Opbouw fondsen portefeuille / herbalancering
TIP
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Re: Opbouw fondsen portefeuille / herbalancering
Even terug naar het begin; je stelt dat je aan pensioensparen doet in de vorm van een verzekering ?
Volgens jouw leeftijd en de huidige rente is dit mssch niet de beste formule. Indien je dit doet via een pensioenfonds heb je nog vele jaren dat een eventuele crash kan verteerd worden.
Enkel indien je 100% overtuigd bent dat de beurs nu op zijn hoogste staat is een verzekering aangewezen ...maar kan eigenlijk wachten tot 55 ...
Volgens jouw leeftijd en de huidige rente is dit mssch niet de beste formule. Indien je dit doet via een pensioenfonds heb je nog vele jaren dat een eventuele crash kan verteerd worden.
Enkel indien je 100% overtuigd bent dat de beurs nu op zijn hoogste staat is een verzekering aangewezen ...maar kan eigenlijk wachten tot 55 ...
klopt, we hebben ons idd iets wat laten beinvloeden tijdens de crisisjaren 2007-2009, de tweede stevige crash de ik meemaakte.JulusCesar schreef: ↑4 maart 2018, 13:24 Even terug naar het begin; je stelt dat je aan pensioensparen doet in de vorm van een verzekering ?
Naast dit hebben we ook elk een fondsenportefeuille die we opbouwen en houden tot pensioengerechtigde leeftijd.
De verzekering zien we nu een, samen met het cash gedeelte, als de stabiele factor.
Resultaten van beleggingsportefeuilles worden voor 80-90% bepaald door de Asset Allocatie. Dwz. beleggers met gelijkaardige AA zullen voornamelijk dezelfde resultaten ondervinden onafhankelijk van de individuele beleggingsbeslissingen.woete schreef: ↑4 maart 2018, 01:12Toch 2 bedenkingen...B7H4long schreef: ↑28 juli 2017, 17:08 Hier is mijn kijk op beleggen:
Stap 1- Asset Allocatie
De eerste* en belangrijkste beslissing is je asset allocatie; hoeveel wens je voor groei/aanwas (aandelen) en hoeveel voor stabiliteit (obligaties/spaarrekeningen).
[]
De Asset allocatie is iets heel persoonlijk. Ze is afhankelijk van je risk tolerantie; van je nood, mogelijkheid en wens om risiko te nemen.
Dikwijls komt men uit tussen "leeftijd in obligaties" en "leeftijd-20 in obligaties"
1/ De eerste en belangrijkste beslissing is je assetallocatie, maar dat is meteen ook de moeilijkste. []
2/ Misschien is die keuze van assetallocatie wel helemaal niet zo belangrijk (ff advocaat van de) []
Keuze van AA is niet makkelijk. De elementen die ik hierboven aangeef zijn belangrijk.
Ervaren beleggers kunnen terugkijken op hun gedrag tijdens vorige correcties/bear markets en crashes.
- als je aandelen verkocht tijdens de daling - dan was je aandelen% te hoog.
- als je er bijkocht en je aandelen % verhoogde dan wqs je AA te conservatief.
Jongere beleggers hebben die ervaring niet. Zij hebben wel het voordeel dat het kapitaal dat risico loopt kleiner is en zij weten ook dat ze nog vele jaren zullen kunnen sparen om eventueel verlies te kunnen goedmaken. Hun "Human Capital" is nog zeer groot.
Het risicoprofiel van een belegger zal veranderen in zijn leven afhankelijk van de veranderingen in je nood, mogelijkheid en wens om risico te nemen.
Een beginnend belegger met 5000 Euro in Aandelen zal misschien 2500 Euro verliezen bij een crash. Hij weet dat hij dit in relatief korte termijn terug kan goedmaken met bijkomende storting indien nodig.
Een belegger die meer naar het einde van zijn professionele carriere staat heeft misschien 500000 Euro in aandelen, Als met 250000 Euro daalt dan weet deze belegger dat hij die niet met bijkomende stortingen kan goedmaken.
References:
Vanguard:model-portfolio-allocations
Bogleheads Video: Why_bother_with_bonds
Boeken:
"Bogleheads guide to investing"
"All about asset allocation" coor Rick Ferri.
Wiki pages:
Bogleheads: Asset_allocation#Impact_of_asset_allocation_on_risk_and_return
Bogleheads: Ability, Willingness and need
Risk_tolerance
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt voor deze aanvulling en het leesmateriaal!