Opgelicht door phishing.
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Opgelicht door phishing.
Zeker, maar als je daar nu iemand anders zijn rekeningnr invult (verkregen via bv phising)? Hoe loopt dat dan af?
Re: Opgelicht door phishing.
Dan wordt dat inderdaad gewoon van die ander zijn rekeningnummer afgeschreven.
Zo heeft Eneco mijn rekeningnummer volledig leeg gehaald. Ik had toen nog een Nederlandse rekening voor mijn verblijven in Nederland. De rekeningafschriften kwamen binnen op het Nederlands adres, maar die keek ik na als ik daar was.
Drie maal zo'n 223 euro... via het 'machtigingssysteem'.
Nu kreeg ik dat weer vrij snel terug - via het zogeheten 'storneren'.
Maar je theorie klopt: inmiddels is het product betaald en de vogel is gevlogen.
Overigens was het in het geval van Eneco niet eens phishing. Eneco zelf had het rekeningnummer gewoon verkeerd ingevuld in hun software. Kan je je voorstellen: bedrijven kunnen dus gewoon aan zelfbediening doen op Nederlandse bankrekeningnummers. En inmiddels is dat systeem via SEPA het Europese systeem geworden.
Zo heeft Eneco mijn rekeningnummer volledig leeg gehaald. Ik had toen nog een Nederlandse rekening voor mijn verblijven in Nederland. De rekeningafschriften kwamen binnen op het Nederlands adres, maar die keek ik na als ik daar was.
Drie maal zo'n 223 euro... via het 'machtigingssysteem'.
Nu kreeg ik dat weer vrij snel terug - via het zogeheten 'storneren'.
Maar je theorie klopt: inmiddels is het product betaald en de vogel is gevlogen.
Overigens was het in het geval van Eneco niet eens phishing. Eneco zelf had het rekeningnummer gewoon verkeerd ingevuld in hun software. Kan je je voorstellen: bedrijven kunnen dus gewoon aan zelfbediening doen op Nederlandse bankrekeningnummers. En inmiddels is dat systeem via SEPA het Europese systeem geworden.
Re: Opgelicht door phishing.
Er zijn blijkbaar mensen genoeg die in de val trappen, dus zo zwart-wit als jij het stelt is het niet anonymous. Men vindt ook iedere keer nieuwe dingen uit om iemand op te lichten. Mijn vrouw is verpleegkundige en is in haar gedachten meer bezig met mensen zo goed mogelijk te verzorgen. Zeker met de workload nu in deze coronatijd komt het nog harder aan en ga je denken waarvoor doe ik dit allemaal, als al je spaargeld weg is!
En ja, ik ben er nog steeds van overtuigd dat de bank meer had moeten doen! Hoe is het mogelijk dat door zo'n list je zuurverdiende centen op zo'n korte tijd kunnen weggehaald worden! Een vriendin heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt bij ING, daar is een rem in werking getreden, waarom daar wel?
En ja, ik ben er nog steeds van overtuigd dat de bank meer had moeten doen! Hoe is het mogelijk dat door zo'n list je zuurverdiende centen op zo'n korte tijd kunnen weggehaald worden! Een vriendin heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt bij ING, daar is een rem in werking getreden, waarom daar wel?
Laatst gewijzigd door Marc_B op 29 april 2020, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Opgelicht door phishing.
Ik neem aan dat het zou opvallen als er een domicilieringsopdracht wordt toegevoegd waarvoor je zelf geen toestemming hebt gegeven.
In dat geval moet je zo vlug mogelijk contact opnemen met je bank en het bedrijf in kwestie.
Maar ik vraag me wél af, wie zich daar mee zou willen bezighouden.
Re: Opgelicht door phishing.
SEPA-domiciliëringen zijn tot 8 weken (bij een ongeldige volmacht zelfs 13 maanden) na de transactie omkeerbaar. Daar kunnen fraudeurs niet veel mee.
Re: Opgelicht door phishing.
tja, als je een dokument tekent met je rekeningnummer op zonder te lezen, loop je inderdaad het risico dat je een domiciliering hebt onderschreven.. Dan is het geen fraude, maar eigen lompheid..
-
- Newbie
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12 sep 2018
- Contacteer:
Re: Opgelicht door phishing.
