Ontlenen via pensioenplannen bij aankoop woning?
TIP
Ontlenen via pensioenplannen bij aankoop woning?
Beste forumleden,
Mijn echtgenote en ik zijn beiden zelfstandigen en bouwen actief pensioenrechten op via de tweede en derde pijler (o.m. VAPZ, IPT, LTS). Voor de aankoop van een nieuwe woning kregen wij via onze makelaar twee mogelijke financieringspistes voorgesteld:
1. een klassiek hypothecair krediet of,
2. een financiering via onze pensioenplannen meer bepaald door middel van een bulletkrediet met toekomstige kapitaalterugbetaling via de vrijgekomen pensioenreserves op de wettelijke pensioenleeftijd.
We zijn nog relatief jong waardoor de huidige opgebouwde reserves beperkt zijn. Concreet lenen we vandaag een bedrag via een bulletkrediet. Tijdens de looptijd betalen we enkel interesten (momenteel > 4%, erg hoog, wat niet onbelangrijk is). En op de wettelijke pensioenleeftijd worden de pensioenplannen uitgekeerd en wordt met dat kapitaal het krediet terugbetaald.
Argumenten die in het voordeel van deze constructie worden aangehaald:
* lagere maandelijkse aflossingen want enkel interesten op het bulletkrediet;
* het 'sparen' van het kapitaal gebeurt via pensioenbijdragen met brutogelden die fiscaal aftrekbaar waardoor de effectieve kost lager ligt;
* cashflowgewijs minder druk dan bij een klassiek woonkrediet;
* nu al kunnen 'gebruik maken' van de pensioengelden i.p.v. over enkele decennia.
Heeft iemand ervaring met deze manier van financieren? Wat is jullie idee over deze constructie (fiscaal, financieel, gemoedsrust)? Zijn er valkuilen waar men in de praktijk tegenaan loopt?
Alle inzichten, ervaringen of aandachtspunten zijn zeer welkom. Alvast bedankt!
Mijn echtgenote en ik zijn beiden zelfstandigen en bouwen actief pensioenrechten op via de tweede en derde pijler (o.m. VAPZ, IPT, LTS). Voor de aankoop van een nieuwe woning kregen wij via onze makelaar twee mogelijke financieringspistes voorgesteld:
1. een klassiek hypothecair krediet of,
2. een financiering via onze pensioenplannen meer bepaald door middel van een bulletkrediet met toekomstige kapitaalterugbetaling via de vrijgekomen pensioenreserves op de wettelijke pensioenleeftijd.
We zijn nog relatief jong waardoor de huidige opgebouwde reserves beperkt zijn. Concreet lenen we vandaag een bedrag via een bulletkrediet. Tijdens de looptijd betalen we enkel interesten (momenteel > 4%, erg hoog, wat niet onbelangrijk is). En op de wettelijke pensioenleeftijd worden de pensioenplannen uitgekeerd en wordt met dat kapitaal het krediet terugbetaald.
Argumenten die in het voordeel van deze constructie worden aangehaald:
* lagere maandelijkse aflossingen want enkel interesten op het bulletkrediet;
* het 'sparen' van het kapitaal gebeurt via pensioenbijdragen met brutogelden die fiscaal aftrekbaar waardoor de effectieve kost lager ligt;
* cashflowgewijs minder druk dan bij een klassiek woonkrediet;
* nu al kunnen 'gebruik maken' van de pensioengelden i.p.v. over enkele decennia.
Heeft iemand ervaring met deze manier van financieren? Wat is jullie idee over deze constructie (fiscaal, financieel, gemoedsrust)? Zijn er valkuilen waar men in de praktijk tegenaan loopt?
Alle inzichten, ervaringen of aandachtspunten zijn zeer welkom. Alvast bedankt!