Oorlog Amerika/Israël versus Iran.
TIP
Re: Oorlog Amerika/Israël versus Iran.
Mocht het zo zijn, dan zou ik daar zelfs geen tijd instoppen en een echte bot in mijn plaats zetten. Die kan dan pas echt met uw voeten beginnen rammelen.the_bishop schreef: ↑13 april 2026, 22:05ipv dit zelfs bij mekaar te typen zal ie het weer wel door chatgpt laten genereren hebben…chesini schreef: ↑13 april 2026, 18:22 Geen enkele chatbot kan een antwoord formuleren op de onzin die jij uitkraamt. Chatbots zijn getraind op wat normale mensen zeggen en schrijven. Die zijn niet getraind op het gewauwel van u. Denk je dat OpenAI, Google, Anthropic ea gaan engineering en tijd en resources steken in het ontcijferen van uw gebrabbel? Die hebben wat anders te doen hoor.
teveel werk en tijd om dat zelfs te doen voor chesini![]()
Willen jullie eens stoppen met dat gekibbel, en on-topic blijven?
De rest van het forum heeft hier geen boodschap aan, vecht jullie meningsverschil uit via PM of zo. Of spreek af op café en ga een goei pint drinken.
De rest van het forum heeft hier geen boodschap aan, vecht jullie meningsverschil uit via PM of zo. Of spreek af op café en ga een goei pint drinken.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Inderdaad, los toch eens gewoon het probleem Amerika/Israel versus Iran op!

Plus.balouke schreef: ↑29 maart 2026, 00:00 Als Trump beslist om de oorlog te stoppen in Iran en door een deal met Iran te sluiten waarbij ook Rusland en China profiteren zodat voor cargoschepen er moet betaaldt worden zo een 2000000€ per cargoschip om de straat van Hormuz te passeren en de bevriende landen niets moeten betalen.Anders moeten ze rond varen dan heb ik toch zo de indruk dat het er voor Europa en nog wat landen het duur zal worden.Mss zie ik het verkeerd maar denk niet dat hij een 2de Vietnam gaat beginnen.
Welke aandelen varen hier goed en slecht bij?
COSCO SHIPPING natuurlijk. Chinese reders gaan geen tol betalen.
Exxon en Chevron uiteraard. Zij verkopen goedkoop gedolven US-olie aan peperdure marktprijzen.
Defensiebedrijven. Zij verkopen altijd beter bij oorlog.
Minus.
BASF. De energiekost voor Europese chemie wordt stilaan onbetaalbaar.
ArcelorMittal. Idem voor Europees staal als voor chemie.
Luchtvaartmaatschappijen owv dure kerosine.
55000 Amerikaanse mariniers in het Midden-Oosten !! Koning uit Saudie die oproept om Iraans regime op de knieen te krijgen. Strijdvaardiger toon vanuit Israel.
Het ergste hebben we nog niet gezien. Een beperkt grondoffensief ( vooral olie-infrastructuur) lijkt mij aanstaande.
Ik vrees dat Amerika geen zo een troepenmacht gaat opbouwen om ze met enkele weken braaf terug huiswaarts te vliegen. Zo ken ik de US niet ! (Europa wel)
Dat de Amerikaanse regering gehaast is door de aanstaande verkiezingen lijkt mij ook zo een Europese misvatting.
Steeds geleerd,dat Amerikanen bij oorlog als één blok achter hun president gaan staan.En de president (en zijn regering) populairder dan ooit is.
Maar deze keer is het anders ! (Omdat het Trump is
?)
Ik wacht af met nieuwe beursorders in te geven..
Het ergste hebben we nog niet gezien. Een beperkt grondoffensief ( vooral olie-infrastructuur) lijkt mij aanstaande.
Ik vrees dat Amerika geen zo een troepenmacht gaat opbouwen om ze met enkele weken braaf terug huiswaarts te vliegen. Zo ken ik de US niet ! (Europa wel)
Dat de Amerikaanse regering gehaast is door de aanstaande verkiezingen lijkt mij ook zo een Europese misvatting.
Steeds geleerd,dat Amerikanen bij oorlog als één blok achter hun president gaan staan.En de president (en zijn regering) populairder dan ooit is.
Maar deze keer is het anders ! (Omdat het Trump is
Ik wacht af met nieuwe beursorders in te geven..
Die gaan daar niks te verschepen hebben nu Hormuz ook voor Iraanse olie dicht ischesini schreef: ↑14 april 2026, 11:27Plus.balouke schreef: ↑29 maart 2026, 00:00 Als Trump beslist om de oorlog te stoppen in Iran en door een deal met Iran te sluiten waarbij ook Rusland en China profiteren zodat voor cargoschepen er moet betaaldt worden zo een 2000000€ per cargoschip om de straat van Hormuz te passeren en de bevriende landen niets moeten betalen.Anders moeten ze rond varen dan heb ik toch zo de indruk dat het er voor Europa en nog wat landen het duur zal worden.Mss zie ik het verkeerd maar denk niet dat hij een 2de Vietnam gaat beginnen.