Heb ik ook mee gemaakt in 2018 met verschillende posts op dit forum. Tijdens het internet bankieren kreeg ik een mail met en bericht dat mijn bankkaart moest omgeruild worden want dat mijn huidige - die inderdaad enkele maanden later zou vervallen - een verouderde chip bevatte met beveiligingslekken. Bij eventuele problemen, zou ik zelf aansprakelijk zijn.
Ik was aan het internet bankieren met beveiliging door "F-Secure" een beveiligingssuite die tijdens het internet bankieren elk ander internetverkeer blokkeert. Toch kreeg ik een mail zoals hoger vermeld die blijkbaar door "F-Secure" doorgelaten werd.
Ik klik op de link en heb de indruk dat mijn scherm refresht. Ik was eigenlijk op een 2° pagina terecht gekomen die niet te onderscheiden was van de vorige webpagina. Ik heb alles gecheckt (embleem van de bank, mijn saldi, de volgorde van aangeboden diensten, etc.). Ik zat dus op een spiegel website. Tot zover geen probleem.
In de namiddag kreeg ik telefoon van de bank met de naam van de respondent - een zekere Van Hee - die mij niet ongekend leek omdat ik ooit met iemand met die of dergelijke naam bij de bank gehad heb als medewerker. Er werd dus duidelijk gebruik gemaakt van de naam van een werknemer van mijn plaatselijk filiaal ! Hij deelde mee dat ik een nieuwe bankkaart besteld had met de recentste chip ook qua beveiliging maar dat hij toch nog wou checken of ik effectief die kaart gevraagd heb en of ze thuis bij mij of op mijn filiaal (met vermelding van adres) moest bezorgd worden.
Hij vroeg me tijdens het tel contact nog eens in te loggen op "Belfius Direct Net" met de uitdrukkelijke melding dat ik tijdens dit aanmeldingsproces geen codes mocht vermelden of geen info doorspelen van welke aard ook !!! Ik heb dit niet gedaan en was dit uiteraard ook niet zinnens.
Resultaat: amper drie uur later om ongeveer 6000 euro (kan men nu het exacte bedrag niet herinneren) aan verrichtingen in Hoofddorp (Nederland) en Amsterdam (Mediamarkt en Sportwinkel) van mijn rekening.
Zelf politie ingeschakld, alle handelaren gecontacteerd met vraag naar bewijsmateriaal (video-opnames) etc. Eén ervan wou dit spontaan doorsturen naar de lokale politie hier.
Om lang verhaal kort te maken, na ongeveer 3 maanden, druk bij de ombudsdienst van de bank, aankloppen bij tal van instanties, elke euro terugbetaald gekregen. Ook vanuit de bank zijn fouten gemaakt vanaf het moment van de melding (bv. vergeten te melden dat het belangrijk was rekening direct te laten blokkeren hetgeen pas gebeurd is op vraag van politie na aanmelding en nog veel meer zaken). Het is niet zonder slag of stoot gegaan maar finaal ... Belgisch parket heeft zaak overgemaakt aan Nederland maar helaas verneem ik niets meer van verdere gerechterlijke stappen tegen de daders die op meerder camera's in alle zaken gefilmd zijn. IK weet niet of het "done" is navraag te doen bij de Nederlandse Justitie want zou graag het finaal vervolg en eventuele afloop kennen ...
Re: Opgelicht door phishing.
Dit mailtje is door de spamfilter geraakt:
paribasdienstinfo1@magenta.de
Wel fijn van de mensen van Fortis om me hieraan te herinneren. Ik wist niet eens dat ik daar klant was.
Afzender:Geachte klant,
Uit ons automatisch detectie systeem is een melding binnengekomen met betrekking dat u gebruikt maakt van een oude kaartlezer. Wij hebben de volledige melding voor u opgesteld op de beveiligde pagina.
Klik hier om het beveiligde bericht te lezen met meer informatie.
Alvast bedankt voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
Bob de Mol
Directeur Particulier & Bedrijven
paribasdienstinfo1@magenta.de
Wel fijn van de mensen van Fortis om me hieraan te herinneren. Ik wist niet eens dat ik daar klant was.
Re: Opgelicht door phishing.
