openen zicht en spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: openen zicht en spaarrekening
Wel, voor België ga ik uit van https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... prijsindexGudrun schreef: ↑20 juli 2022, 15:20 Zucht. Ja, je hebt gelijk. Die 10% is ook maar een verzinsel he, om een principe aan te tonen. Zelfs de inflatiecijfers uit het verleden zijn dermate gemanipuleerd dat niemand iets zinnigs kan zeggen over wat de inflatie nu werkelijk was. Ik denk wel dat we het er over een kunnen zijn dat de inflatie hoog is. 10%, dat bekt gewoon goed, en rekent gemakkelijk.
Over 9,65% of 10% val ik ook niet. Wat ik wou duiden is dat dat de inflatie van een jaar geleden tot nu is.
Daarnaast is eender wat onderheving aan dezelfde inflatie in mindere of meerdere mate.
Het verschil in keuze zit hem volgens mij eerder in wel/niet behoud van kapitaal en vast/variabel rendement op dat kapitaal.
ok de beurs een reeel rendement ?Gudrun schreef: ↑20 juli 2022, 15:17Natuurlijk mag je kiezen voor een spaarrekening zolang je je bewust bent van de gevolgen.
Het probleem met spaarrekeningen is niet dat het niets opbrengt, maar juist dat het heel veel geld kost.
Ik probeer niemand te bekeren. Als jij je goed voelt bij een spaarrekening, dan moet je dat doen. Dit forum heet nog altijd spaargids. Ik vind wel dat -naar analogie met leningen- banken verplicht zouden moeten worden een waarschuwing te geven bij elke reclame voor spaarrekeningen: "opgepast, sparen kost ook geld".
Overigens is de beurs de enige plek die ik ken waar je een positief reeel rendement haalt met zo weinig rompslomp. Wie een alternatief kent, mag het mij zeggen.
Ik ken wel wat mensen die zich door hun banken laten leiden in beleggingen ...
En blijkbaar stellen de banken heel wat verkeerde dingen voor

Graag verneem ik dan van een " kenner " waar je wel positief rendement haalt met weinig rompslomp .
Of wacht mag ik deze vraag ook " niet " stellen en moet ik het maar zelf zoeken op "internet" .
K dacht dat spaargids forum een forum was , waar je als "leekje " vragen kon en mocht stellen, en bijleren ...
Bij de banken geven ze niet altijd alle en correcte informatie ....
Trouwens mijn vraagje was gesteld in de rubriek " spaarrekeningen " . Effen ter zijde
t zou tof zijn mochten de beslagen " beleggers " tips en trucks uitwisselen met leekjes ....
of kan ik daar een cursus voor volgen , k leer zeer graag bij

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zichtrekeningen: https://www.spaargids.be/sparen/zichtre ... ijken.html
Spaarrekeningen: https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html
Het moge ondertussen toch wel duidelijk zijn dat je vraag te eenvoudig is.
Als je zelf niet in staat bent het juiste product voor je noden te selecteren, dan zal je misschien toch een iets omstandiger vraag moet stellen, als je een zinvol antwoord wil krijgen.
Afgeven op iemand die wat breder gaat dan de vraag, is natuurlijk gemakkelijk.
Als je niet eens weet welke zicht- en spaarrekening te nemen of daarover een gerichte vraag te stellen, dan lijkt het mij best dat je van beleggen wegblijft inderdaad.
Dora, het probleem is, dat de vragen die jij hier stelt, al in honderden topics beantwoord werden.Dora schreef: ↑20 juli 2022, 20:08ok de beurs een reeel rendement ?Gudrun schreef: ↑20 juli 2022, 15:17
Natuurlijk mag je kiezen voor een spaarrekening zolang je je bewust bent van de gevolgen.
Het probleem met spaarrekeningen is niet dat het niets opbrengt, maar juist dat het heel veel geld kost.
Ik probeer niemand te bekeren. Als jij je goed voelt bij een spaarrekening, dan moet je dat doen. Dit forum heet nog altijd spaargids. Ik vind wel dat -naar analogie met leningen- banken verplicht zouden moeten worden een waarschuwing te geven bij elke reclame voor spaarrekeningen: "opgepast, sparen kost ook geld".
Overigens is de beurs de enige plek die ik ken waar je een positief reeel rendement haalt met zo weinig rompslomp. Wie een alternatief kent, mag het mij zeggen.
En blijkbaar stellen de banken heel wat verkeerde dingen voor![]()
Graag verneem ik dan van een " kenner " waar je wel positief rendement haalt met weinig rompslomp .
Of wacht mag ik deze vraag ook " niet " stellen en moet ik het maar zelf zoeken op "internet" .
K dacht dat spaargids forum een forum was , waar je als "leekje " vragen kon en mocht stellen, en bijleren ...
Trouwens mijn vraagje was gesteld in de rubriek " spaarrekeningen " . Effen ter zijde
t zou tof zijn mochten de beslagen " beleggers " tips en trucks uitwisselen met leekjes ....
of kan ik daar een cursus voor volgen , k leer zeer graag bij, zeker van kenners
Het zou nuttig zijn - al is het niet altijd eenvoudig noch gemakkelijk terug te vinden - dat jij zelf eens begint te grasduinen in alle topics betreffende de onderwerpen waarover jij meer wenst te vernemen.
Veel succes toegewenst in je zoektocht naar info!
oei oei ...
. Het moge ondertussen toch wel duidelijk zijn dat je vraag te eenvoudig is.
Als je zelf niet in staat bent het juiste product voor je noden te selecteren, dan zal je misschien toch een iets omstandiger vraag moet stellen, als je een zinvol antwoord wil krijgen.
Mijn vraag is te eenvoudig
?
tja niet iedereen is even slim hé
Gelukkig ben jij heel " slim "
Desondanks ben ik noch te trots om toch " in u ogen domheid " raad te vragen elders dan de banken !
Maar blijkbaar ben ik hier totaal aan het verkeerde adres
. Het moge ondertussen toch wel duidelijk zijn dat je vraag te eenvoudig is.
Mijn vraag is te eenvoudig

