opbrengsteigendom: studentenkamers?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
opbrengsteigendom: studentenkamers?
Hey,
Heeft er iemand ervaring met de aankoop van een opbrengsteigendom?
Hypothetisch:
Ik heb een kapitaal van 40.000euro.
Aankoop opbrengsteigendom: 250.000euro.
Kosten notaris betaal ik zelf: 10percent = 25.000 om een goedkopere lening te bekomen (is de rentevoet van een lening van opbrengsteigendom vergelijkbaar met aankoop van eerste woning of duurder/goedkoper?)
Afbetaling lening op 30 jaar = 1400euro/maand
Netto-opbrengsten = 1400/maand
Break-even...
Ik heb nog 15.000 euro voor onmiddelijke reparatiekosten/leegstand en spaar maandelijks nog een bedrag om eventuele grote onverzienigheden te bekostigen.
Na 30 jaar heb ik een mooie maandelijkse opbrengst van de woning...
Wat denken jullie hiervan en welke kosten ben ik vergeten?
Bedankt
Heeft er iemand ervaring met de aankoop van een opbrengsteigendom?
Hypothetisch:
Ik heb een kapitaal van 40.000euro.
Aankoop opbrengsteigendom: 250.000euro.
Kosten notaris betaal ik zelf: 10percent = 25.000 om een goedkopere lening te bekomen (is de rentevoet van een lening van opbrengsteigendom vergelijkbaar met aankoop van eerste woning of duurder/goedkoper?)
Afbetaling lening op 30 jaar = 1400euro/maand
Netto-opbrengsten = 1400/maand
Break-even...
Ik heb nog 15.000 euro voor onmiddelijke reparatiekosten/leegstand en spaar maandelijks nog een bedrag om eventuele grote onverzienigheden te bekostigen.
Na 30 jaar heb ik een mooie maandelijkse opbrengst van de woning...
Wat denken jullie hiervan en welke kosten ben ik vergeten?
Bedankt
Re: opbrengsteigendom: studentenkamers?
Tenzij je een Handige Harry bent : vergeet het maar.
Er is altijd wel wat stuk, en alles verslijt er sneller. Als je voor alles een vakman moet betalen dan geraak je er niet aan uit.
Hou er ook rekening mee dat de wetgeving op 30 jaar kan wijzigen.
30 jaar geleden was een kamertje met een wastafeltje en wat verwarming al voldoende.
Nu is een studentekot al een kleine studio, en ADSL aansluitngen e.d. zijn zo goed al standaard.
Je kan natuurlijk ook gewoon een huis ombouwen met kamers met een minumum aan comfort, maar i.p.v. echte studenten zal je dan een huis vol marginalen hebben.
Er is altijd wel wat stuk, en alles verslijt er sneller. Als je voor alles een vakman moet betalen dan geraak je er niet aan uit.
Hou er ook rekening mee dat de wetgeving op 30 jaar kan wijzigen.
30 jaar geleden was een kamertje met een wastafeltje en wat verwarming al voldoende.
Nu is een studentekot al een kleine studio, en ADSL aansluitngen e.d. zijn zo goed al standaard.
Je kan natuurlijk ook gewoon een huis ombouwen met kamers met een minumum aan comfort, maar i.p.v. echte studenten zal je dan een huis vol marginalen hebben.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
@boss:
Waarom is 30 jaar afschrijving te lang?
@bruce1:
Handige harry's genoeg in de familie...
De wetgeving heb ik idd wat schrik voor.
Degelijke studentenkamers zijn altijd verhuurd in Leuven of Gent.
Waarom is 30 jaar afschrijving te lang?
@bruce1:
Handige harry's genoeg in de familie...
De wetgeving heb ik idd wat schrik voor.
Degelijke studentenkamers zijn altijd verhuurd in Leuven of Gent.
Zolang je lening loopt zijn de intresten aftrekbaar tot max 140 % van het geindexeerd kadastraal inkomen.
Indien je te weinig intresten moet betalen, dan wordt 140 % van dat geindexeerd kadastraal inkomen bij je inkomstenbelastingen gevoegd
(voor gewone huishuur, ongemeubeld).
Indien je gemeubeld verhuurt, dan wordt het nog op een ander manier belast.
Uiteraard moet je bovendien nog eens de onroerende voorheffing betalen.
Een goede rechtsbijstandverkering zal geen overbodige luxe zijn, zien of je wel verzekerd bent voor huurproblemen.
Misschien ook best geen kamers verhuren , waarvan de vader/moeder van de student(e) , advocaat is.Die mannen denken dat ze alles beter weten. Je hebt daar anders alleen maar last mee.
