onroerende voorheffing
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
onroerende voorheffing
Kan iemand me uitleggen hoe de spaarrente berekend wordt, om als voorbeeld te dienen, we zijn gehuwd en hebben door een verkoop een som opzij gezet van 100.000€ en dit vanaf 1 november en dit op een online spaarrekening, hoeveel gaat de rente bedragen op dit bedrag en op deze 2 maanden?
Re: onroerende voorheffing
Als wij niet weten op welke rekening je dat gezet hebt, dan kunnen we zeker geen rente berekenen.
PS: bovendien is het roerende voorheffing en niet onroerende voorheffing op spaarrekeningen. (onroerende voorheffing is voor bv. vastgoed)
PS: bovendien is het roerende voorheffing en niet onroerende voorheffing op spaarrekeningen. (onroerende voorheffing is voor bv. vastgoed)
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
niet veelpopken schreef: Kan iemand me uitleggen hoe de spaarrente berekend wordt, om als voorbeeld te dienen, we zijn gehuwd en hebben door een verkoop een som opzij gezet van 100.000€ en dit vanaf 1 november en dit op een online spaarrekening, hoeveel gaat de rente bedragen op dit bedrag en op deze 2 maanden?
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Wat doet het er toe bij welke bank !!!! ik vraag gewoon wat is de formule om dit te berekenen, en als je toch graag een getal hebt dan zal dit bij gelijk welke bank toch +/- hetzelfde zijn aan %.
Re: roerende voorheffing
Afhankelijk van het SOORT spaarrekening betaal je ofwel 0,00 % ofwel 15,00 % roerende voorheffing vanaf de eerste cent.popken schreef: Wat doet het er toe bij welke bank !!!! ik vraag gewoon wat is de formule om dit te berekenen, en als je toch graag een getal hebt dan zal dit bij gelijk welke bank toch +/- hetzelfde zijn aan %.
Bij een gereglementeerde spaarrekenig geniet je een vrijstelling van ofwel 1730 euro ( geindexeerd ) ofwel het dubbele aan roerende voorheffing per fiscaal gezin per jaar.
Laatst gewijzigd door paul op 12 december 2009, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
De formule is niet moeilijk:
bedrag x % x (60 of 61/365)
Is je rente hoger dan 1730 x 2 (want gehuwd) = 3460, dan moet je 15% RV betalen op het bedrag boven de 3460. Die 60 of 61 hangt af van de valutadatum. Dit kan bv 2/11 zijn waardoor 60 in de formule komt.
In de toekomst zou ik wel de vraag wat beter formuleren want dit stond er letterlijk:
bedrag x % x (60 of 61/365)
Is je rente hoger dan 1730 x 2 (want gehuwd) = 3460, dan moet je 15% RV betalen op het bedrag boven de 3460. Die 60 of 61 hangt af van de valutadatum. Dit kan bv 2/11 zijn waardoor 60 in de formule komt.
In de toekomst zou ik wel de vraag wat beter formuleren want dit stond er letterlijk:
popken schreef: Kan iemand me uitleggen hoe de spaarrente berekend wordt, om als voorbeeld te dienen, we zijn gehuwd en hebben door een verkoop een som opzij gezet van 100.000€ en dit vanaf 1 november en dit op een online spaarrekening, hoeveel gaat de rente bedragen op dit bedrag en op deze 2 maanden?
Re: roerende voorheffing
Het feit of iemand gehuwd is geeft daarom nog niet noodzakelijk AUTOMATISCH recht op 2 keer vrijstelling van 1730 euro.
Laatst gewijzigd door paul op 12 december 2009, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Idd, ze moeten een gezamelijke rekening hebben. Maar ja wanneer iemand niet duidelijk is in zijn vraag...
De laatste 2 maanden:popken schreef: Kan iemand me uitleggen hoe de spaarrente berekend wordt, om als voorbeeld te dienen, we zijn gehuwd en hebben door een verkoop een som opzij gezet van 100.000€ en dit vanaf 1 november en dit op een online spaarrekening, hoeveel gaat de rente bedragen op dit bedrag en op deze 2 maanden?
Je krijgt gemiddeld op een online spaarrekening "vandaag" 1,80 % rente/jaarbasis. Op een getrouwheidspremie heb je geen recht (geld moet er dan 1 jaar op staan)
Dus voor november en december 2009 aan 1,80% geeft dit op 100.000 euro: 300 euro.
