Opbrengst verkoop automatisch naar lening andere eigendom?
TIP
Opbrengst verkoop automatisch naar lening andere eigendom?
Stel, ik heb twee hypothecaire leningen lopen: eentje voor een bouwgrond en eentje voor het huis waarin ik woon. De lening voor de bouwgrond, laten we zeggen 150K, is reeds voor 70K afbetaald en vandaag wordt die grond verkocht voor 180K.
Deze hypothecaire lening komt dus te vervallen. De openstaande schuld van 80K wordt afgelost, maar wat met de resterende opbrengst van 100K? Is het wettelijk verplicht om daarmee automatisch 100K van de hypothecaire lening voor het huis af te lossen? Of kan je (deels) beschikken over dat geld?
Deze hypothecaire lening komt dus te vervallen. De openstaande schuld van 80K wordt afgelost, maar wat met de resterende opbrengst van 100K? Is het wettelijk verplicht om daarmee automatisch 100K van de hypothecaire lening voor het huis af te lossen? Of kan je (deels) beschikken over dat geld?
Re: Opbrengst verkoop automatisch naar lening andere eigendom?
Ik ga ervan uit dat het huis staat op de grond die je bedoelt , en het géén twee afzonderlijke eigendommen zijn.
In dat geval is een huis dat je verkoopt ,moet vrij en onbelast zijn, dus zal de notaris het geld inhouden om het hypothecair krediet dat op het pand rust af te lossen, dit zal de bank ook vragen.
Best neem je kontakt op met de bank om later een wederopname te doen als je een ander pand koopt..
In dat geval is een huis dat je verkoopt ,moet vrij en onbelast zijn, dus zal de notaris het geld inhouden om het hypothecair krediet dat op het pand rust af te lossen, dit zal de bank ook vragen.
Best neem je kontakt op met de bank om later een wederopname te doen als je een ander pand koopt..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Nee, het gaat om een onbebouwde bouwgrond. Mijn huis staat niet op de grond in kwestie. Twee locaties dus.
-
- Newbie
- Contacteer:
TS zegt dat de grond verkocht wordt voor 180K, dus lijkt me niet mogelijk dat het huis waarin hij woont, op die grond staat. In dat geval zie ik niet in op welke basis hij/zij verplicht zou kunnen worden een deel van de opbrengst van de verkoop te gebruiken voor de aflossing van het krediet voor de woning.
-----BeireBierblik schreef: ↑27 oktober 2022, 13:32 TS zegt dat de grond verkocht wordt voor 180K, dus lijkt me niet mogelijk dat het huis waarin hij woont, op die grond staat. In dat geval zie ik niet in op welke basis hij/zij verplicht zou kunnen worden een deel van de opbrengst van de verkoop te gebruiken voor de aflossing van het krediet voor de woning.
De Belgische wetgeving bepaald dat wie eigenaar is van de grond ook principieel eigenaar is van hetgeen erop staat.
Als het 2 apparte eigendommen zijn kan de bank mogelijks wel eisen dat gezien de waarborg op de nog openstaande hypotheek onvoldoende is en een extra waarborg zal moeten gevestigd worden...
-
- Newbie
- Contacteer:
Natuurlijk ben je eigenaar van wat er op je grond staat, maar het gaat hier over een onbebouwde grond. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het krediet voor de gezinswoning deels gewaarborgd zou zijn door een elders gelegen bouwgrond. TS kan dus zonder meer vrij beschikken over de resterende opbrengst.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wellicht is je situatie als volgt:KVI schreef: ↑27 oktober 2022, 11:42 Stel, ik heb twee hypothecaire leningen lopen: eentje voor een bouwgrond en eentje voor het huis waarin ik woon. De lening voor de bouwgrond, laten we zeggen 150K, is reeds voor 70K afbetaald en vandaag wordt die grond verkocht voor 180K.
- lening voor eigen woning (incl. grond) met hypotheek op die eigen woning
- lening voor aparte grond met hypotheek op die aparte grond
In dit geval zal bij verkoop van de aparte grond de openstaande schuld van de lening voor die aparte grond afgelost worden en de hyptheek op die aparte grond opgeheven worden. Dit gebeurt met de opbrengst van de verkoop (je krijgt dat zelf nooit in handen) en de rest van de opbrengst van de verkoop krijg je zelf.
De lening voor en hypotheek op je eigen woning staat daar volledig los van.