Indien je te weinig intresten moet betalen, dan wordt 140 % van dat geindexeerd kadastraal inkomen bij je inkomstenbelastingen gevoegd
(voor gewone huishuur, ongemeubeld).
Indien je gemeubeld verhuurt, dan wordt het nog op een ander manier belast.
Uiteraard moet je bovendien nog eens de onroerende voorheffing betalen.
Een goede rechtsbijstandverkering zal geen overbodige luxe zijn, zien of je wel verzekerd bent voor huurproblemen.
Misschien ook best geen kamers verhuren , waarvan de vader/moeder van de student(e) , advocaat is.Die mannen denken dat ze alles beter weten. Je hebt daar anders alleen maar last mee.
al gedacht aan het aankopen van garage-boxen of standplaatsen. En deze verhuren als opbrengst.
Huur garage-box 50 euro per maand x 30 = 1500 euro/maand
aankoop 5000 x 30 = 150.000 euro
Op de meeste plaatsen is 50euro voor een garage-box een koopje, maar 5000euro aankoopprijs is echt niet meer van deze tijd, zal eerder 15000 of zelfs meer het stuk zijn.ludo schreef: al gedacht aan het aankopen van garage-boxen of standplaatsen. En deze verhuren als opbrengst.
Een vriend van mij doet dat, een heel goede investering volgens hem, maar wel heel andere prijzen dan in het voorbeeld van Ludo.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
-
- Sr. Member
- Contacteer:
waar zijn die garageboxen gelegen dan??
daar heb ik nog nooit van gehoord, moet je de inkomsten aangeven bij belasting, zoals handelshuur, of niet (gelijk privé verhuur)??
daar heb ik nog nooit van gehoord, moet je de inkomsten aangeven bij belasting, zoals handelshuur, of niet (gelijk privé verhuur)??
5000 lijkt mij ook weinig. Als je er bijvoorbeeld 30 zet heb je toch redelijk wat grond nodig ook. Voor studentenkamers heb je minder grond nodig want je bouwt omhoog.
Er worden standplaatsen verkocht voor 5000 euro op immosites en barakken van garages voor 5000 maar dat zijn echtwel de goedkoopste/oudste.
Een voorbeeld van op immoweb:
19 standplaatsen te koop kost 160.000
Dan heb je 15 jaar nodig om die 160.000 terug eruit te halen als je 50 euro/maand vraagt en op voorwaarde dat die de hele periode verhuurd zijn.
11 garageboxen te koop voor 192.500 euro
30 jaar nodig aan 50 euro.
Voorbeelden zijn wel van berchem en deurne. Als dit in een buurt is met nauwelijks parkeerruimte kan je wellicht 75-100 per maand vragen.
Er worden standplaatsen verkocht voor 5000 euro op immosites en barakken van garages voor 5000 maar dat zijn echtwel de goedkoopste/oudste.
Dan heb je 15 jaar nodig om die 160.000 terug eruit te halen als je 50 euro/maand vraagt en op voorwaarde dat die de hele periode verhuurd zijn.
Voorbeelden zijn wel van berchem en deurne. Als dit in een buurt is met nauwelijks parkeerruimte kan je wellicht 75-100 per maand vragen.
De periode om het eruit teh halen is zelfs langer. Je moet ook meer en meer rekening houden met zaken als veiligheid en comfort. Zo moet er minstens al goede verlichting zijn wat energie en onderhoud kost/vraagt en vergeet vooral de schade niet van botsingskes en af en toe een likje verf is ook wel een must.BartVW schreef: 5000 lijkt mij ook weinig. Als je er bijvoorbeeld 30 zet heb je toch redelijk wat grond nodig ook. Voor studentenkamers heb je minder grond nodig want je bouwt omhoog.
Voordelen zijn wel dat als ze goed gelegen zijn, je eigenlijk nooit leegstand zal hebben, slechte betalers zijn makkelijker te verwijderen, onderhoudskosten zijn een fractie van bv. een studentenkamer en de aankoopprijs is nog goed te doen.
Geld verdienen doe je door te werken.
Landingsplaatsen voor helicopters verhuren in de buurt van gevangenissen zou dat geen booming business worden ? Of een helicopterverhuurbedrijf.
Alleen altijd op voorhand voor 100 % laten betalen, want die "klanten" zijn nogal moeilijke betalers.
Niettegenstaande die klanten goed hun kost verdienen 100 000,00 euro voor 4 bezoekjes aan de banken.
Alleen altijd op voorhand voor 100 % laten betalen, want die "klanten" zijn nogal moeilijke betalers.
Niettegenstaande die klanten goed hun kost verdienen 100 000,00 euro voor 4 bezoekjes aan de banken.