van mijn VAA.![]()
Een kwijtschelding van het VAA per dag dat de wagen 0km rijdt.
Zou zorgen voor veel minder wagens op de baan, en een aardige zakcent extra.
Ik zou mijn ritten alvast beter organiseren in het weekend.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
geachte voodoo,
de aandeelhouders zullen inleveren ik kijk reeds tegen een verlies van ongeveer 25% op aandelen en een verlies van 15% op obligatie van bedrijven,
maar ik klaag niet en vraag ook niets van de regering.
maar mag ik vragen hoeveel % uw appartement nu in waarde is gezakt, ik denk 0%
ook dit nog ik ben niet jaloers op mensen met meerdere huizen, maar ben toch voorstander dat de opbrengst van 2 en 3 eigendommen zouden worden belast zoals aandelen en obligatie, min gedane onkosten natuurlijk.
bij aankoop obli en aandelen heeft u enkel onkosten waar geen belastingaftrek voor bestaat.
de aandeelhouders zullen inleveren ik kijk reeds tegen een verlies van ongeveer 25% op aandelen en een verlies van 15% op obligatie van bedrijven,
maar ik klaag niet en vraag ook niets van de regering.
maar mag ik vragen hoeveel % uw appartement nu in waarde is gezakt, ik denk 0%
ook dit nog ik ben niet jaloers op mensen met meerdere huizen, maar ben toch voorstander dat de opbrengst van 2 en 3 eigendommen zouden worden belast zoals aandelen en obligatie, min gedane onkosten natuurlijk.
bij aankoop obli en aandelen heeft u enkel onkosten waar geen belastingaftrek voor bestaat.
Dellondo, feit bij de aankoop van aandelen betaalt u een tax. Bij de aankoop van een onroerende goed betaalt u registratie recht.
Bij een onroerende goed als 2e woning aan de kust betaalt u 1.000 euro per jaar gemeentebelasting. In ruil wordt er onderhoud gedaan, haalt men de vuilzak op, zorgt met voor ordehandhaving, ... .
Ikzelf niet, maar wees maar zeker dat sommigen naar de rechtbank gaan.
Een andere vraag, stel ik heb mijn appartement verhuurd voor de paasvakantie en zomervakantie. Besproken in januari reeds, want zo gaat dat tegenwoordig.
Krijgt de huurder zijn geld terug? Van mij mag hij gebruik maken van mijn appartement. Dat hij er van de burgemeester niet mag komen?
Ben ik daar verantwoordelijk voor? Denk dat er nog veel te bespreken valt door de regering.
Belangrijkste blijft dat we gezond zijn en blijven. Zorg goed voor iedereen.
Bij een onroerende goed als 2e woning aan de kust betaalt u 1.000 euro per jaar gemeentebelasting. In ruil wordt er onderhoud gedaan, haalt men de vuilzak op, zorgt met voor ordehandhaving, ... .
Ikzelf niet, maar wees maar zeker dat sommigen naar de rechtbank gaan.
Een andere vraag, stel ik heb mijn appartement verhuurd voor de paasvakantie en zomervakantie. Besproken in januari reeds, want zo gaat dat tegenwoordig.
Krijgt de huurder zijn geld terug? Van mij mag hij gebruik maken van mijn appartement. Dat hij er van de burgemeester niet mag komen?
Ben ik daar verantwoordelijk voor? Denk dat er nog veel te bespreken valt door de regering.
Belangrijkste blijft dat we gezond zijn en blijven. Zorg goed voor iedereen.
Iemand die belegt in onroerend goed,al dan niet om het zelf te gebruiken als tweede verblijf kun je gelijk stellen als je aandelen of obligaties koopt.voodoo schreef: ↑23 maart 2020, 21:29 Met alle respect, maar niet iedereen met een 2e verblijf is rijk.
Het kan meevallen of tegenzitten, je kan winst maken, of verlies lijden...
Als verhuurder moet het pand ook ter beschikking kunnen staan van de huurder,is gemeen recht.
De huurder kan misschien overmacht inroepen,tenzij dit in het huurkontrakt is uitgesloten... maar of dit hem ontslaat om de huurprijs niet te betalen

Of U al dan niet recht hebt op de huursom of de huurder een andere periode moet aanbieden is koffiedik kijken... en beste is nog overeenkomen, een goed akkoord is altijd beter dan een onvoorspelbaar vonnis....
Laatst gewijzigd door ludo op 23 maart 2020, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik volg je Ludo naar pb toe. Daar wordt je idd belast op iets fictiefs ( adhv ki).
Voor 2e verblijfsbelasting krijg je iets in de plaats. Dat valt dit jaar, tot nu toe, voor 1 maand weg. Gaat niemand moeilijk overdoen, als de paasvakantie niet in het gedrang komt.
Nuja ik laat er mijn slaap niet voor, maar wil wel eens weten hoe het gaat lopen.
Herinner mij een paar jaar geleden nog iemand die de gemeente Knokke had aangeklaagd dat er 2e verblijfsbelasting moest betaald worden, maar geen pb. Die heeft dat toen gewonnen en voor x jaar de belasting terug gehad.
Zoiets boeit me wel, de rechtspraak hierrond. Ochja we zien wel.
Voor 2e verblijfsbelasting krijg je iets in de plaats. Dat valt dit jaar, tot nu toe, voor 1 maand weg. Gaat niemand moeilijk overdoen, als de paasvakantie niet in het gedrang komt.
Nuja ik laat er mijn slaap niet voor, maar wil wel eens weten hoe het gaat lopen.
Herinner mij een paar jaar geleden nog iemand die de gemeente Knokke had aangeklaagd dat er 2e verblijfsbelasting moest betaald worden, maar geen pb. Die heeft dat toen gewonnen en voor x jaar de belasting terug gehad.
Als je een vliegreis hebt geboekt ga je ook geen terugbetaling krijgen,maar in beste geval een voucher voor een andere reis of periode.. Kun je dus de paasvakantie ook niet doorbrengen waar je wou of voorzien had...voodoo schreef: ↑23 maart 2020, 22:20 Ik volg je Ludo naar pb toe. Daar wordt je idd belast op iets fictiefs ( adhv ki).