tja niet iedereen is even slim hé

Gelukkig ben jij heel " slim "

Desondanks ben ik noch te trots om toch " in u ogen domheid " raad te vragen elders dan de banken !
Maar blijkbaar ben ik hier totaal aan het verkeerde adres

goh ... k heb hier al wat uren/dagen / nachten al de verschillende berichten gelezendhalluinR schreef: ↑20 juli 2022, 21:54Dora, het probleem is, dat de vragen die jij hier stelt, al in honderden topics beantwoord werden.Dora schreef: ↑20 juli 2022, 20:08
ok de beurs een reeel rendement ?
En blijkbaar stellen de banken heel wat verkeerde dingen voor![]()
of kan ik daar een cursus voor volgen , k leer zeer graag bij, zeker van kenners
Het zou nuttig zijn - al is het niet altijd eenvoudig noch gemakkelijk terug te vinden - dat jij zelf eens begint te grasduinen in alle topics betreffende de onderwerpen waarover jij meer wenst te vernemen.
Veel succes toegewenst in je zoektocht naar info!
en eerlijk gezegd
ze spreken elkaar een ' beetje " tegen "
toch word ik hier te " kakken " gezet omdat ik raad/ hulp en advies vraag ?
Omdat ik in uw ogen niet genoeg kennis heb / zelf heb opgezocht etc etc etc

Wat ik wel gedaan heb maar het spoor een beetje kwijt was , welke banken bij welke groep hoorden etc !
Dat trouwens constant veranderd !
Blijkbaar is er hier" enkel beleefheid en respect" tussen de gekroonde hoofden die wel weten waar abraham de mosterd haalt
en gelukkig enkele uitmuntende personen die me , wel met respect en en extra info een handje helpen !
En die uitzonderlijke diamanten dank ik van harte
de rest die kan me .......
k weet genoeg nu !
mvg
En aan de views te zien , zijn er precies nog mensen die op de hoogte willen zijn en blijven 