Wat heeft de politie juist gedaan?Lies1978 schreef: ↑17 mei 2019, 22:06 Ik ben afgelopen maandag13/5 slachtoffer geworden van phishing bij ING voor een bedrag van €10.000. Dinsdag 14/5 heb ik dit ontdekt en vervolgens heb ik alle nodige stappen doorlopen. Alles geblokkeerd, aangifte politie, aangifte bij ING. Tot op heden (17/5) heb ik van ING nog geen enkele info gekregen over de stand van zaken en heeft de dienst fraude mij nog steeds niet te woord gestaan na herhaaldelijk telefoneren. Ik ben ook nog steeds niet in het bezit van een dossiernummer.
Heeft er hier nog iemand ervaring mee? Ik weet niet welke stappen ik moet ondernemen om een stand van zaken te kennen, €10.000 is toch ook niet niks. De website waarmee ik opgelicht ben is ook nog steeds online, dus ik stel mij echt de vraag, is er iemand wel bezig met mijn €10.000???
Re: Opgelicht door phishing.
Er is een verschil tussen een verklaring afleggen, of een pv laten opmaken voor oplichting door onbekenden. In het tweede moet er wel gevolg aan gegeven worden,omdat het naar het parket procureur gaat.EDW32 schreef: ↑20 mei 2020, 22:09Wat heeft de politie juist gedaan?Lies1978 schreef: ↑17 mei 2019, 22:06 Ik ben afgelopen maandag13/5 slachtoffer geworden van phishing bij ING voor een bedrag van €10.000. Dinsdag 14/5 heb ik dit ontdekt en vervolgens heb ik alle nodige stappen doorlopen. Alles geblokkeerd, aangifte politie, aangifte bij ING. Tot op heden (17/5) heb ik van ING nog geen enkele info gekregen over de stand van zaken en heeft de dienst fraude mij nog steeds niet te woord gestaan na herhaaldelijk telefoneren. Ik ben ook nog steeds niet in het bezit van een dossiernummer.
Heeft er hier nog iemand ervaring mee? Ik weet niet welke stappen ik moet ondernemen om een stand van zaken te kennen, €10.000 is toch ook niet niks. De website waarmee ik opgelicht ben is ook nog steeds online, dus ik stel mij echt de vraag, is er iemand wel bezig met mijn €10.000???
Re: Opgelicht door phishing.
Ik vraag mij gewoon af of ze echt iets met zo’n pv doen. Het is natuurlijk mijn eigen schuld dat ik opgelicht ben, maar toch voelt het voor mij niet juist dat ik het gevoel heb dat zij vrijuit gaan.
Ik ben slachtoffer van Phishing e: Opgelicht door phishing
Beste, ik ben slachtoffer van Phishing en ben 2400 euro kwijt, ik kreeg een bericht van groeipakket, maar slecht 1 uur later heb ik mijn kaart direct geblokkeerd. S ' morgens naar de fraude dienst gebeld voor te melden en vervolgens P. V. laten opmaken bij de politie. 3 weken later heeft de bank mij gebeld dat ze de geld niet kunnen recupureren en niet verzekerd zijn voor phishing.
Ik hoor van iedereen dat de banken verzekerd zijn in dat soort gevallen en de gedupeerden vergoeden
Kan er iemand mij advies geven.
Ik hoor van iedereen dat de banken verzekerd zijn in dat soort gevallen en de gedupeerden vergoeden
Kan er iemand mij advies geven.
Re: Ik ben slachtoffer van Phishing e: Opgelicht door phishing
Ga je weinig of niets tegen kunnen doen, omdat jijzelf de bankgegevens hebt vrijgegeven of ingevuld.. Had je niets vrijgegeven , had er niets gebeurd.. je bent zelf onzorgvuldig geweest..Erdem schreef: ↑6 februari 2021, 01:48 Beste, ik ben slachtoffer van Phishing en ben 2400 euro kwijt, ik kreeg een bericht van groeipakket, maar slecht 1 uur later heb ik mijn kaart direct geblokkeerd. S ' morgens naar de fraude dienst gebeld voor te melden en vervolgens P. V. laten opmaken bij de politie. 3 weken later heeft de bank mij gebeld dat ze de geld niet kunnen recupureren en niet verzekerd zijn voor phishing.
Ik hoor van iedereen dat de banken verzekerd zijn in dat soort gevallen en de gedupeerden vergoeden
Kan er iemand mij advies geven.
Als de bank geen " commerciele geste " wil doen heb je dikke pech..
Laatst gewijzigd door ludo op 6 februari 2021, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.