Laatst gewijzigd door pol op 12 december 2009, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Sisse
Zou het mogelijk zijn voor de banken, om jaarlijks een gedetailleerde renteberekening aan elke klant te bezorgen? In de supermarkt krijg je toch ook een kasticket?
@popken,popken schreef: Wat doet het er toe bij welke bank !!!! ik vraag gewoon wat is de formule om dit te berekenen, en als je toch graag een getal hebt dan zal dit bij gelijk welke bank toch +/- hetzelfde zijn aan %.
Wij kunnen hier allemaal anoniem
Dus is er volgens mij geen enkele reden waarom u de naam van een bank niet zou noemen.
Bovendien kunt u dit gemakkelijk zelf berekenen op spaargids.be :
u klikt bovenaan rechts op "Tools" (naast "Forum")
en dan klikt u op "Spaarcalculator"
Daar kunt u bedrag, bank, %, en aantal maanden inbrengen, en u ziet in enkele seconden hoeveel intrest je krijgt.
Vergeet niet het % voor getrouwheidspremie op 0 te zetten, voor geld dat minder dan 1 jaar vaststaat.
- relativity
- Hero Member

- Contacteer:
En daarna met ons allen naar het kantoor; "leg mij dat eens uit hier want ik begrijp het niet goed hoe je aan dit bedrag komt"Sisse schreef: Zou het mogelijk zijn voor de banken, om jaarlijks een gedetailleerde renteberekening aan elke klant te bezorgen? In de supermarkt krijg je toch ook een kasticket?
Frustraties verzekerd bij de loketbedienden
In lang vervlogen tijdje had DB daar een truukje voor : 50 euro voor een gedetailleerde berekening. Denk niet dat er iemand daar naar een gedetailleerde berekening durfde vragenrelativity schreef:En daarna met ons allen naar het kantoor; "leg mij dat eens uit hier want ik begrijp het niet goed hoe je aan dit bedrag komt"Sisse schreef: Zou het mogelijk zijn voor de banken, om jaarlijks een gedetailleerde renteberekening aan elke klant te bezorgen? In de supermarkt krijg je toch ook een kasticket?
Frustraties verzekerd bij de loketbedienden![]()
Re: gedetailleerde renteberekening
Uw vraag is volledig terecht.paul schreef:In lang vervlogen tijdje had DB daar een truukje voor : 50 euro voor een gedetailleerde berekening. Denk niet dat er iemand daar naar een gedetailleerde berekening durfde vragenrelativity schreef:
En daarna met ons allen naar het kantoor; "leg mij dat eens uit hier want ik begrijp het niet goed hoe je aan dit bedrag komt"
Frustraties verzekerd bij de loketbedienden![]()
Met de huidige stand van de informatica zouden de banken een meer gedetailleerde berekening moeten kunen geven zonder al te veel kosten, ware het niet dat het nieuwe K.B. van dit jaar de zaken er zeker niet eenvoudiger op heeft gemaakt.
Banken zouden al kunnen beginnen met een duidelijk overzicht te geven van de rentevoeten die de voorbije jaren gedurende welke periode van toepassing waren en die dus gebruikt werden bij de berekening, dat kost vrijwel niets.
Een ander idee betreft de online weergave van het bedrag van de storting waarvoor de getrouwheidspremieperiode het minst ver gelopen is, met inbegrip van het aantal gelopen dagen en de toepasselijke premie. Dit is nuttig indien je geld moet afhalen.
-
Sisse
Inderdaad, de bank heeft een rekenprogramma om de intresten te berekenen.
Het moet een koud kunstje zijn, om dat in een file te plaatsen, en dat online aan te bieden, aan elke klant. Dat die berekening complex is, kan ik wel begrijpen.
Dat is evengoed zo bij elektriciteit-en gasfacturen. (die sturen toch ook niet zomaar een factuur met een naakt bedrag op?)
Dat banken dat zomaar wél mogen, gaat mijn petje te boven.
Het moet een koud kunstje zijn, om dat in een file te plaatsen, en dat online aan te bieden, aan elke klant. Dat die berekening complex is, kan ik wel begrijpen.
Dat is evengoed zo bij elektriciteit-en gasfacturen. (die sturen toch ook niet zomaar een factuur met een naakt bedrag op?)
Dat banken dat zomaar wél mogen, gaat mijn petje te boven.