Kan iemand me uitleggen hoe ik mijn bericht verwijder hier ? K heb het een klein beetje gehad met bepaalde ....
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een meerderheid kent misschien niet de term "inflatie" maar iedereen wéét toch, dat de prijzen van alles wat we dagdagelijks nodig hebben, de hoogte ingaan.
En dat is altijd al zo geweest, ook al in de golden sixties.
Tegenwoordig heeft dit een spectaculairder effect op onze koopkracht dan vroeger, en voelen veel meer mensen dit.
Maar ook vroeger wisten de mensen dat ze met hun spaarboekje waar 10.000,-BEF opstond, 10 jaar later niet meer evenveel konden kopen dan oorspronkelijk, ondanks de interesten.
Onze koopkracht vermeerderen deden we, en doen we nog steeds door te werken voor ons geld.
@Dora,
Laat je hier niet wegjagen!
Er zullen altijd mensen bestaan die proberen om andere mensen te ontmoedigen = niks van aantrekken!
En je hebt volkomen gelijk: als jij een vraag stelt in de rubriek "Spaarrekeningen" moeten ze hier niet afkomen met beursgerelateerde beleggingen (alsof dáár geen risico's van kapitaalverlies aan verbonden zijn).
Dat is trouwens waarom ikzelf ook reageerde: want ik ben het kotsbeu dat sommigen steeds opnieuw over "risico's" van spaarrekeningen beginnen, en anderzijds volhouden dat alleen hún manier geen risico's zou inhouden.
Mijn ouders zouden de initiële vraag niet op internet posten, maar eerder bij mij te raden komen.
Geen idee of Dora haar eigen naam is, maar als dat zo is, lijkt ze me ook niet van de jongste. In dat geval chapeau, want voor mensen van in de 70 (en ik kijk hier naar mijn eigen ouders) is het niet eenvoudig om alles zomaar op internet terug te vinden. Ik krijg heel vaak de vraag om x of y op te zoeken...
Die generatie is niet met een computer, en laat staan internet, opgegroeid, maar werd ertoe gedwongen hem te gebruiken om bankzaken te kunnen doen.
Het is tegenwoordig makkelijk en heel goedkoop om bagger over iemand uit te storten, zeker als het lekker anoniem is. Het is niet voor niets dat ook ik minder en minder hier vertoef, want de tijd dat je als beginneling hier veel kon leren is al lang voorbij.
@Dora : Als je zelf meer wilt leren kennen over fondsen, los van wat banken je proberen aan te smeren, kijk dan eens op https://mijnportefeuille.be/. Ben je iets meer in aandelen geïnteresseerd, of wil je daar meer over leren, neem dan eens een kijkje op https://spaarvarkens.be/. Je kan je daar ook inschrijven op een online cursus.
Maar stel dat je niemand anders hebt die er wat van kent ? Wat is er dan fout mee om zo'n vraag op een forum te stellen ?
Geen idee of Dora haar eigen naam is, maar als dat zo is, lijkt ze me ook niet van de jongste. In dat geval chapeau, want voor mensen van in de 70 (en ik kijk hier naar mijn eigen ouders) is het niet eenvoudig om alles zomaar op internet terug te vinden. Ik krijg heel vaak de vraag om x of y op te zoeken...
Die generatie is niet met een computer, en laat staan internet, opgegroeid, maar werd ertoe gedwongen hem te gebruiken om bankzaken te kunnen doen.
Het is tegenwoordig makkelijk en heel goedkoop om bagger over iemand uit te storten, zeker als het lekker anoniem is. Het is niet voor niets dat ook ik minder en minder hier vertoef, want de tijd dat je als beginneling hier veel kon leren is al lang voorbij.
@Dora : Als je zelf meer wilt leren kennen over fondsen, los van wat banken je proberen aan te smeren, kijk dan eens op https://mijnportefeuille.be/. Ben je iets meer in aandelen geïnteresseerd, of wil je daar meer over leren, neem dan eens een kijkje op https://spaarvarkens.be/. Je kan je daar ook inschrijven op een online cursus.
Banken stellen producten voor waar ze zelf aan verdienen. Ze laten jou het risico nemen, maar met de winst gaan ze zelf lopen. Vermijd banken als het aankomt op inwinnen van financieel advies. Je moet je onafhankelijk laten informeren.
Natuurlijk mag je die vraag stellen, ik geef zelfs met plezier het antwoord: koop regelmatig (bvb wekelijks, maandelijks, per kwartaal) een breed gediversifieerd indexfonds dat lage kosten hanteert. Hier hoef je nooit naar om te zien, en het garandeert je een eerlijk deel van het rendement van de beurs. Beleg enkel geld dat je de volgende 25 jaar niet nodig hebt. De meer gedetailleerde informatie ga ik niet herhalen, want die vind je met gemak terug. Hetzij op dit forum, hetzij via google. Verneem je de informatie liever via een boek, zoek dan "the simple path to wealth" van JL Collins. Liever in het Nederlands? Koop dan https://www.bol.com/be/nl/p/schitterend ... 006191081/
Graag gedaan.
Nogmaals, ik probeer je niet van een spaarrekening naar een belegging te leiden. Besef gewoon dat je met een spaarrekening zeker bent dat je geld verliest.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Inflatie is onzichtbaar. Ja, iedereen weet dat prijzen stijgen, maar toch heeft iedereen de illusie dat die 10.000 euro die je 15 jaar geleden gespaard hebt nog altijd 10.000 euro is. De kracht van samengestelde intrest (ook de negatieve) over langere periodes is extreem contra-intuitief en derhalve enorm onderschat.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."