Welke aandelen varen hier goed en slecht bij?
COSCO SHIPPING natuurlijk. Chinese reders gaan geen tol betalen.
BASF koopt zijn gas en elektriciteit niet op de spot markt maar heeft termijn contracten van ruim een jaar, daarnaast loont het in China omwille van duurdere basisgrondstoffen en schaarste (China haalt heel veel petrochemische grondstoffen en olie derivaten uit de Golf regio) niet meer om overproductie te handhaven die het hier kwam dumpen. In Europa betalen we wat meer voor de gondstoffen en energie maar hier zijn geen problemen met de aanvoer. Dit is onder de streep geen slechte zaak voor de Chemische sector, beter een wat duurdere markt dat uit de markt gezet worden door China.
Arcelor stookt zijn ruw staal ovens met cokes wat op steenkool gebaseerd is, steenkool komt niet uit het Midden Oosten
Vraag het de volgende keer maar weer aan ChatPGT, anders trekt het toch op niks. Kijk maar eens naar de beurskoers van deze drie de afgelopen weken, die bevestigt alvast niet jouw uitgekraamde onzin.
Wat zegt de beurskoers over een periode van een paar weken? Hallo? Wie kraamt er hier onzin uit?vortex schreef: ↑14 april 2026, 15:27Die gaan daar niks te verschepen hebben nu Hormuz ook voor Iraanse olie dicht is![]()
BASF koopt zijn gas en elektriciteit niet op de spot markt maar heeft termijn contracten van ruim een jaar, daarnaast loont het in China omwille van duurdere basisgrondstoffen en schaarste (China haalt heel veel petrochemische grondstoffen en olie derivaten uit de Golf regio) niet meer om overproductie te handhaven die het hier kwam dumpen. In Europa betalen we wat meer voor de gondstoffen en energie maar hier zijn geen problemen met de aanvoer. Dit is onder de streep geen slechte zaak voor de Chemische sector, beter een wat duurdere markt dat uit de markt gezet worden door China.
Arcelor stookt zijn ruw staal ovens met cokes wat op steenkool gebaseerd is, steenkool komt niet uit het Midden Oosten![]()
Vraag het de volgende keer maar weer aan ChatPGT, anders trekt het toch op niks. Kijk maar eens naar de beurskoers van deze drie de afgelopen weken, die bevestigt alvast niet jouw uitgekraamde onzin.
BASF
In EU in 25 & 26: -5000FTE -> ze snoeien zwaar in EU-personeel, nogal normaal dat de koers zich dan tijdelijk handhaaft. Op hoeveel % capaciteit draaien de EU-fabrieken nog? En hoe lang nog?
Ze hebben sinds maart26 hun prijzen met 30% verhoogd -> ze kunnen wel zeggen dat ze alles kunnen doorrekenen naar hun klanten, vraag is hoe klanten daar mee blijven omgaan?
Ze zijn aandelen aan het inkopen sinds 2025 voor een bedrag van 1,5miljardEUR.
Ik wil het maw nog wel eens zien als de golfcrisis blijft aanhouden.
Exact wat de markt denk over desbetreffende periode en dat is duidelijk positiever nu China een behoorlijke impact van de blokkade ondervindt, het is in elk geval niet negatief zoals jij hierboven beweert. En dat het niet enkel om BASF gaat kun je zien aan de koers van Europe 600 Chemicals UCITS ETF van de laatste weken. Lijkt mij duidelijk dat het chesini is die onzin uitkraamt, zoals gewoonlijk trouwens.chesini schreef: ↑14 april 2026, 16:56Wat zegt de beurskoers over een periode van een paar weken? Hallo? Wie kraamt er hier onzin uit?vortex schreef: ↑14 april 2026, 15:27
Die gaan daar niks te verschepen hebben nu Hormuz ook voor Iraanse olie dicht is![]()
Arcelor stookt zijn ruw staal ovens met cokes wat op steenkool gebaseerd is, steenkool komt niet uit het Midden Oosten![]()
We zullen wel zien wie er onzin uitkraamt. We zullen zien.vortex schreef: ↑14 april 2026, 19:13Exact wat de markt denk over desbetreffende periode en dat is duidelijk positiever nu China een behoorlijke impact van de blokkade ondervindt, het is in elk geval niet negatief zoals jij hierboven beweert. En dat het niet enkel om BASF gaat kun je zien aan de koers van Europe 600 Chemicals UCITS ETF van de laatste weken. Lijkt mij duidelijk dat het chesini is die onzin uitkraamt, zoals gewoonlijk trouwens.